יוסי מר חיים ממליץ מה כדאי לראות בפסטיבל הג'אז החורפי החדש באילת
דגש על הכיוון האתני
הפקת פסטיבל ג'אז בחורף באילת אינו רעיון חדש. אחרי הצלחתם של הפסטיבלים הקלאסיים בחורף היו ניסיונות שלא צלחו לנצל את תיירות החורף כקהל אפשרי לפסטיבל ג'אז.
התברר כי רק פסטיבל בעל תשתית ארגונית וכספית הממוקם כבר באילת יכול להרים את הכפפה. כך יכול הפסטיבל לתמרן בין אמנים הפנויים בחורף או בקיץ ולבחור כיוונים אמנותיים שונים לשני הפסטיבלים. לשם כך נסגר האנגר בעל קיבולת של 2,000 איש בנמל. בסך הכך מדובר על שמונה אירועים בשלושה ימים, מתכונת צנועה יותר מעשרות המופעים באולמות שונים, המחכים לנו בקיץ. יש לקוות שאולם אחד סגור יפתור את הבעיה של נזילת סאונד שפגעה בחלק מהמופעים בשנה שעברה.
דובי לנץ, המנהל האמנותי של "ג'אז חורף", ידוע כיזם ומומחה בינלאומי לג'אז ומוזיקה אתנית. הוא ניהל אמנותית, את פסטיבל "שומעים עולם", את פסטיבלי הג'אז בגבעתיים והיה מועמד רציני לניהול פסטיבל אילת עצמו. בנוסף הוא ידוע כמי שיוזם הפקות ישראליות בפסטיבלים בינלאומיים למוזיקת עולם וג'אז. לדעתו, הגדילה העצומה בפופולריות של פסטיבל הג'אז הקיצי יצרה מוניטין וקהל שיכול לאכלס פסטיבלי חורף כפי שנהוג במיטב פסטיבלי הג'אז באירופה.
הכיוון האתני כמובן בולט מאוד בתכנייה שלו, המורכבת משמות ידועים מאוד שכבר ביקרו בישראל ובהפקות יזומות של מוזיקת עולם ישראלית- פרמיירות של מפגשים שלא היו קורים ללא הפסטיבל.
שני העוגנים הבינלאומיים המפורסמים ביותר בפסטיבל הם אגברטו ג'יסמונטי – מלחין פסנתרן וגיטריסט המנגן בכלים שהוא עצמו תכנן ונחשב לווירטואוז בכל אחד מהם ו-טרילוק גורטו מקישן הודי שהופיע כבר עם גדולי הנגנים העוסקים בג'אז אתני, ביניהם ג'והן מקלוולין, זאקיר חוסיין, יאן גרברק ועוד רבים.
אגברטו ג'יסמונטי (תמונת יח"צ)
בביקוריו הקודמים של ג'יסמונטי לא הכרנו בארץ את מוזיקת ה"שורו" האותנטית מברזיל שהוא אחד מגדולי המפתחים שלה, ולא הכרנו גם את אסכולת ההקשה ההודית, משום שלא היו פה מתופפים שהתמחו בכלים הודים. כיום כאשר יש בארץ קבוצת "שורו" והרכבי מוזיקה הודית אנו שומעים מוזיקת עולם בצורה הרבה יותר אמפטית ומודעת.
יבוא אחר הוא שלישיית באד פלוס שכבר ביקרה בארץ, והפתיעה בצרוף שלדברי התכנייה עוסק "בפירוק והרכבה מחדש של שירי פופ ורוק, קאנטרי ומוזיקה קלאסית" כלומר - בעצם כל דבר. ניתן לראות בהם פופולוריזטורים של ג'אז עכשווי מלודי בתוספת הגונה של רוק.
שלישיית באד פלוס (תמונת יח"צ)
שלוש הקבוצות מאוד מומלצות אך כדאי להסתכל בעוד הרכבים. נגן הסקסופון טנור אלי דג'יברי הוא כוכב ג'אז בינלאומי לכל דבר (אני תמיד סופר אותו בצד ה"אורחים" ולא בצד ה"מקומיים", חלוקה מופרכת למדי לאור רמת הג'אז בישראל). הפעם הוא מופיע עם פסנתרן ותיק ומנוסה, קני בארון. האחרון,יליד 1943, ניגן עם כל המי ומי של עולם הג'אז כשאת הבכורה שלו ביצע עם דיזי גילספי הזכור לטוב. אהבתו של דג'יברי לפרשנות של סטנדרטים מבטיחה שהמפגש יהיה מוזיקלי מאוד ומאתגר.
קני ברון ואלי דג'יברי (תמונת יח"צ)
מעניין מאוד גם הפרויקט היזום של הפסטיבל- "אחים למען אחווה" של שני זוגות אחים: האחים ג'וזף וג'יימס טאוואדרוס ממצרים ורע ותם מוכיח (הראשון מפיק, מלחין ומתופף והשני בסיסט) ובנוסף נגן האקורדיון המופלא אסף תלמודי. יהיה פה מפגש תרבויות, מסורות סותרות ודיאלוגים לא צפויים.
אם להמליץ על מופעים לפי ימים אז ביום חמישי - ההמלצה שלי היא על "שלישית באד פלוס", ביום השני- על "דג'יברי + בארון" וג'יסמונטי, וביום השלישי- על רביעיית טרילוק גורטו ועל "אחים למען אחווה". אבל לא נוסעים לאילת עבור קונצרט אחד. הכי פשוט לבוא לכל הפסטיבל וליהנות מתכנית שאינה דומה לתכניות הקיץ, הבנויות יותר על ג'אז טהור ( אם כי גם בקיץ ידענו מרכיב אתני, במידה פחותה). בנוסף, כמו בקיץ, מתקיימות הופעות חינמיות באתר הפסטיבל בנמל.
לסיכום- אמנם אין ג'אם בבריכה, וגם יכול להיות טיפה קריר, אך לכל השפוטים של פסטיבל ג'אז בים האדום ולכל מי שנמצא במקרה באילת באותם ימים - אסור להחמיץ: זו תהיה תחילת מסורת נפלאה של ג'אז בחורף.
פסטיבל ג'אז חורף בים האדום יתקיים בין התאריכים 22-20 בינואר 2011 באילת. הכרטיסים מקנים כניסה לכל המופעים המתקיימים באותו ערב באתר הפסטיבל : Pass ליום- 300 ₪ , Pass ליומיים -500 ₪. Pass לשלושת ימי הפסטיבל- 600 ₪ . לפרטים נוספים, תוכנית הפסטיבל, ורכישת כרטיסים וחבילות אירוח באתר הפסטיבל.