הכוריאוגרף הצרפתי מוראד מרזוקי מגיע עם piXel - סנסציית המחול הדיגיטלי שמקשרת רקדנים לאפליקציה
שואו מרהיב
בגיל שבע, מוראד מרזוקי גילה את הקרקס, אחריו את אמנויות הלחימה, ואחריהם - את ההיפ-הופ. הרקע האקלקטי הזה שימש כר פורה ליצירתו של הכוריאוגרף הצרפתי יליד ליון, אביה הרוחני והמעשי של הסנסציה הבינלאומית piXel, השבה לישראל לארבעה מופעים בלבד.
piXel, שביקר בארץ בשנה שעברה והוחזר לאור ההצלחה המסחררת, הוא מופע ששורשיו נטועים עמוק באתגר הגדול של זמננו: הקשר האנושי-טכנולוגי. במבט משועשע, פיוטי וחודר, מרזוקי מוציא את המיטב מאינטראקציית הענקים הזו - תנועת האדם ועולם ההקרנה הדיגיטלי – כשכל העת הוא חותר אחר האיזון העדין ביניהם, שעשוי להציל אותנו מהשתלטותה המוחלטת של המכונה על הנשמה.
השואו המרהיב, שמבוצע על ידי להקתו של מרזוקי - קאפיג, מורכב משילוב בין היפ-הופ אורבני לאפליקציית eMotion - טכנולוגיה חדשנית ופורצת גבולות המתמקדת באובייקטים נעים של נקודות אור (פִּיקְסֶלִים) בצורת תווים, קווים ותמונות, מגיבה לתנועות הרקדנים ויוצרת אשליות אופטיות מהפנטות. התוצאה מדברת בעד עצמה. המופע כבש מיליוני צופים והוא זוכה לביקוש חסר תקדים בכל רחבי העולם.
Pixel (צילום: Laurent Phillippe)
תנועה, רגש ואפליקציה
"הפרויקט נולד בעקבות המפגש שלי עם אדריאן מונדוטוקלייר ברדיין," משחזר מרזוקי את גלגולו של המסע המחולי-דיגיטלי שלו. "חברת הסטארט-אפ שלהם חוקרת ויוצרת בתחום האמנויות הדיגיטליות ואמנויות הבמה כבר מ-2004, ודרכם התוודעתי לאפליקציית eMotion, שיוצרת יחסי גומלין בין אובייקטים גרפיים ומידע בעולם האמיתי. התחלנו לחקור את האינטראקציה בין עולם ההקרנה הדיגיטלית לבין המציאות של גוף הרקדן – תנועות, שינויי מיקום, קולות וכו'."
נשמע מסובך. איך זה עובד?
"האפליקציה מבוססת על מערכת אנימציה פיזית שנועדה לבחון איך תנועה יכולה להעביר רגש. במילים אחרות: זה עורך שמאפשר להגדיר עולם גרפי שמורכב מאובייקטים בצורה של נקודות, קווים, תמונות, קטעי וידאו, ואת הדרך שבה אפשר ליצור איתם אינטראקציה - צליל, קפיצה, סיבוב."
ההיפ-הופ מתאים במיוחד בעיניך לאינטראקציה עם העולם הדיגיטלי, או שיכולת לבחור גם בסגנון מחול אחר?
"אני עוסק בהיפ-הופ כבר הרבה שנים, ומכיר את האנרגיה המיוחדת ואת הווירטואוזיות שנדרשת מהרקדנים. בעיניי זה סגנון טבעי לעבודה עם שפה חזותית שמבוססת על דמיון, משחק והנאה. יש כימיה אדירה בין ההיפ-הופ לשפה הדיגיטלית.
"מאז שהקמתי את להקת קאפיג, אני משלב את ההיפ-הופ עם דיסיפלינות מחול אחרות, קרקס וחיבור עם אמנים ממקומות שונים. ב'פיקסל' פשוט לקחתי את זה צעד אחד יותר רחוק."
Pixel (צילום: Laurent Phillippe)
"הקסם הווירטואלי כבש אותי"
איך הייתה בשבילך, ככוריאוגרף, העבודה מול כלים טכנולוגיים?
"כבר כשפגשתי את אדריאן וקלייר, נכבשתי על ידי הקסם שהרגשתי באותו רגע. הייתה לי תחושה כאילו איני מסוגל להבדיל בין הממשי לווירטואלי ובו ברגע החלטתי לבחון, על ידי הטכנולוגיות המדהימות האלה, גישה חדשה למחול. כמו סוויץ' בראש. האתגר לגרום לשני העולמות לתקשר אחד עם השני, יחד עם הצורך לשמור על איזון עדין בין שתי הטכניקות, בין מחול לבין תמונות מופשטות, בלי שאחת תשתלט על השנייה, ערער את הדרך שבה אני חווה את התנועה."
והרקדנים?
הניסוי הראשון לשלב מחול עם וידאו אינטראקטיבי היה מדהים עבור הרקדנים שעבדו איתי על הפרויקט."
נדרשת הרבה יכולת אלתור ותגובה מהירה, העבודה על במה תלת מימדית וירטואלית.
"נכון. הווידיאו יכול ללוות את התנועה או לעכב אותה, ולכן נדרש ריכוז רב ויכולת תגובה לשינויים שמתחוללים מדי שנייה, דברים טבעיים לרקדני היפ-הופ.
"כל התמונות נוצרות, מחושבות ומוקרנות בזמן אמת, כדי ליצור מציאות מוחשית על הבמה מתוך התמקדות באנרגיה הפנימית שמניעה את האובייקטים, ולא על ידי התנועה עצמה. בצורה הזו, טכנולוגיה דיגיטלית הופכת לכלי שמאפשר יצירה אמנותית חדשנית, ומעמיד את להקת קאפיג, שוב, בצומת של שפות שונות, על סיפה של פריצת דרך."
"המסכים נמצאים בכל מקום"
איך אתה תופס את האתגר שעומד בפני האנושות כיום, לשלב את הטכנולוגיה בחיים מבלי שתשתלט עליהם?
"זה עניין עדין, וצריך למצוא את האיזון הנכון, איך לגרום לטכנולוגיה להעשיר את תחומי החיים מבלי להאפיל עליהם. אנחנו חשופים כל הזמן לאימאג'ים, קטעי וידאו ומדיה דיגיטלית. מסכים נמצאים בכל מקום. מספיק ללכת ברחובות אחת הערים הגדולות כדי לדמיין איך תיראה עיר המחר. החשיפה האדירה הזו הפכה לחלק מחיי היומיום שלנו, וזה תלוי בנו לאן ניקח אותה."
זה הביקור השלישי שלך בישראל. איך אתה מרגיש פה?
"הקהל בישראל מכיר מחול ויש לו ציפיות גבוהות. זה קהל תובעני אבל גם סקרן ופתוח. יש בישראל פוטנציאל מחולי עצום, הרקדנים שם הם פרפורמרים מעולים ואני מעריץ את הטכניקה והיצירתיות שלהם."
השנה מלאו ללהקת קאפיג 20. איזה שפות נשארו לכם לחקור?
"אני מתחיל בימים אלה לעבוד על יצירה חדשה לרגל שנת ה-20, שבה אנסה להביא את הריקוד לאזורים אחרים. הפעם אני מתכוון לעבוד על אפשרויות שונות של תנועה ויציבות אנכיות. באופן כללי, זה הכיוון."
מוראד מרזוקי (צילום: michel cavalca)
המופע יתקיים ב-28-25 בספטמבר 2017 בשעה 20:00 במשכן לאמנויות הבמה בתל אביב. מחירי כרטיסים: 369-189 ש"ח. להזמנת כרטיסים: 03-6927777 או דרך
אתר המשכן
לרכישת כרטיסים