המנצח והמעבד אילן מוכיח על הקונצרט החגיגי שיפתח את פסטיבל "לילות ירח בגולן"
שירים מוכרים בצלילים סימפוניים
שלושה ימים לפני הקונצרט המשותף של יהודית רביץ והתזמורת הפילהרמונית באמפי גולן, ברמת הגולן, המנצח אילן מוכיח תפס שפעת עונתית, זמנית וכמובן שעליו עוד להתעשת לקראת ההופעה.
את ההתעשתות הוא עושה בשיחת טלפון קצרה מביתו על הקונצרט, על העבודה עם יהודית ובכלל על הדיאלוג ההולך ותופס תאוצה בין תזמורת סימפונית לבין מוזיקה פופולרית, בעיקר מוזיקה של זמרים.
לפני כשבועיים, בפסטיבל ישראל האחרון, ניצח מוכיח על הופעתה של אחינעם ניני עם התזמורת הסימפונית ירושלים. ימים ספורים קודם ניצח על הפילהרמונית בקונצרט מיוחד שהוקדש כולו לשיריה של לאה גולדברג עם זמרים שונים. ההליכה על קו התפר שבין ה"מוזיקות" היא ענין המזוהה איתו וההעברה של השירים המוכרים לצליל הגדול של תזמורת סימפונית מרתקת ומאתגרת אותו.
את המוזיקה ואת החיבורים בין הסגנונות נושם מוכיח כבר מן הילדות או הנעורים, עוד בבית הספר התיכון עיבד את אחד משירים הנודעים של גרשווין לשישיית נשפנים, העיבוד זיכה אותו ואת ההרכב בפרס בתחרויות בין בתי הספר התיכוניים בתל אביב. במקביל וכבר אז הופיע כנגן סקסופון במועדוני ג'אז בתל אביב. חיבר שירים ללהקה צבאית ובהמשך למד בארצות הברית וחזר לכאן לבמות המוזיקה השונות כנגן, כמלחין וכמעבד.
מוכיח הופיע על הבמות, ועיבד מוזיקה לבמה, לטלוויזיה לרדיו. באופן די טבעי הוא מזוהה עם ההליכה על הקווים המוזיקליים השונים. במהלך השנים, הוא נמצא שם על הבמה בפילהרמונית עם זמרים כמו ריטה, מתי כספי וגם דידי ברידג'ווטר שהתארחה בארץ.
לפני כשנה וחצי ניצח על "כשאיתמר פוגש ארנב", יצירה שלמה – בשונה מן העיבודים עליהם הוא מנצח על פי רוב - שחיבר יוני רכטר לסיפורו של דויד גרוסמן ( יצירה מורכבת לקריין, שחקנים, זמרים, מקהלה ותזמורת. בשנים האחרונות הוא גם מעבד שירים ומנצח על הסימפונית הישראלית ראשון לציון בקונצרטים של ערב יום הזיכרון לחללי צה"ל.
יהודית רביץ (תמונת יח"צ)
עבודה דו כיוונית
"העבודה כמובן שונה עם זמרים שונים", אומר מוכיח "כשעובדים עם אחינעם ניני החיבור לכאורה למוזיקה תזמורתית הוא יותר מובן מאליו. אצל יהודית רביץ, (והיא עתירת ניסיון בכל תחומי היצירה, מהופעה והלחנה וכתיבת מילים ועד לעיבודים והפקות של שירים של זמרים אחרים), המקור הוא עמידה של זמרת רוק מול קהל, ובפעם הראשונה שצץ הרעיון לחבר את הצליל שלה עם התזמורת הגדולה, הגעתי להופעות שלה לשמוע אותה שוב ושוב ובכלל לא הייתי בטוח שהמשימה הזאת אפשרית.
"העבודה היא דו כיוונית: מצד אחד הזמר שרגיל להופיע לבדו עם גיטרה, או עם ההרכב שלו ומצד שני התזמורת שגם הנגנים בה צריכים לחוש שהם משמעותיים. העושר שבצליל וגם התחושה שכל נגן שותף לחוויה הזאת המשתפת אותו ואת הזמר. אני לא אהיה שלם עם כך שנגן הכינור השני או הקרן השנייה, ירגישו שהם אינם חלק משמעותי באירוע המוזיקלי".
המנעד של רביץ מגוון, החל מ'סליחות' שהיה נקודה משמעותית בדרכה וההיכרות עם הקהל ועם העבודה עם תזמורת סימפונית, ועד שירים של סשה ארגוב או שירי רוק שלה. כך למשל שיר כמו 'וידוי' של ארגוב שבבסיסו יש למעשה אקורד אחד, המאתגר אותו כמעבד ואת העושר.
"השיר הזה, הוא למעשה נעימה שובת לב המחוברת לאקורד אחד לאורך השיר כולו. איך אפשר לתת לתזמורת לנגן אקורד אחד? אי אפשר ולכן צריך להיכנס בעיבוד לעמקים אחרים, לצבעים, לגוני הצליל של משפחות הכלים השונות, או לשחק במפעמים השונים ובאמצעותם להשיג את העושר התזמורתי, מסביר מוכיח.
"מנגד, בשיר רוקיסטי כמו 'באה מאהבה' ושירים בעלי אופי דומה, יש משמעות עצומה לנוכחות של יהודית רבץ כזמרת עם גיטרה על במה ואז התזמורת צריכה ליצור את המימד הצלילי האופף ועוטף את שני הקולות הקול הגיטרה ולא להאפיל או לגמד אותם.
"אלה הם למעשה שני הקצוות, שביניהם משתרע מנעד העיבודים והדרישות מן המעבד. בצורה כזו כששני השותפים התזמורת והזמרת הסולנית משמרים את נוכחותם המוזיקלית, נשמר גם היחס שבין הפופ, הג'אז שלה עם התרבות התזמורתית המערבית של התזמורת הפילהרמונית".
הקונצרט ביום חמישי לא יהיה המפגש הראשון שלך עם רביץ ועם הפילהרמונית
"נכון למעשה כבר לפני יותר מעשרות ראה דיסק – שגם נמכר היטב - ובו העיבודים המשותפים. אני שמח ולא רק שמח אלא חושב שזה די חשוב שמדי פעם מנערים מחדש את המדפים ויוצאים מחדש אל הקהל עם השירים הקלאסיים ועם יצירות חדשות".
התזמורת הפילהרמונית מארחת את יהודית רביץ יתקיים ביום חמישי, 23 ביוני 2011 באמפי גולן בדרום רמת הגולן במסגרת פסטיבל "לילות ירח בגולן". כרטיס: 120.100 ₪. לרכישת כרטיסים: קסטל: 8965*, 03-6045000, לקבוצות וארגונים: 03-5464333 לתושבי הגולן במשרדי תיירות גולן: 6962885, 04-6851010.