המנצח דוד זבה והמורה תמר רחום מדברים על הזמרת והמורה הדגולה, מחשובות זמרות האופרה של המאה ה-20 שהלכה לעולמה לפני כשנה בגיל 101, ועומדת במרכז קונצרט סימפונט רעננה
תזמורת סימפונט רעננה מקדישה את הקונצרט הקרוב שלה לזמרת האופרה הגדולה הילדֶה צַאדֶק (2019-1917), שהלכה לעולמה לפני כשנה בגיל 101.
על הקונצרט, בו יבוצע פסיפס מוזיקלי של חייה של צאדק, ינצח דוד זבה, מנצח הבית של סימפונט רעננה, וישתתפו בו סולניות תכנית מיתר אופרה סטודיו.
"אף אחד לא התגזען עליה"
"כילדה קטנה עברה הילדֶה צַאדֶק מעיר קטנה אחת בפרוסיה לשטטין, עיר גדולה יותר," מספר המנצח והפסנתרן דוד זבה על מורתו. "שם, בבית ספר לבנות, אחת הילדות אמרה לה: 'יש כאן ריח של יהודים'. בלי לחשוב פעמיים, הילדה תקעה לה כזה אגרוף שהיה צריך להרכיב לה את הפרצוף מחדש, אבל את הילדֶה סילקו מבית הספר."
וואו.
"כן. צריך אופי כדי לדעת כבר בגיל כזה מי אתה ומה אתה ושאף אחד לא יתגזען עליך. היא לא הייתה רק אמן ואדם, שתי תכונות חשובות מאוד למי שעולה לבמה להופיע, היה לה גם אופי."
דוד זבה צילום: יוסי צבקר
איך הגעת ללמוד אצלה?
"הייתי תלמיד של תמר רחום שהייתה תלמידתה המובהקת, ודרכה הגעתי להיות תלמיד של צאדק. היא לימדה באקדמיה בתל אביב. במהלך השנים הייתי גם פסנתרן מלווה (קוֹרֶפֶּטיטוֹר) בכיתות אמן שלה באיטליה ובשוויץ. כדי שתבין איך היא עבדה, אספר לך על שיעור אחד שבו עבדנו על השיר הראשון מתוך המחזור 'מסע החורף' של שוברט. השיר נקרא 'לילה טוב' והוא מספר על האוהב העוזב את אהובתו בלילה מושלג. אז השיעור מתחיל, הפסנתרנית מנגנת את תחילת השיר והילדה כבר עוצרת אותי ושואלת: 'מה אתה עושה?'. 'פרופ' צאדק, עוד לא התחלתי לשיר', עניתי לה. ואז היא מטיחה בי: 'בטח שהתחלת! ברגע שהפסנתרנית ניגנה את הטמפו שאתה בחרתָ, כבר התחלתָ לשיר. הטמפו שבחרת הוא לא נכון. השיר מתאר לילה והמספר הולך בשלג בלילה. בקצב שאתה בחרתָ יכול ללכת אולי הנס הוטר (זמר בריטון גרמני מצטיין שנודע גם בזכות גובהו המרשים י"ש). הגובה שלך מטר שבעים ואתה לא הולך בצעדים כאלה. לך תבקש מהפסנתרנית קצב שיתאים להליכה שלך, ןעכשיו לך בחדר ימינה שמאלה. התחלתי לפסוע בחדר. אחרי כמה שניות היא אומרת: 'כעת דמיין שאתה הולך ככה בשלג'. ושוב חלפו כמה שניות ואז היא אומרת: 'עכשיו תתחיל לשיר'.
"בפעם אחרת", מספר זבה, "עבדתי איתה על אריה של ד"ר ברטולו ב'הספר מסוויליה'. היא אמרה לי במבטא היקי שלה: 'את זה אתה יכול לשיר רק כשאתה בחודש תשיעי. אני רוצה לראות בטן ענקית, אני רוצה לראות שהכל כבד לך'. אני מתחיל לשיר והיא אומרת לי: 'לא! בשביל להגיע לחודש תשיעי צריך להיות קודם תֵשַע חודשים בהריון. תעצור ותיקח נשימה של תשע חודשים, ואז תשיר."
הכל היה במבטא יקי?
"בוודאי ולא סתם. היא מאוד התגאתה במבטא שלה ותמיד דיברה על כך שהיא נולדה בלב גרמניה ומדברת גרמנית גבוהה.
תמר רחום, אוסף פרטי
"הייתה חמה אבל תובענית"
זבה, כאמור, למד אצל תמר רחום, מי שהייתה התלמידה בהא הידיעה של הילדה צאדק. רחום, שכיהנה כראש המחלקה לזמרה בבית הספר בוכמן מהטה למוזיקה באוניברסיטת תל אביב, מספרת: "הילדה צאדק הייתה מורה, מנטורית ולימים גם בת משפחה. גם לבן שלי וגם לבעלי היה קשר מאוד עמוק איתה."
איפה נפגשתן?
"פגשתי אותה בקורס בירושלים כשהייתי בת 20 בערך, אולי פחות. היא החליפה את אחת המורות וכך הכרנו. היא הציעה לי לבוא לווינה ובהמלצתה נסעתי והתקבלתי לקונסרבטוריון העירוני, שהיום הוא האוניברסיטה למוזיקה בבירה האוסטרית, ובסופו של דבר נשארתי שם כ-20 שנה. הספקתי עוד לראות אותה בכמה תפקידים בשולי הקריירה שלה כזמרת, אבל כמורה הכרתי אותה היטב."
הילדה צאדק, אוסף פרטי, מקור: אתר בית האופרה
איזה מין מורה היא הייתה?
"קשה. מצד אחד היא הייתה אישה חמה, אבל בה בעת מאוד תובענית. כשהיא ביקשה מהתלמידים להכין אריה, היא התכוונה שתבוא מוכן עם כל התפקיד מהיום למחר. זה נשמע קשה אבל כך בדיוק היא בעצמה התקבלה לבית האופרה.
"הייתה לה הבנת מוזיקה מדהימה, שליטה בטכניקה. היא הייתה מאוד אינטליגנטית והתייחסה לדיקציה ולמילה המדוברת. הרפרטואר העצום שלמדתי ממנה לא יתואר. והייתה לה דיאגנוזה מצוינת לקולות. היא ידעה להוביל את התלמיד כך שהוא יגלה את האישיות שלו. היא השאירה אחריה עולם שלם, תלמידים שלה ממלאים תפקידים בכל העולם. חלקם זמרים פעילים ואחרים מורים וראשי מסלולי הוראה או מוסדות להוראת אופרה.
"היא תמיד אמרה: 'באתי לעולם כדי לתת. ברגע שאפסיק לתת, אלך.' והיא נתנה, יכולת לראות את מאות האנשים שליוו אותה בדרכה האחרונה. היא רצתה להיקבר בבית קברות יהודי אבל בסופו של דבר מצאה מנוחה חלקת גדולי האומה בבת הקברות המרכזי של וינה כשמגן דוד על המצבה מזכיר לכולם שהיא הייתה יהודייה."
את כמורה מעבירה לדור הבא דברים שלמדת ממנה?
"כן, מאז ומתמיד. אבל מאז שהיא נפטרה אני מוצאת את עצמי מצטטת אותה יותר ויותר בשיעורים שלי ומגלה כל פעם מחדש כמה חכמה הייתה באישה הזאת."
"הנאצים לא עמדו בפניה"
הילדה צאדק נולדה בשנת 1917 בברומברג (כיום בידגוֹשץ' בפולין) , משם הגיעה כאמור לשטטין. שנתיים לאחר שהנאצים עלו לשלטון היא הגיעה לפלשתינה. "היא הוברחה לכאן," מטעים דוד זבה, "יחד עם אבא שלה שהיה סנדלר." הילדה החלה את דרכה במכירת נעליים ועסקה גם במקצוע שלמדה בגרמניה, טיפול בילדים. היא הייתה אחות במחלקת היולדות בבית חולים הדסה בהר הצופים. בירושלים החלה ללמוד מוזיקה, ובין מוריה היה המלחין יוסף טל.
"דיברתי פעם עם שכנים שגרו ברחוב שלה בירושלים, בהם זאב שטיינברג, ויולן ומלחין," ממשיך זבה, "והוא אמר שכאשר הילדה הצעירה עשתה תרגילים בפיתוח קול, המרפסות בשכונות רחביה וטלביה היו רועדות. אחרי המלחמה היא חזרה לאוסטריה. בני משפחתה לא אהבו את הרעיון: 'את תשירי לפני הנאצים?' 'כן', היא אמרה, 'אני אעמוד על הבמה ואשיר לנאצים האלה. אני לא מכופפת ראש, אני יהודייה מירושלים! אם למישהו מפריע שיהודייה שרה כאן -שייצא מבית האופרה!' כזאת היא הייתה בחיים וכזאת על הבמה."
"ההזמנה לשיר בבית האופרה בווינה הגיעה מהר מאוד. מנהל בית האופרה שמע אותה ושאל אם תהייה מסוגלת לשיר את 'אאידה' בעוד שבועיים בגרמנית. היא כמובן הסכימה מייד. להופעתה הראשונה בבית האופרה הגיעו נאצים כשבכיסיהם משרוקיות ורעשנים על מנת לשבש את ההופעה, אבל אחרי כמה שניות אפילו הם הבינו שהמאבק נגד קולה המופלא של הילדה צאדק נועד מראש לכישלון והמשרוקיות נשארו בכיס."
תזמורת סימפונט רעננה, און הנר
"אחלוק עם הקהל את החוויות"
הילדה צאדק שרה את אאידה יותר מ-70 פעמים. במהלך השנים היא זכתה בכל תואר אפשרי שמעניקה אוסטריה לחשובים שביוצריה ואמניה. מעמדה רק מתעצם כשזוכרים שהיא נולדה בגרמניה, נאלצה לברוח לפלשתינה והגיעה לווינה כיהודייה ישראלית גאה מירושלים. היא הופיעה על במת האופרה הממלכתית בווינה יותר מ-780 פעמים וכן בפסטיבלי האופרה חשובים של אירופה, בהם זלצבורג באוסטריה וגליינבורן בגרמניה, ובבתי האופרה לה סקאלה במילנו והקובנט גארדן בלונדון. צאדק עבדה עם חשובי המנצחים, כאוטו קלמפרר, הרברט פון קאראיאן, לאונרד ברנשטיין, יוזף קריפס ועוד רבים. היא החליטה לרדת מן הבמה בשנת 1971, בגיל 53, ומאז השקיעה את זמנה בהוראה בווינה ובמקומות שונים בעולם, לרבות בישראל שאליה שמחה תמיד לשוב.
מה מכל הידע העצום שרכשת ישירות מהילדה צאדק ומתמר רחום עובר הלאה?
"כל זה קיים ביומיום שלי כמורה," קובע זבה, "והפעם אחלוק עם הקהל את הסיפורים האלה ואחרים ואת המעמדים שחוויתי בקונצרט המיוחד שאנחנו מקדישים לה. התכנית כוללת כמובן יצירות שהיא שרה, אריות של מוצרט, ורדי ואחרים; שירים של ברהמס, השיר על ירושלים, העיר שהיא אהבה יותר מכל מתוך האורטוריה 'פאולוס' של מנדלסון, שירה של מרלנה דיטריך 'אני מכוסה באהבה מראש עד רגל', שירי אהבה לווינה וכמובן שירים של שוברט לרבות השיר 'לילה טוב' שהיא לימדה אותי לשיר ואפילו שני קטעים מתוך האופרה 'אנטיגונה' של קרל אורף שהיא שרה בהצגת הבכורה העולמית, ולדעתי טרם הושרו בישראל. "
הילדה צאדק, אוסף פרטי, מקור: אתר האופרה הישראלית
רביעי וחמישי, 12, 13 בפברואר 2020 בשעה 20:00 במשכן למוזיקה ולאמנויות, רעננה.
לרכישת כרטיסים