שני מלחינים, אהרון חרל"פ הוותיק וחזי חאיט הצעיר, מספרים על שתייצירות חדשות שיבוצעו בפסטיבל
בסוף השבוע ייפתח במדרשת שדה בוקר פסטיבל "צלילים במדבר", פסטיבל מוזיקה שמפגיש את כל סוגי המוזיקה הנוצרים בישראל.
מיכאל וולפה מייסדו ומנהלו של הפסטיבל דואג לגיוון, לרמת הביצוע ומדי פעם גם מפגיש אמנים שלא עבדו זה עם זה בעבר. בעצם יצירת המקום הזה לפני כשבע עשרה שנים, חנך וולפה אתר שבו מאזין שבא לשמוע יצירה מסוימת ובעיקר מבצע מסוים – תזמורת, זמר, להקה – ישמע עוד יצירה. הרי אם כבר הגעת לשדה בוקר וממילא חלק מן המופעים הם ללא תשלום – שלא תקשיב לעוד מופע, לעוד יצירה, לשיר בביצוע אחר.
עם השנים למדו הכל ש"השכנים נאים בעיניהם" וכך צמחו ביצועים שחשפו יצירות טובות שטרם הגיעו לקהל וכן, כאמור, מפגשים חדשים, שחלקם ממשיכים לרוץ גם אחרי הפסטיבל.
בין האורחים השנה נמצא את אהרן חרל"פ, מלחין ומנצח ותיק ובעל שם בתחומי המוזיקה הקולית, וכן את אזקיאל (חזי) חאיט , יוצר צעיר שמגיע כמלחין בפעם הראשונה למסגרת המכובדת. חיאט מעלה בפסטיבל אופרה שחיבר.
קווים לחיים מלאי סיפוק ושמחה
אהרן חרל"פ פותח את הפסטיבל ביום חמישי ב-17:00 עם המקהלה הקאמרית כפר סבא, עליה הוא מנצח כבר 17 שנים. חרל"פ, מלחין ומנצח שהוא גם מרצה לניצוח באקדמיה למוזיקה ולמחול ירושלים, מציין השנה 50 שנה לעלייתו ארצה.
את הקריירה המוזיקלית שלו החל עוד בארץ הולדתו, ומשם עבר לאנגליה ואחר כך הגיע לכאן וכאן קבע את ביתו. לאורך השנים ניצח על רוב התזמורות בישראל, נמנה עם המנצחים הקבועים של האופרה הישראלית (הישנה), ניהל מקהלות וזכה בפרסים רבים על יצירותיו סימפוניות וקונצ'רטות, לרבות אופרה על פי הרומן "תרז ראקן" של אמיל זולא. יצירותיו השונות הושרו ונוגנו בישראל ובארצות נוספות. הוא עצמו מנצח על תזמורות ובתי אופרה בצפון אמריקה, בדרום אפריקה ובאירופה.
בפסטיבל הקרוב תזכרה הקנטטה "קהלת" שחיבר, לבמה ראשונה. "האורטוריה", אומר חרל"פ, "היא איחוד של כמה יצירות שחיברתי לאורך השנים לטקסטים מספר קהלת. החידוש הוא בחיבור היצירות כולן לכלל אורטוריה עם שלושה סולנים – סופרן, מצו-סופרן ובריטון – ומקהלה בת ארבעה קולות (סופרן, אלט, טנור, בס).
"חיברתי שש יצירות שונות לטקסטים שנכתבו לטקסטים מ'קהלת'. ארבע יצירות נכתבו למקהלה א-קפלה, אחת בלווי פסנתר ואחת למקהלה ולחמישיית כלי הנשיפה הנודעת מקנדה 'אנסמבל פיליפ ג'ונס', כאן בפסטיבל משתלבות כאמור היצירות לכלל קנטטה".
שלושה ספרים בתנ"ך מיוחסים לשלמה המלך: "שיר השירים", "משלי ו"קהלת". האחרון נכתב על ידי שלמה הבוגר, עתיר הניסיון בחיים, כמעין ספר הדרכה לחיים. זה מה שתפס אותך?
"אינני רואה בטקסט של קהלת צוואה של אדם זקן וציני שגישתו הפילוסופית לחיים רוויה בניגודים. להיפך, לדידי זהו אדם ששתי רגליו על הקרקע, שמיצה את חייו עד תומם והגיע למסקנות על החיים. עצותיו, או מחשבותיו יכולים להיות קווים לחיים מלאי סיפוק ושמחה.
"למרות שמחבר הספר טוען ש'שנאתי המעשה שנעשה תחת השמש כי הכל הבל ורעות רוח' כל אחד צריך למצוא את דרכו בחיים ולהשקיע במציאת הדרך את כל כוחו: 'כל אשר תמצא ידך לעשות בכוחך עשה, כי אין מעשה וחשבון ודעת וחכמה בשאוֹל אשר אתה הולך שמה' ולכן'שמח בחור בילדותך, ויטיבך לבך בימי בחורותיך, והַלֵך בדרכי לבך ובמראי עיניך ודע כי על כל אלה יביאך האלוהים במשפט'".
אזקיאל (חזי) חאיט , תמונת יחסי ציבור
חיים חדשים למילותיו של קהלת
על פניו, בהסתכלות ראשונה בטקסט המקראי, נראה שהוא לא בדיוק חומר שמלחינים יבקשו להלחין. אין כאן סיפור, אין כאן פיוט במובן של חריזה ומקצב
"ראשית כל טקסט ניתן להלחנה. שנית, הרעיון כפי שכבר ציינתי הולך אתי כבר הרבה מאוד שנים. בכל פעם אני נדרש לקטע אחר. נכון שעוצמתו של המשפט ההצהרתי 'הבל הבלים הכל הבל' כבר בראשית הספר היה המשפט שאיתו התחלתי. בהמשך הגעתי לפסוקים נוספים.
"הקנטטה כיום כוללת את הקטעים הבאים: הראשון מעין הצגת הדמות 'אני קהלת היתי מלך על ישראל בירושלים ונתתי את לבי לדרוש ולתור בחכמה.....' הפרק השני 'הבל הבלים אמר קהלת, הבל הבלים הכל הבל.....', הפרק השלישי אופטימי 'לך אכול בשמחה לחמך ושתה בלב טוב יינך...' . הפרק הרביעי 'טוב כעס משחוק כי ברוע פנים ייטב לבב..', החמישי'שמח בחור בילדותך...' והאחרון נפתח במלים ' את הצדיק ואת הרשע ישפוט אלוהים' ונמשך בפסוקים הקצביים המוכרים הנפתחים ב'עת ללדת ועת למות' ומסתיימים ב'עת לאהוב ועת לשנוא, עת מלחמה ועת שלום'. עת השלום חותמת את הקנטטה".
ניסית לכתוב הנחיות לחיים - כמו שנותן ספר קהלת - בצלילים?
"תהליך חיבור היצירה הוא עדיין חידה. למה בכלל נדרשתי לטקסט, מה קסם לי בתחילת הדרך ומה בהמשך. קשה לי להצביע במדויק מה גורם לך להחליט איזה צבע קולי יתאים למשפט זה או לפסוק זה. ישנו משקל פנימי לטקסט, גם הטקסט הפרוזאי של ספר קהלת ולעומתם יש משקל ברור ללא כל ספק
בפרק ג 'עת ללדת' וההמשך.
"היצירה עברה שלבים שונים. הרוב הגדול נכתב והושר כיצירת א-קפלה מובהקת, שעל ארבעה פרקים מתוכה ניצח בעבר סטנלי ספרבר. הוא גם עמד מאחורי היוזמה להלחין את אחד הקטעים להרכב היוצא דופן של מקהלה וחמישיית כלי הנשיפה של פיליפ ג'ונס מקנדה. זה היה בביקורם כאן בפסטיבל ישראל. אירוע מרגש ביותר.
"היו ביצועים נוספים של פרקים כאשר למקהלה חברה תזמורת כלי קשת. הפעם המקהלה והסולנים ישירו את הקנטטה בלווי פסנתר. אם אני בכל זאת נדרש למילות סיכום, נראה לי שבדרכי ניסיתי להתאים ככל הניתן למשמעויות העמוקות של הטקסט ולהעניק למילותיו של קהלת חיים חדשים באמצעות האמצעי רב העוצמה - המוזיקה".
אהרון חרל"פ (צילום: באדיבות אהרון חרל"פ)
סטודנט ישראלי כותב אופרה נפוליטנית
יצירתו של חזי חאיט "רוברטו" שתבוצע ביומו האחרון של הפסטיבל ולמחרת ביום ראשון במרכז פליציה בלומנטל בתל אביב, היא סיפור שונה לגמרי. "מדובר באופרה קצרה, שיש בה דמות אחת ששרה ודמות נוספת. כיאט הוא מעבד, מלחין ונגן גיטרה בוגר האקדמיה למוזיקה בירושלים, הוא למד בהדרכתם של של המלחינים ארי בן- שבתאי וינעם ליף ולדבריו:"ארי בן-שבתאי היה המעודד החשוב ביצירה הזאת וגם עשה את עבודת הבימוי".
מה בא אצלך קודם הרעיון המוזיקלי או הסיפור?
"הסיפור שכתבתי קודם לכן".
אז מיהו רוברטו?
"הולל או פוחז שמה שדוחף אותו הם הסיפוקים המיידיים. זה לא שהוא קודם עושה ואחר כך חושב, הכל מונע מהרגע שבו הוא עושה. האם הוא מגיע לרגע שבו הוא עוצר לחשוב. זאת שאלה. רק המצב המורכב והמסובך, עשוי להניב.
"רוברטו מסתבך בהימורים והמאפיה כבר רודפת אותו, הוא נשוי אבל מחוץ לנישואין הוא מנהל רומן עם אחותו של ראש המאפיה המקומית. היא בהריון והיא מאיימת שתחשוף את הריונה לאשתו. אחיו של רוברטו הוא כומר המנסה להביא אותו להתוודות תמורת תשלום".
מתי אנחנו הצופים נכנסים לעלילה?
"באותו יום שרוברטו מבין סופסוף שהוא לא יוכל להמשיך באורח חייו וחייב להחליט, להודות להיענש, לברוח. זהו היום שבו מתרחשת האופרה".
האופרה מושרת בעברית?
"לא. כתבתי אותה באיטלקית והיא מושרת באיטלקית ולמרבה המזל גליתי כאן באקדמיה בתל אביב סטודנט איטלקי לזמרה, זמר בריטון ושמו פליפו סלוצ'ה הוא רוברטו. היחיד ששר באופרה. אתו מופיע השחקן אמיר לביא בתפקידים האחרים ולצדם חמישה כלים: כינור, מנדולינה, גיטרה, קונטרבס ותופים. על התזמורת הקטנה מנצחת יעל צ'רני (צ'רניאבסקי) ".
איך מגיע סטודנט ישראלי לסיפור ולאופרה שנכתבת ומושרת באיטלקית?
"זה מתחיל באהבה הגדולה שיש לי לשירים הנפוליטניים. אהבה של שנים רבות שהביאה להקמת הרכב ישראלי למוזיקה נפוליטנית. קולו של ההרכב נשמע גם ב'יוטיוב' והיה מי ששמע אותנו באיטליה ומצאנו את עצמנו מופיעים בסורנטו בדרום איטליה. הביקור שם עוד הגביר והעצים את האהבה למוזיקה הנפוליטנית".
ומכאן ישר לאופרה?
"לא ישר. לאהבה מצטרף המורה שלי ארי בן-שבתאי. היתה התלבטות באיזה צורה מוזיקלית לבחור. היה רעיון של סיפור המסופר דרך רצף של שירים, מחזור שירים, או אולי אופרה קאמרית. בתוך שלל ההתלבטויות ביני לבין ארי, הגענו בסופו של דבר לרעיון שנעמיד את היצירה כאופרה לזמר יחיד ושחקן שאינו שר שיגלם כמה דמויות. למעשה, את האופרה הצעתי כבר לפני זמן רב. ועכשיו לקראת הפסטיבל הזה, מנהל הפסטיבל, מיכאל וולפה, קרא את היצירה והזמין את ההפקה".
אתה אומר שאנחנו פוגשים את הגיבור ביום שבו עליו להחליט מה בעצם קורה על הבמה?
"האופרה נפתחת כשהוא על רציף הנמל וצריך להחליט. מרגע זה, בטכניקה הדומה לפלשבק הקולנועי אנחנו מלווים אותו מן הבוקר שבו הוא יושב בבית קפה קורא את אפלטון שבו הוא מוצא הצדקה פילוסופית להתנהגותו, אבל המציאות אינה אפלטון המציאות היא שאין לו כסף לשלם למלצרית עבור הקפה ואז הוא מבטיח להביא כסף מאחיו הכומר שמוכן לשלם לו תמורות וידוי וכך אנחנו איתו לאורך היום כשהעלילה מתקדמת מאריה לאריה או משיר נפוליטני אחד למשנהו".
ולנו לא נותר אלא לראות ולשמוע איך ישראלי שהצליח לרגש איטלקים בדרום איטליה בשירה נפוליטנית עושה זאת באמצעות המדיה המזוהה ביותר עם איטליה, האופרה.
***
"מתחילים בשירה" - מופע הפתיחה של הפסטיבל עם אהרן חרל"פ והמקהלה הקאמרית כפר סבא יתקיים ביום חמישי, 18 בדצמבר 2014 ב-17:00 במרכז בן גוריון בקיבוץ שדה בוקר.
אופרת הקברט "רוברטו" תעלה בבכורה בשבת, 20 בדצמבר ב-17:00 במרכז בן גוריון בקיבוץ שדה בוקר. ביום ראשון, 21 בדצמבר ב-20:00 היא תעלה במרכז פליציה בלומנטל בתל אביב.
פסטיבל צלילים במדבר ייערך בתאריכים 21-18 בדצמבר 2014 בקיבוץ שדה בוקר. לפרטים 08-6564115 או באתר הפסטיבל. הצעות אירוח ולינה באתר. חלק מהמופעים ללא תשלום.