שיחה עם גוטפריד, מנצח, מלחין ופסנתרן, לכבוד סדרה חדשה במוזיאון ת"א, "מחוץ לקופסה"
מחר (חמישי, 23 בינואר 2014) יפתח ירון גוטפריד, מנצח, מלחין ופסנתרן, סדרה חדשה במוזיאון תל אביב, "מחוץ לקופסה".
סדרת הקונצרטים מפגישה על במה אחת אהבות שונות שלו, מתוך אמונה שאהבותיו הן גם אהבותיו של הקהל. על השאלה "למה אתה צריך סדרת קונצרטים חדשה?" עונה גוטפריד אינסטינקטיבית "ככה!", ופורץ בצחוק מתגלגל.
"לא חושב שיש הסבר רציונלי", הוא מרצין. "אני עומד לעשות בסדרה הזאת רק מה שאני אוהב. סיימתי תקופה של הרבה שנים של ניהול, תזמורת נתניה - הקאמרית הקיבוצית, פרויקטים שונים.
"אני במשך חודשים 'רק' מוזיקאי שכותב, מנגן כאן ובהרבה מקומות בחו"ל, והיתה תחושה שבאג'נדה שלי יש פחות דברים, פחות לחץ. מצד שני, חשבתי שיש הרבה קהל שהלך איתי לאורך תקופה ארוכה, ואולי גם הוא ירצה לטעום מן האהבות המוזיקליות שלי".
"החיבורים אסוציאטיביים לחלוטין"
לגוטפריד מקום מיוחד בנוף העשייה המוזיקלית האמנותית בישראל. מוזיקאי קלאסי מצד אחד, ובה בעת איש ג'אז, בעיקר ג'אז מסורתי, פסנתרן בשני התחומים, מלחין המחבר ביצירותיו את שני התחומים.
בשנים שניהל את התזמורת הקיבוצית הוא הוביל גוף מוזיקלי שלם בכיוון האישי הזה, כשבכל עונה חזר התמהיל של מוזיקה "רצינית" ומוזיקה קלילה יותר, שפנתה לכיוונים שונים. הקהל הוא קהל קצוות, גם גיאוגרפית: כל קונצרט מתנגן באולמי קונצרטים מנהריה, דרך עמק הירדן, המרכז ועד לאזור דורות שבדרום. כלומר, חתך מובהק של צרכני מוזיקה בישראל.
הקהל הזה הלך עם הקו שגוטפריד הנהיג. מדי פעם הוא אירח סולן שהיה לו ביקוש עצום, ואז הוביל הופעות של התזמורת עם הסולן באולמות הגדולים בארץ או בשילוב עם תזמורת נוספת לצורך ביצוע יצירות שנכתבו לתזמורת סימפוניות גדולות. ניכר שמדובר בראש שהיה במשך שנים "מחוץ לקופסה", ואת המושג הזה הוא מביא לסדרה החדשה.
"פניתי למחלקת המופעים של מוזיאון תל אביב לאמנות ובאתי עם הרעיון הזה", הוא מספר על הולדת הסדרה החדשה. "ההיענות, אני חייב לומר, היתה מיידית. העניין הוא שהפנייה היתה מעט מאוחרת, כשמסתכלים על הלוח, עניינים של שיבוץ, גיוס אמנים וכו'. לכן השנה הזאת יהיו רק ארבעה קונצרטים. אבל נראה שההימור על הקהל הולך ומקבל משקל גם מן הצד השני, כלומר, יש היענות של רבים לבוא ולשמוע. נכון לעכשיו הכל נראה סבבה".
ירון גוטפריד (תמונת יח"צ)
יש נוסחה לקונצרטים?
"הנוסחה היא ללכת עם קו מסוים קדימה ולהתאים את המשתתפים לרעיון מרכזי. כך למשל בקונצרט הראשון משתתפים רביעיית כרמל והזמרת קרן הדר. את חוליות הקישור וה'קולב' לתוכנית כולה מספק אתגר קרת. לאתגר נוכחות בימתית, הקהל אוהב לשמוע אותו מגיש את סיפוריו, והתוכנית כולה היא תלוית הסיפורים שלו. כלומר, רביעיית כרמל למשל לא תנגן רביעייה שלמה, אלא פרקים רלבנטיים לסיפור".
הוא יקרא על רקע נגינה?
"לא. הוא יקרא והמוזיקה תנוגן בנפרד, 'אסתמה' של קרת, שבה כל הנוכחים משתתפים, הזמרת, הפסנתר והרביעייה הקאמרית.
"קרן הדר תשיר גם שירים של ראוול ושל פורה. למעשה העניין של לא לגעת ביצירה שעשויה להטריד מאזינים שמרנים אינו קיים כאן, כי הציר המרכזי הוא הסיפורים של אתגר קרת".
קרן הדר, צילום: דניאל צ'צ'יק
"להביא את הבית שבו גדלתי לבמה"
מה קורה בקונצרט השני?
"השני הוא סיפור משפחתי. אני מנגן עם אבא (דני גוטפריד, פסנתרן הג'אז המובהק ביותר בישראל לאורך עשרות שנים). אני פשוט מנצל כל הזדמנות שיש לי לנגן ביחד, וכאן ננגן קודם כל יצירה קלאסית לארבע ידיים, סונטה של פרנסיס פולנק, וזה באמת להביא את הבית שבו גדלתי לבמה.
"באותו קונצרט יצטרפו אליו נציג הבית השני שלי, נגן הבס יוראי אורון והמתופף רוני הולן, כשלישייה אנחנו מופיעים שנים רבות, וזה עוד בית. לידם הרכבתי תזמורת של נגנים מעולים, 16, וביחד ננגן את העיבוד שלי ל'תמונות בתערוכה' של מוסורגסקי".
מה מיוחד בנוסח שלך?
"זה עיבוד לשלישיית ג'אז ותזמורת. מתברר שהנוסח הזה כבר כבש לעצמו הרבה אוהדים. היצירה תופץ על תקליטור בחברת נקסוס. בעקבות ההצלחה בית-ההוצאה הגדול למוזיקה סיקורסקי חתם איתי על חוזה שהם ידפיסו את היצירות שלי, וזה סיפור חדש. בית-הוצאה בינלאומי, מהגדולים, מפיץ את היצירות, והן מגיעות ליעדים חדשים, ארצות, אמנים, קהל שאחרת קשה להגיע אליו".
מה בהמשך השנה?
"בקונצרט השלישי שוב תזמורת, הפעם ביג-בנד. ההרכב המיוחד הוא באמת של הטובים ביותר בתחום בדור הצעיר. אתה בוודאי מכיר את הרכב הג'אז של תלמה ילין. מבית-הספר הם הגיעו לבית-ספר רימון, ולמעשה הם חוד החנית, המצטיינים, או בשפה אחת, 'הסיירת' של עתודת הג'אז בישראל.
"איתם נעשה תוכנית שהיא שוב על גבול הג'אז: הקונצ'רטו לקלרנית 'קונצ'רטו אבוני' של סטרווינסקי עם אורית אורבך כסולנית ועוד ביצוע של 'רפסודיה בנוסח בלו'. רבים לא זוכרים שהביצוע המקורי של גרשווין, כשהוא עצמו ניגן בפסנתר, היה לביג-בנד. את הביצוע הזה אנחנו רוצים לשחזר, ועם נבחרת מעולה.
"עוד בתוכנית יצירה של גורי אגמון וגם רביעיית תלמוס הירושלמים, ששרים א-קפלה. כל זה בתוכנית השלישית. בקונצרט האחרון השנה השם כבר אומר הכל – 'התאהבתי באך'. אלי מצטרפים חברי הבארוקדה והזמרת עינת ארונשטיין, שמגיעה מברלין, שם היא נמצאת כרגע. בתוכנית יהיו אריות של הנדל ובאך וקונצ'רטו ברנדנבורג מס' 4. לצד היצירות האלה עוד יצירה שלי, 'הפסנתר המושווה אך הלא מאוזן', להרכב ג'אז ולאנסמבל קאמרי".
רביעיית תלמוס, צילום: שאול בוצת
אז הפסנתרן מסיים את עונה הראשונה בנגינה על צ'מבלו?
"לא, לא, אני נשאר עם הפסנתר. אני צופה שיהיו לנו עניינים של כיוון ושל עוצמה שנצטרך לעבוד עליהם בחזרות, אבל אני בטוח שנצליח".
המופע הראשון בסדרה "מחוץ לקופסה" יתקיים ביום חמישי, 23 בינואר 2014,ב-21:00, במוזיאון תל אביב. מחיר סדרה של ארבעה קונצרטים: 395 שקל. לזכאי הנחות: 355שקל. כרטיס: 110 שקל. לזכאי הנחות: 95 שקל. לפרטים: 03-6077020.