הפסטיבל הבינלאומי החוגג 15 שנים ו-250 להולדת בטהובן שופע השנה קונצרטים איכותיים ומשובחים שאסור להחמיץ. יוסי שיפמן ממליץ
לאכול את כל העוגה
הניסיון להמליץ על מופעים בפסטיבל אילת למוזיקה קאמרית החוגג השנה 15 שנים להיווסדו ו-250 שנה להולדת בטהובן, היה לא קל עבורי, מסיבה פשוטה: תכנית הפסטיבל השנה מקשה מאוד על ההפרדה בין הצימוקים לבין העוגה. עיון ראשון ושני ברשימת הקונצרטים המוצעת רק הגבירו אצלי את החשק לטעום מכל ההיצע, או במילים אחרות - לאכול את העוגה בשלמותה.
מתוך 115 אמנים בינלאומיים שיתארחו ב-16 קונצרטים לתזמורות, הרכבים קוליים וכליים וסולנים, תמצאו למשל את שני הקונצרטים התזמורתיים שבהם ינצח פול מקריש האנגלי על הקאמרטה הישראלית ירושלים. מאזיניה הנאמנים של הקאמרטה מכירים היטב את תחושת הריגוש שעוברת מן הבמה לקהל כשמנצח אורח ניצב על דוכן המנצחים, ופול מקריש עתיר הניסיון הווקאלי ומן הסתם זכור לרבים מביקוריו הקודמים בישראל.
מקריש, שינצח כאן על הרקוויאם של מוצרט - אחת היצירות האהובות מאז ומעולם - לצד יצירות של בריטן ודאולנד, מתחבר למקהלת "פורום המוזיקה הלאומי" מפולין, המשתתפת בקביעות בפסטיבל וורוצלב הנודע שמקריש היה מנהלו.
תכנית שנייה ומסקרנת לא פחות של המקהלה הפולנית היא קונצרט א-קפלה של יצירות פולניות עכשוויות הנשענות ברובן על טקסטים ליטורגיים, והפולנים ידועים בהלחנותיהם עזות המבע לטקסטים דתיים. על הקונצרט תנצח אגניישקה זלז'נה, המנהלת המוזיקלית של המקהלה.
מקהלת וורצלב מקור אתר הפסטיבל
סולנים מסעירים מחו"ל
עוד הופעות מבטיחות הן אלה של תזמורת הדיסוננסים, שפרצה לסצנת המוזיקה באירופה כשמייסדם ומנהלם המוזיקלי דוד גרימל שרצה בתחילת הדרך בעשור הקודם, להציג יצירות תזמורתיות שניתן לנגנן ללא מנצח. מאז נעשו ה"דיסוננסים" למוצר מבוקש על במות אירופה והעולם, גם ביצירות מורכבות ועתירות נגנים כאלה של ראוול וסטרווינסקי. באילת יופיעו הדיסוננסים בשתי תכניות מיצירות בטהובן, בהן הסימפונית השביעית המקפצת והמרקדת והרביעית המשחררת על פי תכנית סדורה עוצמות פנימיות סוחפות.
דוד גרימל מקור אתר הפסטיבל
תזמורת הדיסוננסים מקור אתר הפסטיבל
היצירות הסולניות בהופעות ה"דיסוננסים"הן הקונצ'רטו לכינור והקונצ'רטו המשולש לפסנתר, כינור וצ'לו - לכאורה היצירה הקרובה ביותר לקונצ'רטו לצ'לו שבטהובן חיבר. גרימל ישמש כסולן בשתי היצירות ובמשולש יצטרפו אליו הצ'לן זַביֶיה פיליפס והפסנתרן בוריס ברזובסקי.
את גרימל וברזובסקי המעולים נוכל לשמוע גם ללא התזמורת כאשר ינגנו יחד שלוש סונטות מן המפורסמות לכינור ופסנתר – "סונטת קרויצר" של בטהובן המוכרת היטב בזכות עצמה ובזכות הנובלה שחיבר טולסטוי בהשראתה, הסונטה הציורית של דביסי המעמידה את הכינור והפסנתר זה מול זה במערך מפגשים מרתק, והסונטה הראשונה של פרוקופייב שביוגרף המלחין קרא לה: "הרהורים של טרובדור על גורלה של ארץ מולדתו..."
בוריס ברזובסקי מקור אתר הפסטיבל
בטהובן והמנדולינה
ויש עוד. אחד הקונצרטים המסקרנים במיוחד הוא זה של "רביעיית גולדמונד" - ארבעה צעירים גרמנים, שנחשפו לעולם לפני כשלוש שנים בלבד אך שלושה מתוכם מנגנים יחד מאז בית הספר התיכון ועד היום. מסלול הלימודים שלהם כלל כמה ממאורות המוזיקה הקאמרית לרבות גינטר פיכלר, איש "רביעיית אלבן ברג" שגם התנסה בניצוח ואפילו כאן בישראל. בנוסף למדו בכיתות אמן בהדרכת חברי רביעיות האגן, בורודין, בלצאה, איזאי, כרוביני והפסנתרן אלפרד ברנדל.
לאחרונה הופקדו בידי חברי "גולדמונד" ארבעה כלי נגינה מעשה ידיו של סטרדיבריוס, ללא ספק ערך מוסף לתכנית הפתיחה של הפסטיבל, שכוללת רביעיות של היידן, מנדלסון ודביסי. הדובדבן שבקצפת יהיה יצירתו של המלחין האמריקני ברייס דסנר "אּהֶיים" ("הביתה" ביידיש), שחיבר בהשראת סיפורי סבתו שהיגרה ממזרח אירופה לארה"ב. הגולדמונדים יצטרפו לברזבוסקי לנגינת החמישייה התוססת של שומאן ויחתמו רסיטל שבו הוא ינגן לבדו יצירות של ראוול ופרוקופייב, אולי כהשלמה מוזיקלית לרסיטל שלו עם דוד גרימל.
אלון שריאל מקור אתר הפסטיבל
בטור התכניות המסקרנות במיוחד אני ממקם גם את הקונצרט "המנדולינה ובטהובן". מה שנראה על פניו כבלתי סביר בעליל, מתגלה כניסיון אמנותי מוצלח של בטהובן עצמו ובעיקר של המלחין אורי קיין, הפסנתרן המצטיין ישי שאער ונגן המנדולינה והמנצח אלון שריאל, בסדרה של יצירות שחיבר בטהובן למנדולינה וביצירות שנכתבו למנדולינה בהשראת בטהובן. זהו קונצרט קליל לסופו של יום, ונראה לי שלו בטהובן עצמו היה שומע את העיבודים - היה מרוצה מן הרעיון.
בנוסף לדוד גרימל ותזמורת הדיסוננסים, שהוזמנו יותר מפעם אחת לפסטיבל, חוזרים לאילת לביקור שלישי גם חברי "שלישיית בוש" - האחים אורי ועמרי אפשטיין והכנר ההולנדי מתייה ואן בלן. בשתי תכניות ינגן ההרכב יצירות אהובות ומוכרות של בטהובן, מנדלסון ושוברט.
רביעיית גולדמונד צילום: ניקולאי לונד
שלישיית בוש צילום: קאופו קיקאס
כוכבת עולה ושנסונים
ולחובבי דור העתיד. בשנה שעברה הופיעה באילת פסנתרנית רוסיה צעירה בת 15, אווה גבורגיאן, שכבר אז הרשימה את כולם בנגינתה. גבורגיאן רשמה בשנה שעברה זכיות ב-40 תחרויות פסנתר בינלאומיות, ביניהן לא מעט פרסים ראשונים. הקהל שהתפעם אז בקונצרט צהרים יוכל להאזין לה הפעם בתכנית של שני כוכבי הפסנתר של המאה ה-19 - ליסט ושופן כשאל השניים מצטרף כתבלין קטע קצר של סטרווינסקי שעובד לפסנתר.
אווה גבורגיאן מקור אתר הפסטיבל
עוד אורחת ששבה לפסטיבל היא הזמרת הצרפתייה פולין דופואי, ששבתה את לב הקהל בהופעתה המינימליסטית. היא שרה ומנגנת בקונטרבס יחד עם שותפה למופע - האנגלי מייקל ווקי, המנגן בגיטרה ובכלים פחות שגרתיים. רובה של התכנית מורכב משנסונים של ז'ורז' ברסנס, כשביצועיה העדינים של דופואי אולי מפיגים מעט את טעמם החריף של המסרים של ברסנס, אך השנינות עדיין שם והעידון הנשי אפילו מיטיב עם השירים.
יתכן שפספסתי קונצרט אחד או שניים ברשימה המכובדת שלעיל, אבל חשוב לציין שלבאי קונצרט הערב והלילה בפסטיבל ממתין ספל מרק חם שמספקים ללא תמורה השֶפים של מלון דן אילת. וללא ספק, מרק חם בסיומו של קונצרט משפר את איכות הזיכרון המוזיקלי - וזה בעצם העיקר.
פולין דופואי ומייקל ווקי, צילום: מירי שמיר
פסטיבל אילת למוזיקה קאמרית, 22-25 בינואר 2020. כל הקונצרטים יתארחו במלון דן אילת. לפרטים והזמנות: 1-700-50-50-80 או 5450*
רכישת כרטיסים