|
|
"היה לנו חשוב שהמופע לא יהיה מתיילד, ולכן אין פנטומימה, גם לא של חיות. אין, נגיד, מימיקה קופית. הכל הוא פיתוח תנועתי של מוטיבים של התנהגויות חייתיות, ברמת מחול גבוהה, וכדרכה של פרסקו, גם מאוד פיזית. מעבר לזה, בגלל שזו העבודה האחרונה שעשיתי ככוריאוגרף, אז ניכרת בה ההתפתחות האישית שלי כיוצר, היא יותר מתוחכמת ויש לה גם סגנון יותר ברור"
|
|
|
|
שיחה עם הכוריאוגרף יורם כרמי, המנהל האמנותי של להקת פרסקו על מופע מחול פראי לילדים
בחג החנוכה תעלה להקת המחול פרסקו בשיתוף עם תיאטרון המדיטק חולון את "ספר הג'ונגל" – מופע מחול שיצר יורם כרמי.
כרמי, המנהל האמנותי והכוריאוגרף של הלהקה, הוא דמות מוכרת בנוף המחול הישראלי. לשעבר סולן להקת המחול קולדממה של משה אפרתי, הוא רקד בפרויקטים שונים בארץ ובחו"ל וזכה בפרסים שונים עבור יצירות המחול שלו.
ב-2002 הקים כרמי את להקת פרסקו, החוגגת בימים אלה עשור לקיומה. במסגרת הלהקה יצר כרמי כוריאוגרפיות רבות, ביניהן "סרברוס", "מאיץ חלקיקים" ו"פרסקומאניה". הלהקה מופיעה באופן שוטף בארץ ובעולם, ומשתפת פעולה עם יוצרים מתחומי התיאטרון והמולטימדיה.
10–12 דקות של טקסט מצטבר
המופע "ספר הג'ונגל" עלה לראשונה במסגרת אירועי חשיפה בינלאומית בסוזן דלל, בדצמבר שעבר. "כדי להיות בטוחים שהמופע מתאים הוא עבר בדיקות אינסופיות של ועדות שהתלהבו, וזו היתה הצלחה מסחררת", משחזר כרמי. "לקחנו אנשי מקצוע מעולים שעזרו לנו בהפקה, כמו דניאל אפרת המחזאי, אלינור אגם-בן-דוד הבמאית ואריאל קשת המוזיקאי, והתוצאות לא איכזבו".
איך היית מתאר את המופע?
"מופע מחול פראי לילדים. הסיפור מתרחש בג'ונגל, אבל הזווית שבחרנו להתמקד בה היא קצת שונה מהסרט של דיסני, למשל. אנחנו מתמקדים בסיפור של הילדה, טולה, שמתוארת בספר המקורי של רודיארד קיפלינג. היא חיה בכפר מחוץ לג'ונגל ושומעת את הסיפורים על תינוק שגדל בג'ונגל ושצריך להיזהר ממנו. אבל היא אמיצה ומחליטה להיכנס, ואז מתחיל הקשר ביניהם".
יש הרבה טקסט?
"כמות הטקסט מאוד קטנה. מ-55 דקות של מופע יש אולי 12-10 דקות של טקסט מצטבר. מי שמשחקת את טולה זו השחקנית מיטל דמארי, שהיא גם רקדנית, ולכן יכולה לתפקד בשני הרבדים".
ספר הג'ונגל (צילום: רון גלייט)
למה בחרתם דווקא בסיפור הזה, שכבר עלה על במות כל-כך הרבה פעמים?
"זה לא נכון. היה מחזמר אגדי עם תום אבני וחנוך רוזן, אבל מאז איש לא עשה עם זה כלום בתחום המחול או התיאטרון, והיה לנו מאוד חשוב לנסות את זה. למעשה מדובר במסע ההתבגרות של טולה ומוגלי, ויש כאן סיפור מדהים על אומץ, סקרנות, עצמאות והטלת ספק מחד, ומצד שני על הקשבה וצייתנות.
"הסיפור המקורי הוא בכלל אלגוריה נוקבת על טבע האדם, אבל בגלל הסרט של דיסני, הוא הפך לסיפור לילדים ללא מוסר השכל, מאוד אבסטרקטי", אומר כרמי. "אנחנו חיפשנו את הזווית האישית שילדים יכולים למצוא בסיפור – האומץ או הפחד מהג'ונגל, למשל.
"גילינו שעולם החיות ועולם הילדים משיקים זה לזה, ורצינו להראות את האנושיות שיש בחיה ולנסות לעזור לילדים לזהות תכונות מקבילות אצלם. הילדים עוברים את רכבת ההרים, וכל חיה מלמדת אותנו עליה קצת.
"למרות ששירחן הנמר מאיים להרוג אותו, מוגלי מתעקש להישאר בג'ונגל עם חבריו, הפנתר בגירה והדב באלו. הוא נקלע למפגשים מצחיקים ומסעירים עם נחש ערמומי, פילים מגודלים וקופים חצופים, שיחד מלמדים אותו כל אחד בדרכו שיעור חשוב לחיים.
"אצלנו הנחש, למשל, לא מרושע. הוא רק קצת משתעשע. הדוב באלו הוא התגשמות החברות ללא תנאים. האמא הזאבה אמנם מאמצת את מוגלי, אבל בסופו של דבר נכנעת ללחץ הזאבים ומוותרת עליו. זה ממש כמו עולם הילדים שמחפשים את עצמם במבנה חברתי כלשהו".
ספר הג'ונגל (צילום: רון גלייט)
"'ספר הג'ונגל' הכי קרוב לבלט קטן"
"ספר הג'ונגל" אינו המופע הראשון שיצרה פרסקו לילדים. "משנת 2006 עשינו כבר כמה מופעים לילדים שההפקה שלהם היא תיאטרון מחול", מספר כרמי. "זה התחיל כשהתחלנו לעבוד עם עיריית חולון, שעושה המון דברים שקשורים לילדים, וההסכם שלנו איתה היה שנעשה יצירה אחת לילדים מדי שנה. עשינו את 'עליסה בארץ הפלאות' ו'מסביב לעולם' בשיתוף עם התיאטרון הארצי לנוער, וכשהתחלנו לעבוד עם תיאטרון המדיטק עשינו גם את 'בגדי המלך', 'אלף לילה ולילה', ועכשיו את 'ספר הג'ונגל'".
שיתוף הפעולה עם עיריית חולון החל, כאמור,לפני שש שנים. "לפנינו היתה שם הלהקה של נועה דר, וכשהם נפרדו ממנה קיבלנו את התפקיד, שיש בו אוריינטציה חינוכית ואמנותית", מספר כרמי. "בשלוש השנים הראשונות עבדנו עצמאית, ומקביל קם תיאטרון המדיטק, שהאג'נדה שלו היתה דומה לשלנו, והוא ממוקם באותו רחוב. נולד שיתוף פעולה טבעי ופורה שנמשך עד היום, והעירייה כמובן מאושרת ממנו".
במה שונה "ספר הג'ונגל" מיצירות המחול לילדים האחרות שלכם?
"אלה עבודות מאוד שונות. מכל מה שעשינו לילדים עד עכשיו, 'ספר הג'ונגל' הכי קרוב לבלט קטן, לא קלאסי. יש בו את הרצף התנועתי הארוך ביותר מכל העבודות – נאמברים ארוכים, התפתחות מורכבת והמון תמונות קבוצתיות וגם סולואים ודואטים. הילדים נחשפים במופע הזה להרבה יותר קומפוזיציות.
"היה לנו חשוב שהמופע לא יהיה מתיילד, ולכן אין פנטומימה, גם לא של חיות. אין, נגיד, מימיקה קופית. הכל הוא פיתוח תנועתי של מוטיבים של התנהגויות חייתיות, ברמת מחול גבוהה, וכדרכה של פרסקו, גם מאוד פיזית. מעבר לזה, בגלל שזו העבודה האחרונה שעשיתי ככוריאוגרף, אז ניכרת בה ההתפתחות האישית שלי כיוצר, היא יותר מתוחכמת ויש לה גם סגנון יותר ברור".
ספר הג'ונגל (צילום: רון גלייט)
מה מצפה למופע בעתיד?
"מעבר להופעות בארץ, אנחנו מקווים להמשיך את סיבוב ההופעות שהתחלנו במזרח אסיה בקיץ האחרון. אחרי ההצלחה בחשיפה בינלאומית נסענו לשלושה שבועות לטייוואן, והיה פשוט נפלא. הופענו באולמות ענקיים מול יותר מ-6,000 איש, ובזכות זה הוזמנו להונג-קונג ויש גם התעניינות מארה"ב. בגלל כמות הטקסט הקטנה ורמת המחול הגבוהה, המופע חוצה גבולות ותרבויות ועובד על כל הילדים".
המופע, המיועד לבני 4–10, יעלה ביום ראשון, 16 בדצמבר 2012, בשעות 10:30, 12:30 ו-14:30, במדיטק חולון. לפרטים: 03-5021555. כמו כן יעלה המופע ביום שני, 14 בינואר 2013, בתיאטרון יד למגינים ביגור. לפרטים: 04-9848172. לרכישת כרטיסים
09/12/2012
:תאריך יצירה
|