ב-31 באוקטובר 2015 תעלה לבמה "הרולד ומוד" מאת קולין היגינס, ההצגה החדשה של תיאטרון באר שבע שזכורה לקהל הבוגר כאחד הסרטים המיתולוגיים של שנות השבעים.
רפי ניב מביים, עידו ריקלין על התרגום והעיבוד והשחקנית הצעירה ענבר דנון אוחזת בשלושה תפקידים נשיים לצדם של כוכבי ההצגה תום אבני וליאת גורן כהרולד ומוד, בהתאמה.
דייטים שמסדר השדכן האוטומטי
"זו דרמה קומית שבמרכזה נער מורבידי שמנסה להימלט מהלחצים של האמא השתלטנית שלו, מספרת דנון. "היא רוצה שהוא יהיה נורמטיבי והוא בכלל במקום אחר. התחביבים שלו הם ללכת ללוויות, לתלות את עצמו בבית, לפוצץ את עצמו, כל מיני דברים שהוא עושה כדי לזכות בתשומת לב של אמו הנרקיסיסטית שממורכזת בעצמה ובאיך שהרולד צריך לראות ולהתנהג לטעמה.
"באחת הלוויות הוא פוגש את מוד, אלמנה בת 80, והוא יוצר אתה סוג של קשר שהופך להיות רומן שנוי במחלוקת בין נער בן 19 לזקנה בת 80. התפקיד שלי הוא כל הבחורות הצעירות ש'השדכן האוטומטי' משדך להרולד. זה סוג של תוכנת מחשב שמקבלת שאלון ומסדרת להרולד שלושה דייטים, ששלושתם מסתיימים בכישלון חרוץ".
הרולד ומוד (צילום: מעיין קאופמן)
מה את מביאה מחייך שלך לתפקידים האלה?
"מדובר בשלושה תפקידים שונים מאוד זה מזה, שעובדים בסצינות קצרות אבל מאופיינות מאוד, כדי שהקהל לא יחשוב שזו אותה אחת. אני משתמשת ברפרנסים כדי ליצור דמויות עגולות ולא קריקטורות והרפרנסים שלי הם אנשים שאני מכירה וגם הרבה דמויות מסרטים וסדרות שאני צופה בהם. בדמויות כאלה, שצריכות להיות נורא ספציפיות ומדויקות חשובה עבודת תחקיר, אז אני ממש מוצאת על כל דמות איזה בן אדם זה בחיים שלי".
אפשר דוגמה?
"אחת מהדמויות שלי היא בחורה נורא נוירוטית, עכברונת נוירוטית שיש לה חשיבה ודיבור נורא אסוציאטיביים. היא נורא מנסה לרצות את האמא ואת הסביבה והיא חרדתית נורא. זו היתה הדמות שהיה לי הכי קל להתחבר אליה, קודם כל מעצמי".
גם את כזאת?
"כן, זה צד מסוים בי, החרדתיות והנוירוטיות. אז זה ממש היה רפרנס שיכולתי לקחת מעצמי, במשולב עם עוד איזו חברה ועם דמות מסדרה, דניס מ- 'אוליב קיטריג', בחורה עכברונת שעובדת שם בבית מרקחת. האמת שתמיד חלמתי לשחק את התפקיד הזה, אז היתה פה אחלה הזדמנות נחמדה לעשות את זה".
רוחות (צילום: מעיין קאופמן)
"למצוא את השריטה שלך אצל מישהו אחר"
במה מבחינתך עסק הסיפור של הרולד ומוד, איזו שאלה הוא שואל?
"אני חושבת שזה בעיקר מדבר על האינדיבידואל, על המקום שלך בחברה, על להיות שונה בחברה שיש לה דפוסים מקובלים, ואיך זה להיות בחברה ולרצות אותה, ואיך אתה מסיים את העניינים שלך וחוזר הביתה ואומר 'אוקיי, היום הייתי אני'. הרולד הוא בחור שונה, הוא לא אחד שרוצה להתחתן עם בחורה בגילו ויש בזה משהו על השאלה איך אתה יכול לתפקד כשהצרכים שלך שונים ממה שהחברה מכתיבה".
רוב הסיכויים שגם את היית מרימה גבה מול זוגיות של נער בן 19 ואשה בת 80
"נכון, אבל במחזה אתה ממש יכול להבין את החיבור הזה ביניהם, את הקסם שנוצר בין שני אנשים, לא משנה בני כמה הם. האהבה והחיבור הם באמת לא תלויי גיל. למצוא פתאום את השריטה שלך אצל מישהו אחר, להרגיש שאתה הבן אדם שאני הכי יכול להזדהות אתו, משם נוצר סיפור אהבה גדול מהחיים".
הרולד ומוד (צילום: אילן בשור)
"יש אהבה לתיאטרון בעיר הזאת"
כשחקנית שבאה מתל אביב והשתלבה כבר בכמה הפקות בתיאטרון באר שבע, יש הבדל בין העבודה בתל אביב לעבודה בבאר שבע?
"לגמרי. יש בזה קסם ענק. גדלתי כל החיים בתל אביב, הייתי במגמת תיאטרון בתיכון עירוני א' משם לתיאטרון צה"ל, שזה גם נשאר בגבולות תל אביב, ואז הסטודיו של יורם לוינשטיין – שוב תל אביב. זו פעם ראשונה שאני יוצאת מהבועה התל אביבית ויש פשוט קסם ענק בתיאטרון הזה ובחוויה הזו.
"יש איזו אווירה חמימה, אפילו רק בלהיכנס לתיאטרון, בעובדים, בכל העיר הזאת וגם בקהל. ההצגות הכי כיפיות הן בבאר שבע, אתה ממש מרגיש שהקהל אתך ויש איזו אהבה לתיאטרון בעיר הזאת. זו ממש אווירה חמה ומאפשרת וביתית מאוד. אני מתחילה עכשיו את השנה השלישית בתיאטרון. נכנסתי לפה כשהייתי בסוף שנה ג' בבית הספר וממש נכנסתי בחיבוק כזה, בפרט שהמנהל האמנותי של תיאטרון באר שבע, רפי ניב, היה המורה שלי ביורם לוינשטיין".
"גם עם השילוב הזה של רפי ועידו, המעבד והמתרגם של המחזה עבדתי כבר כשעשינו את הצגת הילדים 'מומו' במדיטק . עם עידו עבדתי בשנה שעברה על 'רוחות' וזה היה אחד התהליכים הפוריים, המרתקים והמעניינים שעברתי. אלה באמת אנשים שנורא כייף לעבוד אתם ונורא מעניין לי, בתור שחקנית צעירה".
ענבר דנון (תמונת יחסי ציבור)
"הרולד ומוד" תעלה בתאריכים 31 באוקטובר – 3 בנובמבר 2015 ב-20:30 (ב-2 בנובמבר הצגה נוספת ב-17:00), 19-18, 30-29 בנובמבר ב-20:30 במשכן לאמנויות הבמה באר שבע. מחירי כרטיסים: 160-75 ש"ח, להזמנת כרטיסים: 08-6266444 /