כלים שלובים
דן אטינגר - מנצח, פסנתרן וזמר בן 47, ישמש החל מעונת הקונצרטים הנוכחית בתפקיד כפול: מנהל אמנותי של האופרה הישראלית, ומנהל אמנותי של התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון, הלא היא תזמורת האופרה. זהו ציון דרך שכן עד היום לא היה מנהל מוזיקלי אחד לשני הגופים.
אטינגר מביא עמו לתפקיד הכפול ניסיון עשיר, הכולל ניהול בית אופרה במנהיים ותזמורת האופרה, ניהול תזמורות סימפוניות בטוקיו ובשטוטגרט לצד הופעות אורח קבועות בבתי האופרה של פריז, לונדון, וינה וניו יורק. כמנצחים רבים בארץ ובעולם, גם אטינגר הוא תלמידו של דניאל ברנבוים ששימש כמנהל תזמורות ובתי אופרה רבים. לצד כל אלה אטינגר, יליד חולון, נשאר גאה בעירו, ובמשפחתו שבאמצעותה גילה לראשונה את המוזיקה ואת התיאטרון.
עד לעונה האחרונה, אטינגר לא ניצח באופרה הישראלית כעשור ואז הוזמן לנצח על ההפקה "פאוסט", ומכאן החלו העניינים להתגלגל. בתחילה נודע על מינויו לניהול האופרה הישראלית, וזמן קצר לאחר מכן על מינויו הנוסף בתזמורת הסימפונית ראשון לציון.
דן אטינגר, מקור: אתר האופרה הישראלית
מכונה משומנת
אטינגר אוהב מאוד לנצח: "לקחת מאה נגנים בעלי יכולות שונות, שחלקם יכלו להיות סולנים, מאה זמרי מקהלה וזמרים סולנים ולהפוך את כולם למכונה אחת משומנת שעושה מה שאתה רוצה? תמיד כיף. גוף חי ונושם שמגשים את מה שנכון בעיניך להוציא מן הפרטיטורה - זה קודש הקודשים שלנו, המנצחים.
ומה עמדתו לגבי ניהול? "יש מנצחים שאוהבים לנפנף, לקבל משכורת ולהמשיך הלאה", הוא שוטח את משנתו, "וכאלה שניהלו בעבר והספיק להם. אני אוהב לנהל. אתה בונה משהו, אתה מכיר את האנשים, את היכולות. אתה בוחר נגנים חדשים, זמרים שעובדים בחוזה לתקופה ולא להופעות חד-פעמיות."
עם כל הניסיון שצבר, התפקיד הכפול בו ישמש הוא תופעה חדשה בנוף ניהול התרבות בישראל. "היוזמה לאחד את תפקידי הניהול המוזיקלי והאמנותי של שני הגופים באה ממני," הוא מסביר. "לא הבנתי למה זה לא קרה עד היום. התזמורת משרתת אמנותית את האופרה הישראלית כמעט מיום היווסדה ומקור תקציבה העיקרי של התזמורת נובע משם. ברור מאליו שהמצב האידיאלי מכל בחינה הוא שהתזמורת תהפוך לחלק מבית האופרה, ולא תשמש כתזמורת ששירותיה נשכרים."
דן אטינגר, צילום: מירי שמיר
במבנה כזה, עד כמה עצמאיות יהיו ההחלטות האמנותיות של שני הגופים ועד כמה הם תלויים זה בזה?
"איחוד הניהול הוא צעד חשוב בהצהרות כוונות הנאמנות של שני הגופים אחד לשני. שני הגופים ממשיכים להיות עצמאיים לחלוטין בבחירות האמנותיות שלהם, מתוקף היותם תחת מנהל אמנותי אחד. הכוונה המוצהרת היא להביא להרמוניה ואחדות בין שני הגופים. עצמאות הגופים נוגעת גם בליהוק אמנים אורחים - כשם שהאינטרס שלי כמנהל אמנותי של האופרה הוא ליצור את התזמורת הכי חזקה וטובה שמנגנת אופרה בארץ, כך האינטרס שלי כמנהל אמנותי של התזמורת להביא מגוון רחב של אמנים חוזרים וחדשים. אם ייווצר מצב שבו זמרים טובים שרים באופרה בתקופה בה מתקיימת סדרה ווקאלית של התזמורת, אין סיבה ששני הצדדים לא ירוויחו מכך."
האם ראוי שזמרים ששרים באופרה ישובצו לתפקידים קונצרטיים בסדרות סימפוניות? זה לא יהווה מחסום נוסף בפני זמרים שלא שרים במסגרת האופרה?
"אין סיבה שזמרים ייחסמו מטעמים שאינם קשורים לאיכות. יש לי מספיק יושרה מקצועית כדי לשמור על הפרדה מוחלטת בהחלטה לקבל זמרים לכאן או לכאן."
מבחינת תכניות העבודה, האם המבנה החדש יאפשר יציאה לתחומים מקיפים יותר? לדוגמא, אם התזמורת שותפה כעת בהפקת "ורתר" של מאסנה, האם במקביל תיצור קונצרט מיצירות של מנדלסון המבוססות על טקסטים של גתה,
או שותפויות אחרות ברוח דומה?
"תכנים ותקופות, אופרות וסדרות סימפוניות יכולות תמיד להפרות אחת את השנייה. זה תלוי כמובן בהתאמה הטכנית בין התקופות שבהן הפקות האופרה עולות לבין הסדרות הסימפוניות, בזמינות האולמות, זמינות הסולנים ותכניות העבודה של התזמורת. בסבך התנאים האלה האפשרויות כמובן רבות יותר."
ורתר, תמונת יחסי ציבור
איזון עדין
איך נראית בעיניך היום עונה של תזמורת ראשון לציון? מה יהיה היחס בין המוכר לחדש, בין הישראלי ללא-ישראלי, בין הכלים הסולניים פסנתר וכינור לכלים אחרים?
"אני עדיין מאמין במתכון המנצח שהוביל את התזמורת לשיאים אמנותיים ומספריים בשבע השנים שבהן ניהלתי את התזמורת מוזיקלית בקדנציה הקודמת: איזון נכון בין המוכר והלא-מוכר, החדש והישן, סיפוק הקהל לצד הרחבת הרפרטואר, עידוד יצירה מקומית, שיווי משקל בין סולנים אורחים נודעים וחדשים לתזמורת, גיוון כלי הסולו ומתן במה לאמנים ישראליים. ומעל לכל -שמירה על איכות וסגנון גבוהים. השילוב של רפרטואר, אמנים אורחים ואיכות נגינת התזמורת מנצח כל מתכונת אחרת."
על פי מה ששמעת לאחרונה כאשר ניצחת על הסימפוניה של ברוקנר בביצוע הסימפונית ראשון לציון, האם דרוש ריענון בחלק מקבוצות הנגנים?
"אין ספק שהתזמורת זקוקה לריענון, אבל לא בהכרח להחלפת נגנים. היוזמה שלי לאחד את ניהול האופרה וניהול התזמורת, באה לא רק מתוך אינטרס אמנותי ומחויבות שלי לאיכותה של האופרה הישראלית, אלא גם מתוך סנטימנטים עמוקים לתזמורת הזו ולשנים הרבות שלי איתה. חזר?תי אליה אינה קוסמטית בלבד, היא מסמלת בעיקר הזרמת דם חדש ואנרגית חדשות בכדי להחיות את הגוף הזה שעברה עליו תקופה לא קלה בשנים האחרונות.
"בתזמורת יושבים מוזיקאים נהדרים הזקוקים לפרטנר ולמנהיג שיוביל אותם קדימה. אני רוצה להאמין שהמנהל הכללי החדש עופר סלע ואני נצליח להחזיר לתזמורת את איכותה ואת מעמדה בנוף התזמורות בארץ, ובעיקר אני מייחל שהרוח החדשה בתזמורת תעזור לנו לצרף לכוחותיה דור חדש וצעיר של נגנים."
העונה שהחלה לפני כשבועיים נעשתה ללא מנהל מוזיקלי, בהתארגנות של המנכ"ל יחד עם אמנים משורות התזמורת. עד כמה העונה מוצלחת לטעמך?
"אני לא מאמין גדול בהתנהלות ללא מנהל מוזיקלי. צריכה להיות דמות דומיננטית שמעצבת אמנותית את התזמורת. אני חושב שנעשתה עבודה רצינית מאוד בבניית העונה הנוכחית, וגם בתכנון העונה הבאה נמשיך במתכונת של עבודת צוות ביני ובין המנהל הכללי ויועץ אמנותי. אנחנו יושבים ביחד חדשים ארוכים עד שמתגבשת תכנית שנתית. ככל שהצוות גדול יותר, כך מתרחב גם מגוון הטעמים, הקשרים והרעיונות."
סלומה, תמונת יחסי ציבור
"היום קשרים זה לא מספיק"
התזמורת כידוע הפסידה בעונות שעברו חלק ניכר ממנוייה. מה לדעתך צריך להיעשות בכדי להחזיר את המנויים שעזבו ולהביא חדשים?
"בנוסף למתכון המנצח של תכנים ואיכות, צריכה להיעשות גם עבודת יחסי ציבור ומיתוג מחודשים של התזמורת, כפי שנעשתה בשנות הניהול המשותף שלי ושל שרה לוין שכיהנה כמנכ"לית. חלק נכבד בהתארגנות החדשה תלוי בפרצופו של המנהל המוזיקלי ולהיפך. אי אפשר להתעלם מן העובדה שמנהל מוזיקלי חזק, מפורסם וראוי לא ישב בארץ מספיק שבועות בשנה בכדי לספק צרכי התזמורת."
על כמה סדרות אתה עתיד לנצח בעונה הקרובה?
"תנאי החזרה שלי לתזמורת ולאיחוד הניהול האמנותי עם האופרה מציין מפורשות שבתקופות שבהן אנצח באופרה הישראלית, שמסתכמות על פי חוזה בשתי הפקות בשנה, מתחייבים כל הצדדים לתאם גם סדרות קונצרטים סימפוניות בניצוחי. זה חשבון פשוט - מינימום של שתי סדרות בעונה. בכפוף ללוח העבודה הבינלאומי שלי, אשמח אם תתווסף עוד סדרת מנויים או קונצרט מיוחד. כך לדוגמא יצרנו יש מאין קונצרט גאלה חגיגי לכבוד חגיגת ה-30 לתזמורת בה נארח את כוכבת האופרה הבינלאומית הוותיקה מריה גולגינה."
הסימפונית ראשון לציון, מקור: אתר התזמורת
בהשוואה לתזמורות שניהלת ביפן ובגרמניה, מהם ההבדלים העיקריים בין הקהלים שלהן לקהל המנויים הישראלי בנושאי פתיחוּת לתכניות חדשות, הקניית גאווה ליצירות מקומיות וכיוצא באלה?
"אני חושב שברמה העקרונית בכל מקום יש פתיחות לחדש. מה שטוב עובר, מתקבל וזוכה לאהדה. מה שלא מספיק טוב - נעלם."
אתה מתכוון גם לנגן בתכנית התזמורת או שזה פחות מעניין אותך כיום?
"אני ממשיך לנגן עם כל התזמורות שאותן אני מנהל, גם אם פחות מאשר בעבר. אין קשר ישיר טוב יותר עם הנגנים שלך מאשר הנגינה בצוותא. כבר עשיתי זאת בעבר עם תזמורת ראשון לציון ואין סיבה שלא נחזור על כך."
הקשרים שיש לך בחו"ל עשויים להביא למסעות קונצרטים של התזמורת בהובלתך?
"העולם השתנה. אין די בקשרים בלבד. עסקי הסיורים של תזמורות הפכו לקשים בשל העלויות העצומות הכרוכות בהוצאת תזמורת לסיור. כל התזמורת בעולם סובלות מזה ויוצאות לסיורים לעתים הרבה יותר רחוקות, אם בכלל. יחד עם זאת עופר סלע ואני עומדים בקשרים עם אמרגנים מקומיים באזורים גיאוגרפיים שונים. סיורים הם מרכיב חשוב ביותר בהתפתחות התזמורת, בשמירה על איכותה וכמובן גם על יחסי הציבור שלה."
דן אטינגר (צילום: Hans Jorg Michel)
"האוזן שלי תמיד קשובה"
עד כמה צריך מנהל מוזיקלי להיוועץ בוועדת נגנים, לדעתך?
"תמיד טוב לשמוע עוד דעה ואוכלוסיית התזמורת היא בראש ובראשונה נגניה. כל עוד הצדדים מודעים לתהליך קבלת ההחלטות, השיח פתוח והאוזן תמיד קשובה."
תהיה מעורב בתהליכי גיוס כספים? תשתתף באירועים ובהתרמות?
"לשיטתי, גיוס כספים הוא מקצוע בפני עצמו ודורש העסקת אדם שזה תפקידו במערכת."
מהי עמדתך בנושא מעמד התזמורת בחיי הקהילה? כיום האירוע הקהילתי היחיד בהשתתפות התזמורת הוא מופע בערב יום הזיכרון לחללי מלחמות ישראל המשודר בטלוויזיה. האם יש צורך בהגברת המעורבות של התזמורת בחיי הקהילה?
"התזמורת מאוד מעורבת בקהילה ובעיר, בעיקר בתחום החינוך וכפי שציינת גם בטקסים עירוניים. הייתי שמח אם ראשון לציון תיזום ביחד עם התזמורת גם קונצרטי חוצות פתוחים לקהל הרחב. מוזיקה קלאסית על שלל רבדיה הפסיקה מזמן להפחיד את הקהל שאינו פוקד את היכל התרבות בעיר. להיפך, אני חש שהביקוש לקונצרטים פתוחים כאלה הולך וגדל."
"פסטיבל האביב הבינלאומי" נולד מתוך רצונם של מנהלי התזמורת בעבר, אהוד גרוס ושרה לוין, לייצר מסגרת נוספת שבה תוכל התזמורת להתבטא. בשנים האחרונות השתנה אופי הפסטיבל, הוא מתרחש בקיץ ומוקדש בעיקר למופעי רוק. יש מקום לשיקולים חדשים?
"בוודאי. הפסטיבל היה פרויקט מיוחד שהעשיר את פעילות התזמורת והביא לקהל שלנו יצירות, אמנים וחוויות חדשים. חבל מאוד שהוא נלקח מידי התזמורת והפך למשהו אחר לגמרי. אני מקווה שמנהל התזמורת והגורמים הנכונים בעירייה ישכילו להרים את הכפפה ולחדש את ימיו כקדם, או לבנות פסטיבל חדש שיאפשר לתזמורת לנגן בעירה."
יש מצב לשיתוף פעולה עתידי בין התזמורת שאתה מנהל בשטוטגרט לסימפונית ראשון לציון?
"ברור. צריך רק למצוא תורם ואז האפשרויות בלתי מוגבלות."
דן אטינגר, צילום: מירי שמיר
עונת 2018-19 באופרה הישראלית. לבירורים והזמנות באתר האופרה או בטל': 03-6927777
עונת 2018-19 בתזמורת הסימפונית ראשון לציון. לבירורים והזמנות
: 03-9484840 או דרך
אתר התזמורת