מאור כהן, האיש שהביא את הבורדל המדמם של בודלר לעגינה מופלאה בחוף שרתון הישן - שלם מתמיד עם העשייה המוזיקלית שלו. שיחה לרגל האלבום החדש, המשובח כל כך, משיריו של המשורר בן המאה התשע עשרה. ובקרוב – קברט משותף עם דן תורן.
"להבין שאני זמר"
"צריך להיות שיכור תמיד. בזה מסתכם הכול: זו השאלה היחידה. כדי לא לחוש את משא הזמן הנורא הרוצץ את כתפיכם ומכריע אתכם עד עפר, צריך שתשתכרו בלי הרף. אבל ממה? מיין, משירה, ממוסר: כרצונכם. אבל השתכרו" ("השתכרו!" מתוך "הסְפְלין של פריז – שירים קטנים בפרוזה")
שנים אומרים על מאור כהן שהוא נסיך שמסרב לענוד את הכתר, להתחייב וללכת עד הסוף, ואז מגיע "פרחי הרע – מאור כהן שר בודלר", ופורע את השטרות בהכי גדול שאפשר. עם המילים החזקות של בודלר, הלחנים המטופלים והשירה המושקעת, כהן נמצא כאן לחלוטין, עומד בגדול מאחורי העשייה שלו ומחויב לדרך שלו.
"השינוי הוא בעיקר מבחינת הלעמוד גאה מאחורי כל הדברים שאני עושה. זה לא שהייתי לא גאה לפני זה, אבל זה כאילו להיות שלם יותר עם מה שאתה עושה. להבין שאני זמר, ומה זה אומר להיות זמר, שזה אומר להיות שם עד הסוף. לקח לי זמן להבין בתוך עצמי שאני מוזיקאי, כי בסך הכל לא למדתי מוזיקה אלא ישר נחתתי לתוך להקה ותוך כדי למדתי את כל מה שקשור למוזיקה או לשירה. גם לא הייתי ילד שאמר לעצמו תמיד `אני רוצה להיות זמר`, זה יותר נהיה ככה, והייתי צריך להחליט תוך כדי שאני זמר. כשהתחלתי הייתי בגיל צעיר כזה שאתה עוד אומר לעצמך `יכול להיות שאני אהיה בסוף משהו אחר`. גם ההחלטה שלקחתי ללכת ללמוד שירה, ללמוד את הכלי הזה שנקרא לשיר, זה לקחת החלטה שזה מה שאתה".
- איפה אתה לומד לשיר?
"אני לומד כבר שלוש או ארבע שנים אצל רחל הוכמן, אמנם עם הפסקות מדי פעם אבל די באינטנסיביות. הלימודים אצלה גרמו לי קודם כל ליהנות יותר מהשירה. אני שולט יותר בגוונים של הקול, בעוצמות, בדינמיקה, בדיקציה. אתה לומד פתאום כמה זה עדין. וכמו בכל דבר שלומדים, הדבר הראשון שאתה לומד זה בעיקר כמה אתה לא יודע".
הרומנטיקה של זוהמת הכרך וחוף שרתון הישן
"באדמה דשנה, שורצת חלזונות, אני רוצה לכרות לי בור עמוק, שוחה,/ לפשוט שם את העצמות הנושנות,/ וכמו כריש בים, לישון בשכחה./ אני שונא קברים! אני שונא צוים! –/ במקום להתחנן שהעולם ידמע, אזמין עוד בחיי את להק העורבים למצות ממפרקתי את זוהמת דמה." ("המת השמח")
"פרחי הרע" הוא מתנה שמשאירה אותך, מעבר לשירים עצמם, עם אוצר ההתקרבות לבודלר. לו אני לימור ליבנת, האלבום הזה נכנס מיד לבגרות בספרות והופך את בודלר, באמצעות כהן, למשורר חובה. כמו כהן עצמו, גם האלבום הוא שילוב של חיבורים לא צפויים. טקסטים שוצפים, קודרים, שמביאים את הצד הרומנטי של זוהמת הכרך על שיכוריו וזונותיו, עטופים מצד אחד בגיטרות שנושאות רוחות מחוף שרתון הישן, לצד תזמורים קלאסיים יפהפיים שתרם לסלו רוט, סבא של פיטר, ולחנים והפקת שירה שקורצים במודע למוזיקה ישראלית ישנה עד כדי סשה ארגוביות.
- הרבה אנשים דיברו על קרבה בין השירה שלך לזו של אריק איינשטיין
"יש קרבה גדולה לאריק איינשטיין אבל גם בכלל לכל הסטייל הזה של השירה. יש שיר שזה ממש ששי קשת, או אריק לביא, או בני אמדורסקי. אני גדלתי על הדברים האלה של ארץ ישראל הישנה, וכל השלישיות גשר הירקון. כמה שתמיד חשבו שאני רדיקלי, גם כשעשינו ב`זקני צפת` קאבר ל`מה אתה עושה כשאתה קם בבוקר` וכולם חשבו שזאת בעיטה בממסד – אנחנו עשינו את זה מתוך אהבה לשיר הזה. זה היה יותר דיאלוג מאשר בעיטה".
- אריק איינשטיין גם לקח עכשיו שיר שלך לאלבום החדש שלו. זה בטח ריגוש עצום בשבילך, לא?
"מבחינתי זה וואו, וואו, וואו. פיטר עובד עם איינשטיין והוא שמע שיר שלי, שיר קליל כזה, ורצה להשמיע לו את השיר הזה כי הוא נשמע לו מתאים, לדעתי הם עוד לא סיימו את זה. שמעתי את זה בתהליכי עבודה. זה מדהים".
"אני תמיד עובד בזוגות"
" לאחרים החֲזקה/ על ישותך ביד רכה –/ אני רוצה למלוך-נוראֱ" ׁ("החוזר")
- תיארת את העבודה שלך עם פיטר שמשמעותית מאוד לאלבום, גם בשירים וגם בשירה. במה זה מתבטא?
"קודם כל הוא מבין במוזיקה, הוא מה שנקרא מוזיקאי אמיתי. הוא רואה את זה כמו שאנחנו רואים צבעים. פיטר הוא מהאנשים שיכולים לשמוע את הכל בראש שלהם בבת אחת והוא יודע לקחת דברים שאני יכול להביא בצורה נורא גולמית ולהוציא מהם משהו שהוא מוגמר וסופי. לעשות תמונה שלמה מכל החלקים.
והוא מכיר אותי נורא טוב. אז קודם כל יש אוירה נורא טובה שזה נורא חשוב לשירה, וגם עשינו את זה בכל מיני פרקים. אז כל פרק, אחרי ששמענו אותו אמרנו `אפשר יותר`. מהתחלה אמרנו שחייבים שיהיו פה שירות מדויקות ויפות, והאמת היא שכשאנחנו עובדים אנחנו די מבלים תוך כדי".
- אתה כמעט תמיד עובד עם אנשים קבועים, בזוגות או בהרכבים. מה זה נותן לך? למה זה כל כך חשוב לך?
"אני עובד תמיד בזוגות. אני חושב שזה משהו שאני תמיד ארצה. אני חייב את הפידבק הזה. אני חייב מישהו שיבהיר אותי ואני אותו, שכל אחד יהיה הקהל של השני עד שזה מגיע לקהל. לעבוד לבד זה קצת קשה. יש שלבים שהם לבד, כשאני כותב נגיד, אבל אני תמיד אצטרך את המישהו שנותן לזה את הערך המוסף, אחרת זה נראה לי יותר מדי אני... זה נותן לך ביטחון.
"להיות לבד לא נראה לי כזה מגניב. ואני גם מודע למגבלות שלי, ויש לי הרבה... זה תמיד טוב יותר לעבוד ביחד. ככה התחלתי לעשות מוזיקה, זה מה שאני מכיר. זה תמיד התחיל מלהגשים את החלומות שלך עם עוד מישהו".
- אחד השותפים הקבועים שלך, אורן לוטנברג, לא משתתף באלבום הזה.
"בודלר התפתח בתקופה שעבדתי עם פיטר אבל הרבה דברים שהצלחתי לעשות בבודלר למדתי מהעבודה עם אורן ב`בליינים`, ששם עשינו הכל לבד, מכתיבת השירים ועד היחצנות. אורן הוא מוזיקאי וגיטריסט ענק והוא לימד אותי המון דברים".
"אני פוחד שלא יבינו אותי נכון, בגלל לזה אף פעם לא נצמדתי לאיזו תדמית"
"ושעת הגנבים יורדת על העיר,/ הללו מתרבים בלילה הצעיר/ בנועם משדלים דלתות להיפער - / ופילגשם לובשת מחלצות פאר." ("דמדומי הערב")
- בודלר הוא משורר המטרופולין, לילות העיר המטונפת. זה משהו שאתה יכול להזדהות איתו?
"כן, בטח. מגיל 12 אני גר בתל-אביב והיו הרבה תקופות שיצאתי וביליתי הרבה בברים. גם העבודה הזאת, כמו שאת בטח יודעת, אחרי הופעה אתה לא בדיוק יכול ללכת לישון, וכל היום שלך במילא הפוך מהעבודה הזאת, ובשישי כשכולם יוצאים אתה הולך לעבוד, אז אני מכיר את החיי לילה ואת הטיפוסים של הלילה, את המחשבות, הריחות והמחשבות של הלילה, ובזה אני מאוד מזדהה איתו".
- אבל הוא מביא את הצדדים הקודרים והכהים של הדברים, ואתה עד היום שמרת תמיד על פאסון מאוד משועשע, לא מתחייב כזה.
"אני פחות מבטא את זה אבל יש לי דיכאונות ופחדים. אני פשוט טיפוס אולי יותר הומוריסטי או יותר קליל, אבל אני מכיר את זה".
- איפה הפחדים שלך? ממה אתה פוחד למשל?
"כמו הרבה אמנים אני פוחד שלא יבינו אותי נכון או שיחשבו שאני מישהו אחר ואני חושב שגם בגלל זה אף פעם לא נצמדתי לאיזו תדמית יותר מדי. וכששמו עלי תדמית אז נורא בכיף הייתי מוכן להסיר אותה ממני בגלל ההרגשה הזאת שהקהל יכול לקבע אותך בתור דבר מסוים, אבל הדבר הזה הוא אף פעם לא באמת אתה. גם אצל אמנים אחרים אני חושב שחושבים שהם כאלה או כאלה, ואני בטוח שהם קצת יותר מזה.
"זה כמו נגיד שהיה איזה חבר שסיפר לי שהוא היה בהופעה של שלום חנוך לא מזמן, וקלטתי שהוא היה מופתע נורא ששלום חנוך היה חייכן, וצחק, כי סך הכל מה שהתקבע לו בראש על שלום חנוך זה מין כבדות מסוימת, שזה נכון לגבי כמה שירים מסוימים שלו, אבל זה לא אומר שהבנאדם כולו ככה. והנה אתה רואה לפעמים שיש המון מרחק ממה שהתקשורת והקהל הרחב שם על אמן שלאו דווקא נכון לגבי כל הרבדים שלו".
- אתה אמן שהולך כל פעם לכיוון אחר. יש הרבה "מבינים" שטוענים שמבחינת קריירה נטו זאת דרך שמרחיקה ממך קהל, כי הוא מתרגל לקבל ממך דבר אחד ובפרויקט הבא שלך מקבל שוב משהו אחר לגמרי.
"הרבה אומרים את זה, שזה לא נכון קרייריסטי, אבל בזמן האחרון אני מאמין שהקהל מבין שאני פועל בצורה מסוימת ומתחיל לקבל את זה כמו שזה ומבין שאולי פרויקט אחד הוא יותר יתחבר אליו ולאחר אולי פחות. זה המצב שאני מקווה שיהיה".
"דורי קצת הסביר את כל המילים הקשות"
"הרי אני כמלך ארץ של גשמים/ עשיר חסר אונים, צעיר – אך שבע ימים,/ הבז לפמלית מוריו החנפה,/ אף בין כלבי חיקו נפשו כבר עיפה" (ספלין")
- המקום שלך בספר האלבום מאוד מאוד צנוע. אין תמונה שלך, הספר כולו ציורים תקופתיים והסברים על בודלר ואילו דורי מנור, המתרגם של שירי בודלר, קיבל באלבום שני עמודי ביוגרפיה וקרדיטים מכובדים. עבדת מולו על השירים?
"השמעתי לדורי את השירים די מוקדם בתהליך העבודה, והוא נורא אהב את זה. קצת הסביר את כל המילים הקשות, מה זה בדיוק אומר ואיך צריך לבטא אותן... אבל לא הייתה עבודה, הוא לא שינה דברים בשבילי בשירים. לדעתי התרגום הוא חלק נכבד מהשירים, וכמו שכתבו בספר של הדיסק על בודלר, צריך גם להבין מאיפה דורי מנור הגיע ומה הוא עושה. העבודה שלו לא פחות חשובה מהעבודה שלי, ואיפה שהוא, הספר מתייחס יותר לטקסטים מאשר לדיסק עצמו.
"זו לא עטיפה סטנדרטית עם תמונות של מי ששר ומנגן וספר שנותן את הטקסטים רק אם אתם לא מבינים משהו, זה ספר שעומד בפני עצמו. זה קשור יותר לכל הפרויקטים האחרים של ניצן זעירא (המנהל של כהן), שעשה את הדיסק עם השירים של המשורר מירון ח. איזקסון, ואת `שרות לאה גולדברג`. זה כמו חלק מסדרה כזאת, והספר, שעיצבה אחות של ניצן, הדס ירושלמי, מתייחס יותר לטקסטים".
"העולם הוא סימטרי, עם סטייה קלה, ושם מתחבא היופי"
"אדום-עינים, כמלאך/, אשוב אל הקיטון שלך,/ עם צללי-הליל אפלוש –/ אליך, שחומתי, אגלוש./ אתן לך נשיקות צינה/ קרות כבוהק-לבנה, וליטופי נחש, אשר/ סביב לקבר משתרשר".("החוזר")
- מה אתה לוקח איתך הלאה, לכתיבה שלך, מהעבודה על שירי בודלר?
"זה משפיע, ברור. הוא למשל הצליח לשבור אצלי את העניין של המבנים של שיר. פתאום הבנתי שזה לא כל כך הכרחי כל הסדר שעושים תמיד של בית פזמון, בית פזמון. תוך כדי עבודה אמרתי, אולי נלך עם ההלחנה כמו שהוא כותב, למשל בית בית, פזמון פזמון, וזה חידש לי. האמת שיש שיר אחד שנורא הושפעתי ממנו שנכנס דווקא ב`טוב לנו יחד`, `אבדו חיי`, יש שם טקסט שהוא ממש בודלרי".
- מהחוברת שבדיסק שלך למדתי שדווקא לבודלר, שנחשב מהפכן, הייתה חשובה מאוד הכתיבה בחרוזים. נדמה לי שגם אתה תמיד כותב בחרוזים, נכון?
"כן, אני תמיד מעדיף חרוזים. יש גם ציטוט של בודלר בדיסק, שאומר שמה שמתחרז ומה שנראה סימטרי תמיד נשמע טוב בגלל השאיפה של האדם להגיע לשלמות, וזה לדעתי, משהו בבסיס של האמנות. כמו שהיוונים אמרו שהעולם הוא סימטרי עם סטייה קלה, ושם לדעתי גם מתחבא היופי".
חצי קברט עם דן תורן
"יותר מכל שנא שארל בודלר את הקיום הבורגנו והקונפורמיסטי... `תמיד האמנתי`, הוא הצהיר, `שלהיות אדם יעיל זה דבר נתעב`". (מתוך החוברת המצורפת לאלבום).
- מתוכננת הופעה של "פרחי הרע"?
"אני עובד עכשיו עם דן תורן על המופע, הוא יעלה בפסטיבל הפסנתר. דן לקח כל מיני פרוזות של בודלר וזה יהיה חצי קברט כזה עם השירים מהדיסק ודן ישחק.לא נביא את התזמורת, זה יהיה בפורמט להקתי, מה שנקרא, אבל עם התייחסות מסוימת אחרת לשירים".
- ואיפה אפשר לראות אותך מופיע בינתיים?
"אני מתארח הרבה בהופעה של דן, זה הופעה אקוסטית, שתי גיטרות, מנגנים שירים, וזה הופעה נורא ביתית ועם המון צחוקים, כמו לשבת איתנו בסלון ולהעביר את הערב. חוץ מזה אני מופיע עם `החולות`, שזה שירי ג`אז, סטנדרטים אמריקאים. מנגנים שם שמעון אבן צור - אבא של שחר ואייל, אורי גינצל, אייל גנור ועופר גנור, והאמת שזה אנשים שבאו מעולם הג`אז, וג`אז זה מוזיקה אדירה. יכולת לנגן אותה ממש אין לי, אבל אני לומד מהם. זה משהו הרבה יותר משוחרר. כל פעם הם מנגנים את זה קצת אחרת, עושים תפקידים אחרים".
- מה עם חומרים חדשים, כולל טקסטים שלך?
"אני תמיד כותב, יש לי סטוקים מטורפים של שירים. אני דווקא די עצלן אבל אני תמיד מתעסק בזה וכותב. לא שהכל טוב, אבל אני מאמין שצריך לשפוך כל הזמן, לעשות לעשות ולדעת למיין. המיון לפעמים יותר חשוב מהעשייה".
- אפרופו הנטייה הנוסטלגית שלך, איך אתה מול כל עבודת המחשב, האינטרנט?
"אני עושה סקיצות על המחשב, אבל אני לא איזה אשף. מתייחס לזה כמו אל 4tk (מכשיר הקלטה של ארבעה ערוצים). פשוט חוסך קסטות".
מאור כהן והחולות יופיעו ב- 1 באוקטובר ב-21:00 במועדון היינקן הבימה וב- 21 באוקטובר במועדון הקמלוט בהרצליה. לפרטים נוספים
28/09/2005
:תאריך יצירה
|