הצגה חדשה במדיטק עוסקת בנושא הבוער של דימוי גוף והשלכותיו. שיחה עם הבמאית והמעבדת יעל טילמן
את העונה הקרובה של הצגות הילדים והנוער מקדיש "המדיטק" לנושא המגדר, עם הצגות שונות שאותן מובילות גיבורות, בסיפורים שאינם עוסקים, בהכרח, דווקא בנושאים המתבקשים כששמים גיבורה במרכז הבמה.
אחת הדוגמאות הבולטות להצגות מסוג זה היא "מושלמת", הצגה חדשה העוסקת בדימוי גוף אצל נערות צעירות, בבימויה של יעל טילמן, שגם כתבה את המחזה ביחד עם נועה לזר-קינן, על פי ספרה של ג'קלין וילסון, "נערות בלחץ".
בפסטיבל ישראל הקרוב יתקיים, זו השנה השנייה, הכנס המקצועי של תיאטרון "המדיטק" העוסק בעשייה וביצירה האמנותית לילדים, "אמנות לילדים – הכנס השנתי". הכנס מבקש לבחון שאלות הנוגעות לשליחותו של תיאטרון לילדים ולנוער, ובמסגרתו תועלה בפסטיבל ההצגה "מושלמת", המיועדת לבני 12 ומעלה.
"במרכז ההצגה עומדת אלי, הגיבורה", מספרת טילמן, "נערה בת 14, שנקלעת לסיטואציה שגורמת לה להיות מודעת לגוף שלה ולמראה שלה.
"היא לא בחורה חריגה או שונה, אלא בחורה מלאת שמחת חיים וחברות טובות, מוכשרת, מצחיקה ומקסימה ונראית מקסים. אבל הערה אגבית שזורק לה איזשהו צלם אופנה נחרטת לה בראש והופכת אותה ממישהי שכמעט ולא התעסקה במראה החיצוני, למישהי שהתחילה לשים לב שאולי היא לא מספיק רזה ולא מספיק מתאימה למה שקורה היום, שאולי החברות שלה יותר רזות ממנה ושככה צריך להיראות.
"ומפה מתחיל תהליך שתחילתו בדיאטה רגילה ושגרתית, ולאט לאט היא נסחפת לתוך עולם שמשבש לה את השגרה ואת התפיסה הנכונה של עצמה, של החברות, של המשפחה".
מושלמת (צילום: בני גם זו לטובה)
גיבורה עם עולם פנימי חזק
איך הגעת לספר שעליו נשען המחזה, "נערות בלחץ"
"רוני פינקוביץ', המנהל האמנותי של 'המדיטק', ניגש אליי עם הספר הזה יום אחד, ואמר לי, בואי, תקראי ותראי אם זה עושה לך משהו. וכן, הספר עשה לי משהו, הגיבורה שלו מאוד חזקה, ומה שבעיקר חזק פה זה העולם הפנימי שלה. בשביל לייצר מזה הצגה הייתי צריכה שותפה לכתיבה ולדיאלוג שיש לי חיבור טוב איתה, ומיד התקשרתי לנועה לזר-קינן.
"כשהיא הייתה בסיפור יצאנו לדרך, ומפה התחלנו קצת להתרחק מהספר, כי הבנו שמה שמעניין בספר זה באמת הקונפליקט הפנימי של הגיבורה והמורכבות של העולם שהיא מתמודדת איתו, ואז היינו צריכות לייצר הרבה דרמה, כי מזה עשויים מחזות, ולראות איך העולם הפנימי משפיע על היחסים שלה עם החברות שלה, עם המשפחה שלה, ומשם יצאנו למחזה. קיבלנו את ברכת הדרך מג'קלין וילסון, הצגנו בפניה את כל הרעיונות והמחשבות לעיבוד והיא הייתה נלהבת מזה."
הנושא שההצגה עוסקת בו הוא לא כזה שמרבים להתעסק בו בתיאטרון לנוער
"נכון, או בכלל בתיאטרון. אני חושבת שזו אחת ההצגות, אם לא היחידה, בסדר גדול כזה של הצגה לכל דבר עם ששה משתתפים ובמה גדולה, וכן, יש פה מהלך מאוד אמיץ, אני חושבת, מבחינת 'המדיטק', להתעסק בנושא הזה, ולהתעסק בו בדרך שהמחזה מתעסק בו, כי אנחנו לא עושים הנחות. אין פה פרובוקציה אבל גם אין פה רצון להקל על נושא שהוא יחסית מורכב. אנחנו נכנסים למקומות עמוקים של הדבר הזה.
"זה גם עולה בעונה שכולה מתעסקת במגדר ב'מדיטק'. גם רוני, גם אלון ספן, המנכ"ל, עשו מעשה מאוד אמיץ כשהחליטו ללכת על עונה של מגדר, ובכל ההצגות יש גיבורות נשים, בנות, נערות, ילדות, וגיבורות במובן האקטיבי. לא סינדרלות. ושלא תהיה טעות, העיסוק הוא בגיבורות, ולאו דווקא בנושאים נשיים. ההצגות הן גם מאוד לבנים, פשוט מובילות אותן גיבורות".
מושלמת (צילום: בני גם זו לטובה)
"כל מי שיצא מההצגה מצא את עצמו שם"
אני מתארת לעצמי שכמו כל אחת מאיתנו, גם לך יש חיבור אישי כלשהו לנושא
"לגמרי. אין בחורה, וגם אין בחור, שאין לו חיבור לנושא. תוך כדי החזרות עולות מלא שיחות עם השחקנים והיוצרים, שחלקם גברים, וזה לא פוסח על אף אחד. לא היחסים עם האוכל ולא היחסים עם הגוף שלך ועם המראה שלך ביחס לאחר, כל אחד במידה כזו או אחרת מתעסק בזה, לצערי, וזו גם הסיבה שהנושא הזה מאוד בוער.
"באופן אישי, בואי נגיד שלא חוויתי את המצבים הקיצוניים של הפרעות אכילה או דברים מהסוג הזה, אבל חוויתי מספיק מקומות קיצוניים כדי להבין את המורכבות הנפשית של בחורה שמחשבת את הצעדים שלה לפי 'איך זה נראה', כמה היא תאכל, העולם שלה מונחה-מראה בשלב כזה או אחר".
לא נעים לי להגיד לך, אבל גם אני, אדם בוגר לכל הדעות, מרגישה שהעולם שלי הוא, לא פעם, כזה
"אז בואי אני אגיד לך עוד משהו: טווח הגילאים לצופים בהצגה היה בן 12 ל-80, וכל מי שיצא מההצגה מצא את עצמו שם. זו לא הייתה הצגה רק על הילדים שלהם או על הדור של היום אלא באמת זה מה שכולם אמרו לי. זה חוצה גילאים ומגדרים וזה ברמה של מגפה. נתונים סטטיסטיים קרים אומרים את זה היום. כן, מאוד כואב".
אבל גם קצת בלתי נמנע. אנחנו חיים בעולם של נ
ראות
"מלכתחילה, נקודת המוצא היא לא לתת איזה פתרון או להביא מסר או לייצר הצגה דידקטית שתגיד, 'יש לנו דרך להציל את העולם', ואין פה ניסיון להצטדק ולהגיד שמראה זה לא דבר חשוב, כי זה שטויות. מראה זה כן חשוב, אבל הוא חלק ממכלול שהיום, כל שאר הדברים במכלול הזה של אישיות, נדחקים הצידה, והמראה הוא כל כך הרבה יותר משמעותי. אין איזו יומרה להביא פתרון. יש יומרה להעלות שאלות.
"יש שם את האבא שמתמודד עם הבת שלו שלא אוהבת איך שהיא נראית, ומה הורה יכול להגיד לילדה כזאת, זו שאלה. אבל עצם העובדה שההצגה הזו מתעסקת בזה, ואחר כך מציפה את הנושאים האלה ומעוררת את השאלות האלה, זה נשמע כמו קלישאה, אבל נראה לי שזה כבר משהו בדרך לעולם מורכב יותר, בואי נאמר.
"זה לפחות לא לנסות לטאטא את זה מתחת לשטיח. אנחנו מקבלים היום מבט מאוד צר על הדבר הזה. רוב החומרים שניבטים אלינו מכל המסכים – ואני לא מדברת על המודלים ועל הייצוגים שאנחנו רואים, אלא אפילו על חברות קוסמטיקה ועל קופות חולים, אינסוף דיאטות ומכוני כושר, והכל בניחוח בריאותי, שמראים לך רק צד אחד. אם אפשר טיפה להרחיב את ההסתכלות על זה ולראות גם שזה לא בהכרח, ושזה כבר יצא מפרופורציה".
יעל טילמן (צילום: יחסי ציבור)
לעבוד ממקום עדין
רועי ירקוני אחראי על המוזיקה, מה שמבטיח, כנראה, מנעד מוזיקלי ייחודי
"לגמרי. המוזיקה היא חלק מהאפיון של כל המרכיבים שבהם בחרנו כן ללכת על העולם שמקיף אותנו היום, והיא מאוד פופית-אלקטרונית, ואני אולי חוטאת כשאני מגדירה את זה ככה כי יכולה להיות לזה קונוטציה שטחית, אבל יש פה מוזיקה עמוקה מאוד מאוד שהולכת עם העולם של הגיבורה, שמצד אחד חיה בעולם קצבי וסוחף, ומצד שני בתהומות רגשיים עמוקים, שהמוזיקה לגמרי מגבה. יש גם המון עדינות במוזיקה שלו. בכלל, בניסיון שלנו לעצב את ההצגה הזו ניסיתי לעבוד ממקום מאוד עדין ולגעת בנושא ביד בהירה".
מי היא רוני עינב, השחקנית בתפקיד הראשי?
"רוני עינב היא בחורה שסיימה בית ספר למשחק, ממש שלפתי אותה מסוף הלימודים, ומהמפגש הראשון שלנו זה היה אהבה ממבט ראשון. יש ברוני איזו שמחת חיים מתפרצת, ואז, בעיניים, איזה עומק וכאב שאתה רואה מעבר, וזה פשוט מגובה בהמון כישרון. זה עומק באמת ללכת למקומות שהם לא מובנים מאליהם לשחקן. היא עושה תהליך מטורף על הבמה.
"זו הצגה שהגיבורה שלה היא מאוד ברורה אמנם, אבל יש מסביבה צוות שחקנים שכל אחד מהם עובר תהליך. זו לגמרי הצגה של שחקנים. כל אחד שם עושה עבודה מדהימה, כולם מחויבים לזה וכולם היו צריכים לפתוח את הלב ולהביא המון מקומות רגשיים שלא בכל הצגה נוגעים בהם, גם לא בהצגות למבוגרים".
ההצגה "מושלמת" תעלה במסגרת הכנס השנתי של המדיטק בנושא אמנותת לילדים, שייערך ביום שני, 15 ביוני 2015 החל מהשעה 10:00 בבית שמואל בירושלים במסגרת פסטיבל ישראל 2015. כרטיסים בתשלום סימלי של 20 ₪ (דמי רצינות), כולל ההצגה "מושלמת" שתעלה ב-14:00. להזמנת מקומות, קופת המדיטק 03-5021552.