|
|
התפאורה היפה, התאורה מעולם האגדות והתלבושות המרשימות תפקדו להפליא תחת שרביטו של המנצח יבגני ברז׳ניק שסחט את תפוח הזהב האופראי הזה, וגם שמר על איזון עם הזמרים הנהדרים, והמקהלות הגדולות, עם קולותיהם הסלאביים שצלצלו נפלא ברחבי האקוסטיקה של האולם."
|
|
|
|
האופרה הישראלית מארחת חוויה אופראית מרהיבה שהגיעה ממוסקבה במלואה ובעושרה
עולם
של
אגדות
ניקולאי
רימסקי
-
קורסקוב נע ונד בין גלי ים שאהב לגלי מוזיקה שגדל עליהם, והדיהן של אגדות עם וסיפורים היסטוריים. ובמיוחד בין דפי שירתו של אלכסנדר פושקין.
זאת יכולה להיות תמצית (חלקית, בכל זאת) של מהותו וכשרונו של המלחין הרוסי הנפלא שהעניק לנו יצירות כמו ״שחרזאדה״ התזמורתית, ו-15 אופרות שהידועות בהן הן ״עלמת השלג״, ״מוצרט וסליירי״, ״כלת הצאר״, ובעיקר ״תרנגול הזהב״, יצירתו האחרונה. וכמובן האופרה שהגיעה אלינו מתיאטרון סטניסלבסקי-נמירוביץ׳ דנצ׳נקו. זו נכתבה ב-1900 לציון מאה שנים להולדתו של פושקין ואשר שמה המלא הוא ״סיפורו של הצאר סלטאן, בנו הנסיך הידוע והאמיץ בוגטיר גווידון סלטאנוביץ׳ ונסיכת הברבור היפהפייה״. השם הארוך הוא גם תמצית העלילה המתחברת לאגדות כמו סינדרלה, היפהפייה הנמה, רוסלקה, אגם הברבורים ועוד, כולל משהו מהמלך ליר. אלה כמובן אסוציאציות אישיות מאופרה נדירה ברפרטואר האופראי שמסתיימת בסוף טוב. ועם טקסט נפלא שערך ולדימיר בלסקי, והונגש בכתוביות מופלאות - בחרוזים, בהברקות לשון, בעקיצות מקומיות, וגם בינלאומיות, כמיטב הכישרון והדמיון של צאר התרגומים האופראיים ישראל אובל, עם עזרה טובה של יוליה פבזנר.
צאר סלטאן, מקור: אתר משכן האופרה
שלוש אחיות ולא של צ׳כוב שלוש אחיות מהרהרות על האופציה החלומית להיות הצארינה, ולשתיים מהן יש רעיונות כמעט סוציאליסטיים לטובת בני העם, ורומזות איכשהו לפמיניזם יצירתי. מעודדת אותן קרובת משפחה שמקווה כמובן ליהנות משידוך כזה. האחות השלישית, לעומתן, מייצגת את הרעיון המסורתי של משפחה ועל כן היא תעניק לצאר בן גיבור. ברור שהבת הזאת, היפה והקורנת, תהיה בחירת לבו, אחרי שהוא ״במקרה״ שמע אותן. ומרוב תסכול קרובת המשפחה הרעה מקללת את הצארינה ואת מי שתלד. מהפרולוג הזה זורמת האופרה על תככים נגד הצארינה ובנה גווידון, ומשגרת אותם אל הים בחבית גדולה שממנה ייצאו ויגלו אי בודד ויקימו עליו ממלכה משלהם. שם מציל גווידון היפה והאמיץ ברבורה בנה שציפור טרף מאיימת על חייה, ובתמורה הוא רשאי לבקש ממנה שלוש בקשות. באחת מהן הוא עף כצרעה אל ממלכת אביו הנתון לשיטתן של המכשפה ושתי האחיות, ועוקץ אותן לצלילי הלהיט ״מעוף הדבורה״. ואחר כך כולם עלו מהים והם חיים באושר ועושר.
צאר סלטאן, מקור: אתר משכן האופרה
וזה בדיוק מה שמאפיין את המוזיקה של רימסקי-קורסקוב בביצוע של התזמורת, המקהלות (עם תגבור של מקהלת הילדים עפרוני בהדרכת יעל ענבר), השחקנים והזמרים בבימויו החביב של אלכסנדר טיטל, ובשילוב תפאורה יפה ותאורה מעולם האגדות, והמון תלבושות מרשימות, צבעוניות. כל אלה, משערה ועד שרוך נעל, תפקדו להפליא תחת שרביטו של המנצח יבגני ברז׳ניק שסחט את תפוח הזהב האופראי הזה, וגם שמר על איזון עם הזמרים הנהדרים, והמקהלות הגדולות, עם קולותיהם הסלאביים שצלצלו נפלא ברחבי האקוסטיקה של האולם.
צאר סלטאן, מקור: אתר משכן האופרה
אינני בטוח שנשארו כרטיסים בקופה, אבל כדאי מאוד לנסות ומומלץ ביותר לבוא עם ילדים והורים - כי זאת אופרה לכל, מקטן ועד גדול.
07/05/2018
:תאריך יצירה
|