מנהלה המוזיקלי של הסימפונית ירושלים נחוש ליצור לתזמורת קהל הרפתקני ושוחר חידושים
פרדריק שאזלן מתגורר בסירה על נהר הסן בפריז, אחד מתחביביו הוא הטיס ובכל הזדמנות שיש לו הוא אוהב להמריא. בענייני אוכל הוא מעדיף מטבח ים תיכוני, ירקות ודגים. הוא גם חיבר ספר על "מוזיקה בכל מובן" (Music in every Sense), אך לא מצא מישהו שישקיע בהוצאה עברית.
לצד היותו מנצח פעיל ביותר, הוא גם פסנתרן מצטיין ומלחין שמחבר יצירות שונות ומעבד יצירות של אחרים. האופרה שלו "אנקת גבהים" זכתה להצלחה גדולה, ועל קטעים ממנה ניצח בישראל. לפני שהגיע לתפקידו הנוכחי ניהל את פסטיבל סנטה-פה לאופרה בארצות הברית ואת בית האופרה במנהיים (שבעשור האחרון מנהל אותו דן אטינגר).
מרגיש בבית בסימפונית ירושלים
השנה ינוע שאזלן בין ישראל לצפון אמריקה, ינצח על האופרה הממלכתית בווינה, על בתי האופרה בקופנהגן ובדרזדן ועל קונצרטים סימפוניים בליסבון, בבולוניה ועוד. בנוסף הוא מתחיל את העונה החמישית שלו כמנהל המוזיקלי של התזמורת הסימפונית ירושלים רשות השידור, תזמורת שבינתיים מתמודדת על קיומה. התזמורת מקיימת סדרה של עשרה קונצרטים שברובם הגדול מנוגנים פעם אחת ויחידה.
אולם הבית של התזמורת, אולם הנרי קראון, עובר תהליכים מנהליים שמשמעותם שהתזמורת אינה מרגישה בבית באולם זה. הדברים אינם חדשים והם נדונו יותר מפעם אחת אצל הרשויות העירוניות והממלכתיות. הבטחות לקידום מודעות תושבי העיר לכך שבעיר פועלת תזמורת מצוינת מוותיקות הגופים המוזיקליים בארץ, נשארו כהבטחות בלבד.
שאזלן מרגיש בבית בתזמורת הזאת ובשנים שהוא מנהל אותה כבר זכה להובילה להופעות בחו"ל וכן לנצח על קונצרטים מרגשים כמו זה שבו צוינו 70 שנות השחרור משלטון הנאצים בצרפת או בקונצרט שהעלה על נס את תרומתם של הדנים להצלת יהודים, כאשר אימו של שאזלן היא אחד מאותם שורדים.
הסימפונית ירושלים (צילום: ששון תירם)
קונצרט מחווה לשירה בנקי
השבוע, ב-8 בספטמבר, ינצח פרדריק שאזלן על קונצרט פתיחת העונה באולם הבית של התזמורת אולם הנרי קראון בתיאטרון ירושלים. הקונצרט עומד בסימן מחווה לשירה בנקי שנרצחה בידי טרוריסט יהודי כשצעדה עם חבריה במצעד הגאווה בשנה שעברה. את הקונצרט יכבדו בנוכחותם בני משפחה של שירה ואורחים אחרים.
התזמורת הזמינה יצירה חדשה לזכרה, "חורים בזמן", שחיבר המלחין הצעיר דניאל מרקוביץ' (27) בוגר האקדמיה בתל אביב שלמד בהמשך בבית ספר רימון בארץ, ברקלי בבוסטון וגילדהול בלונדון. עיסוקיו העיקריים של מרקוביץ' הם בתחומי המוזיקה לסרטים ולמדיות דיגיטליות ואלקטרוניות. בראיון ל"ג'רוזלם פוסט" הסביר מרקוביץ' שחשוב היה לו שהיצירה החדשה תהיה מלודית - כך הוא ראה או שמע את השתקפות דמותה של שירה בנקי, אוהבת החיים והמוזיקה, שליוותה אותו במהלך כתיבת היצירה.
יצירה שמוזמנת ממלחין ישראלי הולמת את רצונותיו של שאזלן, שרואה בקשר עם הקהילה הקרובה את אחת ממשימותיה של התזמורת, שתציין בעוד כשנה את יום הולדתה ה-80.
מימין: שירה בנקי ופרדריק שאזלן (תמונת יחסי ציבור)
לשחזר את הקהל של פעם
"כשהגעתי לתזמורת לפני כ-20 שנה ושימשתי בה כמנצח אורח ראשי במשך כמה עונות, ראיתי קהל שמתלהב ממוזיקה ישראלית. באחד הקונצרטים הראשונים ניצחתי כמעט אך ורק על יצירות ישראליות, בן חיים, סתר, שריף, זהבי, יוהס," מציין שאזלן. "הקהל אז היה סקרן ופתוח לרעיונות חדשים וכמובן שאהבתי את ההתלהבות ההיא.
"הקהל הירושלמי כיום אינו מצטיין בנטייה להרפתקנות. הוא מגלה חיבה אל המסורת ואל השמרנות המוזיקליות ועימות עם מוזיקה חדשה, כך נראה לי לפחות, מרתיע אותו. אבל למען האמת צריך לומר שאין קהל 'אחד'. הקהל שעליו אני מדבר כעת הוא קהל שפגשתי לפני ארבע שנים כשנכנסתי לתקופת הניהול המוזיקלי השנייה שלי בתזמורת. מטרתי כיום היא לבנות מחדש קהל כמו זה שלפני 20 שנה."
ואיך אתה ניגש למלאכה? כלומר איך נראית עונה שאתה מתכנן.
"ישנו ציר מרכזי קלאסי מובהק – לא במובן ההיסטורי – אלא בסוג היצירה שכלולה באותו קונצרט. לצד יצירתו של מרקוביץ', שדי חורגת ממילא ממסגרת מקובלת כלשהיא, יבוצעו קונצ'רטו לכינור של מוצרט והסימפוניה 'השיר על הארץ' לשני זמרים ותזמורת. בהמשך העונה מישל טבצ'ניק ינצח על יצירה שהוא חיבר ואחריו בהמשך העונה אני אנצח בקונצרטים שונים על יצירות של משה זורמן ושל אנדרה היידו (שהלך לעולמות לפני שבועות ספורים). כל יתר היצירות נמנות עם נכסי צאן הברזל של המוזיקה הקלאסית בהם גם יצירות מאתגרות, למרות שאינן חדשות בהכרח."
אילו יצירות או מלחינים היית רוצה לכלול בתכניות השנתיות?
"הייתי מאד רוצה להגדיל את הנוכחות של ברטוק, סטרווינסקי, דביסי, סיבליוס, ולהגדיל את הנוכחות של הרפרטואר האופראי בעונת הקונצרטים של התזמורת. ועוד הייתי מאד רוצה להרחיב את הנוכחות האופראית בתכניות המנויים של תזמורת ירושלים. בינתיים אני עושה זאת באמצעות הסדרה הווקאלית שהתזמורת מפיקה ביחד עם האופרה הישראלית. שם אנצח בתכנית אחת על אריות מתוך אופרות של מוצרט, של ורדי ושל פוצ'יני, ובתכנית אחרת על יצירות של שוסטקוביץ', פרוקופייב ואביה קופלמן (מלחינת הבית של התזמורת הסימפונית ירושלים).
"תכנית נוספת הורכבה כולה מיצירותיו הנפלאות של ז'ק אופנבך, מלחין יהודי שחיבר מוזיקה נהדרת, קלילה וקליטה ברובה הגדול, ודווקא כאן בישראל שומעים אותו פחות מאשר במקומות אחרים. אם נחזור לשאלה הקודמת שלך המוזיקה שלו אינה מורכבת במיוחד, והאתגר הוא מינימלי למאזין."
משה זורמן (תמונת יחסי ציבור)
"התזמורת חייבת לספק בידור איכותי"
נגעת באופנבך ולכן אני שואל: עד כמה התזמורת, ככלי מוזיקלי, היא כלי חינוכי בידיך, ועד כמה היא כלי שמטרתו לבדר?
"לדעתי מדובר בשתי סוגיות שונות. תזמורת יכולה לשמש ככלי, או כאמצעי לחינוך אם קיים קשר בין התזמורת לממסד החינוכי, לבתי ספר. תלמידי בתי ספר מגיעים לחזרות התזמורת וגם לקונצרטים. הייתי מאד רוצה לראות בחזרות ובקונצרטים שלנו תלמידי אקדמיה למוזיקה, אבל הם אינם מגיעים, למרות שהם באופן קבוע ברשימת המוזמנים של התזמורת.
"בעניין הסוגיה השנייה, התזמורת ככלי מייצר בידור, התשובה ברורה. התזמורת חייבת להיות מקור בידור, ולספק בידור איכותי. אנשים לא יצאו מהבית ויגיעו לאולם כדי שקבוצת מוזיקאים על הבמה תשעמם אותם."
האם יש חשיבות להעדפת סולנים ידועי שם מחו"ל על פני סולנים מקומיים או ישראלים שגרים מחוץ לישראל?
"התכונה החשובה ביותר של סולן היא שיוכל לרגש את הקהל ואת נגני התזמורת. לכן אין די בידוענות מוזיקלית או במוניטין כאלו או אחרים. פעמים רבות מוזיקאים צעירים דווקא מעוררים את אותה התלהבות שהופכת את הופעתם לחוויה, אבל מצד שני אמן בעל שם עוזר למלא את האולם. הנה ההתלבטות ואיתה אנחנו מתמודדים בכל עונה מחדש."
מה מייחד את התזמורת הסימפונית ירושלים?
"מניסיוני נגני התזמורת – ובזה הם דומים לנגני התזמורות הסימפוניות הגדולות בישראל – מצטיינים ברגישות רבה ובמוזיקליות. במקביל היכולת הוורסטילית שלהם מאפשרת מעברים מהירים וקלים מסגנון מוזיקלי אחד למשנהו. לתזמורת ירושלים יש קירבה מיוחדת, או אם תרצה 'חולשה', למוזיקה הקלאסית ולמוזיקה הרומנטית המוקדמת, כלומר ליצירות מוצרט ובטהובן הקלאסיים ושומן וברהמס הרומנטיים."
קונצרט הפתיחה יתקיים ביום חמישי, 8 בספטמבר 2016 בשעה 20:00, אולם הנרי קראון, תיאטרון ירושלים. מחיר לכרטיס: 175-155 ₪. לאזרחים ותיקים: 140-128 ש"ח. להזמנת כרטיסים: 1-700-70-4000 או באתר