לרגל מופע משותף של אנסמבל "שורו'לה" והזמרת הברזילאית סאומר מבררת טל גורדון מהי מוזיקת השורו
שילוב של סמבה ומוזיקה קלאסית
"ג'אז חם", סדרת מופעי ג'אז במוזיאון תל אביב וברחבי הארץ המפגישה בין אמנים מהארץ ומהעולם ובין הג'אז לתחומי המוזיקה השונים, מגיעה לסיומה עם המופע החותם JAZZ MEETS BRAZIL, במפגש בין הזמרת הברזילאית סאומר לבין אנסמבל השורו הישראלי שורו'לה (Chorole) אנסמבל המורכב משני ישראלים ושני ברזילאים המנגנים מוזיקה ברזילאית בסגנונות ומקצבים שונים.
המעניין במפגש בין סאומר לשורו'לה היא העובדה שדווקא ההרכב הישראלי מביא את הברזילאיות למופע, בעוד האמנית הברזילאית היא זו שמקרבת את המופע לתחומי הג'אז.
"כמובן שגם סאומר מביאה איתה את הברזילאיות למופע", מספרת החלילנית סלעית להב, מובילת ההרכב הישראלי, "אבל אין ספק שההתעסקות שלנו היא בעיקר עם מוזיקה ברזילאית, וסאומר משלבת הרבה ג'אז בחומר שלה ובמפגש איתה אנחנו מכינים הופעה שונה לחלוטין ממה שאנחנו עושים בדרך כלל. אנחנו הרכב שמתמחה בשורו, שזו המוזיקה הברזילאית העתיקה יותר, לפני הסמבה והבוסה נובה. זו בעצם המוזיקה האינסטרומנטלית הפופולרית הראשונה בברזיל".
פרט ללהב האוחזת בהופעות ההרכב בחליל, סקסופון ואקורדיון, תמצאו ב"שורו'לה" גם את עודד אלוני בפנדירו (תוף ברזילאי) ובכלי הקשה, ואת האמנים הברזילאים גבריאל מרקס בגיטרה 7 מיתרים ודניאל רינג בקווקיניו, כלי מיתר פורטוגזי בן 4 מיתרים בו משתמשים בעיקר למוזיקת השורו והסמבה.
מה מחבר בעצם בין שני מוזיקאים ישראלים לשניים ברזילאים, ובין כולכם לבין השורו?
"לפני חמש או שש שנים נסעתי לטיול בברזיל והתאהבתי בסגנון הזה. נשארתי שלושה חודשים בריו דה ז'נרו, ששם זה התחיל, ופשוט למדתי את הסגנון. שורו זה בעצם שילוב של מוזיקה קלאסית יחד עם המקצב הברזילאי סמבה. זה ממש מקביל לרגטיים בארצות הברית, שילוב של שחורים ולבנים.
"מאז שחזרתי מברזיל החלום שלי היה לעשות הרכב שורו והתחלתי מג'ם שהיה במועדון שבלול פעם בימי שישי בצהרים. זה התחיל כמשהו קטן, ולאט לאט הצטרפו אנשים, והגיע גם גבריאל שהגיע לארץ במקרה כדי לבקר את אמא שלו, ופשוט גיליתי אותו. הוא הנגן היחידי בארץ שמנגן על גיטרת 7 מיתרים ופשוט התקשרתי ואמרתי לו 'יש לך הופעה כל שבוע יחד איתי', והוא הגיע באותו יום ועשה איתנו את ההופעה. גבריאל הכיר לי את דניאל שהגיע לפה כדי ללמוד ברימון מוזיקה לסרטים שזה משהו שאין בסן פאולו, וזהו. לפני שלוש שנים הקמנו את ההרכב ובדיוק עכשיו חזרנו מסיבוב הופעות בברזיל".
אנסמבל שורו'לה, צילום: יח"צ
שיר הטמבל והשורו
איך אתם מתקבלים במקום שבו נולדה המוזיקה הזו?
"זה הקהל הכי מדהים שראיתי בעולם, הקהל הברזילאי. אין קהל כזה. הם אוהבים את המוזיקה שלהם יותר מהכל, וכשאנשים ממקום אחר מנגנים מוזיקה ברזילאית הם מקבלים מהם תודה גדולה על זה שהם אוהבים ומנגנים ומכירים את המוזיקה שלהם".
ניסיתם לקחת את החומרים המקומיים, לשים אותם בהקשר האחר הזה ולבדוק מה קורה מהחיבור?
"כשאנחנו בחו"ל אנחנו באמת משתדלים לשלב חומר שלנו גם לקהל הברזילאי ואנחנו מכניסים כל מיני דברים מזרחיים, קצת כליזמר, ממש מביאים מפה מה שאפשר. לקחנו בעבר שיר של יוני רכטר, או את 'שיר הטמבל' של יצחק קלפטר וזה פשוט היה מדהים כי זה אחד השירים שהכי אוהבים בהופעה שלנו והוא יושב בדיוק על המבנה של השורו. משמעות המילה 'שורו' בפורטוגזית היא 'בכי' ויש משהו במנגינות של השורו שהן מאוד מלנכוליות, מאוד מרגשות, ו'שיר הטמבל' יושב בדיוק יפה על האזור הזה".
אנסמבל "שורו'לה" (תמונת יח"צ)
ועד כמה מכירים את השורו בארץ?
"בארץ מכירים את המוזיקה הזו מעט מאוד, ובשלוש השנים האחרונות מכירים אותה יותר דרכנו. פעם בשבוע אנחנו מנהלים ג'ם סשן של שורו ושל סמבה ב'ליימך' בשוק הפשפשים ביפו ולשם מגיעים המון מוזיקאים ברזילאים ואוהבי מוזיקה ברזילאית. עכשיו למשל יש איזה טרנד של נגנים של הפילהרמונית שמגיעים באדיקות כל שבוע, אנחנו נותנים להם תווים, הם קוראים אותם במקום ואנחנו עושים ג'ם ענק בשבתות אחר הצהריים, שנמשך עד הלילה ויש שם משהו כמו מאתיים איש".
כמי שלא ממש מבינה לעומק במוזיקה ברזילאית, האסוציאציה האינסטינקטיבית שעולה לי לראש היא של מוזיקה מאוד עממית שמזמינה לריקוד. זה גם מה שקורה בשורו?
"לגמרי, לגמרי. צריך לבוא ולראות כדי להבין כמה זה שמח ומטורף. כולם רוקדים ובלגן ושמח, ומלא מלא מוזיקאים משתתפים והפנינג שלם".
בואי נחבר עכשיו את כל זה למפגש שלכם עם סאומר ב"ג'אז חם"
"המפגש היה דרך זיו בן, מפיק הפסטיבל, ואני מודה שלא הכרתי אותה לפני כן אבל מאז הכרתי זמרת מדהימה שהוציאה חמישה תקליטים, היא חיה בהולנד וממש מצליחה באירופה, ובברזיל היא מאוד מאוד מוערכת.
"מה שיפה אצלה זה שהיא עושה את הדברים המיוחדים. ברזילאים נורא אוהבים את החומר המוכר והידוע שכולם מכירים, והיא דווקא הולכת על הדברים הפחות מוכרים של אמנים שהם יותר אזוטריים או יותר מיוחדים, ויותר ג'אזיים. היא גם כותבת ומנגנת, וביחד נעשה הרבה מהחומרים שלה וקצת משלנו, כשאנחנו עושים את העיבודים, גם לחומרים שלה, ומתאימים אותם לכיוון שלנו.
סאומר, צילום: יח"צ
"על הבמה יהיה ההרכב שלנו עם המון גיווני כלים, המון פרקשן וכמה גיטרות, אני באקורדיון וחליל וסאומר שמנגנת על המון כלים. יהיו קצת חומרים מוכרים וכל מיני דברים שלה, ממש טעימה מכל סגנון. גם ריקודים, גם בלדות מרגשות, ומשהו קצת ג'אזי שמאפיין את המפגש שלנו שנוצר לצורך הפסטיבל".
מופע ראשון יתקיים ביום שלישי ה-5 ביולי 2011 בשעה 21:00, מרכז ז'ראר בכר, ירושלים. מחיר לכרטיס: 115 ש"ח, להזמנות: 1-700-5000-39 או 03-5733001. מופעים נוספים יתקיימו במועדון זאפה הרצליה, במוזיאון תל-אביב ובבית אבא חושי בחיפה.
לרכישת כרטיסים