בעוד ימים ספורים תיפתח בהרצליה הסדרה הסימפונית הגדולה, שישה קונצרטים לאורך העונה שאותם יוזם, הוגה, מפיק ובעיקר מנצח עליהם עמוס טלמון.
נאמני הסדרה יבחינו ללא כל ספק בשני שינויים בולטים במיוחד בסדרה השנה. ראשית, זו השנה הראשונה שאת כל הקונצרטים מנגנת תזמורת אחת, התזמורת הסימפונית חיפה. השינוי השני הוא שבגלל הקורונה וביטול ההפסקה, השיחה המקדימה שנהג טלמון להקדים לכל קונצרט הופכת לחלק אורגני מן המופע המוזיקלי כולו.
תזמורת אינטליגנטית
"הגעתי ליחסים מאוד הרמוניים עם תזמורת חיפה", אומר טלמון, "גם עם הנגניות והנגנים וגם עם ההנהלה, לרבות מנכ"ל אתו"ס (אגף תרבות וספורט בעירייה, י"ש) שהתזמורת מתפקדת כחלק מממנו. יש לנו שיתוף פעולה יוצא מן הכלל גם מוזיקלית וגם מעשית ופשוט נעים להיות איתם בקשר".
יש עוד סיבות?
"סיבה נוספת שאני יכול לחשוב עליה היא שהסימפונית חיפה מרשימה ביותר בדרך שבה ניצלה את הזמן בין הסגרים של הממשלה הקודמת. היא הייתה מאוד פעילה בארגון קונצרטים מייד כשהדבר התאפשר, אפילו בפרקי זמן קצרים של שבועיים שלושה.
"הייתה לנו גם יוזמה מאוד מבורכת של קונצרט 'מוזיקה מהסרטים' שבו התווסף לנגנים מסך לד ענק. עשינו קונצרט של מוזיקה לסרטים שהחלו ביוני האחרון, והם הזמינו אותי לנצח על קונצרט שלהם שאינו בסדרה שלי. הקונצרט הזה נוגן חמש פעמים - שלוש בחיפה, אחת בהרצליה ואחת בכפר סבא ומתוכנן קונצרט נוסף. התזמורות האחרות באותה תקופה גמגמו לכן הרגשתי שנכון לעבוד עם תזמורת חיפה.
ומבחינה מוזיקלית?
"לעצם העניין המוזיקלי, עם תזמורת חיפה אפשר להגיע לתוצאות מאוד טובות. זו תזמורת גמישה, אינטליגנטית, נוחה ופתוחה לפרשנויות חדשות ולא נדושות".
התזמורת הסימפונית חיפה, צילום: ראובן כהן, מקור: אתר הזמורת
"שילמנו חוב למנויים"
אתה מייחס את המגמה החדשה של הסימפונית חיפה למנהל המוזיקלי של התזמורת, יואל לוי?
"לדעתי התהליך התחיל עוד קודם. יש עניין של הצערת התזמורת. ניכר שיש יד מכוונת שעושה משהו טוב לתזמורת".
מתי היה הקונצרט האחרון בסדרה?
"לא מזמן. בחודש שעבר היינו צריכים לסיים את עונת הקורונה המקרטעת. לכן אני מדגיש את התגמשותה של תזמורת חיפה. הקונצרט האחרון הזה היה תשלום חוב למנויים מן העונה שעברה.
"ב-16 באוקטובר אנחנו פותחים את העונה ה-18. חלק מן הקונצרטים עם סימפונית חיפה ינוגנו גם בכפר סבא וגם באשדוד".
עמוס טלמון, תמונה באדיבות המנצח
המעריץ של אדיר מילר
איך נראה הקהל שלכם?
"קהל מבוגר עם כתמים מסוימים של קהל יותר צעיר, ואני מדבר על אנשים בני 50-45. זה קהל שאני מאוד אוהב לראות כי הוא הגיע לאיזושהי בשלות ומתחיל לצרוך מוזיקה קלאסית. אבל אני רואה, ואני מוכרח להגיד בהנאה גדולה מאוד – צעירים ממש. אני לא יודע לומר אם הם מנויים של הסדרה, אבל הם מגיעים לקונצרטים שלנו".
מה מביא אותם לדעתך?
"לא יודע לשים את האצבע במדויק. אני כן יודע להגיד, ואני אומר את זה בכל הצניעות המתבקשת, שהקונצרטים שלנו הפכו להיות מאוד אטרקטיביים לקהל. באותה נשימה אני צריך להדגיש, שאת כל ארבעת הקונצרטים האחרונים שעשינו כבר בעידן הקורונה, עשינו כמופעים ללא הפסקה. חשוב לי להדגיש, כי בעבר תמיד דיברתי לפני היצירות וזה הפך את הקונצרטים לאירוע אינטימי ולא פורמלי.
"נותר קשר אמיץ וחם עם הקהל, וזה הגיע לשיא בקונצרט הסיום שבכל עונה זה קונצרט שאני קצת מתפרע בו. הפעם לא התפרעתי בו לגמרי, אבל היו קטעים ויצירות קצרות יותר, יצירות שהקהל יודע להיסחף אליהן כמו 'רפסודיה רומנית' של ז'ורז' אנסקו, 'קפריצ'יו ספרדי' של רימסקי–קורסקוב, הפרק המפורסם מתוך 'נבוקו' של ורדי כשהקהל כולו היה המקהלה, שיר הלכת המפורסם 'הוד והדר' של אלגאר, קנקן והפתיחה ל'הלנה היפה' של אופנבך.
"בדרך ההגשה אני מאוד מושפע מאדיר מילר שאני מעריץ. ולמה אני מספר את זה? כי אני משתף את הקהל. זה מעין בידור. לפעמים זה הופך להיות דו שיח של צחוקים, ממש כמו במופעים של מילר".
ואיך הגיב הקהל?
"היה מאוד שמח ובסוף הקהל לא הסתפק במחיאות כפיים ובקריאות 'בראוו', אלא ממש נשמעו קריאות 'תודה רבה' מן הקהל. הרגשתי שהקריאות באו באמת מן הלב - הכרת תודה על המאמץ של החודשים האחרונים לחזור מן העידן של הסגרים של ההשבתה לעידן של חיים עם הקורונה."
הדר רימון, צילום: אלין אנדרג
המנצח מאוסטריה
בעונה הקרובה שמתחילה בעוד כמה ימים בולט המנצח האורח האוסטרי מיכאל לֶסקי
"לסקי הוא המנהל המוזיקלי של הפילהרמונית הצעירה בווינה, ויהיה המנצח האורח היחיד בעונה הקרובה. גם בגלל מגבלות כלכליות, אבל בעיקר כי להביא אמן מחו"ל זה תהליך ביורוקרטי מסובך".
את התכנית שלו הוא בחר?
"לא, את כל התכניות אני בונה - גם של אמנים אורחים. קודם כל צריך לומר שהעונה הבאה היא, בהשאלה מעולם הכדורגל, עונה כלכלית. אני צריך לשמור על התקציב, כי כפי שאתה יודע התקציב בא כולו מכיסי ואני צריך לשמור על הקהל שבחלקו הקטן מראה סימנים של פחד מהקורונה".
עד כמה באמת הקורונה משפיעה?
"מבחינת הקהל אני מופתע לטובה מחידוש המנויים. זה הרבה יותר טוב ממה שחשבתי, אבל עוד לא הגענו לעידן של לפני הקורונה. אנחנו רחוקים מעידן הטרום קורונה בערך במאה מנויים".
תום זלמנוב, צילום: יורם רשף
עמוס לא השתגע
עיריית הרצליה ומנהלת האולם לא מתחשבים בך בענייני מחירים?
"כן, מנהלת האולם עופרה זכריה מתחשבת. וגם התזמורת עצמה, כלומר המנכ"ל יאיר משיח, אבל עדיין את החלק הארי של הגירעון אני מכסה. לאור המצב אני גם מקפיד שלא להתפרע במבחר היצירות. לא כללתי יצירה שגורמת לקהל לחשוב: 'עמוס שוב השתגע'. התכנית היא תכנית רפרטוארית לחלוטין, יצירות מוכרות. קונצרט הסיום של העונה הבאה הוא קצת חורג כי נבצע בו את הרקוויאם הגרמני של ברהמס."
בכל זאת יצירה מאוד מוכרת
"נכון. אבל יש חלק מן הקהל שרואה ברקוויאם הגרמני יצירה כבדה. בביצוע תשתתף בפעם הראשונה בסדרה שלנו המקהלה הקאמרית תל אביב, שאותה מנהל מיכאל שני. ואיתם מקהלת קולגיום תל אביב שאותה מנהל ישי שטקלר.
מי הסולנים?
הסולנים הם זמרת הסופרן הנהדרת אולגה סנדרסקי שכבר הופיעה איתי בהצלחה אדירה ב'רקוויאם' של ורדי ויאיר פולישוק, שאותו אני מאוד אוהב כזמר, כשחקן ובעיקר כבן אדם".
אסי מתתיאס, צילום: ג'ון הנרי פייר
הקהל התעלף
מהם ההיילייטס של העונה?
"בקונצרט הפתיחה אנחנו עושים את הסימפוניה השמינית של דבוז'ק, יצירה שאני מת עליה. הקונצרט ייפתח בקונצ'רטו לחצוצרה של היידן עם הסולן אריק אמיתי, חצוצרן ראשון של תזמורת חיפה - האיש עם חצוצרת הזהב. הקהל שהיה בסדרת קונצרטי המוזיקה מן הסרטים שמע אותו כסולן ברצף הקטעים של סרטי ג'יימס בונד, והתעלף.
"בהמשך יופיע הכנר אסי מתתיאס, שכבר ניגן איתנו פעמיים בעבר והקהל התאהב בו, בקונצ'רטו של בטהובן. הכנרית האדירה הדר רימון תנגן בניצוחו של המנצח האוסטרי את הקונצ'רטו של מנדלסון. לפסנתרנית דוראל גולן אני סוף סוף מקיים הבטחה שהבטחתי מזמן - עשינו הרבה יצירות ביחד ותמיד פנטזנו שהיא תנגן את הקונצ'רטו השני של רחמנינוב. עכשיו זה יקרה.
"ויש עוד אירוע מיוחד שחשוב לי לציין אותו - במסגרת הקתדרה של תמר ברוש, התזמורת תופיע ב-21 בינואר בקונצרט במוזיאון ארץ ישראל, שרובו ככולו יתמקד ברפרטואר של יצירות צרפתיות לפסנתר. וכך לצד היצירות הקלאסיות המובהקות של ראוול, סן-סנס ושופן - כן כן, כולנו יודעים שהוא במקור היה פולני, אבל חי בעיקר בצרפת - יהיו שם עיבודים לשירים של גדולי הזמרים הצרפתיים, בהם איב מונטאן וז'ילבר בקו. על העיבודים אחראי אלדד שרים והפסנתרן הסולן יהיה תום זלמנוב, כישרון צעיר שהתגלה על ידי סימפונית חיפה. תהיה עונה משובחת".
אריק אמיתי, מקור: עמוד הפייסבוק של הסימפונית חיפה
הקונצרט הראשון של הסדרה הסימפונית הגדולה יתקיים במוצאי שבת, ה-16 באוקטובר 2021 בשעה 21:00 בהיכל אמנויות הבמה הרצליה.
שיחת מבוא עם עמוס טלמון בשעה 20:00.
כרטיסים: 1700-70-29-29.