אורית פוגל, מנכ"לית סימפונט רעננה, התזמורת הפעילה ביותר בישראל, מגלה את סוד ההצלחה
אם נבדוק את מספר הפעילויות של סימפונט רעננה (מספר הפעילויות הוא היחידה שעל-פיה הנגנים מקבלים את שכרם), נגלה שמדובר בתזמורת הפעילה ביותר בישראל.
סימפונט רעננה לא נולדה כמענה לצורך של קהל בתזמורת נוספת. הסיפור היה הפוך. לפני 21 שנה, בעיצומו של אחד מגלי העלייה הגדולים מברית-המועצות לשעבר, פעלה בישראל התארגנות שנקראה "הפורום הציוני", שקמה כיוזמה אזרחית ולא כהנחתה ממסדית: חבורת אנשים שעיסוקיהם שונים ביקשה לעזור לעולים החדשים להיקלט.
שיחה גורלית עם מכוון פסנתרים
אורית פוגל עסקה באותם ימים בעיצוב ובעיסוקים התנדבותיים אחרים, ולא העלתה בדעתה שבתוך זמן קצר תנהל תזמורת. "באותו זמן הגיע לביתי מכוון פסנתרים, שסיפר לי על המספרים הגדולים של מוזיקאים בקרב העולים החדשים.
"שיחה אחרת היתה לי עם יורי גנדלסמן, ויולן מעולה שלא נתקל בבעיות קליטה (גנדלסמן עלה ארצה על אף שקיבל הצעה לשמש ויולן ראשי בתזמורת שיקגו. בהשפעתו של הכנר אייזק שטרן, החליט לעלות לארץ וקיבל את משרת הוויולן הראשי בתזמורת הפילהרמונית). יורי אמר לי שחייבים להקים לטובת העולים תזמורת.
"האידיאולוגיה שלנו בפורום הציוני היתה ההבנה שברוסיה, למרות שאולי תנאי החיים לא היו אידיאליים, היתה תרבות, וגם אנשים שלא הרוויחו הרבה היו ספוגים תרבות", ממשיכה פוגל. "לכן טוב נעשה אם ניצור חברותא על רקע תרבותי.
"אבל התזמורת לא קמה ביום אחד. מלחמת המפרץ תרמה גם היא לעיכוב. בחלוף שנתיים מאז ההחלטה קם ההרכב הראשון של התזמורת. לא רק הפורום היה מעורב, אלא גם הסוכנות היהודית והמגבית היהודית המאוחדת (UJA), משרד הקליטה והרשות המקומית. ב-14 במאי 1991 התקיים הקונצרט הראשון.
"מאחר שאולם עוד לא היה, נערך הקונצרט בכפר-סבא השכנה. האירוע היה במעמד נשיא המדינה חיים הרצוג, ויורי היה הסולן. כשליש מנגני התזמורת אז ממשיכים לנגן בה עד היום. כשהתמקמנו בבית יד-לבנים ברעננה, התחילו להתעניין בתזמורת, ומהר מאוד הגענו ל-600 מנויים ואפשר היה להריץ את התזמורת".
אורית פוגל (יח"צ)
"כאן לא יסקלו אותנו על השמעת יצירה חדשה"
"הקהל יודע שכמעט בכל קונצרט יש משהו שונה", מסבירה פוגל את מקור הפופולריות של התזמורת. "בקונצרט הראשון העונה, למשל, הכללתה של 'הסימפוניה מן העולם החדש' היתה הפתעה. הבית של התזמורת במשכן לאמנויות ברעננה הוא אולם קטן מדי לכאורה לצליל הגדול, אבל בכל זאת. החידושים מתקבלים היטב אצל הקהל. גם יצירות חדשות מתקבלת כאן בברכה. לא יסקלו אותנו על השמעת יצירה חדשה".
אבל לא תמיד הדברים היו כך. "עם הזמן למדנו את השיטה, את המינון", אומרת פוגל, "אבל בשנים הראשונות היו מלחינים שהכתיבו קו מסוים שהיה נכון בעיניהם, והתגלה כבעייתי מאוד לקהל. אנשים הצביעו ברגליים. למדנו שכאשר יצירה חדשה באה צמוד לנושא, הקהל מקבל אותה בהבנה וגם בשמחה. יצירות שנשמעות לקהל מעורפלות – נדחות. היום כשאנחנו מזמינים יצירה אצל מלחין, ההזמנה באה עם הגדרת נושא ועם שיתוף התזמורת בתהליך היצירה. בסופו של דבר זה משתלם לכולם".
מהו תקציב התזמורת?
"כ-8 מיליון שקל, כשהמדינה תורמת כ-3 מיליון שקל מהם, ועיריית רעננה 900 אף שקל. התזמורת חייבת להגיע בעצמה לכמחצית מן התקציב, ולכן התזמורת עובדת כל השנה. התזמורת כתזמורת אינה יוצאת לחופשה בקיץ, למשל. כל נגן יכול לעבוד ולצאת לחופש, אבל התזמורת כגוף ממשיכה לעבוד. בקיץ האחרון הופענו בכל הארץ בקונצרטים בפארקים, בפסטיבלי מוזיקה קלה ועוד.
"התזמורת מנגנת 13 תוכניות שונות בסדרה למנויים, כל תוכנית מנוגנת שלוש פעמים באולם הבית ברעננה. אותן תוכניות מנוגנות בחלקן גם באולמות בפתח-תקווה, באשקלון ובקריית-מוצקין. נוסף לאלה התזמורת מופיעה בכ-60 קונצרטים לילדים בכל הארץ, וכן בהרבה הופעות במסגרת 'תרבות לישראל בפריפריה'".
תזמורת סימפונט רעננה (תמונת יח"צ)
"החברים שומרים על יחסים קרובים, ובעיקר על חוש הומור"
"שיטת העבודה הזו, של נגינת כל סוגי המוזיקה", אומר דוד זבה, מנצח הבית של התזמורת, "הפכה את נגניה לגוף הגמיש ביותר בין כל התזמורות בישראל. היום מנגנים קלאסי, מחר מופיעים עם זמר ישראלי בעיבודים לשירים שלו, מחרתיים קונצרט של מוזיקה יהודית, וביום שלמחרת מלווים הרכב ג'אז. התכונות הללו הן נכס שלא יסולא בפז.
"בימים אלו, למשל, כאשר הייתי אמור לבחור הרכב שינגן בהפקת האופרה שלי 'אליסה בארץ הפלאות', יכולתי לבחור נגנים מכל תזמורת, אבל באופן טבעי בחרתי בנגני הסימפונט. עם התזמורת הזו יש לי לא רק קילומטרז' של נגינה, אלא גם קילומטרז' של נסיעות באוטובוסים בארץ ובהופעות בחו"ל. אני יודע שהחברים שומרים על יחסים קרובים, ובעיקר על חוש הומור".
לאור כל הנתונים שמנית – אולם שאינו מתאים לכל יצירה, מגבלות תקציביות – איך אתם עובדים על תוכניות חדשות?
פוגל: "'אתם' היא אכן המלה הנכונה. כל ההחלטות מתקבלות בצוות. עומר מ. ולבר, המנהל המוזיקלי, שנמצא רוב ימות השנה בספרד, שם הוא מנהל תזמורת בוולנסיה ועושה הרבה הופעות אורח באיטליה ובאירופה, שומר על רעננה. הקשר עם הבית חשוב לו. עומר, דוד זבה, מנצח הבית, הנגן הראשי ניתאי צרי ואני דנים בכל היבט של כל תוכנית.
"אנחנו מקבלים על עצמנו למשל לעשות יצירות גדולות כמו 'עבודת הקודש' של בלוך או 'זורבה' של תיאודורקיס או סוויטה שהזמנו מן המלחין יבגני לוויטס לקונצרט שציין 110 שנים לקרן הקיימת לישראל. מקורות המימון ברורים, והמקומות שבהם נופיע ברורים גם הם".
"חוויה שזכרנו הרבה זמן"
איך נבחרים יעדים לנסיעה לחו"ל?
"גם כאן ההחלטה היא ממוקדת. ייתכן שהעובדה שאנחנו לא עובדים עם סוכן אמנים בחו"ל היא בעוכרינו, אבל כל הנסיעות תמיד קשורות ומתחברות לאירוע, לתוכנית מיוחדת.
"למשל כשמלאו 70 שנה לטבח בבאבי-יאר, העלינו את הרעיון לבצע את סימפוניית 'באבי יאר' של שוסטקוביץ' במקום. על הקונצרט ניצח מקסים שוסטקוביץ', בנו של המלחין. הוא גייס תזמורת מקומית ומקהלה מקומית, וכך התמודדנו. התוצאה היתה חוויה שזכרנו הרבה זמן.
"בצורה זו נבחרים גם נושאים אחרים שונים שהתזמורת עסקה ועוסקת בהם, כל התחום היהודי שהתזמורת מטפחת בקונצרטים מיוחדים".
תזמורת סימפונט רעננה (תמונת יח"צ)
בקונצרט הקרוב אתם מארחים את סרגיי קרילוב, כנר וירטואוז.
"הוא כבר הופיע איתנו בעבר. בתוכנית הפעם כלולת שתי יצירות שהן בדרך כלל יצירות פופולריות שמשמשות כקטעי הדרן: רונדו של שוברט ונעימות צועניות של סרסאטה. בתוכנית הבאה ינגן איתנו סרגיי נקריאקוב, שנחשב לנגן החצוצרה הטוב בעולם. נקריאקוב ינגן עיבוד לקונצ'רטו לקרן של מוצרט.
"תהיה תוכנית שתתמקד במוזיקה מרומניה. קונצרט שבו ינגן צרי עצמו יצירה של קופיטמן ועומר ולבר ינגן קונצ'רטו לפסנתר של מוצרט. יהיה שילוב של שירים ברזילאיים מעובדים לתזמורת בתוכנית עם יצירות של מנדלסון וצ'ייקובסקי".
מיהו הקהל הקבוע של הסימפונט?
"הגרעין הוא קהל מבוגר. רבים ממנו היו בעבר מנויים של הפילהרמונית. אלו אינם בהכרח תושבי רעננה, אלא גם אנשים שמגיעים מתל-אביב, רמת-גן, פתח-תקווה, חברים שיוצאים יחד לבילוי. קהל מאד לויאלי לתזמורת. יש קהל צעיר לכמה מן הקונצרטים, אבל אני מודעת לכך שאת המינון של הקהל הצעיר צריך להעלות".
הקונצרטים הקרובים של סימפונט רעננה יתקיימו בימים רביעי וחמישי, 31 באוקטובר, 1 בנובמבר 2012 ובשבת 3 בנובמבר ב-20:30 במשכן העירוני למוזיקה ברעננה. התזמורת תארח את הכנר סרגיי קרילוב (רוסיה) בתוכנית מיצירות שוברט, מוצרט וסרסטה.