סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
מוזיקה
לוח האירועים 2024 נובמבר 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
ריאיון
 
מאת: טל גורדון בית חם לתרבות איכותית
 

 
 
אם מסתכלים על התכניות של 'ענב' לאורך כל השנים, אחד הדברים שהמרכז תמיד התאפיין בהם זה ההטרוגניות שלו. לפעמים זה זכה לביקורות חיוביות ולפעמים לשליליות, אבל מבחינתנו מרכז תרבות חייב להיות הטרוגני ותמיד היה השילוב של אמנים יוצרים צעירים בתוך העשייה האיכותית. מרכז ענב מעניק מעטפת של איכויות במה, סאונד ותאורה, שיווק, יחצנות ושילוט, במטרה לתת תמיכה ועידוד ליצירה חדשה ומקורית ובכך לתרום לעשייה התרבותית בארץ. אנחנו נהנים להיות סוג של מקפצה."
איסי וינטר, מייסדת ומנהלת מרכז ענב לתרבות בתל אביב, חושפת את אירועי העונה החדשה


לפני עשרים שנה הוקם מרכז ענב, השוכן על גג גן העיר, כמרכז תרבות עירוני השם לעצמו כמטרה לספק לתושבים תרבות איכותית במחיר עממי. בפורים הקרוב, למשל, יארח המרכז לראשונה בין כתליו את פסטיבל "פורים מהסיפורים", ויזמין את תושבי העיר למבחר הצגות לילדים, הפעלות משותפות להורים ולילדים, סדנאות יצירה, משחקי "חפש את המטמון", עמדות איפור ושלל פעילויות נוספות.
 
ארומת אינדי של כאן ועכשיו
 
בשנים האחרונות, לצד רפרטואר האירועים והמופעים הממוסדים יותר - כמו מופע משיריו של נתן יונתן, מאיה בלזיצמן ומתן אפרת ומופע של אנסמבל סולני תל אביב - ניכר כי המרכז שם דגש חדש על פנייה לתושבים הצעירים יותר של העיר. עם יוזמות מבורכות כמו הענקת מקום בחינם לחזרות להרכבי העיר, כחלק מתפישה כוללת של העירייה להוזיל עלויות מחייה לאמנים יוצרים בעיר, ותכנייה הכוללת סדרות מופעי אינדי כמו Sit & Listen, אירועים כמו "רגע אחד", ו"יום התקליט", ומופעים של הרכבים כמו "בום פם", GAYE SU AKYOL– הקול החם של האינדי התורכי, ושמות רבים נוספים המעניקים למקום ארומת אינדי של כאן ועכשיו.
 
"בשנים הקודמות האמנים המוכרים האיכותיים תפסו בתכנייה יותר מקום", אומרת איסי וינטר-אבקסיס, מנהלת המרכז מיום היווסדו, "המחשבה הייתה שצריך למצב את המקום לאיכות ללא עוררין ואז גם לתת מדי פעם טעימות של האמנים העצמאיים והפחות מוכרים. אבל גם תחום האינדי עצמו, אם את מסתכלת על האמנים העצמאיים, מאוד התפתח. האמנים העצמאיים היוצרים בתל אביב מופיעים בפסטיבלים חשובים בינלאומיים ולנו, שתמיד היינו רגישים לעשייה מקורית, חדשה ו'מותחת גבולות', היה קל לזהות את העשייה האיכותית וליהנות לתת לה במה ממסדית, מתוך השאיפה שלנו לקדם יצירה מקורית ולתרום לעשייה התרבותית בארץ.  

"ברגע ש'ענב' כבר ממותג כמקום איכותי אני יכולה לתת יותר מקום ליצירה חדשה, וזה עדיין יהיה באותה מעטפת של איכות, כי כבר אין עוררין על האיכות של המקום. זה כבר נבנה.
 
"לצד מופעי האינדי תראי פה ערב המציין 12 שנה לפטירת נתן יונתן, או מופע של מאיה בלזיצמן ומתן אפרת שהם מדהימים, או את ישי לוי, וזה עדיין בתוך העשייה, אבל מה שהופר טיפה זה האיזון, ומתן הבמה לסצנת האינדי שהיא פשוט מדהימה, ו'ענב' הופך להיות לה לבית."
 
על ההתעדכנות האמנותית הזו אחראיות וינטר, ביחד עם טלי גזית, מנהלת הפרויקטים של המקום. "התחלתי לראות את הסצנה הזו, שהיא כל כך לוהטת, עם קהל מדהים בכל המועדונים", מספרת גזית, "וחשבנו שנכון לנו כמקום שמסבסד תרבות, מקום עירוני וממסדי, לתת להם את ההכרה שלנו. השילוב בין ההרכבים לבין קהל שמגיע לאולם קונצרטים יוצר פה קסם שאין לתאר. אני רואה את התגובות של האמנים שמופיעים פה, את ההתרגשות שלהם, זה לא מקום רגיל להם, וההתרגשות מזה שהקהל יושב ומקשיב, ואחר כך יורד ורוקד, כי יש פה גם וגם, יוצר פה קסם מדהים."



חי ודק (תמונת יחסי ציבור)


"קסם מעורר השראה, בלי פלצנות"
 
איך זה משפיע על העונה הקרובה ב"ענב"?
 
"העונה החדשה היא שילוב של מגוון תחומי יצירה", אומרת וינטר. "עשייה מגוונת, פורצת גבולות ומעניינת - בתחום האינדי, מה שנעשה בארץ זה פשוט תענוג, ואיכשהו הזרקור לא היה מופנה לשם. בגלל המקום שלנו של לתת במה ליוצרים חדשים ולעשייה חדשה, היה טבעי לנו שהזרקור שלנו כן יופנה לשם, ואנחנו נותנים במה ליוצרים צעירים ואיכותיים שעובדים ברובם כאן בעיר, כי איכשהו תל אביב שואבת את האמנים, את זה אנחנו יודעות.
 
"למעשה החיבור התחיל ב'רגע אחד', בו העירייה מארחת אמנים עצמאיים במתחמים שונים בתל אביב. האירוע הראשון היה לרגל פתיחת מתחם החזרות החינמי. באירוע השני התמה הייתה סביב נושא המוזיקאיות, כי גם זה משהו שצריך להביא לקדמת הבמה משום שיש הרבה יותר מוזיקאים ממוזיקאיות, ו'רגע אחד' 3 עסק באמנים העצמאיים. התחלנו עם עדי אולמנסקי, המשכנו עם 'גרדן סיטי מובמנט' וסיימנו עם גלעד כהנא, הכל בכניסה חינם.
 
"אחרי הערב הזה, כשראינו איזה חיבור מדהים יש בין הקהל לבין המקום, וראינו את האמנים שכל כך אסירי תודה על מקום להופעות שהוא איכותי, טוב, מפנק, תומך ויש בו סאונד מדהים שגם זה משהו מאד מאד חשוב, נולדה הסדרה Sit & Listen, סדרת אינדי שעולה בערך פעם בחודש.
 
"רוב המקומות שבהם הלהקות האלה הופיעו זה מקומות שבהם חלק מהעשייה של האמנים זה לדאוג שהקהל יזוז וירקוד, ופה זו חוויה התנסותית חדשה שלהם, שבה הקהל יושב ומקשיב למוזיקה. כל מופע נגמר תמיד בריקודים, ויש באירועים האלה קסם באמת מעורר השראה, בלי הפלצנות של הביטוי הזה.
 
"ב-30 לחודש יתקיים ערב נוסף, ואת חייבת לראות את הקסם הזה באולם. אנשים רוקדים ליד הכיסאות, לכיוון הבמה, ונוצר משהו באמת בלתי אמצעי בין האמנים לבין הקהל, כשהם כמעט נוגעים אחד בשני. יש שם קסם שכל האמנים מדברים עליו, כעל חוויה מאד עוצמתית. 'גרדן סיטי', למשל, סיפרו שהם הופיעו בהמון פסטיבלים והכי נהנו פה, ואני חושבת שיש גם משהו בארכיטקטורה של האולם הזה, שהוא כל כך מחבק וחם, שתורם לקסם הזה. זה המקום שבו העירייה באה ואומרת, אנחנו מאמצים את האמנים העצמאיים בתל אביב. גילינו קהל מדהים. אם את רוצה להיות אופטימית את צריכה לראות את הקהל של האינדי. אנשים יפים עם וייב מדהים, וייב חיובי ונעים, זה קהל כל כך יפה. קהל שעושה אותי אופטימית."



גלעד כהנא (צילום: יובל אראל)



רוק, ראפ, וחזרה לויניל
 
סביב איזה נושא אתם מתכננים את "רגע אחד 4"?
 
"'רגע אחד 4' יהיה אירוע שחוגג את יום ההולדת של רדיו 'הקצה', אירוע שיהיה מאד מגניב, וישודר כמובן ברדיו הקצה. הוא חובר לאותו קונספט של עידוד אמנים עצמאיים, וקידום עשייה צעירה וחדשה. הרדיו חוגג את שנתו הרביעית והוא מתחבר לנו באופן מאד טבעי למקום של לרענן כל הזמן את העשייה התרבותית בארץ, ובערב הזה נעשה אירוע שיתקיים באולם. מאחר שיש שם רק 300 מקומות, ואני מניחה שיבוא יותר קהל, אנחנו בונים על זרימה חופשית בין אנשים שייכנסו וייצאו, אבל אנחנו גם נקרין בחוץ את מה שקורה בתוך האולם, למי שלא יכול להיכנס לאולם.
 
"מה שיהיה בערב זה שילוב בין חמישה הרכבי רוק וחמישה הרכבי ראפ שיופיעו בסוג של רצף, פעם הרכב רוק ואחריו ראפר, בשני לוקיישנים נפרדים בתוך האולם, כך שלא יהיו הפסקות של חילופים ובזמן שהראפר יופיע כבר תתארגן הקבוצה השנייה. ייווצר ערב שלם שהוא מרתון ללא הפסקות, מאד ססגוני ומאד חוצה ז'אנרים."
 
אירוע עדכני נוסף הוא "יום התקליט"
 
"חלק מהעניין של להיות קשובים כל הזמן לעשייה תרבותית, וגם לזהות טרנדים שתופסים מקום, הוא 'יום התקליט', שזה משהו שמאד מתפתח. יש בשנים האחרונות חזרה לוויניל, אפילו מהבחינה האמנותית, כי הרי מוזיקה שומעים בסלולרי או באייפד, אבל כשרוצים להקשיב למוזיקה, שמים ויניל. יש הבדל בין לשמוע ללהקשיב, ולהקשיב זה ויניל.
 
"יש גם חזרה של אמנים שעושים וינילים מיוחדים בהפקות ייחודיות ומעטות לרוב, בתור פרויקט אמנותי. ביום התקליט מתקיימים ירידי מכירת תקליטים ומציאת אוצרות בתקליטים שזו חגיגה בפני עצמה. פטיפון זה כבר לא דבר שמעלה אבק, אלא משהו שחזר להיות חי ופועם, וכמו עם האינדי, גם 'יום התקליט' זה מקום של לשים את הפרוז'קטור על דברים מדליקים שקורים, ולתת להם עוד דחיפה לתודעה. לחבק דברים טובים שקורים ולקדם אותם."




מופעים במרכז ענב (צילום: יובל אראל)



"רבין וקדישמן מעשנים בלובי"

 
את בעצם מנהלת ומנתבת אמנותית את המקום מיום הקמתו
 
"מרכז ענב קיים עשרים שנה, הוא נפתח ב-11/7/95, ובין האורחים המכובדים בפתיחה, מלבד צ'יץ', רוני מילוא ועזריאלי היה יצחק רבין, שיש לו תמונה מדהימה כאן מאירוע הפתיחה החגיגי, בה הוא ומנשה קדישמן, שניהם עומדים למטה בלובי ומעשנים, זה היה טרום חוק העישון. אני נכנסתי כשעוד היו פה קבלנים, מהתחלה, עוד לפני הריהוט. ממש ישבתי על הרצפה עם קלסר ופלאפון.
 
"מראש זה היה אמור להיות סוג של חלון הראווה של העיר. זה בניין מועצת העיר, ובאיזשהו שלב נתקעו פה עם תקציב הבנייה. צ'יץ' לקח את עזריאל ענב (מוותיקי הפלמ"ח ואחד ממפקדי האנייה "אקסודוס" – ט.ג.) לקנדה, ושם הם ראו בניין שמשמש פעם בשבוע כבניין מועצת העיר ובשאר הזמן הוא מרכז תרבות. עזריליק נדלק על הרעיון – החדרים שלנו, למשל, נקראים חדרי סיעה – ונתן את התקציב שצריך בשביל לגמור את הבניין ולהקים את מרכז התרבות. בינתיים המועצה כבר עברה מפה, אבל חלק מהאלמנטים המאד קבועים ב'ענב' הם שילוב של עניין התרבות והמועצה, למשל הכיסאות שלנו, שהם לא כיסאות מתקפלים כמו שיש באולמות, כי במועצה יש מין ספסלי עץ כאלה שהם מראש פתוחים והם היוו את ההשראה לאדריכל.


"בשנה הראשונה יוני רכטר ליווה אותי פה כיועץ מוזיקלי של המקום, ובמהלך מספר חודשים נפגשנו עם הרבה מאד אנשים שהוא הביא, ביניהם, למשל, חנוך לוין, וישבנו ביחד וחשבנו מה לעשות מהמקום הזה. בזמנו הבאנו לכאן את פדרו, ז"ל, היועץ האקוסטי המיתולוגי של התזמורת הפילהרמונית, אושיה בתחום האקוסטיקה, שבא עם כל מיני מכשירים ועשה פה מדידות ובדק וגילה שיש רק עוד מקום אחד בעולם, בגרמניה, שיש בו אקוסטיקה כמו ב'ענב'.




מנשה קדישמן ויצחק רבין (תמונת יחסי ציבור)


בלי צקצוקי לשון וכחכוחי גרון
 
"במהלך אותם חודשים עם יוני באמת נקבעו העקרונות המשמעותיים שהם בעצם הבסיס לכל מה שנעשה פה לאורך השנים, ומתפתח עכשיו משמעותית. עקרון אחד מאד משעשע אבל מאד בסיסי היה שאנחנו לא רוצים פה לא צקצוקי לשון ולא כחכוחי גרון. המסר מאחורי זה הוא לעשות אמנות איכותית ברמה מאד גבוהה, אבל בלי המקום האליטיסטי של צקצוקי הלשון. אליטיזם סוגר את החוויה האמנותית. הוא מתנשא, הוא משתק. פה אנחנו רוצים בית חם לאמנות איכותית, רוצים לתת במה לעשייה צעירה וטובה, וחלק ממתן הבמה זה בדיוק המקום שאתה ממצב את זה איכותית עם אמנים מוכרים ולצד זה מביא שמות שלהרבה אנשים אין מושג מי הם, כי הם אמנים בתחילת דרכם.
 
"לאורך כל השנים כשאמרו לי, איסי, מי זאת הלהקה הזאת שאת מעלה עליה שלטי חוצות, אמרתי שזה בדיוק מה שמעניין אותי. להביא משהו חדש, כל הזמן לרענן את העשייה התרבותית, ולמתוח את הגבולות.
 
"אם מסתכלים על התכניות של 'ענב' לאורך כל השנים, אחד הדברים שהמרכז תמיד התאפיין בהם זה ההטרוגניות שלו. לפעמים זה זכה לביקורות חיוביות ולפעמים לשליליות, אבל מבחינתנו מרכז תרבות חייב להיות הטרוגני ותמיד היה השילוב של אמנים יוצרים צעירים בתוך העשייה האיכותית. מרכז ענב מעניק מעטפת של איכויות במה, סאונד ותאורה, ממש פינוק של האמנים, שיווק, יחצנות ושילוט, במטרה לתת תמיכה ועידוד ליצירה חדשה ומקורית ובכך לתרום לעשייה התרבותית בארץ, אנחנו נהנים להיות סוג של מקפצה.
 
"מה שתראי ב'ענב' זה בדרך כלל דברים שלא כל כך רצים במקומות אחרים. או שזו תהיה בכורה, או מופע מיוחד, לתפישתי - אירועי התרבות ממומנים מתשלומי הארנונה של התושבים ולכן אני צריכה לתת להם משהו, להנגיש את האיכות במחיר לא יקר, לכן אם היה מופע שמופיע במקומות אחרים, תמיד ב'ענב' הוא יהיה יותר זול."
 
איך אפשר ליצור קשר כדי להגיע ולהיעזר במתחם החזרות החינמי שאתם מציעים להרכבי העיר?
 
"פשוט לשלוח מייל, עם MP3 וקורות חיים. בדרך כלל אנחנו מעדיפים שיעשו פה חזרות אנשים שכבר עובדים על פרויקט. המטרה היא קידום העשייה והחשיפה של האמנים, אז בשלבים מסוימים של הפרויקט, כשצריך אפילו עוד עשר חזרות, אבל יש יעד ליציאת הפרויקט החוצה, אנחנו יכולים לעזור. כי אותי מעניין לזרוק את האבן שתעשה אחר כך את הגלים. אני רוצה לדעת שעזרתי לאמנים בתנופה הראשונה בשביל להמשיך הלאה. זאת המטרה שלנו במתחם.
 
"אנחנו חיים בחברה שהאלימות תופסת בה יותר ויותר מקום, ובתוך כל ההתמודדויות הקשות שלנו גדל פה דור שעושה תרבות טובה, עם וייב טוב. יש משהו בעשייה שלהם שבכלל מתקשר בתדר העולמי, ולכן לפעמים הרבה מהם מוכרים בחו"ל יותר מאשר פה. צמח פה משהו שאני שמחה שהיה לנו את הזכות להיות הראשונות שנותנות לו את הבמה. הם עשו את זה בלעדינו. אנחנו רק עטפנו אותם ושמנו עליהם את הזרקור, שזה לא מפתיע, כי זה מה שעשינו לאורך כל השנים, אבל זו באמת זכות גדולה."



איסי-וינטר-אבקסיס-צילום-אילן-ספיבא.gif
איסי וינטר אבקסיס (צילום: אילן ספיבא)




הפסטיבל יתקיים בימים חמישי ושישי, 24 ו-25 במרץ 2016 במרכז ענב לתרבות בתל אביב.מחיר כרטיס: 70 ש"ח ביום ההצגה, 65 ₪ במכירה מוקדמת, 55 ש"ח הטבה ללקוחות גן העיר. להזמנת כרטיסים: 03-6091212   



20/03/2016   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

תגובת גולשים (1 תגובות)
הוסף תגובה   לכל התגובות
1. בית חם לתרבות
תמר שקד , חיפה (24/03/2016)

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע