סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
מוזיקה
לוח האירועים 2024 נובמבר 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
ריאיון
 
מאת: יוסי שיפמן כשבאך היה ברירת מחדל
 

 
 
באך היה המועמד בעל הסיכויים הקטנים ביותר. הוא הסכים לכל תנאי המשרה ובסופו של דבר אנחנו יודעים שחיבר מוזיקה לא רק לכנסיית תומס אלא לארבע כנסיות העיר. הוא לימד לטינית, ניהל ביד רמה את מקהלת הנערים, גידל משפחה מרובת ילדים והקים הרכבים מוזיקליים שניגנו באחד מבתי הקפה של העיר. מבחינה כלכלית הוא תמיד סבל מחסרון כיס והפסל המפורסם שלו שניצב בלייפציג מציג את באך כשבטנת כיסו גלויה, כלומר הכיס תמיד היה ריק"/

הקונצרט הקרוב של הקאמרית הקיבוצית נתניה יוקדש לאירוע היסטורי  ששינה את פני המוזיקה. שיחה עם שלו עדאל



סדרת הקונצרטים הקרובה של תזמורת נתניה הקאמרית הקיבוצית משחזרת אירוע היסטורי שהתקיים בתחילת המאה ה-18 בלייפציג ושינה את פני עולם המוזיקה.

האירוע התפרש על פני כמה חודשים ומעורבים בו פוליטיקה פנימית, מאבקי כוח ויצרים של פוליטיקאים ומוזיקאים. קוראי הסיפור יוכלו בקלות להחליף את שמות המשתתפים בשמות עכשוויים ולחוות את אותם להט ועוצמה.

ללייפציג דרוש מנהל מוזיקלי

זירת האירוע היא כאמור לייפציג (עיר מרכזית בגרמניה של אותה תקופה) והנושא הוא מינויו של מנהל מוזיקלי חדש בעיר. העיר לייפציג מימנה קנטורים לכנסיית תומס מתחילת המאה ה-16 ומוזיקאים רבים, ששמותיהם נעלמו מעל דפי ההיסטוריה, שימשו בתפקיד. בשנת 1722 הלך לעולמו המלחין יוהן קונאו שכיהן כקנטור, ומועצת העיר התכנסה לדון במועמדים אפשריים להחלפתו.

"נושא התחרות על המשרה הוא מרתק," מספר המנצח שלו עדאל, מנהלה המוזיקלי של התזמורת, שינצח על הקונצרט. "המתח, ההתלבטות, הנכונות של מועמד זה או אחר לעמוד במטלות הכלולות בהגדרת התפקיד, אלה דברים שמדברים אלינו עד היום.

"מועצת העיר רצתה להתפאר בשמו של מלחין בעל מוניטין והשם הראשון שעלה היה גיאורג פיליפ טלמן. טלמן שימש בתפקיד מנהל מוזיקלי בהמבורג והסכים לקבל את המשרה. עיריית המבורג לא ניאותה לשחרר אותו והוא הסכים להישאר בעיר בתנאי ששכרו יועלה. העירייה התקפלה והעלתה את שכרו. 

"המועמד הבא היה גם הוא מלחין מוכר - יוהן פרידריך פאש. פאש הגיע ללייפציג והיה מוכן למלא את התפקיד. הוא קרא בעיון את דרישות התפקיד: לחבר מוטטים לכנסייה לחגים, קנטטות לכל יום ראשון, לעבוד עם מקהלת הנערים הזמרים של כנסיית תומס, לערוך מבחני קבלה לזמרים חדשים, לנהל את בית הספר של הנערים וללמד אותם מוזיקה ולטינית. פאש לא הסכים ללמד לטינית, אך עיריית לייפציג התעקשה ופאש ויתר על מועמדותו.

"המועמד הבא בתור של עיריית לייפציג היה כריסטוף גראופנר - מוזיקאי החצר במדינת הסה-דרמשטט, שנאלצה לקצץ בהקצבות למוזיקה. גראופנר, שחיבר מוזיקה לכנסייה, כתב גם יצירות לבית האופרה של אותה מדינה ועם הקיצוצים הצטמצם היקף משרתו. הוא ראה בלייפציג אפשרות לקידום. הוא התבקש לחבר יצירה ולהגיש למועצה.
"גראופנר התחכם וכתב יצירה בהשראת קונאו, המוכר והאהוב על מועצת העיר והתעלול  הצליח - העירייה קיבלה את מועמדותו. אך אז הודיע מרקיז דרמשטט למלחין שאף כי היקף פעילותו הצטמצם, הוא ימשיך לקבל את שכרו הגבוה. גראופנר חזר לדרמשטט.

"בלית ברירה פנו חברי המועצה למועמד הבא, הנחות ביותר מבחינתם - יוהן סבסטיאן באך. גם הוא התבקש להגיש יצירה למועצת העיר".

 כל חברי המועצה ידעו לקרוא תווים ולהעריך את איכות המוצר?

"לא בהכרח, אלה היו תנאי הקבלה והיה מי שבדק. מכל מקום העניין הוא שבאך היה המועמד בעל הסיכויים הקטנים ביותר. הוא הסכים לכל תנאי המשרה ובסופו של דבר אנחנו יודעים שחיבר מוזיקה לא רק לכנסיית תומס אלא לארבע כנסיות העיר.

"הוא לימד לטינית, ניהל ביד רמה את מקהלת הנערים, גידל משפחה מרובת ילדים והקים הרכבים מוזיקליים שניגנו באחד מבתי הקפה של העיר. מבחינה כלכלית הוא תמיד סבל מחסרון כיס והפסל המפורסם שלו הניצב בלייפציג מציג את באך כשבטנת כיסו גלויה, כלומר הכיס תמיד היה ריק".

 חברי המועצה העריכו את הבחירה?

"היו לא מעט סכסוכים ומאבקים בין באך למעסיקיו וידועים המכתבים שכתב לשליט שמעל לעירייה, מלך סקסוניה. אבל המינוי הזה הפך את לייפציג מאז ועד היום לעירו של באך ותרומתו לאמנות המוזיקה מדברת כבר מאות שנים בעד עצמה".

שלו-עד-אל-ענק.jpg
שלו עד אל: צילום: יח"צ

כמו ב"כוכב נולד": הקהל יוזמן להצביע

הקונצרט יכלול יצירות של שני המתחרים האחרונים, גראופנר ובאך?

"כן אבל לא רק שלהם. במרכז התכנית שתי היצירות שגראופנר ובאך הגישו למועצת העיר, יצירות האודיציה שלהם, וההשוואה ל'כוכב נולד' או ל'דה וויס' מתבקשת. אנחנו מזמינים את הקהל בסדרה לשמש כחברי מועצת העיר לייפציג. נשמיע את יצירות התחרות והקהל יוזמן בהפסקה להצביע מי לטעמו הוא המלחין הראוי למשרה. בכניסה לאולמות יחולקו פתקי הצבעה וכל מאזין יוזמן להניח בקלפי את פתק היצירה הנבחרת.

"לקונצרט יהיה גם חלק שני שבו נשמיע יצירה של המועמד שניצל את התחרות להעלאת שכרו בהמבורג, הלא הוא טלמן, ויצירה של פאש שסירב ללמד לטינית. הקונצרט מספק לנו הזדמנות לחשוף הרכב קולי שהקמנו ושימשיך לתפקד גם בקונצרטים עתידיים. ההרכב כולל תשעה זמרים ממיטב זמרי הדור הצעיר בישראל ואיתם גם זמר אורח מפורטוגל. הקונצרט  כבר הוזמן להופיע שוב בפסטיבל אבו גוש הקרוב". 

גראופנר זוכה כאן מצדך לניעור אבק רציני. שמו בלתי מוכר לחלוטין.

"בלתי מוכר, נכון, ולדעתי ללא סיבה מוצדקת. יש לו הרבה יצירות מצוינות הראויות לבמה שלנו ולבמות אחרות. בוא נראה מה יחליט הקהל שישמע אותו לראשונה".

הדס-פארן-אסיה-יחצ.jpg
הדס פארן, ממשתתפות הקונצרט, צילום: יח"צ

 עם הקונצרט הזה אתה מסיים את עונתך הראשונה כמנהל מוזיקלי. בעונה הבאה כבר נוכל לראות את קווי המתאר של תכניותיך?

"היו כבר כמה קונצרטים השנה, לרבות הקונצרט הזה, שהם תולדה של החשיבה שלי, אבל נכון שכאשר נכנסתי לתפקיד היו לי כארבעה שבועות בלבד להכין את העונה הנוכחית. העונה נתפרה מרעיונות שלי ומהתחייבויות אישיות ואמנותיות של ההנהלה הקודמת. מצב הדברים אינו פשוט בתזמורת. את העונה הבאה נתחיל עם ארבעה מינויים חדשים בנוסף אליי - מנכ"לית חדשה, חשב חדש ובשלב זה ההנהלה מחפשת יו"ר ועד מנהל חדש".

המטרה: לשמר את הקהל

 מה יהיו הקווים המרכזיים בעונה הבאה?

"אני צריך להסביר את האילוצים שבמסגרתם התזמורת פועלת. אנחנו מוכרים מנויים ולכן החשיבה התכנונית צריכה לכלול עונה שלמה. ייתכן שאם אשלב יצירה כזו או אחרת בעלת ייחוד, יגיע אלינו קהל לקונצרט אחד שמסקרן אותו, אבל כשבונים עונה שלמה ורוצים לשמר את הקהל, חייבים ללכת לכיוונים השמרניים - מוצרט, בטהובןמנדלסון וכולי.

"המטרה העיקרית לנו כיום היא לשמר את הקהל שלנו. יש לנו מנויים שמגיעים לסדרות הקונצרטים שלנו כבר 40 שנה בעין השופט, בדורות, בנהריה, בעין החורש, בתל אביב ובשנים האחרונות בנתניה. המקומות החדשים שבהם אנחנו מופיעים הם קריית גת, בית גבריאל ועפולה. אנחנו חותרים לשמור על הקיים ולהגדיל את מספר המאזינים בכל אחד מן האולמות.

"אנחנו עדיין התזמורת שמופיעה במספר הרב ביותר של אולמות בישראל ובפיזור גיאוגרפי גדול. ועם כל זאת, עדיין אפשר לחדש ולעורר סקרנות, למשל לדבר על חטאיהם של מלחינים לאורך הדורות.

"אתן לך דוגמה - גריג חיבר יצירה על פי מוצרט ואילו הקהל, ובייחוד חוקרי המוזיקה, היו שומעים את היצירה הם היו פוסלים אותה, אבל כשהם שומעים שגריג כתב את העיבוד היחס משתנה. יש דוגמאות רבות נוספות. לעתים מלחין נדרש לחבר יצירה להרכב מסוים והוא עצמו אולי לא שלם עם ההרכב אבל זה מה שהמזמין רצה. בתכנית אנחנו מספקים הזדמנות נוספת".

התזמורת-הקאמרית-הקיבוצית.jpg
"תזמורת נתניה הקאמרית הקיבוצית" (יח"צ)

ביצועים ערבים לחך

"בשנה שעברה ניגן החלילן קרל היינץ שוץ מאוסטריה את הקונצ'רטו לכינור של מנדלסון, והיצירה התקבלה בהתלהבות רבה. השנה יחזור שוץ והפעם ינגן את הקונצ'רטו לכינור של בטהובן בחליל. החליל מתאים לבטהובן שהיה נצר למשפחת נושפים ובלט ביצירות מוקדמות שלו. מלבד זאת בטהובן עצמו ערך נוסח לפסנתר של הקונצ'רטו.

"באותה רוח ערך לנו המלחין ישראל שרון יצירה לתזמורת מהיצירה לפסנתר של פאני מנדלסון (אחותו של פליקס) 'עונות השנה'. ניגנו חלק מן היצירה המעובדת הזאת בסיור שערכנו לדרום אמריקה והקהל בכל מקום זיכה אותה בתשואות חמות ונלהבות. את הנוסח השלם נשמיע השנה בסדרה.

"אותו קו שולט גם בקונצרט שבמרכזו נגן הטרומבון כריסטיאן לינדברג שינגן לצד יצירה שלו גם עיבוד שערך לקונצ'רטו מאת מוצרט לקרן ולתזמורת. אשפית האקורדיון קסניג'ה סידובה מלטביה תנגן אתנו את הקונצ'רטו למקלדת ברה מינור של באך.

"אנסמבל 'טרמולו' לכלי הקשה הפועל בנתניה ינגן את העיבוד הנודע של המלחין הרוסי שצ'דרין למוזיקה מתוך 'כרמן' של ביזה ובסוף העונה ישיר זמר הקונטרה-טנור הבכיר בעולם אנדריאס שול יצירות של המלחין האנגלי דאולנד לטקסטים של שקספיר בתזמור מחודש שעורך עבורנו מנחם נבנהויז."

 ובמקביל יש גם קונצרטים עם תכניות מקובלות?

"אני רואה בתכניות החדשות תפיסה מרעננת של יצירות אהובות ומוכרות, אבל נקודתית לשאלתך - כאשר כנרת כמו דיליינה ג'נסון האמריקנית, שהחלה את דרכה כ'ילדת פלא' והופיעה מאז עם מיטב תזמורות העולם, מופיעה אתנו ביצירות של סן-סאנס, מאסנה וראוול לכינור ולתזמורת, זה חידוש עבורנו. הוא הדין בקונצרט שבו תשיר הזמרת היפנית יאנו קימורה את 'סטאבאט מאטר' של בוקריני לצד יצירות של גלוק ו-ווהן ויליאמס עם האבובנית הילה צבר.

"כמו כן נבצע קונצרט שבו התזמורת תנצח על עצמה, הסולנים יהיו נגני התזמורת והתכנית תכלול יצירות של קורלי, היידן, טלמן, פרטוש והסימפוניה מס' 40 של מוצרט. אנחנו נענים לשני האתגרים, רפרטואר מוכר וחדשנות, בביצועים מרעננים שיערבו לחיכם של שמרנים וצמאי חידוש באותה מידה".
 
 
קונצרט סיום העונה של התזמורת הקאמרית הקיבוצית יעלה ביום שלישי ב-8 ביולי 2014 בשעה 20:30, היכל התרבות נהריה. קונצרטים נוספים יתקיימו במהלך יולי בנתניה, תל אביב, קיבוץ דורות, עין השופט, עין החורש וגבעת ברנר. מחיר כרטיס: 145-85 ₪. להזמנות: 04-9829933.


למועדי מופעים >

07/07/2014   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

תגובת גולשים (1 תגובות)
הוסף תגובה   לכל התגובות
1. "זמר הקונטרה-טנור הבכיר בעולם, אנדריאס שול"
ליאת , (10/07/2014)

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע