את עומר ולבר אנחנו תופסים במצב רוח משופר ואפילו יותר. הוא בעיצומה של סדרת קונצרטים עם התזמורת הפילהרמונית הישראלית, כשלאחרונה חזר מהופעות בכורה עם הפילהרמונית של לונדון ועם הגוונדהאוז בלייפציג, שתי תזמורות ממותגות היטב.
ולבר חש שנוצר קשר טוב ומן הסתם יניב פירות עתידיים והוא ממשיך במיזמים שונים בדרזדן ובערים אחרות באירופה. לפניו עוד מעט חופשת קיץ "ניקח רכב וננוע בספרד, צרפת ואולי גם ביוון" ומייד אחר כך הופעות ברחבי העולם. נראה לי שיש לי כ50 קונצרטים בעונה הבאה ובאילו שאחריה".
כאן בבית הוא סיים לבנות את העונה הבאה של סימפונט רעננה שהקו הבולט ביותר היא נוכחות משמעותיות של מלחינים ישראלים. ב-12 מתוך 16 הקונצרטים יש יצירה ישראלית (או יהודית) כלומר בלפחות 75 אחוזים של הקונצרטים יש נוכחות ישראלית בעיקר נוכחות של יצירות חדשות (ועוד נרחיב על כך בהזדמנות אחרת).
להשתחרר מהפאתוס
בתכנית הנוכחית בפילהרמונית מנצח ולבר על יצירה של צבי אבני "למען האמת דווקא רציתי שאבני יחבר יצירה חדשה אבל הדבר לא נסתייע ואז פניתי ליצירה אחרת שלו שמזמן רציתי לנצח עליה, 'מטמורפוזות על כורל של באך'. התוצאה? אני מרוצה ממנה. יש לי גם שני סולנים מעולים האחים רֶנוֹ וגוֹטייה קפוסון. הראשון הכנר והשני הצעיר ממנו, צ'לן. השניים מוכרים בכל העולם וזו הופעתם הראשונה בישראל. נגינה מופלאה שגם באופן לא מפתיע כבשה את הקהל"
בתכנית כלולה גם הסימפוניה החמישית של בטהובן, איך ניגשים ליצירה שעדיין נחשבת לסימפוניה המוכרת ביותר, איך מחדשים?
"מה שעשינו ביחד הוא לנסות ולהשתחרר מן הפאתוס. זה לא חייב להיות אותנטי במובן של השתחררות מנגינה שהיא סגנונית רומנטית. אלא הענקת דגש על המפעם ועל איכות המבע הצלילי מה שנקרא ארטיקולציה וזאת כמובן בהתחשב בצליל הפתוח והגדול של היכל התרבות בתל אביב.
"התחושה שלי ובעיקר של הנגנים, שגם הגיבו, שיש כאן משהו רענן יותר. היתה תחושה של 'וואו', בייחוד למשל בקטעים הסולניים של כלי הנשיפה. התחושה הזאת נשמרה היטב גם באודיטוריום בחיפה שהאקוסטיקה שלו היא הפוכה מזו של ההיכל בתל אביב".
רנו קפוסון (צילום: Darmigny)
גוטייה קפוסון (צילום: Gregory Batardon)
חשיבה רעננה על מוצרט
עומר ולבר שניהל בשנים האחרונות תזמורת סימפונית גדולה בספרד מחויב היום להופעות חוזרות בפסטיבל האופרה של ה"ארנה בוורונה" ובבית האופרה של ונציה ולהופעות אורח בתזמורות רבות בשנה הבאה הוא יופיע ברוטרדם, בשטוקהולם, בפיטסבורג, בזלצבורג ובווינה.
בשנים אחרונות הוא מנצח על סדרה של אופרות בבית האופרה של דרזדן "זו מסגרת של חמש שנים שבמהלכן אנחנו מציגים אופרות של מוצרט ושל שטראוס. השנה נעלה את 'נישואי פיגארו' של מוצרט ואת 'דפנה' של שטראוס. עם ההפקות האלה נצא לסיור בצפון אירופה, פינלנד, שוודיה ונורווגיה".
באופרה "נישואי פיגארו" אתה מן הסתם גם מנגן בצ'מבלו, בקטעי הרצ'יטטיב?
"גם בצ'מבלו וגם בפסנתר וגם בפורטה-פיאנו (פסנתר פטישים). הכלים מתחלפים במהלך האופרה, כי הבמאי הציע רעיון חדש. כל מערכה מתרחשת מאה שנים אחרי המערכה שקדמה לה (במקור מדובר על אופרה שעלילתה מתרחשת במשך לילה אחד בלבד). האופרה נפתחת בתקופת הקומדיה דל'ארטה, המערכה השנייה בסוף המאה התשע עשרה והאופרה מסתיימת בתקופה שלנו".
אתה מעורב גם בתפיסה של הבימוי?
"בהחלט, זה הרעיון. אנחנו עובדים כבר יותר משנה וחצי על ההפקה זה נראה מלהיב ומרהיב. גם בתלבושות ובתפאורה וזה מחייב חשיבה רעננה על מוצרט. בסוף יוני נדע גם מה הקהל חושב. בעונה הבאה נעלה במסגרת הזו את 'אריאדנה בנקסוס' של שטראוס לצד 'כך עושות כולן' של מוצרט ובעונה שאחריה את 'דון ג'ובני' ואני מקווה מאוד שגם את "קפריצ'יו", אופרה יותר מורכבת של שטראוס, שמבצעים פחות".
עומר מאיר ולבר
(צילום: שי סקיף)
ניצחת לאחרונה לראשונה על שתי תזמורות מן הצמרת העולמית "גוואנדהאוז" בלייפציג והפילהרמונית של לונדון
"כן ולהגיע למקומות כאלה זה כמובן מרגש אבל אתה יודע בדיוק לאן אתה נכנס ב'גוונדהאוז' (שאותה מנהל מזה שנים האיטלקי ריקרדו שַאיי י"ש) אתה מקבל את המסורת הגרמנית במובן הטוב ביותר של המילה. גם התכנית היא תכנית שכוללת שתי יצירות ממרכז הרפרטואר הקלאסי - סימפוניות של היידן ושל שוברט ובמרכז התכנית קונצ'רטו לצ'לו של דיטייה הצרפתי, יצירה מן המאה העשרים.
"ההתרשמות היא כפולה. התזמורת נשמעת כמו בהקלטות המפורסמות שלה מלפני 50-40 שנה. אבל זו לא חזרה או היצמדות לתפיסה מיושנת, מעין הסתמכות על 'תפארת' של ימים עברו. התזמורת מביאה מעצמה ומתרעננת מחדש. והקהל קיבל בהתלהבות גם את היצירה המורכבת להאזנה של דיטייה. הצ'לן הוזמן לכמה קידות ולנגן הדרן.
"כמובן שהם באים מוכנים מאוד מן החזרה הראשונה אבל ישנה הפתיחות לקבל גם ממנצח שעובד איתם בפעם הראשונה וזה עובד וזה מה שחשוב. בלונדון, כמו שאתה יודע מעמידים קונצרט במעט חזרות. האנגלים ידועים בכך אבל שוב, אתה המנצח צריך לדעת שאלו התנאים והתוצאות מרהיבות היה שם סולן כנר אוגוסטין הדליש, כנר שהחלים מכוויות בכל חלקי גופו וחזר לנגן פשוט אמן מופלא".
הקונצרטים שבהם מנצח עומר ולבר על התזמורת הפילהרמונית הישראלית והאחים קפוסון ייערכו בין התאריכים 10-3 במאי 2015 בהיכל התרבות ע"ש צ'רלס ברונפמן תל-אביב, במרכז הקונגרסים בירושלים, ובאודיטוריום חיפה.
7 במאי - הפילהרמונית בג'ינס בהיכל התרבות תל אביב
8 במאי - אינטרמצו בהיכל התרבות תל אביב
9 במאי- קלאסי במוצ"ש בהיכל התרבות תל אביב
10 במאי - הפילהרמונית בבנייני האומה ירושלים