ההצלחה עם רביעיית אביב, העבודה עם ריקרדו שאיי. שיחה עם הכנר שינצח השבוע על הקאמרית הישראלית
הערב בכפר סבא, מחר ומחרתיים בתל אביב יסמן הכנר סרגיי אוסטרובסקי עוד נקודת ציון בקריירה שלו: לראשונה הוא ינצח על תזמורת בישראל.
אוסטרובסקי הוא הסולן והמנצח בסדרת הקונצרטים הנוכחית של התזמורת הקאמרית הישראלית. בתכנית הוא ינגן קונצ'רטו של מוצרט, עיבוד ליצירה מבריקה של טרטיני "סלסולי השטן" ועוד יצירה של סן סאנס וינצח על יצירות של מנדלסון ובריטן - חמש יצירות מלב הרפרטואר הקלאסי.
"אפילו היצירה של בריטן, איש המאה העשרים, היא הסימפוניה הפשוטה שלו, אינה אלא מחווה לסימפוניות המוקדמות של היידן", אומר אוסטרובסקי.
ממתי אתה מנצח?
"התחלתי ללמוד ניצוח כשהייתי נער, עוד לפני שעליתי לארץ", הוא מספר לאחר חזרה ארוכה עם התזמורת אתמול. "אבל זה לא היה הכיוון שאליו שאפתי. לא מזמן יחסית לקריירה הכנרית הארוכה, לקחתי חלק בכיתת אמן בברלין שמארגנים שני מוזיקאים ישראלים. במקום היה המנצח מיכאיל יורובסקי (שיבקר לראשונה בישראל כאורח התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון ביולי הקרוב, י.ש.).
יורובסקי צפה, הקשיב ואמר לי בסוף אותו השיעור "אִתך התזמורת נשמעת אחרת. לא ברור מה יש לך או בך אבל יש שם משהו. לך ללמוד (ניצוח כמובן). הוא לא סתם שלח אותי גם נתן לי כתובת קרל גיאורג זנדמן, מנצח ומורה מצוין בדרזדן שבגרמניה שבהדרכתו עבדתי וההתנסות הראשונה היתה לפני כארבע שנים בז'נווה.".
לבכות עם ריקרדו שאיי
כשמתבוננים על הדרך שעשה סרגיי אוסטרובסקי עד היום, יש בה לא מעט תחנות של עשייה ראשונית, או חלוצית עבורו ועבור ההרכב שאיתו. כשהיה בן 15, זכה בפרס ראשון בתחרות ארצית בברית המועצות. שנה אחר כך עלה לישראל.
בשנת 1999 זכה סרגיי אוסטרובסקי בתחרויות האביב ובאותה שנה הוא זכה יחד עם הרביעייה בפרס הראשון תחרות בינלאומית במלבורן (הרביעייה זכתה בפרס הגדול ובעוד ארבעה פרסים) והיא היתה הראשונה בין הרביעיות הקאמריות של נגנים ישראלים שזכו בפרס, בהכרה ובהערכה בינלאומית. רביעיית כרמל, הרביעייה הירושלמית ורביעיית אריאל פסעו בנתיבי הצלחה בינלאומיים על הדרך שסללו חברי "אביב" ועולם המוזיקה למד להעריך רביעיות קאמריות שבסיסן ישראל.
אוסטרובסקי, המתגורר בשוויץ, היה במשך שנים הנגן הראשון בתזמורת שוויץ המערבית (סוויס רומנד) וכעת הוא נגן ראשון אורח בתזמורת הסימפונית של ארמון האמנויות בוולנסיה, ספרד. "אני שוהה שם כמה שבועות שלוש-ארבע פעמים בשנה".
בשנה שעברה חווה חוויה מיוחדת במינה בתפקידו זה כשיצא לו לעבוד עם המנצח האיטלקי ריקרדו שַאיִי. "זו היתה חוויה יוצאת מן הרגיל, מאוד. יש מוזיקאים שבעים לעבודה ויש מוזיקאים כמו שאיי שגרם לי, שאני כבר כמעט עשרים שנה נגן ראשי, לבכות.
"כבר בתחילת הדרך תהיתי ובקול רם איך נגנים מסתדרים עם יצירות שמנגנים אותן שוב ושוב, איך לא משתעממים ואיך לא משעממים את המאזינים. שאלתי וקבלתי הרבה תשובות, היו מעטים שנעלבו מעצם השאלה. אחרים ענו בדרך מתבדחת-מתחמקת, על מנת לא להסגיר את היותם משועממים. רק אחד השיב ברצינות, הוא בעצמו היה חבר ברביעיית 'אלבן ברג' הנודעת, דיבר על העבודה לפרטי פרטים.
"עם שאיי, הרגשתי שלמרות שהוא ניצח על יצירות מוכרות כמו האופרה 'לה בוהם' או הסימפוניה התשיעית של בטהובן, הוא עבד עם הזמרים ואחר כך עם התזמורת וירד לכל פרט ופרט, שייף כל נקודה ביצירה. זה לא היה משעמם אפילו לשנייה אחת. בכיתי מהתרגשות. כמובן שזו היתה חוויה שאני נוצר לזמן רב, רב מאוד. חלקתי אותה עם רבים באחד מאתרי המוזיקה הפופולריים באינטרנט עם תקווה שרבים יזכו באותה מתת נדירה של עבודה עם מישהו שכל שנייה גורמת לך לחוש שאתה עושה אמנות גדולה".
תקופת מוצרט
גם התקליטור האחרון שהקליט אוסטרובסקי (עבור "נקסוס"), שלושה קונצ'רטות לכינור של מלחינים רוסים, הוא תקליט פורץ דרך. יש בו קונצ'רטינו של ארנסקי, קונצ'רטו של יוליוס קונוס ויצירה שגדול הכנרים יאשה חפץ המהולל אהב להשמיע בכל הזדמנות.
עוד בתקליטור: הקלטת בכורה עולמית קונצ'רטינו לכינור ולתזמורת של מיאצ'יסלב ויינברג, המלחין היהודי החשוב שהעולם מלגה את יצירותיו בעשור האחרון. "מאז הדיסק יש הזמנות רבות לנגן את היצירות האלה עם תזמורות שונות בעולם".
"יש עוד חדש," מוסיף אוסטרובסקי, "לפני כמה שבועות ניגנתי בפעם הראשונה במוסקבה, עם הפילהרמונית המקומית וכבר הזמינו להופעה נוספת".
איך נראית השנה שלך בימים אלו?
"אני מחלק את הזמן בין הוראה בז'נבה שם אני גר, ללימודי ניצוח בדרזדן הופעות ככנר ועכשיו גם כמנצח וכנר והופעות ככנר ראשי אורח בספרד ולפני זמן גם בבית האופרה באנטוורפן אותו מנהל דמיטרי יורובסקי וכמובן מסעי ההופעות עם 'רביעיית אביב'. בסך הכל מדובר על כמאה הופעות בשנה תוסיף לזה עוד ימי חזרות לפני קונצרטים. שנה די עמוסה".
רביעיית אביב, צילום: אתר ההרכב
יש לך העדפות למלחין או לתקופה?
"לא בהכרח, כמו שאמרתי, התקליטור האחרון הניב כמה ביצועים של היצירות הרוסיות. השבוע אני מנגן כאן בארץ עם התזמורת הקאמרית הישראלית מוצרט את הקונצ'רטו השלישי, אבל כאן בארץ ולפני כן במוסקבה ובהמשך השנה אני שוב מגיע ארצה לנגן עם התזמורת הקאמרית הקיבוצית. בכל הקונצרטים האלה אני מנגן מוצרט. אז אנחנו יכולים לדבר בעיקר על תקופות ועל נסיבות. אז אני עכשיו בתקופת מוצרט וזה תמיד מצוין".
הקונצרט של התזמורת הקאמרית הישראלית וסרגיי אוסטרובסקי יתקיים בימים רביעי וחמישי, 30 באפריל, 1 במאי 2014 במוזיאון תל אביב לאמנות וביום שלישי, 29 באפריל ב-20:30 בהיכל התרבות כפר סבא. לפרטים בטל': 03-5188845.