המנהל המוזיקלי והמנצח אלכס וסרמן מספק הצצה לתכנית המפתיעה והססגונית של התזמורת הסימפונית רמת גן בעונת 2019/20. ריאיון
בארוק, רומנטיקה
ומוזיקה חדישה
"אם נבדוק את עונת הקונצרטים הקרובה נראה שהקו המנחה הוא קוטביות סגנונית". כך בוחר אלכס וסרמן, מנהלה המוזיקלי והמנצח של התזמורת הסימפונית רמת גן, להציג את מבחר היצירות ואת נבחרת האמנים שיאכלסו את במת תיאטרון היהלום, אולם הבית של התזמורת, בעונת 2019/20.
מה זה אומר?
"מצד אחד ישנו קשר גלוי יותר או פחות בין היצירות, ובמקביל ישנה החשיבה על הקהל," הוא מסביר. "קונצרט פתיחת העונה ייפתח בסוויטה הראשונה של באך. באך חיבר כזכור ארבע סוויטות לתזמורת, שהיו בין יצירותיו הפופולריות ביותר. פאול הינדמית, המלחין שפעל בגרמניה בעשורים הראשונים של המאה שעברה ונאלץ לצאת מהמדינה לאחר עליית הנאצים לשלטון, היה מחובר אידיאולוגית לבאך, וסדרת יצירותיו 'קאמרמוזיק' (מוזיקה קאמרית) נכתבה בהשראת הקונצ'רטי הברנדנבורגיים.
"הקונצרט ייחתם בסימפוניה של הינדמית 'מאתיס הצייר', שהיא למעשה שלושה פרקים סימפוניים שנועדו להיות הפרקים התזמורתיים באופרה על חייו של הצייר הגרמני המפורסם מתיאס גרינוולד שצייר נושאים דתיים בגרמניה במאות ה-15 וה-16. היצירה נוגנה בגרמניה אבל משרד התרבות הנאצי זיהה בה יסודות לא רצויים, קשרים ליהודים וגיבור שהוא צייר פורץ דרך שאינו מקבל הכתבות מנציגי השלטון.
"קוטביות נוספת היא בכך שהיצירה הראשונה היא בארוקית והשנייה נחשבת לחדישה למרות שכבר חלפו כ-80 שנה מאז נכתבה. אקלקטיות כזו מאפשרת את נוכחותו הקונצ'רטו הראשון של שופן, שתנגן הפסנתרנית הנודעת אוקסנה יבלונסקיה בין שתי היצירות הגרמניות. סולנית שניה היא הזמרת שרון עזריאלי שמגיעה לכאן מקנדה ותשיר מבחר שירים ממחזות זמר מברודווי. הקונצרט כמודל מכיל למעשה סגנונות מכל התקופות כמעט - בארוק, רומנטיקה, מודרניות והצצה לעולם המחזמר."
אוקסנה יבלונסקיה, תמונת יחסי ציבור
ויוה לה פראנס
מה בקונצרט הבא?
"בקונצרט השני המסגרת היא יצירות של מלחינים צרפתיים. הוא ייחתם בסימפוניה הפנטסטית של ברליוז שפרקה השני, 'הוואלס', הוא אחד הפרקים הסימפוניים היפים ביותר, אבל גם לפרקים האחרים לא חסר דבר. יהיה צפוף על הבמה, עם נבל ועם טימפני. זה מערך לוגיסטי מורכב. את הקונצרט תפתח סוויטה יפהפייה של המלחין הצרפתי גבריאל פוֹרֶה על פי הסיפור 'פליאס ומליזאנד' מאת הסופר הצרפתי מוריס מטרלינק, ששימש כמקור השראה למלחינים נוספים."
גוני כנעני, צילום: רן יחזקאל ואלון שריאל, תמונת יחסי ציבור
"יצירות האמצע בקונצרט הזה, "מרחיב וסרמן, "הן מעין היפוך מוחלט, כי בשונה מן הסאונד התזמורתי הגדול כאן, האיפוק המתבקש יבוא לידי ביטוי בידי הסולן נגן המנדולינה אלון שריאל. היפוך הצליל של המנדולינה, נמרץ ככל שיהיה, הוא תמיד מעודן ודק. שריאל ינגן קונצ'רטו של בֶּנֶדֶטו מַרצ'לו, שלמעשה נכתב במקור לאבוב ועובד לכינור ומשם למנדולינה הדרך הייתה קצרה, כי מיתרי הכינור והמנדולינה זהים - אותם מי, לה, רה וסול." מרצ'לו, נזכיר, הוא זה שחיבר את הלחן לפיוט 'מעוז צור' שמושר עדיין על ידי יוצאי הקהילות היהודיות מן המדינות שלאורך חופי הים התיכון, מספרד ועד טורקיה. "המנדולינה תככב גם ביצירות הטנגו של אסטור פיאצולה, אביר הטנגו המתוחכם," מסכם וסרמן את התכנית השנייה.
אלכס וסרמן צילום: Iosif Mostovoy
את הפינה הפופולרית בקונצרט השלישי תספק הזמרת גוני כנעני שתשיר שירים של אדית פיאף. "הקוטביות כאן היא של הפכים", מבהיר וסרמן. "הקונצרט ייפתח באדג'טו מתוך הסימפוניה החמישית של גוסטב מאהלר - קטע שקט שמנגנים הנבל וכלי הקשת של התזמורת - ומנגד בקצה השני סוויטה אנרגטית ודיסוננטית מתוך האופרה 'אהבה לשלושה תפוזים' של פרוקופייב, מוזיקה צוהלת רעשנית ורבת משתתפים הכוללת את המארש הפופולרי - הפרק השלישי בסוויטה הקונצרטית. האיזון בין הקצוות השונים יסופק בקונצ'רטו ה-23 של מוצרט שתנגן עינב ירדן, יצירה שחיבר המלחין במקביל לכתיבת האופרה 'נישואי פיגרו'. הפופולריות של הקונ'צרטו נובעת בעיקר מן הניגודים הפנימיים - השקט של ההתחלה, הפיוט המושלם בפרק השני והקופצנות שבהמשך."
עינב ירדן (צילום: Balazs Borocz)
"יצירה מרשימה שמנגן סולן מדהים"
ולקונצרט האחרון בעונה?
"פוליטיקה הייתה לנו בקונצרט הראשון והיא עומדת גם במרכז הקונצרט האחרון. איתמר זורמן ינגן את הקונצ'רטו הראשון של דמיטרי שוסטקוביץ' שחובר בשנת 1948, אבל ביצוע הבכורה חיכה עד למותו של סטלין בשנת 1953. היצירה נחשפה אז ומי שניגן אותה היה דויד אויסטרך, שעבורו היא נכתבה. הקהל קיבל אותה בהתלהבות גם בברית המועצות וגם בניו יורק, שם ניגן אותה אויסטרך שנה מאוחר יותר. זו יצירה מרשימה שמנגן סולן מרשים, והקוטביות בתכנית הזו הן יצירות המחול בפתח הקונצרט ובסיומו ואלס 'הדנובה הכחולה' של יוהן שטראוס, שייתן למאזינים תחושה טובה, ללא כל ספק. ואם כבר הזכרנו את יוהן שטראוס, חשוב לציין שנגינת ואלסים של שטראוס ודומיו היא מלאכה קשה לא פחות מסימפוניות מורכבות, למרות שהיצירות מזוהות כמוזיקה קלה.
"היצירה האחרונה בקונצרט היא 'אמריקאי בפריז' של המלחין היהודי אמריקני ג'ורג' גרשווין, להיט ידוע ומוכר היטב גם כמוזיקה נטו וגם בזכות משחקם של ג'ין קלי ולסלי קארון בסרט הנושא אותו שם."
"כאמור," מסכם אלכס וסרמן את הצגת העונה הבאה, "הרעיון הוא מצד אחד לקרוץ לקהל באמצעות יצירות מוכרות ויחד איתן לגרום לו להאזין ליצירות מורכבות יותר. תכנית מגוונת עם נבחרת סולנים מפוארת - זה מה שאנחנו מציעים לקהל."
איתמר זורמן, צילום: ג'יימי יונג
עונת 2019/20 של התזמורת סימפונית רמת גן תתקיים בתיאטרון היהלום ברמת גן. להזמנת כרטיסים: 03-6135474 שלוחה 2 r.g.newmusiccenter@gmail.com
לתכנייה המלאה של העונה החדשה
התזמורת הסימפונית רמת גן בפייסבוק