תערוכת "זגמייסטר & וולש": רטרוספקטיבה" של שני המעצבים המשפיעים במוזיאון העיצוב בחולון היא עונג ויזואלי מאתגר לכל גיל
אסתטיקה כובשת
חודש לפני שתרד התערוכה "זגמייסטר&וולש: רטרוספקטיבה", המוצגת בחודשים האחרונים במוזיאון העיצוב בחולון, אתם מוזמנים להגיע בהרכב מלא לתערוכה שלא חייבים להיות חובב תרבות כדי ליהנות ממנה, גם בגלל הצד האסתטי הכובש, וגם בגלל התוכן, שמביא דברים שהם חלק מהעולם שלנו, כך שהם מדברים אלינו גם בלי הכנה מוקדמת כלשהי.
ממודעות הפרסומת סביבנו, ועד עיצוב כל הפריטים שאנחנו משתמשים בהם, העידן שאנחנו חיים בו חוגג, יותר מאי פעם, את החיבור בין המילה לבין הדימוי הוויזואלי, והופך אותנו מצרכנים פאסיביים לאנשים שמשתמשים בו יותר ויותר כדרך לביטוי אישי, כך שהמודעות לאפשרויות יכולה רק להעשיר את האפשרויות העומדות בפנינו. וכאן בדיוק נכנס לתמונה המוזיאון החולוני, ממנו יצאתי אפילו אני – בחורה שכמעט ולא יודעת להתבונן החוצה – עם כמה וכמה רעיונות שאני כבר מתה לנסות.
ג'סיקה וולש וסטפן זגמייסטר צילום: שי בן אפרים
"זגמייסטר&וולש: רטרוספקטיבה" מציגה בשתי קומות רטרוספקטיבה נרחבת על עבודתם של שני המעצבים הגראפיים המשפיעים - שחתומים, בין השאר, על עיצוב אלבומים לרולינג סטונס, ללו ריד ולג'יי זי, על עיצוב שערי מגזינים נחשבים ועל פרויקטים לחברות כמו "ליוויס" ו-BMW - עבודה שחרגה כבר מזמן הרבה מעבר לעיצוביות הפונקציונלית, והפכה למרכז של אמירה והשראה המנותבת על ידי הראש האמנותי והחוקר של השניים – המעוצבים גם הם, יש להודות, לעילא.
איזון שחזור עבור התערוכה שרי חדי צילום: שי בן אפרים
מרגש, משמח, מעצבן
הסיור בתערוכה מתחיל, לפני הכל, עם תענוג ויזואלי שלא יורד ברמתו מעבודה לעבודה. השימוש של השניים בצבעוניות ובשפה עיצובית עכשווית הופך את הביקור בתערוכה מזמין במיוחד (נקודת תורפה כואבת היא היעדר מרצ'נדייזינג בחנות המזכרות, כי הדבר שהכי רצינו לעשות כשיצאנו הוא לרכוש לא מעט מהפוסטרים והמוצרים שראינו בתערוכה), והעיסוק בדרך שבה מעבירים מסר ורגש באמצעות צורה ושפה ויזואלית מעורר מחשבות ושאלות.
בעבודות של השניים יש משהו מרגש, מאתגר, משמח, מעצבן (אותי, למשל, עצבנו המסרים של הגודנס בהם משתמשים השניים למכביר) - כל אותם ערכים שהיית מצפה מאמנות לשמה לעשות לך, ומדגישים עד כמה הולכת ומתבטלת הנחיתות שייחסו פעם לעיצוב, לעומת האמנות.
העיסוק הבלתי פוסק של השניים בשאלות של אושר ושל שמחה – אותו עיסוק שקצת עצבן אותי, אישית, במסרים שמעבירות העבודות שלהם – מוצא את ביטויו גם בעוד בהקרנת "הסרט השמח" שיצר זגמייסטר כאשר חתך מחייו המושלמים בניו יורק, ועבר לזנזיבר כדי לבחון דרכים שונות להעלאת רמת האושר שלו.
פעילות בלשי עיצוב צילום: שי בן אפרים
למצוא שפה אישית
המוצגים של השניים נהנים מלא מעט אינטראקטיביות. מכונת מסטיקים עגולים ענקית מזמינה את הקהל להוציא לעצמו מסטיק מהצינור בו מסומן מספר האושר המתאים לך, מ-1 עד 10. קיר ענק מצהיר שיופי משמעו אנושיות, וממחיש זאת בכתיבת המשפט על ידי שימוש בחרקים אמיתיים הצבועים באופן מרהיב ויפהפה, קוף פלסטיק מנופח וענק – אבל באמת ענק – אוחז בין ידיו מילה ומקבל דרכה משמעות נוספת, סרטונים הממחישים כי יופי הוא פונקציה בפני עצמה, המשנה את ההתנהגות שלנו בהתאם - כל אלה הופכים את התערוכה לחוויה שיכולה לענג את המשפחה כולה, וזה עוד לפני שדיברנו על סיורי הילדים המיוחדים.
סיור בלשי צילום: שי בן אפרים
בסיור הראשון הופכים הילדים לבלשי עיצוב, ומוזמנים לשוטט ברחבי התערוכה, לפתור חידות בחוברת הבלשות שקיבלו, לחפש מוצגים המבטאים מסר בדרכים מיוחדות ואז למצוא את הדרך בה היינו מבטאים את עצמנו אנחנו. מילוי החוברת, יש להודות, הצליח לגרום לי לעונג גדול יותר אפילו מהסיור "הבוגר" שערכה לנו מדריכה מקסימה בשם אילנה.
סיור נוסף מזמין את הילדים לעצב תיק משלהם, "תיק תקשורת", ויוצא מתוך השאלה, איך היית מבטא את עצמך אם היית מגיע לארץ שלא דוברים בה עברית, וצריך לבקש או לשאול משהו כך שיבינו אותך גם בלי מילים. מנקודת המוצא הזו מתחילה הדרך שבה כל אחד מאתנו מבטא את עצמו, ופתאום אנחנו חובשים על עצמנו משקפי מעצבים, ומחפשים את השפה האישית שלנו להגיד משהו, באמצעות צורה ודימוי.
פעילויות סוכות לילדים במוזיאון העיצוב בחולון יתקיימו במהלך סוכות, 24 בספטמבר - 1 באוקטובר 2018. שעות פתיחת המוזיאון: ימים ב' ו-ד': 16:00-10:00, ימים ג' ושבת: 20:00-10:00, יום ה׳: 18:00-10:00, יום ו': 14:00-10:00, יום א': סגור. כרטיס משפחתי - 120 ש"ח לזוג הורים וזוג ילדים (30 שקלים לכרטיס). מחיר כרטיס כניסה למוזיאון: 35 ₪. החנייה חינם. פרטים נוספים ורכישת כרטיסים בטלפון: 073-2151515 שלוחה 3, או
באתר המוזיאון
. התערוכה "זגמייסטר&וולש: רטרוספקטיבה", תתקיים במוזיאון העיצוב בחולון עד ה-20 באוקטובר 2018