אלבומו החדש של עובדיה חממה נולד בעקבות צלילה לתוך ספרי השירה וההגות של הרב קוק. שיחה
שיר הוליד שיר
"מי שאמר עליי כי נשמתי קרועה/ יפה יפה אמר/ רק הדומם שלם! רק השלם דומם?/ ואין אדם שנשמתו אינה קרועה"
("מי שאמר עליי", מילים: הרב קוק, לחן: עובדיה חממה)
לפני כמאה שנים יצר הרב אברהם יצחק הכהן קוק - רבה האשכנזי הראשון של ישראל - את שיריו, יצירה מלאת כוונה, שאלה, תשובה ותהייה פנימית אישית המפתיעה במודרניות שלה על רקע התקופה בה נוצרה. מאה שנה לאחר מכן פגשה יצירתו המילולית של הרב קוק את יצירתו המוזיקלית של עובדיה חממה, ומהמפגש הזה נוצר "מרחבים", אלבומו השמיני של חממה שכולו אהבה והתמזגות עם יצירתו וכוונתו של הרב.
חממה עצמו עשה גם הוא דרך מעניינת שהחלה באמצע שנות השמונים עם להקת "מוסקבה", הגלגול הראשוני של מה שהפך להיות להקת "אתניקס" (עם זאב נחמה שנוכח, גם הוא, בשירה באלבום הזה), המשיכה לאלבומי סולו ראשונים שזכו להערכה אבל קיבלו גם את הכוח שבמפגש עם אנשים רק עם אלבומו החמישי "שמים וארץ", שם יצר עיבוד משלו לפיוט "אנא בכוח", עיבוד שהפך את הפיוט הזה שגור בפינו כמובן מאליו.
מאז הוציא חממה (46) שני אלבומים נוספים, אלבום הילדים היפהפה "לילה טוב", עם שרון רוטר, ו"כשהנשמה מאירה", אלבום הסולו הקודם שלו, שסלל בעבורו את הדרך למפגש החזק שלו עם הרב קוק.
"באלבום הקודם שלי הלחנתי שיר ראשון של הרב קוק, ומאז למעשה נחשפתי לכתביו", מספר חממה, "ואפשר להגיד שצללתי לתוך ספרי השירה שלו וספרי ההגות שלו, והמפגש היה יצירתי במיוחד. התחלתי להלחין ושיר הוליד שיר וקרה דבר שלא קרה לי אף פעם. הייתי מלחין שיר, הולך לאולפן, עושה אותו, מלחין עוד אחד, הולך לאולפן, הכל קרה ביחד, בצורה מאוד חיובית".
כתיבה נבואית
"ואקשיב ואשמע, מתוך מעמקי הנשמה/ מתוך רגשי לבבי, קול קורא, ואחרד חרדה גדולה/ קול קורא בתוכי, במעמקי נשמתי/ אנה אברח מפניו, אברח מעצמי"
("ואקשיב ואשמע", מילים: הרב קוק, לחן: עובדיה חממה)
איפה העוצמה הגדולה של כתיבתו של הרב מבחינתך, מה נקודות החיבור המשמעותיות שלך אליו?
"זה קצת מוזר. אלה שירים שלא אני כתבתי, אבל למעשה זה אלבום מאוד אישי כי הבחירות שלי היו בשירים שדיברו אלי וכאילו נכתבו עליי. כאילו ישבתי עם הרב קוק והוא כתב לי מילים לאלבום, זו הייתה התחושה. שיר כמו 'מי שאמר עליי', או 'מניעות', או 'ואקשיב ואשמע', ממש שירים שבהם הרב מתאר במילותיו המתוקות והנפלאות את התהליכים הקיומיים, הרוחניים, השאלות, שעוברים עלי, והתשובות".
מה שבאמת מרתק בכתיבה של הרב קוק זה שהיא מאוד אישית, בניגוד לכתיבה הרווחת באותה תקופה. יש בזה תפיסה מודרנית מדהימה לתקופתו
"הכתיבה שלו מאוד מודרנית בגישה שבה הוא מספר את החוויה שלו. יש לו ספר שנקרא 'אורות התשובה' שבו הוא מתאר ממש במהלכים פסיכולוגיים איך מרגיש אדם כשמשהו מתעורר בו בכיוון של התשובה, וזה מדהים לחשוב שהוא אדם שנולד חרדי, הוא לא חזר בתשובה, והוא מתאר לך תיאורי תיאורים של מה שקורה בכל שלב, ואיך זה קורה, וזה לא ייאמן שהוא לא עבר את זה.
"כשהרב הגיע לארץ ישראל לפני כמאה שנה הוא נתקל ביישוב הקיים, שבו היו כאילו שתי קהילות. הקהילה החרדית, מה שנקרא היישוב הישן, והחלוצים, הציונים. הדור של החלוצים ירד מהדת בעיקרו והציונות, ייבוש הביצות, החלוציות, הפכו להיות הדת של המתיישבים. החזון שלהם שמתוכו הם גם הקימו את המדינה. ופה הייתה בעיה. בתור רב דתי, רבה הראשון של ישראל, מה אתה עושה עם הדבר הזה. החרדים משמיצים ואומרים על החילונים שזו פריצות, הפקרות, ירידה מדרך הדת ובא הרב קוק ומחפש בהם את הנקודה הטובה.
"כמו שאני כותב עליו ליד השיר 'דור' באלבום, איך הוא מסביר לאחד הרבנים החרדיים שנכון, הם לא מניחים תפילין, אבל יש להם את הזכות להניח לבנים לבניין הארץ. הוא מבין שהדברים צריכים להתחדש, מבין את צו השעה, ולכן יכול להיות שהכתיבה שלו והדיבור שלו היו מכוונים פחות למשוכנעים ויותר לכך שהוא ידע שיבוא יום ואנשים ירצו לדעת מה היא המורשת שלנו, מה הם השורשים שלנו, ולכן זה מדבר אליי היום, בשנות האלפיים, שזה מדהים.
"בעיניי הכתיבה שלו היא נבואית. ממש בדרגה הזאת. קראתי המון שירה יהודית ואני חושב שהרב קוק, בלי להגזים, הוא הגדול מכולם. נשביתי בקסם שלו, והיצירה הזאת היא הפרי של המסע שעברתי בשנתיים האחרונות. קראתי את הביוגרפיות שכתבו עליו, את כל כתביו, ממש צלילה לתוך עולמה של דמות מופת של העם שלנו".
הרב קוק (תמונת יח"צ)
שירה מודרנית
במסע האישי שלך, איפה אתה נמצא ביחס לדת?
"גדלנו במשפחות מסורתיות, גם אני וגם אשתי, ככה שהמנהגים היהודיים והעולם הרוחני הדתי לא רחוקים מאיתנו. זה לא שאנחנו צריכים פתאום לעבור איזה קו ולשנות סדרי עולם. מכיוון שהיצירה שלי משקפת את מה שאני, מן הסתם, אני אדם מאמין, אני אדם שמחפש משמעות לחייו ואני לא יכול להתעלם מהשורשים שלי ומהמסורת שלי. יש בעיה עם הגדרות. הגדרות שמות דברים בכלובים. עניין של אמונה זה עניין מאוד אינטימי, בסופו של דבר, בין אדם לבין אלוהיו. כל הדברים החיצוניים פחות חשובים".
כמו שגם אתה בטח יודע, השנים האחרונות מוצפות באלבומים שעניינם פיוטים או שירה יהודית. מה לדעתך מייחד את האלבום הזה לעומת האלבומים האחרים בתחום?
"אני חושב שזה הרב קוק בסופו של דבר. הכתיבה שלו, להבדיל מפיוטים עתיקים שיש בהם משהו קצת ארכאי כזה, שפת קודש מעט עתיקה, השירה של הרב קוק מאוד מודרנית, מאוד פסיכולוגית, מאוד רוחנית, מאוד פתוחה. היא לא מצומצמת.
"היא מדברת אלי ואני מנסה להעביר את זה הלאה. הבנאדם הזה תפס אותי בגרון, בצורה חיובית, והקטע המצחיק שזה פשוט קרה. שיר גרר שיר ולא יכולתי לעצור. אני עדיין ממשיך וזה קורה. אז זה הסיפור. זה המסע שלי. בכל שיר יש את הנקודה שהיא בדיוק עליי ולכן בעיניי זה אלבום מאוד מאוד אישי. זה הפריזמה של הרב קוק אבל מאוד אישי".
החיפוש אחר המבצע הנכון
"בין באבות ובין בבנים נמצא המון דברים טובים/ רגשות עדינים ורצונות נכבדים, ובכל זאת חסר לו הכל/ אין דומה לו בכל דברי ימינו, מורכב הוא הפכים שונים/ חושך ואור משמשים בו בערבוביה, דור נפלא דור שכולו תימהון/ שפל וירוד וגם רם ונישא, כולו חייב גם כולו זכאי"
("הדור", מילים: הרב קוק, לחן: עובדיה חממה)
באלבום מתארחים בשירה ארז לב ארי, אילן דמרי, אלברט עמר, ברי סחרוף, גבי שושן, גד אלבז, האחים אשל, זאב נחמה, יוסי אזולאי ויוסי פרץ, ובספרון הדיסק אתה מדבר על קולך המוגבל, בוא נדבר על העניין הזה אצלך
"תשמעי, את לא מכירה את זה, אבל לפעמים בעסקת חבילה הזאת שנקראת 'עובדיה חממה היוצר' יש את המלחין, הכותב, המעבד, והחוליה החלשה זה המגיש. לפעמים זה מתלבש לי, הסולם יושב בדיוק וזה לא גבוה מידי וזה נורא אישי וזה דילני כזה. כל זמן שזה דילני אני עושה את זה ועושה את זה טוב מאחרים. אני תמיד מנסה את זה קודם עם אחרים ולפעמים אני חוזר לעצמי וזה נכון.
"צריך להתאים לכל שיר את מה שהוא מבקש וזה נורא נחמד. המסע שאתה עובר עם כל שיר, זה גם החיפוש אחרי המבצע הנכון. בדרך כלל אני קולע בול. פה אני שומע את ברי, פה את גבי שושן, וזה נכון. וגם זה חלק מהיופי.
"אני לא בא מוכן לאולפן אף פעם. בעיניי זה סוג של סדנה כזאת שבה מקליטים, מנסים, רואים, וגם החיפוש אחרי המגיש הנכון. זה נותן עומק, דינמיקה נורא מעניינת, צבעים יותר מעניינים. זה כיוון שטוב לי איתו. נכון שיש לי גם בעיה עם הפרונטאליות כי אני לא מחזיק מעצמי זמר, עם כל מה שזה אומר. זמר בכל זאת צריך להיות משהו קצת טווסי, עם איזה פאסון כזה..."
דווקא בגלל שאני כל כך מזדהה עם מה שאתה מרגיש אני אומרת לך את מה שאני אומרת לעצמי, שבמקום לפחד מהפרונט תחשוב על עצמך כעל כלי, מתווך בין היושבים מולך לבין השיר, ואז יירד ממך עולו של האגו והלחץ
"זה שהיותי כלי אני בהחלט מבין, וברוב הדברים במוזיקה אני ביטול מוחלט, חוץ מהדחף לעשות מוזיקה, שזה חזק ממני ושם אני חי, ובלי זה זו ממש בעיה. אז חוץ מהדחף הזה אני די בביטול. אני יכול לבטל את עצמי כגיטריסט, אבל היצירה חייבת לצאת לאור וזה הכי חשוב.
"פעם חמי רודנר אמר לי דבר יפה: כשאתה על הבמה ואתה שר, תחשוב שאתה קוף. תעשה פרצופים, תעשה העוויות. אז כשאני רואה נניח קליפ ומחליש את הווליום ורואה פתאום את ההעוויות האלה, זה נראה כל כך אווילי, כל כך דביל נראה הבנאדם כשאתה לא שומע את הווליום, באמת קוף, כמו שחמי אומר. זה היה טיפ שהוא נתן לי כדי לשחרר אותי כי גם הוא קלט שקשה לי אבל לי יש בעיה עם זה".
בגלל זה אתה נמנע מהופעות בדרך כלל?
"קודם כל הופעות זה דרך חיים ולהתחיל את כל האורח חיים הזה של הופעות בלילות... אני איש משפחה, יש לי עבודה, יש לי אחריות, אני לא מתפרנס ממוזיקה. יש לנו עסק משפחתי שנקרא 'חממה חקלאות'..."
כששומעים חממה ישר חושבים על הגרעינים
"זה קשור באופן עקיף. הקיבוצים בישראל מגדלים עבורנו את הגרעינים, מטעי שקדים וכולי, ואנחנו משווקים את זה בארץ ובחו"ל. זו עבודה שמאוד קשורה לאדמה ואני רואה בה המון חזון והתחברתי לנקודה הזאת ורוב היום אני שם למעשה, זה ממלא לי את היום ואני גם מתפרנס מזה בכבוד, וזה מפנה לי מקום לעשות את המוזיקה איך שאני רוצה, בלי פשרות. ומבחינתי בהופעה יש משהו שמאוד מאיים על אורח החיים שאני חי בעשרים השנה האחרונות, שזה חיי משפחה.
"אני נשוי כבר עשרים שנה לעליזה, יש לנו שלושה ילדים, ולא צריך להשתגע. אנחנו מספיק משתגעים ביצירה, בהלחנה, באולפן. יש גם משהו בלחזור כל ערב על אותם שירים, במועדון, עם סיגריות, ורעש, אני לא שם...
"אבל מצד שני, בגלל 'אנא בכוח' יש כל מיני טקסים ועצרות שלא יכולתי להגיד להם 'לא', כי אם מזמינים אותך לעצרת רבין או חייל שנהרג, אלה הם דברים שבאמת גדולים ממך ואתה נרתם, אז במעט שכן הייתי שם, המסע שעשיתי בשנים האחרונות השאיר בי חותם מאוד חזק. הבנתי את הכוח של הדבר הזה. בגלל שזה לא הופעות רוק, אלא נשמה נטו. זה המוזיקה בשיא יופייה. זו השליחות של המוזיקה לדעתי. זו הנקודה הנכונה ביותר והגבוהה ביותר לחבר ולגעת באנשים, ולכן מעת לעת אני עושה משהו כזה".
מה שמוביל אותנו יפה למופע המיוחד שאתה מקיים בפסטיבל "שירת הים" בגבעתיים
"הם הציעו לי להעלות את המופע החגיגי של שירי הרב קוק, אירוע חגיגי חד פעמי, ובאמת זה נראה לי מתאים. קפצתי למים. אני עוד לא יודע איך אני עושה את זה. צריך להתארגן, חזרות, עניינים, נעמיד הופעה עם אורחים מכובדים ויהיה מרגש. אני מארח את ארז לב ארי שגם מנגן גיטרה ויהיה איתי על הבמה לאורך כל ההופעה, ויהיו עוד אורחים שאני עדיין לא יכול להגיד מי הם והפתעות נוספות".
"מרחבים", עובדים חממה
מארח , עצמאי
עובדיה חממה יעלה את שירי "מרחבים" בהופעה חגיגית חד פעמית ב- 20 באפריל 2011 בתיאטרון גבעתיים במסגרת פסטיבל "שירת הים".