הצעות תרבותיות רבות עומדות בפתח חג הסוכות הקרוב, ואחת המסקרנות שבהן היא זו של מוזיאון מגדל דוד שבירושלים, המפתה בשלל אירועים תרבותיים בתחומים שונים, ממוזיקה ועד תערוכות פעילות, מסדנאות יצירה ועד "רחוב בירושלים", סיור מומחז שאותו כתב ומבצע השחקן והיוצר יצחק לאור, (32), על פי הספר הנושא את אותו שם שיצא בשנה שעברה.
"רחוב בירושלים" הוא ספר היסטורי ייחודי הממחיש את הפער בין ההיסטוריה המובאת דרך עמדת הגנרלים והמצביאים, לבין זו שנחווית על ידי אנשי היום יום.
בפער הזה בדיוק נוגעים הסיורים המומחזים שיצר לאור עבור הילדים והוריהם, שישה סיורים בכל יום (נחלקים לסירוגין בין לאור לבין השחקן אריאל קרן), בין ה-22 ל-24 בחודש זה, כשעה ורבע אורכו של כל סיור.
היסטוריה אזרחית לילדים
"את הספר 'רחוב בירושלים' כתבו חנה ודוד עמית ואייר יבגני ברשקוב", מספר לאור, "והוא מספר בעצם מה קרה בירושלים בכל התקופות שעברה העיר הזו, שעברה כידוע ידיים רבות. בגדול זה ספר היסטוריה לילדים, כשהדגש הוא על ההיסטוריה האזרחית, אפשר לקרוא לזה".
מה זה אומר?
"זה אומר שהספר הזה לא מספר על המצביאים או הקיסרים שכבשו ושלטו בכל תקופה ותקופה, אלא מספר מה האנשים עשו, מה הם לבשו, במה הילדים שיחקו, באלו מקצועות עסקו, על אלו כלי נגינה ניגנו, איזה אוכל אכלו. אנחנו רגילים משיעורי היסטוריה לשמוע תמיד שמות של מצביאים ומלכים, אבל אף פעם לא מדברים איתנו על בגדים שאנשים לבשו או במה הם נסעו, ופה התחברנו כולנו, גם הצוות של מוזיאון מגדל דוד וגם אני ככותב, לספר לילדים שיש בו היסטוריה שהיא גם אזרחית. היסטוריה של אנשים.
"מגדל דוד זה מקום שהושפע מכל תקופה ותקופה. בניגוד לאתרים אחרים, אחד מהתקופה הרומאית, אחר מהתקופה הצלבנית, מגדל דוד זה מקום שגם הרומאים בנו בו, גם הביזנטים, גם הצלבנים, גם המוסלמים, בכל תקופה השתמשו בו, כך שיש ממשק בין הסיפור שמספר הספר לבין החוויה שמציע מוזיאון מגדל דוד, באיזה מין חתך אורך של ירושלים לאורך הדורות.
"על הפער הזה שבו יש מצד אחד את ירושלים המפוארת והגדולה של התמונה המפורסמות והאירועים הגדולים, ומצד שני עיר של אנשים שעברו פה המון חוויות בעצמם, אנחנו מנסים לשחק".
צילום עטיפת הספר "רחוב בירושלים" (תמונת יח"צ)
הבעיות של היבוסים
איך כל זה מיתרגם לסיור המומחז?
"הסיור שלי מספר על במאי סרטים שקוראים לו אוסקר גולן, שיש לו חלום, להפיק שובר קופות עולמי שיספר את הסיפור של ירושלים. הוא רוצה לעבד מהספר את הסיפור לסרט, ויש לו חלומות גדולים. הוא חולם לעשות סרט עם דוד המלך, עם הורדוס, עם ריצ'רד לב ארי, עם הסולטן סולימן, סרט שיש בו קרבות עזים, סצנות קורעות לב, דרמות, והוא מגייס את הקהל ואת הילדים להיות הצוות שלו, כך שזה לא סיור פרונטלי אלא סיור מאוד פעיל, כשבעצם אוסקר והילדים מפיקים את הסרט.
"אחד הילדים מצלם, אחר עוזר במאי עם הקלאפ, אחת מאפרת, מלבישה, נערת מים, יש תפקידים. גם ההורים משתתפים. יש איש תסריט, וכולי, כשהילדים וההורים הם גם השחקנים והניצבים בסצנות.
"בעזרת הספר אנחנו עוברים על פני כמה תקופות מפורסמות שבחרנו ומנסים להפיק מהן סצנות גדולות מהחיים. מה שקורה שבמהלך הסצנות מתגלה בעצם הסיפור האמיתי שאנחנו רוצים לספר, שמי שבאמת השפיע על ההיסטוריה זה לא רק השליטים והאנשים הגדולים אלא גם האנשים הפשוטים".
פעילות סוכות במגדל דוד (תמונת יח"צ)
דוגמאות?
"לדוגמה, במקום לפגוש את הורדוס אנחנו פוגשים חייל רומאי שנורא רוצה לצאת לחופש כי הוא רוצה ללכת לראות משחקים באצטדיון. כשאנחנו פוגשים צלבנים אנחנו פוגשים גם את האמא של אחד הצלבנים שדואגת לו ומביאה לו סנדביצ'ים למלחמה. בסצנה של דוד המלך שכובש את יבוס אנחנו מגלים קצת על היבוסים שחיו פה וגידלו צאן והיו להם טרדות משלהם, כך שבכל סצנה פוגשים שוב את הפער בין ההיסטוריה המפוארת להיסטוריה של האנשים.
"זה מאוד קומי. הכל מאוד מצחיק. הבמאי הזה הוא חם מאוד, לבבי, בעל חלומות מאוד גדולים, ויש גם הרבה סיטואציות קומיות בפער בין מה שהוא חושב שצריך להיות בסרט לבין מה שקורה בו באמת. כל סיור ייחודי כי כל פעם באים ילדים אחרים וקורות אינטראקציות אחרות וזה ממש חי. הילד לא חוזר הביתה עם נתונים, אבל הוא התלבש כמו יבוסי, הוא היה חייל ששמר על המסגד, הוא השתתף בסצנות מחיי העיר, והכל ברמה של חוויה של תקופות שונות.
"במגדל דוד יש כל מיני אזורים. איזור עם פסלים של צלבנים, אחר עם שרידים של מסגד, אחר עם מגדל שבנה הורדוס, בכל מקום יש באמת זכר לתקופה, אז אנחנו ממש עוברים ממקום למקום וכך גם לומדים על המקום וגם חווים חוויה שהיא לא הצגה פרונטלית. זה לא קהל שיושב בנחת ומוחא כפיים בחושך".
פעילות סוכות במגדל דוד (תמונת יח"צ)
"אמן יוצר צריך להיות במקום שלו"
כשמתייחסים לנושא הסיור שיצרת, עולה עובדת היותך ירושלמי מלידה כסוג של אישיו, במיוחד עבור שחקן שאמור, כביכול, לחפש את דרכו למרכז
"זה בהחלט אישיו. נולדתי בירושלים, גדלתי בה, אני עדיין גר בה, וזה אומר אולי לוותר על קירבה לאיזו סצנה של תעשייה, זמינות מסוימת לעולם של אודישנים וכולי, אבל על פניו אני לא מרגיש שאני מפסיד. אני בקשר עם העיר תל אביב וזמין לה, ואני מרגיש שאני מרוויח קודם כל את זה שזה המקום שלי, ולדעתי אמן יוצר צריך להיות במקום שלו.
"חוץ מזה, יש פה הרבה שקט נפשי מהבחינה של היצירה ויש המון עשייה. גם בתיאטרונים החדשים, יש כמה קבוצות תיאטרון שפועלות מאוד חזק, 'האינקובטור', תיאטרון פסיק, קבוצת התיאטרון הירושלמי, ויש גם המון פעילות תרבותית שמתבטאת במוזיאונים, זו עיר מאוד מתויירת עם המון תיירות פנים והמון עבודה. המון שחקנים פה עובדים. אולי לא מתפרסמים, אבל עובדים. המון אנשים פה מתפרנסים מיצירה ומעבודה במשחק. זה לא קל, אבל גם בתל אביב אני חושב שזה לא קל.
"אני לא אומר שכולם צריכים לגור בירושלים, אבל גדלתי פה, למדתי פה ובשבילי יותר טבעי ליצור מהמקום שאני נמצא בו. אני משתתף גם בפרויקטים שנעשים בתל אביב או בכל מקום אחר, אבל אני מביא את מה שאני ואני חושב שזה דווקא מעשיר, כי כשכל היוצרים גרים באותם כמה בלוקים יש איזו דלות, ואם אני בא בתור ירושלמי עם כל התוכן של זה, אני כן מצליח להביא משהו אחר.
"חוץ מזה שאני אוהב את העיר. הגיעה אלי במקרה הצעה לכתוב את הסיור הזה לכבוד ההשקה של הספר, וזה התחבר לי מאוד עם האהבה שלי. לא הרבה פעמים יוצא לך לעסוק במשהו שאתה אוהב ובנושא שאתה מחובר אליו. הפעם זה פשוט קרה".
פעילות סוכות לכל המשפחה (צילום: חיים צח)
הסיור "רחוב בירושלים" יתקיים בחול המועד סוכות, בתאריכים 22–24 בספטמבר 2013 בשעות 10:30–16:30 במוזיאון מגדל דוד בירושלים. כרטיס לילד: 40 שקל. מבוגר: 30 שקל.לפרטים: 02-6265333, 2884*. הזמנת קבוצות: 02-6265327.
*** לעדכונים, הנחות, מבצעים ועוד בקרו אותנו ב-
פייסבוק
ופרגנו בלייק