לוצ'אנו די מרטינו הוזעק לנצח על הפקת "מאדאם בטרפליי" באופרה הישראלית, לאחר שהמנצח ששובץ לתפקיד ביטל את ביקורו כאן. הוא נמצא בארץ כבר כשבועיים. ביקור ראשון בישראל.
שוחחנו לפני ואחרי הביקור הראשון שלו בירושלים. הוא ניצל הפוגה של ערב חג. חזר מרוגש משלל הקולות והמראות בעיר העתיקה.
על "מאדאם בטרפליי" ניצח כבר כמה פעמים, "למען האמת בסוף חודש מרץ ניצחתי על האופרה הזאת בליבק, צפון גרמניה, (לא הוא לא הספיק לשמוע את ההצהרה הפוליטית המדוברת שהשמיע תושב העיר, הסופר גינטר גראס).
בין איטליה לגרמניה
את הקריירה המוזיקלית שלו החל די מרטינו כילד בסיציליה (הוא נולד באיזור האברוצי, מזרחית לרומא) והזרע המוזיקלי נשתל בבית. "אבא היה זמר טנור, לא מקצוען ממש, אבל זמר טנור. אני למדתי מוזיקה. למדתי לנגן בפסנתר. אבא תרגם או הפנה את הלימודים שלי לכיוון מקצועי. הוא רצה שאדע איך עובדים עם זמרים, איך מלווים. או במלים שלו 'אתה צריך לנשום עם הזמרים!'
"אימא היא גרמניה מנירנברג. אבא היה תופעה מוזיקלית יחידה במשפחה שלו, אצל אימא היו דווקא הרבה מוזיקאים חובבים וכך מהר מאוד הייתי שותף לנגינה בבית בהרכבים משפחתיים והצעד המקצועי הראשון שלי היה עבודה עם זמרים.
"גדלתי בשתי הארצות, וכשהגיע הזמן להשכלה הפורמאלית, למדתי בהמבורג. קו ההתפתחות שלי היה מזמרה, שרתי, אחר כך ניצחתי על מקהלות. באיטליה המקהלות שרו בעיקר מוזיקת בארוק. בגרמניה התחלתי לנצח על מקהלות גדולות, מוזיקה רומנטית: ברהמס, ברוקנר ואחר כך גם קרל אורף (כרמינה בוראנה). באוניברסיטה למוזיקה ולתיאטרון בהמבורג ניצחתי במשך השנים ששהיתי שם על 13 אופרות וגם על קונצרטים תזמורתיים".
"מאדאם בטרפליי", צילום: יוסי צבקר
בעצם הכלי שלך היה פסנתר?
"נכון ויכולתי להישאר, כמו שרבים מחברי ללימודים נשארו פסנתרנים בתפקידים שונים. אבל אני החלטתי שהניצוח יהיה הכיוון שלי. אחד האנשים שבעבודתם צפיתי לא מעט בשנים שהייתי בהמבורג, היה יואב תלמי הישראלי (תלמי היה מנהל מוזיקלי בהמבורג במשך שנים רבות).
"בהמבורג זכיתי במלגת לימודים לניצוח תזמורות והגעתי לסיינה. שם למדתי בהדרכת ולרי גרגייב, איליה מוסין ומיונג ואן צ'ונג. אחרי הלימודים וההשלמות באה ההזמנה הראשונה, פסטיבל האופרות על שמו של רימסקי-קורסקוב בבית האופרה של נובוסיבירסק (בית האופרה נחשב בדרך כלל לבית אופרה מעולה ובדירוג הפנימי בתוך רוסיה הוא ממוקם במקום השלישי או הרביעי, אחרי בתי האופרה של סנט פטרבורג ומוסקבה. י.ש.). שם הזמין אותי המנהל, ארנולד כ"ץ לנצח על הפקה חדשה של "אותלו" לורדי.
"הניצוח שם פתח דלתות נוספות. גרגייב הזמין אותי לנצח בסנט פטרבורג, לנצח על אופרות איטלקיות, למעשה החלפתי שם את נוזדה (שבינתיים היה למנצח אורח ראשי בפילהרמונית הישראלית) ומאז ניצחתי בגרמניה, בזלצבורג, בקולומביה והרבה בבולגריה.
"בסופיה, בירת בולגריה אני מתגורר בשנים האחרונות, ושם יש לי קונצרטים קבועים עם התזמורת הסימפונית של הרדיו ועם התזמורת של תחנת 'קלסיק fm'. לזו האחרונה יש גם תקציב פחות מוגבל ולכן הם יכולים להרשות לעצמם להביא סולנים כמו פפה רומרו הגיטריסט או מקסים ונגרוב הכנר". אני מנצח בשנה כחמישים ערבים כשהרוב המוחלט הוא על הפקות אופרה. בין לבין יש עניין רב בקולנוע, בטיולים, ספורט...."
"אני מרגיש מצוין במוזיקה של פוצ'יני"
כאן בתל-אביב אתה תנצח על פוצ'יני
"כן, פוצ'יני ומאדאם בטרפליי זו הפקה גדולה. ראשית הבימוי של טרלינסקי, גדול, יש כל הזמן התרחשות על הבמה. הרבה מאד תנועה.
"מאדאם בטרפלייי", צילום: יוסי צבקר
"אבל עוד לפני הבימוי, אני מאד אוהב את המוזיקה של פוצ'יני. אני מרגיש מצוין במוזיקה הזאת. יש בה הרבה כח, תחושה שאני יכול בקלות להזדהות איתה. אני חש כאן כל נשימה, כל צליל, כל הרמוניה. אני חי גם את ההפסקות. אני יודע בחוש פנימי למה יש כאן הפסקה.
"צריך לומר גם שהמוזיקה של פוצ'יני מורכבת ותובענית גם לנגנים. נראה לי שלנגנים פוצ'יני קשה יותר מ'ריגולטו' או מ'לה טרוויאטה' - התזמורת גדולה יותר מתזמורת אצל ורדי, והיא צריכה להגיע לאיזון עם הזמרים ובמקביל הנגנים נתבעים ליצור רצף סימפוני משלהם. לא פשוט.
לוצ'אני די מרטינו (מקור: lucianodimartino.com)
"אני כמנצח צריך למצוא ולהדגיש את המקצב מצד אחד את הזמרתיות – הקַנטָבּילֶה- מצד שני ולשמור על המתח שבין שניהם על מנת לא למעוד וליפול למלכודת של מוזיקה אטית וחסרת חיים. בינתיים אני מתרשם שהתזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון עושה עבודה מצוינת, ואני נהנה מאד משני הצוותים של הזמרים. את היתר אני משאיר לקהל.
"מאדאם בטרפליי" תעלה החל ביום רביעי, 11 באפריל 2012, ב-20:00, בבית-האופרה ועד ה-28 באפריל במשכן לאמנויות הבמה, תל-אביב. כרטיסים: 175-428 שקל. לפרטים: 03-6927777. ב-19 באפריל ב-20:00 תועבר האופרה בשידור ישיר לרחבת בית האופרה לקהל הרחב ללא תשלום.
רכישת כרטיסים