הפקת ענק מרהיבה של האופרה הצרפתית האהובה מאת ז'ול מסנה בבימויו של הבמאי והמעצב הצרפתי וינסאן בוסאר עם המנצח דן אטינגר
הפקת ענק מרהיבה של אחת האופרות הצרפתיות האהובות ביותר - "מנון" מאת ז'ול מסנה - תפתח את עונת 2019-20 באופרה הישראלית בניצוחו של מאסטרו דן אטינגר ובבימויו של הבמאי והמעצב הצרפתי וינסאן בוסאר.
למעלה מ-30 אופרות כתב המלחין ז'ול מסנה ו"מנון" היא אחת האהובות שבהן. "מנון", המספרת את סיפורה של אישה צעירה ויפה שנאלצת להחליט אם לחיות באושר או בעושר, תפתח את עונת האופרה 2019/20 בהפקה חדשה בניצוחו ובהשתתפות סולנים ישראליים ובינלאומיים, תזמורת האופרה – התזמורת הישראלית ראשון-לציון ומקהלת האופרה הישראלית בניצוחו של איתן שמייסר.
מנון (צילום: מרטינז אלקסה)
מה בין כסף לאהבה?
"מנון" מבוססת על רומן פרי עטו של הסופר הצרפתי אבה פרבו שפורסם ב-1731 והקנה לסופר פרסום רב עוד בימי חייו. "סיפורו של האביר דה גרייה ומנון לסקו" הוא הכרך האחרון מתוך שבעה של ספרו של פרבו - "זיכרונותיו והרפתקאותיו של אציל שפרש מן החברה", שיש הסוברים כי היה בחלקו אוטוביוגרפי. הסיפור על הנערה היפה שמנסה לנווט את חייה בין אהבת אמת לחיי עושר במעמד הגבוה, נחשב לרומן פרובוקטיבי בעת יציאתו לאור, עד כדי כך שנאסר לפרסום בצרפת. הסקנדל רק הגביר את סקרנותו של קהל הקוראים, והוביל להפצתו באופן מחתרתי ולהפיכתו במהרה לספר מפורסם ואהוב. מנון הפכה לדמות ידועה, שמגלמת את הדילמה הנצחית בין כסף לאהבה.
מנון היא נערה צעירה, יפה והרפתקנית, שנשלחת על ידי הוריה לחיות במנזר. המסלול המתוכנן משתנה במהרה כאשר היא נסחפת לסיפור אהבה עם דה גרייה, עלם צעיר מרשים בחזותו ובקסמו אך חסר כל אמצעים, אותו היא פוגשת בדרכה למנזר. ממנו היא עוברת לזרועותיו של האדון בריטני, שמפתה אותה בחיי עושר ונוחות. לאחר איחוד גורלי עם דה גרייה והסתבכות מצערת עם החוק, תסיים מנון את חייה בזרועותיו של אהובה האמיתי, כשהיא חולה ומואשמת בפשע שלא ביצעה.
מנון (צילום: מרטינז אלקסה)
דמותה המורכבת של מנון וסיפורה הנשזר בין אהבה גדולה, תככים משפחתיים, ועלילה רוויית מתח ופעולה – גרמו למסנה וליוצרים אחרים להתאהב בה ולהעניק לה פעם אחר פעם חיים חדשים על הבמה ומחוצה לה. עוד לפני האופרה המפורסמת של מסנה, הופיעה מנון על במות צרפת בבלט של המלחין הלוי משנת 1830 ובאופרה בשם "מנון לסקו" של אובר מ- 1856. מנון כיכבה גם בקולנוע: בפעם הראשונה בסרטו של ארתור רוביסון משנת 1926 ומאוחר יותר בסרט משנת 1968 בכיכובה של כוכבת הקולנוע הצרפתייה קתרין דנב.
אך שתי הגרסאות המפורסמות ביותר לסיפורה של מנון הן אלה של מסנה ושל פוצ'יני, שכתב ב-1893 את "מנון לסקו". כאשר נשאל פוצ'יני מדוע כתב אופרה נוספת המבוססת על מנון, הוא ענה: "למה שלא יהיו שתי אופרות על מנון? לאישה כזאת יכולים להיות שני מאהבים".
מסנה מציג את הגיבורה שלו על כל הרבדים והסתירות הקיימים באישיותה, והופך אותה לדמות אופראית רב ממדית ומעניינת במיוחד. מנון היא צעירה, יפה והרפתקנית, כובשת את לבבות הגברים הסובבים אותה כמו גם את לבו של הקהל. אך היא גם מפגינה פזיזות ויוהרה שמובילים אותה לפגוע באוהביה, ובסופו של דבר גם בעצמה. לאורך האופרה כולה מסנה מספר סיפור על חלומות ומציאות, ועל העצב השרוי בפער ביניהם. את המסע שלה, מתאר מסנה באמצעות מוסיקה מלאת חיים ודרמה, ובעיקר דרך ארבע אריות צבעוניות שהשלישית בהן Adieu, notre petite table ("היה שלום, שולחן קטן") היא המפורסמת ביותר באופרה ורבים חושבים שגם היפה ביותר.
על רקע פריז היפהפייה
ההפקה שתפתח את עונת 2019-20 באופרה הישראלית היא תוצאה של שיתוף פעולה בין האופרה הישראלית לבין בתי האופרה של סן-פרנסיסקו ושל ליטא. הבמאי והמעצב וינסאן בוסאר יוצר אסתטיקה בימתית עכשווית, ששואבת השראה מהעולם הוויזואלי הצרפתי-מסורתי. הוא מטשטש לרגעים את גבולות הזמן והמקום ומדגיש את ההיבטים האוניברסליים של מנון. צרפת בכלל ופריז בפרט נוכחות ברקע (כמו בשחזור היפהפה של נוף גגות פריז, או בפרטי הריהוט הצרפתיים) אך מרכז הבמה שמור לדמויות וליחסים ביניהן.
הפוקוס שנותן בוסאר ליחסים האנושיים נתמך על ידי בחירה וויזואלית מרכזית בדמות קיר אלכסוני שחוצה את הבמה לשניים ויוצר תחושה קולנועית ממש: המתרחש בקדמת הבמה נראה כמו "קלוז-אפ" לעומת המתרחש ברקע.
"הז'אנר של האופרה הקומית הצרפתית דורש מהזמרים יכולות משחק גבוהות במיוחד" מספר בוסאר. "ב'מנון' אנחנו נדרשים ליצור סצינות אותנטיות שיש בהן שירה, דיבור וריקוד. בנוסף, מדובר באופרה אינטימית מאד, בוודאי ביחס לאופרות הצרפתיות הגדולות של אותה תקופה. מה שהכי מעניין בה לדעתי, הוא ההתרחשות הרגשית בין הדמויות ובנבכי הנפש של כל אחת מהן, וזה מה שהופך אותה לכל כך נוגעת ללב".
מנון (צילום: מרטינז אלקסה)
כוכבות בינלאומיות
בהשתתפות: זמרת הסופרן הרוסייה יקטרינה בקנובה (באופרה הישראלית הופיעה בתפקיד דונה אנה בדון ג'ובני ב-2018) יחד עם הסופרן הרומנייה כריסטינה פאסארויו (באופרה הישראלית הופיע בתפקיד ליילה ב"דולי הפנינים" בשנת 2016) בתפקיד הראשי, הטנור האיטלקי לאונרדו קאיימי (שזוהי הופעתו הראשונה באופרה הישראלית) והטנור הקוריאני הו יון צ'ונג (באופרה הישראלית הופיע לאחרונה בתפקיד הראשי ב"ורתר") שניהם בתפקיד דה גרייה, הבריטון האמריקאי דייויד אדם מור והבריטון הישראלי עודד רייך בתפקיד לסקו.
כמו כן משתתפים זמרי הבס הישראליים דניס סדוב וולדימיר בראון בתפקיד המרקיז דה גרייה, איתן דרורי בתפקיד גיו, יאיר פולישוק בתפקיד ברטיני, יורי קיסין בתפקיד בעל הפונדק, יעל לויטה, אלינור זון בתפקיד פוסט, טל ברגמן ושקד סטרול בתפקיד ז'אבוט, שי בלוך וענת צ'רני בתפקיד רוזט.
ב-2 בנובמבר ב-11:00 יתקיים מפגש "לקראת בכורה" - הזדמנות מיוחדת וחד-פעמית להכיר את האנשים שמאחורי ההפקה: הסולנים, המנצח והיוצרים, וליהנות מטעימות מוזיקליות מהאופרה.
בנוסף, שעה לפני תחילת כל מופע מתקיימת הרצאת מבוא באורך כחצי שעה באולם, הכניסה להרצאה חינם לבעלי הכרטיס באותו ערב.
מנון (צילום: מרטינז אלקסה)
האופרה תועלה בתאריכים 7 בנובמבר 2019 ב-20:00, 8 בנובמבר ב-13:00, 9, 11, 12, 13, 14 ב-20:00, 15 בנובמבר ב-13:00, 16 בנובמבר ב-20:00, 18 בנובמבר ב-18:00 בבית האופרה ע"ש שלמה להט (צ'יץ') תל אביב.
מחירי כרטיס: 195- 445 ₪.
להזמנת כרטיסים: 03-692777
לרכישת כרטיסים