המוזיאון והמחלקה לצורפות ואופנה בבצלאל משיקים פרויקט בהשראת רקמה פלסטינית
המוזיאון לאמנות האסלאם בירושלים והמחלקה לצורפות ואופנה באקדמיה לאמנות ועיצוב בצלאל משיקים פרויקט משותף - רקמה עכשווית.
זהו שיתוף פעולה ראשון בין המוסדות והוא מתוכנן להמשיך גם הלאה בפרויקטים נוספים. נדים שיבאן מנכ"ל המוזיאון לאמנות האסלאם רואה בשיתוף הפעולה חשיבות רבה להרחבת יכולתם האישית והמקצועית של הסטודנטים להתחבר למקורות ההשראה של המרחב בו הם חיים.
"מאז שהוקם בצלאל, התרכזה התמה המרכזית בתרבות המערבית. שיתוף הפעולה עם המוזיאון לאמנות האסלאם, המחזיק ומציג אוצרות תרבותיים לצד ספרייה עשירה וחשובה, מאפשר לסטודנטים להעמיק היכרותם עם אמנות ששורשיה במסורת המקומית האזורית ומאפשר להם להתחבר למקורות השראה נוספים הקשורים למרחב, להיסטוריה ולתרבות שמייצגים תכני המוזיאון".
במסגרת הפרויקט יציגו סטודנטים/ות מהקורס "עיצוב ולבוש בהשראה אתנולוגית" בהנחיית לוסי דוד - קולקציות בגדים שיצרו בהשראת התערוכה.
על התערוכה
במהלך העבודה למדו הסטודנטים על מסורת הרקמה בלבוש הפלסטיני המלמדת בין היתר על זהות האישה הרוקמת ועל מעמדה הכלכלי והחברתי. בהשראת מסורת זו הם עיצבו ויצרו קולקציות בגדים כשהם יוצקים עיצוב עכשווי בטכניקות עכשוויות.
כך למשל עשו הסטודנטים שימוש בפיתוחי רקמה בהדפסת D3, חיתוכי לייזר של פרספקס צבעוני בצורות השאובות מעולם העיטורים הרקומים בחוטי רקמה, חיתוכי לייזר בעור בהשראת הארכיטקטורה האסלאמית, רקמה בשרשראות כסף, הדפס רשת של רקמה אוטנטית כהשטחה ופירוק הזיכרון ועוד.
בין העבודות שיוצגו:
זכרון - וועד חאמד
שמלות התופ אותן לבשו הנשים שעבדו בחקלאות ועזרו לגברים היוו השראה לעבודתה של וועד חאמד. הנשים העובדות היו מושכות את השרוולים הארוכים של שמלות התופ עד לצווארון וקושרות אותם כדי שלא יפריעו לעבודתן. חאמד יצרה צלליות חדשות המהוות פתרון פרקטי לאותן נשים שהיו זקוקות למרחב תנועה: בגדים מחויטים מצמר עם בטנות דמשקאיות צבעוניות, כאשר ניתן לקשור חלק מהבגד דרך הרקמה בנקודות מסוימות.
This Way - רוחמה קזז
במרכז הפרויקט של רוחמה קזז עומדים החופש והיכולת לבחור. קזז בחרה כבסיס להשראה את מפות רכבות התחתית של ניו יורק ופריז. שתי ערים בהן היא מרגישה חופשיה במיוחד. הבחירה במפות מסמלת את הקלות המדהימה בה אפשר להתנייד ממקום למקום בערים הגדולות. בכך היא מציגה את החופש האבסולוטי אל מול הסיזיפיות הנדרשת ביצירת הרקמה הפלסטינית. בהתאם לכך עושה קזז ביצירת הקולקציה שימוש בדימויים הלקוחים מעולם הרכבת תחתית תוך שהיא משלבת עבודת יד של רקמה וחרוזים.
זכרון דברים - שירה ברונשטיין
בפרויקט עוסקת שירה ברונשטיין בהיעלמות הזהות הפלסטינית הנשית כפי שבאה ליד ביטוי ברקמה המסורתית. ברונשטיין יוצרת מעין אריגים חדשים מרווחים וחופשיים הנתפרים מבד שנמס במגע במים. כשהבד נעלם הוא מותיר אריג חדש, מרווח, שברירי. כמו כן היא משתמשת בפוטושופ על מנת לטשטש את הדימויים המקוריים, להותיר אותם רק ככתמי צבע, או קווי מתאר המרוקנים אותם למעשה מתוכן וזהות.
רקמה מונפשת - עדי קרני
בפרויקט שלה בחרה עדי קרני להתמקד בנקודות החיבור שבין הרקמה המסורתית לטכנולוגיה העכשווית ולהחיות את הדימוי הרקום לאובייקט תלת ממדי קישוטי על שמלה אתנית מסורתית. קרני יצרה קולקציה המושפעת מהגלבייה המסורתית תוך התייחסות לגיאומטריות המאפיינת את הרקמה הפלסטינית, במקביל פיתחה קבצים תלת ממדים של דימויים מוכרים המייחדים את הרקמה המסורתית. היא מתמקדת בדימוי המסורתי והנפוץ הנקרא "פרח" ומנפישה אותו בסממנים של פרח אמיתי השאוב מן הטבע על ידי יצירת צירים המאפשרים לקבוע את זווית הפתיחה של עלי הכותרת.
רקמה עכשווית (צילום: בן מעודה)
התערוכה תתקיים בין 27-10 במרץ 2016. שעות פעילות:שני-רביעי בין 15:00-10:00, חמישי בין 19:00-10:00, שישי-שבת בין 14:00-10:00. המוזיאון לאמנות האסלאם. לפרטים: 02-5661291 או באתר המוזיאון