הפסנתרן חגי יודן הזמין 7 סולניות מובילות לסדרת רסיטלים בלופט שלו בדרום תל אביב. שיחה
ביום חמישי ה-20 בנובמבר 2014 יפתח חגי יודן את "הסופרנוס" סדרת הרסיטלים שבמהלכה יארח שבע זמרות סופרן ישראליות בסטודיו שלו, לופט בדרום תל אביב.
"יש לנו זמרות מעולות, פניתי אליהן והסדרה נולדה"
זה מתחיל מן המקום. אחת הפינות ההומות בעיר, קרן הרחובות קיבוץ גלויות ושוקן. הבניין הגבוה בקצה הדרומי של קריית המלאכה שבדרום תל אביב. קולות של מוסכים, מכוניות שועטות אל החניון שבתחתית הבניין וממנו. המולת בתי מלאכה. שילוט מקומי ממליץ בעקיפין שלא לעלות במעלית המשא הגדולה. השלט מסיר מן הבעלים אחריות על מי שישתמש דווקא במעלית זו. מעליות הנוסעים שממול קטנות. לא יותר מארבעה בכל נסיעה. כשמגיעים לקומה ה-11 פונים לסטודיו מס' 8: הסטודיו של חגי יודן. על הדלת שלוש אותיות גדולות HYM, מבטיחות שהגענו למקום הנכון.
מקור האור הגדול בסטודיו הוא החלון הגדול הפונה צפונה ומבעדו תל אביב. מראה פחות שכיח של העיר מן הזווית הזאת. "עד לפני זמן גם התגוררתי כאן. אבל על פי ההסכם המקום יכול לשמש לעבודה ולא למגורים זה מקום עבודה בלבד".
הסטודיו (צילום: יונתן בלום)
המקום הוא חלל גדול, לופט, שחגי עיצב בו כל פרט ומשמר אותו. כשהייתי שם הצבע הלבן על הקירות זכה לרענון. "למקום יש קלאסיקה משלו," יאמר חגי במהלך השיחה. הפרטים מייצרים את האווירה המיוחדת: כורסאות נמוכות, פסנתר כנף סטיינווי לבן עם חזית מצועצעת שעשה בזמנו את כל הדרך מניו יורק עד לבית בדרום תל אביב. על הקיר מדף ספרים מעוצב מעשה ידיו של המעצב רון ארד, החלל מוקף במדפים ועליהם קלסרים אחידים של איקאה וביניהם קבוצות בקבוקים בכחול בסטודיו ובזהב במבואה שהיא גם המטבח המקומי.
חגי, פסנתרן ומלחין שסלל דרך עצמאית באמנות. "בגיל 15 הפסקתי ללמוד נגינה בפסנתר." היו ויכוחים עם המורה. אבל מאותו זמן ועד היום (יודן הוא בן 29- י.ש.) אני הולך בדרכי. למרות שלא המשכתי במסלול שהטווה לי לכאורה מראש, תיכון אמנויות, אקדמיה וכו'. הרי כשאני מגיע כיום ללוות זמר באקדמיה אני מתקבל כ'קולגה' ללא הרמת גבה וזאת למרות שלא למדתי שם. הרעיון לייסד את סדרת הרסיטלים עם זמרות הסופרן נולד אצלי כי אני אוהב את הקול הזה יותר מכל קול אחר. כה פשוט. יש לנו זמרות מעולות ואני פניתי אליהן ונעניתי בחיוב והסדרה נולדה".
"העבודה עם כל אחת מן השבע היא חגיגה"
זמרים או זמרות בתחום הקלאסי מזוהים עם פסנתרן מלווה ואתה הופך את היוצרות, אתה הפסנתרן מזמין את הזמרות
"כן, ככלל אני מאוד גמיש ואני בקלות מסתדר עם כל זמר או זמרת ותיכף נרחיב בעניין. האמת היא שאני לקחתי פסק זמן מעבודה עם כל מי שמטלפן. כלומר זמרים או נגנים שצריכים פסנתרן לאודיציות באופרה, בתזמורת או מי שנבחנים על מנת לקבל מלגה או לקבל תפקיד. אני כרגע בשלב שבו אני מפרנס את העמיתים שלי ומעביר אליהם מוזיקאים שמבקשים. כולנו מרוצים, אני כי לקחתי פסק זמן והחברים נהנים מהכנסה ממקורות בלתי צפויים.
"אם נחזור לסדרה מאחר וכמו שאמרתי קול הסופרן הוא הקול האהוב עלי ומכיוון שאני מאמין שמספר הקולות כמספר הזמרים ובמלים אחרות אין שני זמרים שווים או זהים, הרי שהעבודה עם כל אחת מן השבע היא חגיגה".
היחסים בין הזמר לבין הפסנתרן שלו, ידועים כמורכבים ביותר, תפקיד הפסנתרן הוא הרבה יותר מאשר נגן, הוא מתפקד בכל פן שקשור למופע ובחזרות עימותים בדרך שבה כל אחד מבין את הטקסט או הדרך שבה הוא או היא רוצה לפרש את המוזיקה היא שונה ולעתים הפוכה.
"אני רואה שאני אאכזב אותך. אחרי שקבענו תכניות עם כל זמרת ואחרי שברור לכל אחד מאיתנו שאנחנו באים מוכנים, הרי שלחזרות לפני המופע כמעט אין משמעות".
והתגובה?
"מצוינת. אם כך נשוב ונציין שמספרן של החזרות יהיה מועט ביותר. לעומת זאת החלטתי שבכל קונצרט תהיה יצירה חדשה. הזמרות גם הציעו יצירות או שירים שהן רוצות לשיר ובחלק מן המקרים היתה גם לי הפתעה".
עוד לפני ההפתעה, אתה מדבר על יצירה חדשה, ואז שוב מתבקשת התייחסות לעניין החזרות. האם אתה משתף פעולה עם מלחין ומזמין אותו לחזרה או שאתה מסתפק בתווים הכתובים?
"אני מאפשר למלחינים לבוא לחזרה אחת, חשוב לשמוע מה יש להם לומר, לתת את התובנות שלהם ליצירה".
נחזור להפתעה
"ראשית, כמו שאמרתי כל זמרת היא סיפור בפני עצמה. אבל נראה לי שאני מכיר את כולן על יכולותיהן ועל סוגי המוזיקה שהן תרצינה לשיר. והנה למשל קרן הדר מציעה לי שירים של פיאצולה הארגנטיני ושל טאקֶמיטסוּ היפני ".
אינאס מסאלחה , קרן הדר (צילום: גל אלי)
שומן, פיירוז, ברנדשווילי וגרשווין
אלו תכנים הביאו הזמרות לרסיטלים?
"עם שרון רוסטורף-זמיר, שאיתה אנחנו פותחים את הסדרה אני מרבה לעבוד. שרון גם משתמשת בסטודיו בקביעות ומלמדת כאן. היא תשיר בין היתר את מחזור השירים הנפלא של שומן 'אהבת משורר' שמפאר כל תכנית רסיטל שירה, אחד המחזורים היפים ביותר שיש. שרון גם תשיר יצירה שהלחנתי לשלושה שירים של נתן אלתרמן מתוך 'כוכבים בחוץ'".
שרון רוסטורף - זמיר (צילום: גל אלי)
נראה היה שצעיר כמוך ילך למשוררים שחיים איתנו היום.
"זה לא שאני לא מכיר ולא קורא שירה שנכתבת עכשיו. אבל אני מרגיש שמבחינתי רוב השירים שהם עמוסים מדי מכדי להוסיף להם מוזיקה ואצל אלתרמן יש מקום למוזיקה. לדידי איכויותיו מקבילות לאיכויות של שקספיר ביכולת שלו להגיע גם לדורות שלמים אחריו. צריך להדגיש שאני מדבר על השירה ולא על המחזות שהוא חיבר.
"התחלנו לדבר על השוני בין הזמרות. אצל שרון רוסטורף-זמיר כל משפט מוזיקלי מעוצב למשעי הכל מעוגל יושב במקום לעומת למשל אינאס מסאלחה, ששירתה הרבה יותר ייצרית. איתה גם נשיר, שנינו ביחד, שיר של פיירוז 'יא מַריָם' שיר ממקור ביזנטי הפונה ישירות למרים אמו של המשיח. אינאס גם תשיר יצירה חדשה של יוסף ברדנשווילי.
"עם דנה מָרבָּך גליתי שאנחנו עובדים הרבה מאוד על המלים. היא בנתה תכנית שכולה שירי לילה וכללה יצירה חדשה של גילעד הוכמן. גם עם קלייר מגנאג'י היו לי גילויים באריות שאנחנו פחות מכירים של גדולי כותבי האופרות בליני, דוניצטי או, כמו אצל ורדי, ששולפים שיר מתוך האופרה.
דנה מרבך, קלייר מגנאג'י (צילום: גל אלי)
"הילה פליטמן כללה בתכנית שירים של גרשווין וברנשטיין והיצירה החדשה שלה תהיה של שרון פרבר, יצירה מורכבת וטקסט עשיר וכאן יצטרפו עוד שני כלים קלרנית וויולה. על מנת לא להפר את התמונה שכל הסדרה מעמידה את האישה הזמרת במרכז, אני אזמין שני נגנים גברים.
"לקרן הדר לעומת הזמרות האחרות יש גישה יותר פרועה ולמוזיקה וזה כמובן מאתגר. קרן תשיר יצירה חדשה של משה זורמן. מדניאלה לוגסי שעברה את הקווים ושרה מוזיקת crossover, בקשתי שתשמר את צורת השירה הזאת גם בחומרים הקלאסיים שהיא כוללת, גם ללא מיקרופון. היא תשיר יצירה חדשה של אלה מילך-שריף".
אני בכל זאת מנדנד בעניין החזרות וההתאמה שלך לכל זמרת
"זה נראה לכאורה בלתי אפשרי, אבל על תשכח שעבודתי העיקרית בעשור האחרון היתה עבודת לווי או נגינה עם זמרים ונגנים אחרים וישנו יסוד של נגינה אינסטינקטיבית שמאפשר את הקלילות והנינוחות בעבודת ההכנה".
יש כבר תכניות לזמרות אחרות בעונה שתתחיל בעוד שנה?
"תכניות יש. זמרות לא תהיינה בעונה הבאה. אלו יהיו רסיטלים שלי שכל אחד יוקדש לצורה מוזיקלית אבל יש עוד זמן...."
דניאלה לוגסי, הילה פליטמן (צילום: גל אלי)
קונצרט הראשון בביצוע שרון רוסטורף-זמיר יתקיים ב-20 בנובמבר 2014 ב-20:30, (גבינות ויין מ-19:45), בסטודיו למוזיקה של חגי יודן, שוקן 27 (פינת קיבוץ גלויות) קומה 11 לופט 8, תל-אביב. מחירי כרטיסים: קונצרט בודד - 80 ₪, מנוי ליחיד לכל הסדרה - 490 ₪, מנוי זוגי לכל הסדרה - 940 ₪. להזמנת כרטיסים: 054-4811697 או באתר