הבוקר (יום ה') ייפגשו באולם החזרות הזמרת הדס פארן אסיה, החלילן נעם בוכמן, המנצח דורון סלומון ונגני הסינפונייטה הישראלית באר שבע לקראת השמעת הבכורה של "מיתר" ( החל ממוצאי שבת) יצירתו החדשה של עודד זהבי.
אשכנזי כותב פיוטים
"אתה רוצה כותרת לכתבה?", שואל עודד זהבי בפתח השיחה בינינו וממשיך ומציע "אשכנזי כותב פיוטים." וממשיך "כן דווקא מאוד נראה לי להלחין פיוטים לבאר שבע , שהיא העיר של שמואל אלבז, (מנצחה של התזמורת האנדלוסית) ושל גוונים מזרחיים אחרים. אבל לא מדובר בעיבודים של נעימות או של פיוטים, אלא במוזיקה שנכתבה לטקסטים או בהשראת הטקסטים. יש לי סימפטיה לערבסקות של המלים בפיוטים העתיקים. העיטוריות של השפה קסמה לי וממנה נולדה היצירה".
"היצירה" ממשיך זהבי," נוגנה בנוסחה הראשון לקול, חליל ופסנתר בפסטיבל הוּאֶה בווייטנאם. וגם האוזניים של המאזינים שם זיהו במוזיקה מקורות שקל היה להם להזדהות איתם. מי שביקש את היצירה הוא דורון סלומון ויש לי דיבור עם 'מנגינת החליל' ומעין התחייבות לחלילן נעם בוכמן שניגן לפני שנתיים קונצ'רטו לחליל שלי. אני רוצה קונצ'רטו עם מלודיות' אמר לי אז בוכמן.. ונעניתי לבקשתו".
"קווים מלודיים מאוד חשובים לי בסופו של דבר" משלים החלילן נועם בוכמן. "אני מנגן הרבה מאוד מוזיקה חדישה (בוכמן הוא חבר מייסד של אנסמבל המאה ה-21, הרכב המתמחה במוזיקה עכשווית). אבל גם לי המנגן וגם לקהל המאזין נעים ונוח להתחבר למלודיה, כי בסופו של דבר הכל מתחיל ונגמר מאותו עניין שאין כמו מנגינה יפה".
בוכמן, מבכירי החלילנים בישראל, עשה שירות נפלא לכלי כאשר לפני כחמש שנים השיק - יחד עם התזמורת הסימפונית ירושלים והמנצח דורון סלומון – את התקליטור "מנגינת החליל" עיבודים לחליל ולתזמורת של השירים הישראלים הקלאסיים.
עם הניסיון הרב הוא מתאתגר מול יצירה חדשה. "בכל פעם שיש בכורה, היצירה היא חידה חדשה: איכות הצליל, הזמן של כל צליל, כמה דרישות טכניות יש למלחין, כמה עוצמה צריך, כמה שימוש בלשון (הפקת צליל מיוחדת שנשמעת כמו גלגול הצליל "ר" בנגינת החליל), איך כל צליל מופק, איזה אפקט מבקש המלחין. נכון שיש הוראות שונות שנכתבות במלים, איטי, מהיר חלש, חזק, בחיוניות בקצב כזה או אחר אבל בכל אלה אין די ההתמודדות היא של המלחין מול התווים. הדברים מתחילים בהתמודדות שלך מול התווים ונמשכים בחזרה עם התזמורת".
יש דו שיח קודם עם המלחין עוד בזמן כתיבת היצירה?
"בהחלט. מנסיוני עם המלחינים שעבדתי איתם. הם תמיד מוכנים לשמוע ולשנות או להתאים את הרעיון שלהם ליכולות הטכניות של הכלי או שלי כנגן. בסופו של דבר התוצאה חשובה לכולם והיא מתרחשת במפגש האמיתי על הבמה. וגם זה עתיד להשתנות בין החזרה באולם ללא קהל ובסופו של דבר במפגש בין האמנים שעל הבמה עם הקהל. כל בכורה היא לכן תהליך מרתק".
לזמרת הסופרן הדס פארן-אסיה זוהי ההתמודדות הראשונה עם יצירה של עודד זהבי. "מקריאה שלי את היצירה היא לא מרגישה יצירה עם גוונים מזרחיים. אני שרה שניים מתוך חמשת הפרקים שביצירה. הטקסטים העתיקים מרתקים, שיר אחד רומנטי של ר' ישראל נג'ארה "רד דודי לגנו, לערוגות בּשמו/ להתעלס עם בת נדיב ולפרוש עליה סוכת שלומו....שרפים ואופנים נטש ופרשיו ורכבו ובין שדי איילת אהבים שם מסיבו....." .
נועם בוכמן (מקור: אתר הבית של נועם בוכמן) והדס פארן אסיה (מקור: אתר סולני באך)
השיר השני הוא שיר תפילה של משורר לא ידוע "אל חי יפתח אוצרות שמים/ ישב רוחו יזלו מים" ("מתאימה מאוד לבאר שבע, הבקשה הזאת" יאמר עודד זהבי). מנגינה פשוטה ונעימה" מסכמת הדס.
הדס החלה את דרכה על במות הקונצרטים בישראל לפני כשלוש עשרה שנים כששרה את "כינורו של דויד" של יחזקאל בראון. בשנים האחרונות היא חברת אנסמבל "סולני באך" ומזוהה בעיקר עם מוזיקת הבארוק "שמתאימה למנעד הקול שלי" ולפני זמן קצר חזרה מתחרות הנדל באנגליה. "היו 400 מועמדים והגעתי לעשירייה המסיימת, חבל שלא לחמישייה".
דווקא בזכות גוון הקול שלה בחר בה עודד זהבי לביצוע היצירה והוא מוסיף עוד ומסכם "היצירה היא מנגינות וניגונים לחליל, לסופרן ולתזמורת. יש בה חמש מנגינות שמשמיעים לסרוגין החלילן וזמרת הסופרן. הפרקים הראשון השלישי והאחרון הם ליריים באופיים ושני הפרקים האחרים הם חלק מן הדו שיח שאני מנהל מזה שנים עם מסורות פייטנים של עדות ישראל. אבל חשוב לציין שאין כאן ציטוט של לחן עממי, אלא להיות חופשי כמו הפייטן העממי ולא להישאר צמוד לחוק או למבנה קשיח אלא להשתמש בדפוסים מוזיקליים כראות עיני".
הקונצרט יכלול גם קונצ'רטו לחליל של ריינקה ואת סימפוניה מס' 6 "הפסטורלית" מאת בטהובן שתללווה בסרטי וידאו של סטודנטים ממכללת ספיר ויתקיים בשבת, 5 במאי 2012 ב-21:00 וביום שני, 7 במאי ב-20:30 במשכן לאמנויות הבמה באר שבע.