סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
קלאסי
לוח האירועים 2024 נובמבר 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
ביקורת
 
מאת: יוסי שיפמן פנטום האופרה - מחזמר קסום וגדול
 

 
 
אין רגע מת בערב כולו. הביצוע של כל המרכיבים יחד 'מתוקתק' משנייה לשנייה. כל קטע מחול נראה כמופע בלט איכותי, כל העמדה של הפרטים על הבמה מדויקת והמשחק והשירה ועבודת האנסמבל מעולים."
הפקת המחזמר שעולה כעת בתל אביב מתוקתקת החל מהבימוי, דרך המשחק ועד הפרטים הקטנים על הבמה




בסתיו 1994 העתיקה האופרה הישראלית את מקום מגוריה מאולם "נגה" ביפו למשכן לאמנויות הבמה בתל אביב. באותן שנים רחוקות הייתי בין היתר מדריך סיורים בבניין. נראה לי שבכל סיור - בין מחסני התלבושות, מחסני אביזרי הבמה, חדרי החזרות, המתפרות, הבמה הראשית והבמה הצדדית - תמיד היו מי ששאלו: "ואיפה גר הפנטום?", או "השארתם מקום לפנטום?"

מתברר שהשאירו מקום והנה סוף סוף זה קורה. לא סתם קורה, אלא כראוי לפנטום, בראש צבא שחקנים-זמרים-רקדנים-נגנים, על במה לבושה ומוארת כיאה למיתוס שחי במחזורים שונים בספריהם של גסטון לרו הצרפתי מ-1909 כרומן בהמשכים, בספרה של סוזן קיי, בסרטים שונים עוד מתקופת הסרט האילם ועד בכלל. המחזמר "פנטום האופרה" הגיע לישראל והוא יוצג על במת בית האופרה בתל אביב עד ה-7 בספטמבר 2019.


המחזמר פנטום האופרה, תמונת יחסי ציבור


מסעו של הפנטום לתל אביב

גיבור העלילה המרכזי הוא הפנטום. פניו המעוותים מכוסים במסכה, ומשמו ניכר בו שאולי הוא אדם ואולי הגיע מעולמות אחרים. הפנטום הוא ככל הנראה היחיד שמכיר את "פַּאלֱה גַרניֶיה" (בית האופרה הישן בפריז) על חלליו, מבואותיו ומוצאותיו, לרבות המרתפים. הוא נמנה עם העובדים בשכר קבוע - שהושג בכוח - של המוסד המכובד והוא בעל זכות יתר.

לפי ההסכם, עומד לרשותו תא מס' 5, אחד המכובדים שבבית האופרה. נקודת הפתיחה של המחזמר היא בזמן חילופי ההנהלה בבית האופרה. את מקומו של המנהל הוותיק מחליפים שני אנשים נמרצים וצעירים יחסית ששמים לעצמם כמטרה ראשונה לסלק את הפנטום, שהוא למעשה השליט בבית האופרה.

מרגע זה ואילך, הפנטום מפגין את כוחותיו הבלתי-מוגבלים. ראשית הוא נוכח בכל מעמד, איש אינו יודע היכן הוא אבל בשלב מסוים הוא מתגלה בחזרות ובישיבות ההנהלה, ואף מביא להפלת נברשת ענק, או גורם לזמרת הראשית קרלוטה לקרקר על מנת שתודח ממעמדה.


  


הפנטום יוזם את שילובה של זמרת צעירה בשם כריסטין - שבה הוא מאוהב - בתפקיד הראשי באופרה שהוא בעצמו חיבר. הפנטום אף מתגייס ללמד אותה בעצמו את התפקיד, אלא שבינתיים הצעירה מתאהבת באחר, מן התומכים והמממנים של האופרה - ראול, הויקונט דה-שאניי. כריסטין מנסה לברוח עם אהובה, אולם הפנטום עומד בדרכם.

בהמשך, מנהלי בית האופרה מעלים את האופרה שחיבר הפנטום ומקווים להמית אותו ביריות בזמן המופע. מה שקורה בשטח הוא שהפנטום מחסל בעצמו את הזמר הראשי ומופיע במקומו. במהלך המופע נחשפים פניו המעוותים של הפנטום לקהל, והוא חוטף את הזמרת הצעירה לביתו באמצעות סירה על אגם מואר שמתחת לבניין.

אהובה של הצעירה מגיע כדי להציל אותה אבל דרכו נחסמת. הפנטום מציע לצעירה שתי אפשרויות: האחת להינשא לו ואז אהובה יחיה, או שהיא תיחלץ מן הבית במחיר חייו של אהובה. הפתרון שהיא מציעה הוא נשיקה.

הצעירה מנשקת את הפנטום והיא ואהובה זוכים בחופש. כשבאים אנשי האופרה למקום הם מגלים שהפנטום נעלם ונותרה ממנו רק המסכה, שהפכה למותג שמלווה את ההפקה בכל העולם וכעת היא מופיעה בשילוט הרחוב בתל אביב. 


המחזמר פנטום האופרה, צילום: שוקה כהן


מופע מדויק

הפקת "פנטום האופרה" המועלית בבית האופרה בתל אביב מצליחה לנער את הפטינה ואבקת הקלישאות מביטויים שחוקים כמו "מופע קסום" או "גדול מהחיים", שמנהלי שיווק ואנשי יחסי ציבור מדביקים בסיטונות למופעים שונים. המחזמר "פנטום האופרה" הוא באמת קסום ובאמת גדול מכל מה שנראה כאן עד היום.

הבימוי של הרולד פרינס מחשמל לצד הכוריאוגרפיה של ג'יליאן לין. כל מרכיבי הבמה התפאורה של מריה ביורנסון, לרבות האביזרים בסצנת המכירה הפומבית שהיא מעין פתיחה המקדימה את תחילת המחזמר. במכירה מוצעים לאספנים פריטים שהגדול שבהם הוא הנברשת שהייתה תלויה בבית האופרה ותיבת הנגינה שעליה בובה בצורת קופיף המנגן במצלתיים. "תיבת נגינה שעדיין פועלת", אומר הכרוז ומזמין את פתיחת המחזמר.  

התלבושות של סם פלמינג והתאורה של אנדרו ברידג' הן מלאכת מחשבת והשילוב ביניהן מרהיב.


המחזמר פנטום האופרה, תמונת יחסי ציבור

אין רגע מת בערב כולו. הביצוע של כל המרכיבים יחד "מתוקתק" משנייה לשנייה. כל קטע מחול נראה כמופע בלט איכותי, כל העמדה של הפרטים על הבמה מדויקת והמשחק והשירה ועבודת האנסמבל מעולים.

בחלקו הראשון, הרשימו אותי בעיקר ההישגים הטכניים המושלמים. פחות התרשמתי מן המימד הרגשי. אלא שנקודת התורפה הזאת היא יותר שלי משל זולתי. ככלל, מחזות זמר לא מביאים אותי להתרגשות ולכן לא הופתעתי.

אבל בחציו השני של הערב חל שיפור כאשר ליד ההישגים הטכניים המעולים הצליחו השחקנים גם לרגש במעמדים קאמריים יותר. הבימוי של הרולד פרינס מצליח להעניק למשולש הרומנטי כריסטין-פנטום-שאניי נוכחות בולטת גם מול שפע הפעילות הבימתית. 


המחזמר פנטום האופרה, תמונת יחסי ציבור

איכויות בימוי נוספות שהתגלו לאורך המופע הצליחו לקשור את המתרחש על הבמה לאסוציאציות אחרות, בין אם התכוונו להם יוצרי ההצגה או לא. אני דליתי ממעמקי הנשייה את הופעתו של ג'ק ניקולסון בתפקיד הג'וקר ב"באטמן". סצנת נשף המסכות, המציינת במחזה תקופת רגיעה ביחסים שבין הפנטום להנהלת האופרה, נראתה לי כמו אחד מתיאורי יום הדין האחרון בציוריו של הירונימוס בוש שיצא מן המסגרת, וקטעי הבלט מזכירים את ציוריו של אדגר דֶג?ה. בנוסף לכל אלה, די מובן מאליו הוא הדימוי של הפנטום המעוות שממלא את תפקיד הנחש בקשרים שבין אדם וחווה ומייצר את תחושת הפיתוי הראשונה.

המוזיקה של אנדרו לויד-ובר נוכחת ב"פנטום" וכוללת להיטים לא מעטים. הנוכחות הדרמטית של צלילי העוגב מוסיפה מימד של עוצמה וחרדה. עם זאת, היא כוללת רגעים רבים של מוזיקה שאילו נוגנה בקונצרט יכלה בקלות להיחשב ל"מבריחת קהל". אבל לא כאן, כשהיא עטופה בכל יתר המרכיבים של המתכון המוצלח.


המחזמר פנטום האופרה, צילום: שוקה כהן


הפקה איכותית ומרשימה

השחקן ג'ונתן רוקסמות' מעולה בתפקיד הפנטום, מעולה לא פחות הוא מאט לייסי בתפקיד ראול. מייגן פיקרנו בתפקיד כריסטין הייתה טובה מאוד אבל אפשר היה לצפות ליותר מתפקיד אופראי. בוורלי צ'יאט מצוינת בתפקיד קרלוטה הפרימדונה המודחת, וכמוה טביסו מאסמנה בתפקיד אובלדו פיאנג'י, הזמר הראשי של האופרה.

מלינה קלומאס מרשימה בתפקיד מדאם ז'ירי, מנהלת להקת המחול, וצמד מנהלי בית האופרה - ג'יימס בורת'וויק כפירמין וקרט אולדס כאנדרה - סיפקו את האתנחתות הקומיות לצד צמד הזמרים הראשיים של בית האופרה.

הקהל בתל אביב קיבל את ההפקה בסטנדינג אוביישן. כל הצופים קמו כאיש אחד עם הקידה הראשונה ונותרו על רגליהם עד לאחרונה. הצטרפתי אליהם בשמחה כהכרת תודה להפקה האיכותית והמרשימה. 


המחזמר פנטום האופרה, צילום: שוקה כהן

מופעי "פנטום האופרה" יתקיימו עד ה-7 בספטמבר 2019 בבית האופרה הישראלית - המשכן לאמנויות הבמה בתל אביב

רכישת כרטיסים



למועדי מופעים >

28/08/2019   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע