"הדיבוק-גרסת הבמאי" מועלית במסגרת עונה חדשה של קבוצת התיאטרון "סמרטוט" בהשתתפות אנסמבל חדש ומנהל אמנותי חדש, אבי גיבסון בר-אל. הגרסה העכשווית מביאה את התקוממותו של היחיד אל מול כפייה דתית ושלטון ההון, הרומסים את צלם האדם
בין דת, הון ושלטון
ההצגה "הדיבוק-גרסת הבמאי" מועלית במסגרת עונה חדשה של קבוצת התיאטרון "סמרטוט" בהשתתפות אנסמבל חדש ומנהל אמנותי חדש, אבי גיבסון בר-אל.
ההצגה היא עיבוד עכשווי לקלאסיקה היהודית שמעמיד למבחן את יחסי הכוחות בין דת, הון ושלטון והאינדיבידואל שמחליט להתקומם.
כמו כן, העונה החדשה כוללת היקף נרחב של פעילות מגוונת ויוזמות חדשות כמו השתתפות בפסטיבל ישראל עם ההצגה "עזאזל" – יצירה בהשראת הפסל "הוא הלך בשדות" של יגאל תומרקין והעלאת ההפקה הבאה של הקבוצה – 1984 – על פי הטקסט הקאנוני של ג'ורג' אורוול.
לראשונה בתולדות קבוצות התיאטרון העצמאיות, נוצר שיתוף פעולה בין קבוצת התיאטרון "סמרטוט" וקבוצת תיאטרון "נוצר" במסגרתו נפתח מסלול רזידנס -פיתוח מעבדתי של יוצרי דור חדש של במאים ובמאיות – "נקודת קצה" בניהולם של אבי גיבסון בר-אל וניצן כהן שבסיומו יועלו הצגות על ידי כל אחת מהקבוצות כחלק מהרפרטואר השנתי.
הדיבוק-גרסת הבמאי, קבוצת התיאטרון "סמרטוט", צילום: אורי רובינשטיין
הדיבוק - בין שני עולמות
המחזה "הדיבוק - בין שני עולמות" נכתב בתחילת המאה ה-20 והפך לאחת מהיצירות הקנוניות בתרבות היהודית. המחזה הקלאסי, "הדיבוק", מייצג פרק היסטורי מפואר בתולדות הדרמה היהודית המתחדשת. כאשר הועלה לראשונה בעברית, בשנת 1922 בתיאטרון הבימה במוסקבה בבימוי יבגני וכטנגוב. חלוצי התיאטרון העברי במוסקבה העלו יצירה שחיברה בין המיסטיקה היהודית לרעיונות המהפכה הסוציאליסטית. אולם הם לא היו יכולים לשער מה ייעשו יוצרים ישראליים ביצירה זו, לאחר כמאה שנה. סיפור המחזה במקור מדבר על הבטחת נישואין שהופרה מטעמי בצע כסף. בעקבות הפרת ההבטחה מופיעה רוחו של החתן ונכנסת בגופה של הבתולה חנה בת לאה. היום, בשנות האלפיים, נבחנת מחדש הרלוונטיות של המחזה לימינו אלה.
הדיבוק-גרסת הבמאי, קבוצת התיאטרון "סמרטוט", צילום: אורי רובינשטיין
הדיבוק - גרסת הבמאי
ב"הדיבוק - גרסת הבמאי", יש שאיפה לפרק את המחזה מיסודו, ולעצב מתוכו נושאים חברתיים אקטואליים. המיסטיקה היהודית, ככל מיסטיקה אחרת, מתעוררת לחיים ועושה לה נפשות בעיקר בתקופות מצוקה ואימה. היא מכרסמת בחשיבה עצמאית ודוחה כל הטלת ספק. ב"הדיבוק - גרסת הבמאי" יש עימות עם ההשפעה ההרסנית של חינוך דתי דכאני. הגרסה העכשווית ממוקמת בחלל תודעה של חברה הנשלטת על ידי מוקדי כוח קפיטליסטיים וכוחות הריאקציה הדתית. הדיבוק החדש מגלם את התקוממותו של היחיד אל מול כפייה דתית ושלטון ההון, הרומסים את צלם האדם. הגרסה הנוכחית היא קולו של יחיד המייצג חברה המבקשת חירות, קולו של ג׳ורג׳ פלויד, בזעקת המדוכא.
המתח המתקיים בין שני העולמות - בעלי השררה המדכאים, אל מול רוח האדם, הוא אשר מעורר ליצירת תיאטרון זו כפעולה חברתית ישירה, מתוך השאיפה להשיב אל התיאטרון את ייעודו כמעורר חשיבה ביקורתית. הדיבוק של שנות האלפיים אינו רוחו של חנן, אלא הוא רוחו של המדוכא בצל כיבוש אכזרי וזו היא רוח ההתנגדות.
אבי גיבסון בר-אל, במאי ומנהל אמנותי
נבחר לנהל אמנותית את קבוצת התיאטרון "סמרטוט" אותה ייסד חוני המעגל ז"ל, ממשיך בדרכו שלו ליצור אמנות חתרנית, אלטרנטיבית מתריסה, מציפה מעשי עוולה אישיים ופוליטיים ומגיבה רדיקלית למצב חברתי-פוליטי נתון. אבי גיבסון בר-אל יוצר אמנות זועקת המושכת לשטן בזנבו עד אשר ייבחן הסדר הקיים ויבוא על תיקונו.
הדיבוק-גרסת הבמאי, קבוצת התיאטרון "סמרטוט", צילום: אורי רובינשטיין
"הדיבוק - גרסת הבמאי" בעקבות ש.אנסקי - בימוי: אבי גיבסון בר-אל, עיבוד: אבי גיבסון בר-אל ואמיראוריין. שחקנים יוצרים: אורה מאירסון, אילון פרבר, מוטי רוזנצוויג, מור איילה אנגל, נעמה מנור, ענאן אבו ג'אבר, רביע חורי. עיצוב תפאורה: זוהר שואף, עיצוב תלבושות: יהודית אהרון, עיצוב תאורה ומוזיקה: נדב ברנע, ייעוץ אמנותי: אמיר אוריין - תיאטרון החדר, דרמטורגיית גוף: סהר עזימי. ההצגה כוללת קטעי עירום
הדיבוק-גרסת הבמאי, קבוצת התיאטרון "סמרטוט", צילום: אורי רובינשטיין
24-22 ביוני 2021 בשעה 20:30, 25 ביוני בשעה 13:00 ב
תיאטרון הבית בתל אביב.
מחיר כרטיס: 70 ₪, להזמנת כרטיסים או בטל':
03-9054421