ליד ישראלי
שלושה מלחינים, משוררת אחת, שתי זמרות ושישה נגנים מרכיבים את תכנית הקונצרט הקרוב של אנסמבל מיתר מיצירות דליה רביקוביץ'.
בחזרה שמעתי ארבעה שירים: "שוכבת על המים", "מזמרת הארץ - שיר פרידה מן הימים הטובים" , "רחיפה בגובה נמוך" ו"איך הונג קונג נהרסה", שירים עזי מבע, בעלי יסוד מחאתי חריף שהלחין רון ויידברג. הגוונים הזכירו לי את החיבור המיוחד שיש בין טקסטים של ברכט למוזיקות של בני דורו ובעיקר של קורט וייל - יחסים של פציעה הדדית בין המוזיקה למלים או מסרים חריפים שאמירתם המוזיקלית מתוקה.
בקול הנמוך יחסית - מצו סופרן – הדרוך של ברכה קול מקבלים השירים משנה תוקף ודרמטיות. ביצירה השנייה בקונצרט, שרה זמרת הסופרן, איילת אמוץ-אברמסון, ולצדה שישה חברי אנסמבל "מיתר" המנגנים בחליל, קלרנית, בסון כינור, צ'לו, ופסנתר, את המחזור של רביקוביץ שהלחין עמית גילוץ "החתול הציל את חיי".
השירים של דליה רביקוביץ' מקבלים פנים חדשות: לא תמיד השיר מולחן במלואו, פה שורה, שם בית, שם שני בתים. הרצף הוא חדש. ההקשבה מרתקת, ההחלטה של המלחין מתי מנהלת הזמרת דיאלוג עם כלי זה או עם כלי אחר או עם ההרכב כולו, מחדדת את ההקשבה. העברית העשירה של רביקוביץ', מתפצחת אט אט.
"אני מרגישה שכל השירים נוקבים, ישירים, אישיים, חדים, חזקים ואינטימיים", אומרת לעצמה וגם לנו המאזינים, הזמרת איילת אמוץ אברמסון. "עמית גילוץ המלחין, הצליח דרך המוזיקה, ליצור שפה ואמירה אישית משלו. אמירה נוקבת. כשעבדנו על היצירה, הייתה לי תחושה שהוא יודע בדיוק מה הוא רוצה שהמאזינים ישמעו. הוא עבר כמו מנצח, כשהוא שם לב להפסקות בין מילה למילה למילה, לשוני במפעם. לדקויות שבתפקידים לבין הקול. מבחינתי היצירה שלו היא 'ליד' ( שיר אמנותי) ישראלי בדרגה הגבוהה ביותר".
איך הקהל מגיב?
"למרות שאנחנו מדברים ביצירה עכשווית, היצירה עוברת, השירים קליטים הם טונליים בחלקם ומודרניים מצד שני, אבל יש איזון מוצלח שמרגש את הקהל. מה שנשמע הוא מסר מאוד אישי".
אנסמבל מיתר, צילום: יח"צ
שירים על פתקים
את עמית גילוץ מחבר השירים, אני תופס בביתו באיתקה -אוניברסיטה מצפון מערב לניו יורק.
למה בעצם לא הלחנת שירים של רביקוביץ' בשלמותם?
"העבודה היא אסוציאטיבית. ייתכן שהיה לי מודל שכבר נעשה ומאוד הצליח וזו היצירה 'הפרגמנטים של קפקא' של גיורגי קורטאג (יצירה לזמרת ולכינור שמופקת לא רק כקונצרט אלא כמופע תיאטרוני מבוים ונכתבה מקטעים רבים מיצירות רבות של קפקא). היצירה הזאת 'החתול הציל את חיי' היא למעשה הומאז' ליצירה של קורטאג. מה שקורה ביצירה הוא רצף שבו יש כיום שישה עשר שירים, ואולי יהיו עוד בהמשך, הרצף מורכב לפעמים מחצי מן הטקסט המקורי, לפעמים משפט אחד, לפעמים הרעיון המוזיקלי נובע מחלק בשיר שאינו מושר".
יש הגיון בבניית הרצף החדש שלך?
"הגיון היא מילה מצוינת, אבל זה היה תהליך אינטואיטיבי. למעשה עבדתי עם פתקים, השירים היו רשומים על הפתקים השונים ואותם ערכתי וסידרתי פעם בסדר כזה ופעם בסדר אחר עד שהגעתי לסדר שנראה לי".
ההרכב היה נתון מראש?
"כמעט כולו, זה נכתב עבור 'אנסמבל מיתר' שהוא למעשה אנסמבל שמתאים (כשמצרפים אליו קול) לביצוע 'פיירו הסהרורי' (יצירתו הנודעת של שנברג) ויש עוד אנסמבלי פיירו. להרכב המקורי של חליל, קלרנית, כינור צ'לו ופסנתר (כשהנגנים מנגנים על יותר מכלי אחד, החלילן מנגן על חלילים שונים, וכמוהו הקלרניתן) אני הוספתי בסון".
האם החלטת מראש מהי ההיררכיה בין הקול האנושי לכלים השונים?
"הקול הוא תמיד המרכז, אבל לאורך היצירה יש והצליל הוא שלוחה של צליל של כלי מסוים או השתקפות של הצליל במקום אחר. יש דיאלוג מתמיד, באופן טבעי בין הזמרת לבין הנגנים אבל הוא משתנה. לעתים יש פחות כלים, לפעמים רק פסנתר, יש גם קטע שבו הזמרת לא שרה. השיא הסימפוני קורה בשיר הלפני אחרון שאז ששת הכלים נשמעים כמו תזמורת קטנה. ישנו גם שיר אחד, Stones, שבו הנגנים חוזרים על מילה אחת".
למה אתה עומד פה ילד? / למה זרקת stones ? / מה יש לך אתה לזרוק stones על חיילים? / למה אתה לא מודאג, חרד לעתידך? / בין מעצר למעצר / הכל פתוח בשבילם /.stones, stones, stones, stones / ילדים, ילדים, ילדים, ילדים. / שובו הביתה ילדים / איך תחיו בלי מנוחה?
(בביצוע השיר הנגנים חוזרים על המילה stones ואפקט היידוי נשמע דרמטי מאוד. י. ש.)
לא מפריע לקהל שהשירים אינם מובאים במלואם?
"זו יצירה חדשה והפורמט קיים, אבל מכיוון שהערב כולו מוקדש לשיריה של דליה רביקוביץ', למופע הצטרף ערן צור שהפעם לא ישיר אלא יקרא שירים שלה וחלק מן הקריאה שלו כולל את הנוסח המלא של שירים ששולבו בחלקם ביצירה".
אחד מהשירים הוא בעל משמעות מיוחדת עבורך כיוצר?
"אולי השיר האחרון: לכתוב שירים זה אולי דבר נעים./שירים שכתבו אחרים אני אוהבת יותר. / לכתוב שירים זה אולי דבר נעים. אתה יושב בחדר וכל הקירות מתגבהים. / מטפחת כחולה הופכת לעומק באר. "
קונצרט אנסמבל מיתר יתקיים בשבת, 7 במאי 2011 ב-20:30 בתיבה ביפו. כרטיס: 70-50 ₪. טל': 03-6822403
.