האופרה הישראלית מציגה הפקה חדשה ומקורית ליצירת המופת של שטראוס על פי אוסקר ווילד בבימויו של טיראן
סלומה חדשה ומרתקת
האופרה הישראלית תעלה הפקה חדשה של "סלומה" - יצירת המופת של המלחין ריכרד שטראוס על פי המחזה "שלומית" מאת אוסקר ווילד.
בהפקה זו ישלבו כוחות יוצרים ישראליים ששמם הולך לפניהם בארץ ובעולם: המנצח דן אטינגר, מנהלה המוזיקלי של האופרה הישראלית, הבמאי איתי טיראן, הכוריאוגרפית רננה רז, מעצב התפאורה ערן עצמון, מעצבת התלבושות אורנה סמורגונסקי, מעצב הווידיאו יואב כהן ומעצב התאורה אבי יונה בואנו (במבי).
הפרשנות המסקרנת של צוות היוצרים ליצירה זו, הכוללת שימוש באסתטיקה המקורית, באמצעים טכנולוגיים שיוצרו במיוחד עבור ההפקה ובכלים תיאטרוניים המעצימים את הדרמה, תביא אל במת האופרה הישראלית "סלומה" חדשה ומרתקת.
איתי טיראן, צילום: דניאל שריף
הבמאי איתי טיראן נחשף למוזיקה של שטראוס כבר בגיל שמונה, כאשר שמע לראשונה את המוזיקה של "כה אמר זרטוסטרה" בסרטו המפורסם של סטנלי קובריק "אודיסיאה בחלל": "המוזיקה של 'סלומה' מזכירה מאד את המוזיקה המפורסמת מסרטו של קובריק. זו מוסיקה של פנטסיה, שלוקחת את המאזין למחוזות אחרים שהם רוחניים ויצריים כאחד".
דמותה של סלומה על פי פרשנותו של טיראן היא אנושית מאד. היא נערה הרואה את העולם סביבה כמנוון ואפל, והיא מתאווה לתקן אותו. "סלומה היא שמש בעולם ללא שמש" אומר טיראן. "היא נערה המחפשת אחר משמעות ומוצאת את הייעוד שלה בהרס שנועד ליצור בנייה מחדש ותיקון. העולם שבו היא מתקיימת הוא עולם חשוך שבו כל המשאבים האנושיים ומערכות הערכים הוחרבו בעוד היא, השמש, מהווה את מקור אורו של הירח מהשתקפותה בו ונוכחותו כתוצאה מכך תופסת מקום מרכזי על הבמה".
הכוריאוגרפית רננה רז תציג בהפקה את הפרשנות שלה ל"ריקוד שבעת הצעיפים" שהינו אחד מסימני ההיכר הידועים של "סלומה". הריקוד מהווה חלק מהותי מהאתגר של הזמרת הראשית והוא יבוצע על ידי שתי הסולניות השרות לסירוגין את סלומה: אליזבת סטריד ומרב ברנע. "בהפקה שלנו הריקוד של סלומה הוא אקט פולחני, שדרכו היא מגלה את העוצמה שלה בחיפוש אחר משמעות", אומר טיראן.
רננה רז, צילום: אביטל פלג
שיא רגשי אינטנסיבי
האופרה מספרת את סיפורה של הנסיכה סלומה (שלומית), בתה של הרודיאס ובתו החורגת של הורדוס, שמתאווה לנשק את יוחנן המטביל שהושלך לבור על ידי הורדוס, כיוון שהוקיע את התנהגותה של אשתו. סלומה הצעירה מוקסמת מקולו של יוחנן הבוקע מהבור בו הוא מוחזק ומפתה את אחד השומרים הצעירים לאפשר לה לשוחח עם יוחנן. היא מנסה לפתות גם את יוחנן, אך הוא דוחה אותה.
בנשפים המתקיימים בארמון דורש הורדוס מסלומה כי תרקוד לפניו, ומבטיח לה בתמורה למלא את כל מבוקשה. היא מסכימה לרקוד את ריקוד שבעת הצעיפים וכשהיא מסיימת היא דורשת לקבל על טס של כסף את ראשו של יוחנן. הורדוס הכבול בהבטחתו, נאלץ למלא את בקשתה האכזרית. כאשר סלומה מקבלת את הראש הכרות היא שרה לו את תמונת הסיום רבת העוצמה של האופרה: אריה לזמרת סופרן וראש כרות. הורדוס, שאינו מסוגל לחזות במראה, מצווה על חייליו לרצוח את סלומה.
מאז הבכורה שלה בדרזדן, בשנת 1905 זכתה האופרה "סלומה" להצלחה אדירה. "סלומה" אפשרה לשטראוס להפגין את יכולתו לכתוב מלודיות והרמוניות מבריקות והיא מתפתחת בתחושה של דרמה מתגברת שבה מתעצם ללא הרף הסחף הרגשי והמוזיקלי של האופרה. באופרה הכתובה במערכה אחת וללא הפסקה, הדרמה מתחילה מיד ולא פוסקת עד לצליל האחרון. התוצאה היא שיא רגשי אינטנסיבי לכל אורך האופרה.
סלומה, צילום: יוסי צבקר
אופרה יצרית עם תזמורת ענק
"סלומה" היא האופרה השלישית של שטראוס אותה כתב בשנת 1905 כשהיה בן 41 ונחשבת לאחת היצירות החשובות בהיסטוריה של האופרה במאה ה- 20. שטראוס נסחף אל תוך הסיפור שכבש את אירופה בסערה והלחין אופרה עם תזמורת ענקית שלא היתה מקובלת באותה תקופה בעולם האופרה. האופרה היצרית בת מאה הדקות היתה רק יריית הפתיחה בקריירה אופראית ענפה, במהלכה כתב שטראוס יצירות אופראיות רבות בסגנונות שונים ומגוונים.
ברוב האופרות המאוחרות יותר, שטראוס עסק בעיקר בשני נושאים מרכזיים שהעסיקו אותו לכל אורך דרכו האמנותית – היחס בין המלים למוזיקה באופרה (וליתר דיוק בין המלחין למחזאי) והיחס בין אמנות קלאסית שנחשבה ל"אמנות רצינית" ואמנות קלה אליה התייחסו כאל "בידור קל". המגוון הסגנוני הגדול של 15 האופרות ששטראוס הלחין הציב אותו כמלחין האופרה החשוב ביותר בראשית המאה ה-20, אשר לקח את עולם האופרה לעבר מחוזות מוזיקליים ודרמטיים שלא היו מוכרים לפני כן.
על האמנים:
את המוזיקה של "סלומה", שהולחנה לתזמורת גדולה במיוחד, תנגן תזמורת האופרה - התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון, תחת ניצוחו של מאסטרו דן אטינגר, המכהן כמנהל מוזיקלי של האופרה הישראלית ושל התזמורת הסימפונית ראשון לציון. בהפקה משתתפים סולנים מובילים ישראליים ובינלאומיים רבים, וביניהם: זמרת הסופרן השוודית הידועה אליזבט סטריד וזמרת הסופרן הישראלית מירב ברנע בתפקיד סלומה, זמר הבס בריטון האוסטרלי דניאל סומגי וסבסטיאן הולצ'ק האוסטרי בתפקיד יוחנן, הטנור האמריקאי הידוע כריס מריט והיוברט פרנסיס האוסטרלי בתפקיד הורדוס, זמרות המצו סופרן הישראליות עדנה פרוחניק ועידית זמיר בתפקיד הרודיאס, הטנור האמריקאי רוברט מקפירסון וזמר הטנור הישראלי איתן דרורי בתפקיד נאראבוט וסולנים נוספים.
דן אטינגר, תמונת יחסי ציבור
"סלומה" באופרה הישראלית: 8, 9 בינואר 2019 ב-20:00, 11 בינואר ב-13:00, 12 ו-15 בינואר ב-20:00, 16 בינואר ב-18:00, 18 בינואר ב-13:00, 19, 21, 24 ב-20:00 בבית האופרה הישראלית בתל אביב. מחירי כרטיס: 190- 470 ₪.
להזמנת כרטיסים: 03-692777
לקראת בכורת "סלומה" הזדמנות מיוחדת להכיר את האנשים שמאחורי ההפקה: הבמאי, חלק מהיוצרים והסולנים ולהאזין לטעימות מוזיקליות מהאופרה: 29 בדצמבר 2018 ב-11:00 בבית האופרה הישראלית בתל אביב.
להזמנת כרטיסים: 03-692777
הרצאות מבוא: שעה לפני תחילת כל מופע מתקיימת הרצאת מבוא באולם, הכניסה להרצאה חינם לבעלי הכרטיס באותו הערב. סיורים מאחורי הקלעים: 9, 21, 24 בינואר ב-18:30
בבית האופרה הישראלית בתל אביב.
להזמנת כרטיסים: 03-692777
רכישת כרטיסים
רכישת כרטיסים לקראת בכורה