סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
מוזיקה
לוח האירועים 2024 נובמבר 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
ריאיון
 
מאת: יוסי שיפמן "את הקריירה כזמרת עשיתי כאן"
 

 
 
כלל ראשון היה שכל בית הספר, תלמידים מורים ובכלל ... כולם שרים... זוהי פעילות שנמשכת יום יום, שש פעמים בשבוע: שרים מוזיקה, שרים מזמורים ופיוטים, חשים את השילוב שבין דיבור, לשירה לתנועה כל אחד לומד איך הוא נושם, איך הוא מתנועע עם הנשימה"
החינוך המוזיקלי שקיבלה מריה יופה בביה"ס באוקראינה הוביל אותה לקריירה כזמרת. שיחה עם הכוכבת של קונצרטי "פניני המוזיקה"


חינוך מוזיקלי אחר

בחצי האי קרים, שנמצא בים השחור בדרומה של אוקראינה, החינוך המוזיקלי נראה לגמרי אחרת. כך מתברר משיחה עם זמרת הסופרן מריה יופה, אחת הכוכבות של הקונצרטים הקלאסיים שמארגנת עמותת "פניני המוזיקה" ברחבי הארץ.

את מקצוע הזמרה רכשה יופה  כאן בישראל לאחר שהגיעה לכאן לפני שנים, אבל הזיכרון של החינוך המוזיקלי הבסיסי חי בה כאילו היא עדיין שם. כהצהרה שבינתיים לא מתפתחת לכלום אומרת מריה  "לא באתי מבית מוזיקלי!" נחזור לזה בהמשך, אבל בינתיים היא מספרת: "בית הספר למוזיקה היה ממוקם קצת מחוץ לעיר. בכל יום היתה נהירה של ילדים ונוער, מגיל שלוש ועד גיל 18 למקום.

"שרתי בבית עוד קודם לכן כנראה הלכתי לבית הספר המיוחד הזה שבו כולם שרו - ילדים רגילים וילדים שנחשבים במקום אחר לבעייתיים. שרנו רפרטואר קלאסי לגמרי, אורטוריות של הנדל. שרנו למשל את 'שבע המלים האחרונות של ישו' היצירה המוכרת של היידן. ועם היצירות האלה גם יצאנו להופעת בספרד".

מה מלמדים ילדים בבית ספר כזה?

"הכל. סולפג' (היכולת לשיר מתווים על כל ההנחיות שכתובות באותם תווים), תיאוריה ועוד מקצועות מוזיקליים אבל חשוב לציין שכל הלימודים האלה לא היו למטרת הידע, כמו בלימודים באקדמיות, אלא על מנת להשביח את איכות שירת המקהלה.

"לבית הספר היו שלוש מקהלות ברמות של ממכינה ועד תיכון ועל הרמה הגבוהה ניתן  ללמוד בעיקר מכך שמקהלות בית הספר יצאו לשיר בארצות אחרות. בבית הספר קיבלתי את הכשרתי כמנצחת מקהלות, על קריירה של זמרת לא חשבתי אז".

איך מלמדים ילדים מגיל כה צעיר?

"ההתייחסות בגיל הצעיר היא קודם כל לסביבה הצלילית שבה הילדים חיים ומתפקדים, לא מלמדים אותם מוזיקה קיימת אלא להבין ולדעת שהם חיים בסביבת צליל והצליל הוא חלק מן החיים. זסלבסקי הוא שמו של האיש שעמד בראש בית הספר והשיטה שלו אמרה ככלל ראשון שכל בית הספר, תלמידים מורים ובכלל ... כולם שרים.

"זה גם לא חוג או פעילות מתנ"סית  זוהי פעילות שנמשכת יום יום, שש פעמים בשבוע: שרים מוזיקה, שרים מזמורים ופיוטים, חשים את השילוב שבין דיבור, לשירה לתנועה כל אחד לומד איך הוא נושם, איך הוא מתנועע עם הנשימה.

"החוויה המוזיקלית שם היתה כל כך מושרשת בתלמידים שגם לאחר שבגרו ועסקו בלימודים גבוהים או בתחומים אחרים, הם שבו לשיר בצמוד לפעילות בית הספר או במסגרות אחרות. הם הנחילו את האהבה לשירה גם לילדים שלהם. אמנם לא כולם המשיכו בכיוון המוזיקלי אבל היו לא מעט שבסופו של דבר בחרו במוזיקה כבדרך חיים, וחלקם גם התקבלו לתחרויות מוזיקה נודעות בעולם".

זמרת מצו מחליפה זמרת סופרן

ואיך התחלת לשיר כסולנית?

"את הקריירה המקצועית כזמרת עשיתי כאן. הגעתי ללימודים באקדמיה למוזיקה באוניברסיטת תל אביב. למדתי בהדרכת תמר רחום. מי שהאמינה בי והיתה לי מורה ומדריכה יקרה היתה אסיה אריה. היא עומדת מאחורי הצלחות של רבים ולא תמיד מזכירים את שמה.

"מדריך השלישי שלי היה סשה איוונוב (הנמנה עם פסנתרני הבית של האופרה הישראלית). כשהתחלנו לעבוד, סשה עוד חיפש עבודה ולא התקבל לעבודה באופרה. אבל אני ידעתי מן הרגע הראשון שזה האיש שאיתו אמשיך לעבוד ולהתייעץ בעת הצורך וכך היה. 

"ההופעות הראשונות שלי היו כאשר לריסה טטויב נאלצה לוותר על הופעה ב"סטבאט מאטר" הנודע של פרגולזי. אני שרתי עם סוזנה פורצקי (היום בארה"ב)".

   

איך החלפת את טטויב, אם המנעד שלך הוא מנעד מצו?

"נכון, אבל את היצירה הכרתי היטב, וידעתי שהמנעד שלי בתחום המצו הוא גבוה ולכן אוכל להסתדר. אחר כך שוב התבקשתי להחליף זמרת סופרן הפעם ברקוויאם של מוצרט. ושוב הסתדרתי.

"מאז אותה התחלה לפני כשמונה שנים עבדתי עם 'פניני המוזיקה' ושרתי בקונצרטים שלהם עם נגנים או לעתים בהשתתפות מקהלה או שתיים. הפילהרמונית של תל אביב או מקהלת טבעון.

"בהמשך שרתי באופרה הישראלית גם את תפקיד ליאונורה באופרה 'פידליו'. זה היה באופרה הישראלית ואחר כך הייתי מחליפתה של טטיוב גם ב'מסע אל תום האלף'. במקביל עם מקהלות שונות אני שרה תפקידים אן קטעים מתוך תפקידים גדולים כמו ליאונוה ב'כוחו של גורל' או ליזה ב'פיק דאם' או אולגה ב'יבגני אונייגין' (שתי האחרונות של צ'ייקובסקי)".

היה במשך השנים קונצרט מרגש במיוחד?

"כן, הוזמנתי יחד עם עוד מוזיקאים להופעה בקייב. האירוע היה לציון עשרים שנות קשרים דיפלומטיים בין שתי המדינות ושרתי בעיר הבירה שאליה לא הגעתי מעולם כשגרתי באוקראינה.


מריה יופה (תמונת יח"צ)

"התרגשתי גם כי קיבלנו יחס מיוחד. אני רגילה להופיע במקומות שבהם צריך להתלבש להופעה בשירותים, אין חדרים ואין  תנאים. לא נזכיר מראות ושולחנות איפור ופתאום לרגע אחד חשתי כמו אמן אמיתי. באולם כמו שצריך ועם תנאים שסביבי. שרנו שם מוצרט, פוצ'יני ומוזיקה יהודית..קדיש של ראוול, אדון עולם. זו היתה חגיגה".

אולם קונצרטים בינות טנקים

כאמור, יופה היא משתתפת קבועה בקונצרטים של עמותת "פניני המוזיקה" בניהולה של ילנה באידק,  המפיקה קונצרטים קלאסיים ואחרים המיועדים לקהל הרחב במקומות ייחודיים בכל רחבי הארץ - כנסיות, מנזרים, גלריות ואולמות ייחודיים.

איך את בונה תכניות ל"פניני המוזיקה"?

"התכניות נולדות בשיחות עם הכנר הראשי אלכסיי ברשביץ' או עם הפסנתרנית נטאלי נקש. צריך לזכור כל הזמן שמדובר כאן בקהל שקשה להדביק עליו תווית של קהל קונצרטים מקובל.

"חלק מהקונצרטים נערכים בכנסיות - מקומות מקובלים לקונצרטים אבל יש גם מקומות משונים לקונצרטים כמו האולם ביד לשריון בלטרון, שם אתה מגיע לאולם תוך צעידה בינות לטנקים גדולים ודוממים.

"ברפרטואר שלי יש מוצרט  כמו פיורדיליג'י ('כך עושות כולן'), או ליאונורה 'כוחו של גורל' של ורדי, או יצירתו החגיגית של מוצרט 'רננו הריעו' (אקזולטטה יובילטה) שמסתיימת ב'הללויה' מרגשת. בשיחות אנו מנסים לשבץ ולהתאים.

האירועים אינם קונצרטים רגילים. קהל נכנס ושומע רצף מוזיקלי:  זמר, זמרת, סולן בכינור או בפסנתר ותזמורת כלי קשת. 

בקונצרט הקרוב על הגג הפתוח במגדלי עזריאלי ברור שהקהל רוצה מוזיקה מבדרת קלילה ואז הוא מתרגש משירים נפוליטניים ומאריות מאוד ידועות ובין אריה לדואט ישנו אמן גדול, פסנתרן כמו ניימרק שאפשר להקשיב ולהקשיב לו עוד ועוד.

"לפעמים שרים גם מוזיקה יותר תובענית כמו 'משיח' של הנדל או מיסה גדולה של מוצרט. הקהל תמיד הוא שיקול, גם כשנטאלי מחליטה שנבצע רפרטואר שירים צרפתיים מן המאה ה-19..."

מריה-יופה-יחצ.jpg
מריה יופה בקונצרט "פניני המוזיקה", צילום: יח"צ

בתחילת השיחה אמרת שלא באת מבית מוזיקלי, זה באמת חשוב מאיזה בית מגיעים?

"לא, אבל בכל זאת כשאתה בא מבית מוזיקלי הכל יותר מובן. אני בת של אבא שבהשכלתו הוא מהנדס חשמל ועורך דין ואמא שהיא רואת חשבון וגם האחות הגדולה היא מהנדסת ואני במוזיקה.

"כל עוד העיסוק היה ליד הלימודים האחרים זה בהחלט התקבל. אבל בהמשך כשהחלטתי שזה הכיוון לא קיבלתי את ברכתם. רק כשהבינו שאפשר בכל זאת לעשות קריירה מקצועית, ההחלטה שלי התקבלה".

אז ייתכן ואת זקוקה לעיסוק נוסף...

"דווקא יש,  אני מעצבת תכשיטים בעיקר מחרוזים ואני גם עושה תמונות מחרוזים".

ההורים יכולים להירגע.

מריה יופה תופיע במסגרת קונצרטי "פניני המוזיקה" במופע "חלום ליל קיץ" עם הקונטרה טנור סלבה קגן-פלאי בתכנית מיצירות באך, שוברט, גרשווין ועוד ביום שישי, 13 ביולי 2012 ב-20:30 באמיפתיאטרון עזריאלי בתל-אביב. כן תופיע ב-7 בספטמבר ב-20:30 באמפיתיאטרון עזריאלי בתכנית "אהבה איטלקית". 
  
לרכישת כרטיסים 


למועדי מופעים >

10/07/2012   :תאריך יצירה

כתבות נוספות
לדעת מה הקהל רוצה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע