הילה בג'יו גונבת את ההצגה בהפקה המינימליסטית של הקאמרטה לאופרה של מוצרט. שיפמן ממליץ בחום
הנשים אינן נאמנות
"כך עושות כולן" היא האופרה השלישית בשלוש האופרות שחיברו יחד מוצרט ומחבר הליברית לורנצו דה פונטה. קדמו לה "נישואי פיגארו" ו"דון ג'ובני". שלוש האופרות יחד מהוות את אחד משיאי אמנות האופרה בכל הזמנים ולמען האמת אחד משיאי האמנות בכל תולדותיה.
סיפור האופרה פשוט: שני חברים גוּליֶלמוֹ ופֶרַאנדוֹ שעומדים להינשא לחברותיהן שהן שתי האחיות, פיורדיליג'י ודוראבלה, מאותגרים על ידי ידידם דון אלפונסו הטוען שהנשים אינן נאמנות. הגברים הצעירים אינם מאמינים שחברותיהן תבגודנה בהן, אלפונסו מציע התערבות. התנאי להתערבות הוא שהשניים יצייתו לו במשך יממה אחת ובתם הזמן הם יווכחו שהוא צדק.
השניים נעתרים מודיעים לארוסותיהן על גיוס פתע. הם שבים לבמה מחופשים (לחיילים אלבנים) כאשר כל אחד מהם מחזר אחרי ארוסת ידידו. אלפונסו נעזר לצורך עידוד ודרבון השניים בדספינה המשרתת. בתום היממה - לאחר מאמצים בלתי נלאים הכוללים התעלפויות מבויימות היטב, איומים בנוסח "אם לא תאהבי אותי אביא למותי במו ידי" מצד אחד ועידודים להתנהגות קלת דעת מצד שני - אפילו לצוק הנאמנות באופרה, פיורדיליג'י, ברור שהוא אכן צדק.
אבל במקום להפוך את אי הנעימות למקור למריבות, אלפונסו מגלה חמלה אנושית כופה על בני הזוג להתעלם מן הסטייה החד-פעמית ולשוב ולהמשיך את זרם החיים שלארכו התנהלו קודם לגחמה הרגעית.
מימין: פביו טרומפי' צילום: יח"צ; משצאל: אלינור זון, צילום: יוסי צבקר
הזמרת הקומית מס' 1 בישראל
מוצרט חיבר מוזיקה מופלאה ליצירה. למעשה לששת גיבורי האופרה תפקידים זהים בחשיבותם לקידום העלילה. מוצרט "מפזר" דואטים, שלישיות, רביעיות עוד קודם שהוא מניח לאחד הזמרים לשיר אריָה סולנית. יתרה מזאת גם לנגני התזמורת הוא מעניק תפקידים משמעותיים ובחלקם הם מנהלים דו שיח עם אחד הכלים ברגעים מבריקים נשמע קולם של צמד החלילים בתזמורת או דואט של קרן ואחת הזמרות או "מקהלה" של כלי הנשיפה ממתכת מול לקולות הזמרים, כתוספת צליל וכפרשנות מוזיקלית לטקסט המושר.
"כך עושות כולן" היא אופרה שטומנת למבצעיה מהמורות לא מעטות, איכות הדיון המוזיקלי על נושאי האהבה, הנאמנות, הבגידה, התלויה לחלוטין באיכות הביצוע עשויה להיות מייגעת וטרחנית. כל זה לא קורה בהפקה של הקאמרטה הישראלית ירושלים. הרבה בזכות ההעמדה המינימליסטית (בכורח התחום המצומצם הניתן לזמרים – פס צר בחזית הבמה, שעליו אפשר לנוע בעיקר שמאלה וימינה ומעט מאד, קדימה ואחורנית) מן הסתם בעטיין של מגבלות תקציביות של עיצוב ותאורה.
פריטי התפאורה הם הגה של ספינה במרכז הבמה, מפרש לבן גדול הנמתח למלֹא גובה הבמה ועליו הכיתוב "ספינת האהבה" וארבע כורסאות שיזוף. עם המעט הזה רקחה הבימאית יוליה פבזנר את הסצנות השונות כאשר הבריטון נח בריגר הוא דון אלפונוסו, לבוש בגדי קברניט לרבות מקטרת ולפעמים גם הסופרן הילה בג'יו, היא דספינה המשרתת, נוגעים בהגה הספינה, כיאה למובילי העלילה.
שתי הנשים המחוזרות אלינור זון הסופרן היא פיורדיליג'י, היציבה והנאמנה יותר (עד לרגע המשבר) והמצו סופרן קארין הוכמן היא דוֹרַבֶּלָה הממהרת ליהנות מן המצב החדש.
מימין: קארין הוכמן, משמאל: נח בריגר (צילומים: יח"צ)
שני המחזרים הם הבריטון האמריקני אנדרו שרדר בתפקיד גוליילמו, מחזרה וארוסה של פיורדיליג'י והטנור השוויצי פאביו טרומפי הוא פֶרַאנדו מחזרה של דורבלה. השניים מגיעים לבמה בבגדי חיילי מילואים של צה"ל ובידיהם "צווי 8" (למצהלות הקהל), מייד אחרי כן הם לובשים בגדי חוף ומשקפי שמש (אלו המדים של החיילים האלבנים).
מי שגונבת בקלילות רבה את ההצגה היא הילה בג'יו שלאור גלריית התפקידים שלה על הבמות בשנים האחרונות ניתן לראות את הזמרת הקומית מס' 1 בישראל כיום. לצד שירה שובת לב, מוזיקליות והגייה היא שחקנית החיה את הבמה בכל שניה בדמות עצמה ובתחפושותיה השונות.
בריגר מפגין נוכחות בעיקר בטון של "המבוגר האחראי" שבולט בעיקר בחלקו האחרון המשלים, המפייס ובעל החמלה האנושית נוכח תוצאותיו של התבשיל שהוא עצמו הכין. קארין הוכמן כדורבלה, מתחילה ברצינות יתר ומפגינה את כישוריה הקומיים בהמשך. אלינור זון בתפקיד פיורדיליג'י נשמעת עדיין כתלמידה מצטיינת שזקוקה לעוד ניסיון בימתי ומוזיקלי למלא את התפקיד הדרמטי הגדול. אנדרו שרדר בולט בין שני המחזרים בתפקיד גולילמו, בעושר קולו אם כי פאביו טרומפי הטנור נשמע טוב בעיקר בדואטים.
הקאמרטה הישראלית בניצוחו של אבנר בירון החלה את האופרה בהתנהלות כבדה משהו שהלכה והשתחררה, נגני כלי הנשיפה שהוגדלו משמעותית לצורך ההפקה הפיקו צליל משובח כבודדים בעיקר כאנסמבל. לרגעים נדמה כאילו התזמורת מנגנת את אחת היצירות הרציניות "הדתיות" של מוצרט ובקדמתה שישה זמרים קומיים. בדיעבד, דווקא אהבתי את הניגוד הזה שהבליט עוד יותר את איכויותיה הקומיות של ההפקה. מופע מומלץ בחום.
הקאמרטה הישראלית ירושלים: קונצרט מס' 3 , 26 בנובמבר, מוזיאון תל-אביב לאמנות.
מוצרט: כך עושות כולן, אבנר בירון - מנצח; יוליה פבזנר - בימאית , רונית שגב – תרגום.