הצ`לו והבסון כיכבו בקונצרט הפילהרמונית, בניצוחו של ג`ורג` פהלבניאן - קווירין וירזן הציעה יכולת פרשנית מרתקת לקונצ`רטו של שוסטקוביץ`, ואילו עוזי שלו כבש את הקהל ביצירה רבת קסם שכתב במיוחד בשבילו אהרון חרל"פ.
שטראוס ברוח הגרוטסקה
כשתזמורת סימפונית מתלבשת על הפואמות הסימפוניות של ריכרד שטראוס או אולי להיפך, כשהיצירות של שטראוס מתלבשות על תזמורת סימפונית - יש תחושה של חג באוויר.
שתי היצירות, המבוססות על דמויות ספרותיות מוכרות היטב, זכו לתמונות צליל נמרצות ועשירות. שטראוס מחזיק בתזמורת הסימפונית הגדולה, תזמורת של תשעים או מאה נגנים ובודק איך לתת נוכחות לכל אחד מן הכלים, כמו צייר שלא מוכן לוותר ולו גם על צבע אחד בספקטרום שהוא מושך מלוח הצבעים שלפניו. הרומנטיות הגולשת ב"דון ז`ואן" ומולו העליצות הקופצנית והנוכחות הגרוטסקית משהו של "טיל אוילנשפיגל" קיבלו מידיו הקלילות של פהליבניאן את מלוא תשומת הלב. התזמורת נענתה בכיף גדול לכל רמזי הרמזים, עד כדי כך שברגע מסוים פהליבניאן המשוחרר על הבמה, ויתר אפילו על תנועות היד וחיקה בתנועות גופו את צעדיו הקרקסיים של אוילנשפיגל.
לתוך מסגרת החג הצלילי המצלצל צעדה באומץ הצ`לנית ההולנדית קווירין וירזן ויחד עם התזמורת הביאה גם היא מרוח הגרוטסקה, אבל הפעם ללא המתקתקות הרומנטית של שטראוס. ביד בטוחה וביכולת פרשנית מרתקת הובילה וירזן את התזמורת למסע מדוד בקונצ`רטו לצ`לו של שוסטקוביץ`. יצירה שהיא בחינת "מסע אלונקות" לצ`לנים אבל לקהל היא מספקת תמורה מלאה.
בין השטראוסים יש כאן מסע אחר. צליל בוטה וחריף בהתחלה המתחלף בהמשך ברוך, שילובים מרתקים של צ`לו מול קבוצת כלי הנשיפה מעץ ומול הצ`לסטה המעודנת. וירזן תיקנה ללא כל ספק את תמונת הצ`לו מן הקונצרט הקודם ובהחלט עברה את המסע בהצלחה מרשימה. נשמח לשוב ולשמוע אותה בביקורים נוספים על במת הפילהרמונית.
היכולות העלומות של הבסון
לתוך צירוף הצלילים הזה נכנס בקלות אהרן חרל"פ הישראלי ביצירה חדשה שחיבר לעוזי שלו, נגן הבסון של התזמורת הפילהרמונית הישראלית. חרל"פ למד היטב להכיר את הכלי ולתת לסולן את מגוון האפשרויות ביצירה מלודית שלה רגעי קסם רבים הוא מזכיר לנו את נוכחותו הדומיננטית של הבסון ביצירות כמו "פטר והזאב", שם הבסון מגלם את הסבא או כמו "שוליית הקוסם" שם משמש הבסון כמטאטא ההולך ומביא איספור דליי מים, בפקודת השוליה.
אך בה בעת, יש ביצירה מאווירת הקסם של המוזיקה הרומנטית-משעשעת לסרטים. חרל"פ שיודע ביצירות אחרות שלו, להיות רומנטיקן כהה גוונים, בחר הפעם לאפיין את היצירה כולה בקווים משעשעים ורומנטיים כשהבסון מנהל דיאלוגים עם קבוצות הכלים השונות ובכללם הבסון שבתזמורת.
עוזי שלו, סנדקה של היצירה, הפליא לנגן וחשף את יכולותיו העלומות, בדרך כלל, של כלי העץ הארוך. מעברים מהירים וקטעים ענוגים עשו את שלהם וכבשו בצדק את אהדתו של הקהל. חרל"פ ושלו חשפו לקהלה של התזמורת יצירה שנגני בסון רבים עוד ישמחו להשמיעה חזור והשמע. הקונצרט כולו עוד ימשיך להדהד בזכרוננו.
קונצרט נוסף באותה התכנית יתקיים היום, (ג`), ב-20:30, באודיטוריום רפופורט בחיפה. לפרטים נוספים
18/01/2005
:תאריך יצירה
|