צעירים ומצטיינים
המרכז החדש למוזיקה והתזמורת הסימפונית רמת גן בניהולו ובניצוחו של ד"ר אלכס וסרמן מארחים בקונצרט גאלה חגיגי את סולני העתיד של ישראל - תחרות ארצית לנגנים מצטיינים, הפתוחה לקהל הרחב.
"מדי סוף שנה אנחנו מקדישים קונצרט שמתמקד בסולנים צעירים ומצטיינים מבין תלמידי הקונסרבטוריון," אומר וסרמן. "פדגוגית מדובר בטיפוח מסלול של מצוינות, כשחלק מן התהליך הוא ההופעה עם התזמורת."
התלמידים הנבחרים נהנים מן היתרון בכך שהקונסרבטוריון והתזמורת הם חלק מאותו מרכז מוזיקה. "אין הרבה תלמידי קונסרבטוריון שמתאפשר להם להופיע כסולנים עם תזמורת," ממשיך וסרמן, "ולמען האמת גם לסטודנטים באקדמיות אין הזדמנות להופיע כסולנים."
באמת הזדמנות נהדרת.
"פנטסטית. הם זוכים גם לנגן עם תזמורת מקצועית וגם לחוש את הדופק של ההכנות עד להופעה עצמה. זה מדרבן, ומשמש כסוג של מצפן שאנחנו מכוונים לכל ילדי רמת גן. המרכז פועל בכל ימות השנה כחלק בלתי נפרד ממערכת החינוך העירונית, ומורי המרכז נפגשים עם לפחות אלפיים תלמידים לאורך השנה. כמה עשרות מהם מגיעים ללימודי מוזיקה במרכז והקונצרט פועל מעשית וחינוכית כקדקוד של פירמידת החינוך המוזיקלי בעיר. כל זה היה נכון עד לשנה שעברה."
והחידוש השנה?
"התחרות שנקראת 'סולני העתיד של ישראל', שקונצרט הזוכים שלה יתקיים ב-2 ביולי 2019 בתיאטרון היהלום ברמת גן, נפתחה לתלמידים בקונסרבטוריונים נוספים. השנה זה יהיה ניסוי למספר קטן יחסית, אבל בשנה הבאה נפתח את התכנית לכל הקונסרבטוריונים, כלומר תחרות ארצית. ראשית כל כמובן תלמידי רמת גן, ואליהם יצטרפו תלמידים מקונסרבטוריון הסדנה בירושלים וקונסרבטוריונים ברעננה, בקרית טבעון, במודיעין."
צוות השופטים שלך נסע מעיר לעיר להקשיב למצטיינים בערים האחרות?
"הקונסרבטוריונים השונים שלחו את המועמדים שלהם לנגן ברמת גן. השיתוף מניב חשיפה כפולה - צעירי רמת גן רואים מה קורה בערים אחרות וההיפך, האורחים מתרשמים מן המארחים. נוצרת פרספקטיבה."
התזמורת הסימפונית רמת גן והמנצח ד"ר אלכס וסרמן (צילום: יוסף מוסטובוי)
"בוחרים כישרונות ראויים להופעה"
כמה צעירים וצעירות נגשו לתחרות?
"בסך הכל ניגשו 30 שניגנו לפני חבר שופטים, שכלל את הוויולן יורם יונגרמן, את הפסנתרן והמנצח ניזאר אלכאתר ואת לימור אקטע, חצוצרנית ומנהלת המרכז למוזיקה ברעננה. מתוכם נבחרו 14 שיופיעו עם תזמורת רמת גן. בנינו תכנית שבה כל אחד ינגן פרק מתוך קונצ'רטו ומאחר ובין הנבחרים יש גם זמרים הם יופיעו באריה מתוך אופרה. הסולנים מייצגים מגוון רחב של כלים. כינור ויולה וצ'לו מכלי הקשת, פסנתר כמובן, נגן סקסופון וכאמור זמרים.
זמרים בדרך כלל מתחילים בגיל מאוחר יותר, לא?
"נכון אבל כשיש כשרון שהשופטים מצאו שהוא ראוי להופעה מחסום הגיל מתגמש. הצעירה ביותר היא בכיתה ח' ויש עוד שניים מכיתה י' ומכיתה י"א."
מאחר שמדובר בתחרות, אתם ברמת גן קבעתם תכנית והמתחרים היו צריכים ללמוד אותה?
"לא, אחרי הכל מדובר במתחרים צעירים מאד. כל אחד מגיע לתחרות עם יצירה שהכין עם המורה שלו."
מה מנעד הגילאים של המשתתפים?
"הצעיר ביותר הוא בן עשר והמבוגרים בסוף תיכון."
אלכס וסרמן צילום: Iosif Mostovoy
"מלחיץ לנצח על אמנים צעירים"
איך מביאים קהל לקונצרט כזה?
"על פי הניסיון שלנו הקהל מגיע. אנחנו מציעים את הקונצרט לקהל המנויים שלנו, ומאחר שיש סיפוק בהאזנה לצעירים בתחילת הדרך - זה תמיד עובד. יש כמובן קהל מובטח של בני משפחה וחברים, אבל אנחנו מנסים לעודד קהל שיגיע על מנת שבעתיד יהיו עוד צעירים שירצו להגיע למעמד הזה. וישנם האורחים שחשובים לנו, אנשי החינוך המוזיקלי במשרד החינוך ואנשי עיריית רמת גן. בין האורחים יהיו ראש העיר כרמל שאמה הכהן ואורית איתיאל ראש אגף החינוך בעירייה. חשוב להם להגיע כי כפי שציינתי הקונצרט הוא גולת הכותרת של פעילות החינוך למוזיקה בעיר."
עבודה עם סולנים צעירים וחסרי ניסיון דורשת ממך ומן התזמורת היערכות שונה שמתבטאת בזמן החזרות. אצל נגנים מקצועיים, אתה יכול לסמוך על מי שאתה מכיר. מה אתם עושים כאן?
"הכפלנו את זמן החזרות שהיה בשנים קודמות. נקיים ארבע חזרות עם הצעירים. ברור גם שאין כאן חלוקה שוויונית בין הזמנים שמקבל כל סולן - לזמרים יש אריות של שלוש דקות ואילו פרק מקונצ'רטו של שומאן נמשך כ-15 דקות. זה משתנה מילד לילד, אבל המטרה היא לאפשר לכל צעיר לא רק להריץ את היצירה פעם אחת עם התזמורת אלא להגיע לביצוע ברמה מספקת."
מבחינתך כמנצח, מהן הדרישות שלך מעצמך כשאתה מנצח על ילדים?
"ניצוח על ילדים שונה מאד מן העבודה השוטפת. נתחיל מזה שהסולנים הם חסרי ניסיון. סולן מנוסה טועה, יכול לקרות, אבל הוא מנוסה והוא יודע איך להיחלץ ממצב כזה. אצל ילד זה סיפור אחר."
אבל נניח רגע לטעוּת שיכולה לקרות לכל אחד, מה קורה עם ילדים בחזרות?
"עם סולן צעיר אני מרגיש שאני צריך להוביל את הנגינה. סולן מנוסה מכיר לא רק את התפקיד שלו אלא את התפקידים של כל הכלים בתזמורת ובמהלך חזרה הוא יכול לבקש מן המנצח או מקבוצת כלים בתזמורת לנגן מהר יותר, חלש יותר וכולי. כמנצח אני בדרך כלל מכבד מאוד את דעתם של הסולנים השונים שמנגנים עם התזמורת. התפקיד שלי הוא ללוות אותו ולסייע לו להוציא את הרעיונות המוזיקליים שלו מן הכוח אל הפועל.
"צעיר שנמצא במרכז הבמה בפעם הראשונה, מגיע לחזרה עם שליטה על היצירה ועם הבנה שהתגבשה בינו לבין המורה שלו באשר לדרך שבה הוא ינגן וזה הכל. האחריות שלי כאן כמנצח היא הרבה יותר גדולה, גם כאשר מדובר בפרקים מתוך יצירה ולא ביצירה שלמה. כמנצח אני מחליט וקובע לצעירים וזה בהחלט מלחיץ."
ממוצרט עד פורסיית'
יש יצירות שאינן מתוך המיינסטרים של העבודה התזמורתית? משהו שהתזמורת בעצמה צריכה להקדיש לו יותר זמן?
"את רוב היצירות התזמורת מכירה, אבל יש כמובן יצירות שמנוגנות לעתים רחוקות יותר. כמו למשל קונצ'רטו לכינור של חצ'טוריאן שהתזמורת לא נגנה זמן רב או הקונצ'רטו לסקסופון של גלזונוב. צעיר המשתתפים בן העשר מנגן את הקונצ'רטו השני לפסנתר של שוסטקוביץ' ועושה זאת בקלילות כאילו מדובר ביצירה של מוצרט. התזמורת צריכה להכין ויש קונצ'רטו של שומאן שהזכרתי או קונצ'רטו של היידן. מאחר שמדובר בתזמורת מקצועית, זהו תפקידה."
בתוך מבחר היצירות בתכנית ישנן מצד אחד להיטים תזמורתיים של סראסטה, סן סנס, היידן, מנדלסון, קרייזלר, מוצרט, שומאן וברנשטיין אבל יש יגם צירות של הומל או פורסיית'. מצאתם את תווי היצירות הללו בספריית התזמורת?
"לא, וגם זה חלק מהעבודה - לגלות את התווים ולשכור אותם לצורך הקונצרט. אני משוכנע שעד סוף יוני כל התווים יעמדו לרשותנו. כמנצח וכמנהל קונסרבטוריון אני מתרשם שישנה פתיחות גדולה יותר של הצעירים למוזיקה חדישה יותר."
אלכס וסרמן צילום: Iosif Mostovoy
האם זו אינה הפתיחות של המורים? הצעירים בשלב הראשון מנגנים מה שאומרים להם לנגן, לא?
"נראה לי שזה שילוב. גם לתלמידים יש מה לומר."
מה המרכז החדש למוזיקה ברמת גן מרוויח מקיומה של תחרות כמו זו?
"המון. ראשית כל המרכז יוצר סטנדרט של רמת נגינה. הוא מעמיד אמות מידה של ביצוע בפני התלמידים ובפני המורים, מאתגר את המערכת שלנו ומניסיון של השנים האחרונות אני יכול לדבר על עלייה ברמה. אני רואה את תלמידי המרכז משתלבים בתזמורת הפילהרמונית הצעירה, זוכים בתחרויות בערים אחרות. זה בא בין היתר בזכות התחרות."
איך היית ממקם את התחרות של רמת גן מול עשייה של קונסרבטוריונים אחרים?
"אני לא רואה טעם לדרג או להציב קונסרבטוריון אחד מול האחרים. רמת גן מזוהה עם התחרות הזאת, אשדוד עם תחרות 'פסנתר לתמיד', כפר סבא עם התחרות על שם פנינה זלצמן. באופן טבעי נוצרו מפעלים מוזיקליים שמזוהים עם יישובים שונים. רמת גן מזוהה עם 'סולני העתיד של ישראל'."
סולני העתיד של ישראל, תמונת יחסי ציבור
בקונצרט יתקיים ב-2 ביולי 2019 ב-19:30 בתיאטרון היהלום ברמת גן. הכניסה חופשית. לפרטים: 03-6135474 שלוחה 2