לאורך השנים ממוקם הפסטיבל במקום גבוה בין אירועי המוסיקה החשובים בישראל ובעולם .
פסטיבל אילת למוסיקה קאמרית שיתקיים בין ה-9 וה-12 בפברואר במלון דן אילת - מציין השנה את המהדורה השש-עשרה שלו. שפע הכוכבים שפקדו אותו לאורך השנים מיקם את הפסטיבל במקום גבוה בין אירועי המוסיקה החשובים בישראל ובעולם . דווקא משום כך חשוב לזכור מה הייתה סיבת הקמתו- מטרתו של ליאוניד רוזנברג, מייסד הפסטיבל ומנהלו האמנותי משנתו הראשונה, הייתה להביא לאילת נבחרות של מוסיקאי צמרת עולמיים כמעשה חינוכי שממנו נהנים בראש ובראשונה, תלמידי הקונסרבטוריון העירוני.
בראייה רחבה יותר להציב יעדים מול מי שעושים צעדים ראשונים בעולם המוסיקה - במקום מרוחק ממרכזי מוסיקה בישראל ובעולם כמו אילת. להציג מסר חינוכי שעניינו 'ראו לאן אפשר להגיע!' גם למיקומו על לוח השנה הייתה ויש משמעות. פסטיבלי מוסיקה ממוקמים בדרך כלל בעונות החופשה של גופי המוסיקה הממוסדים, כאשר נגני תזמורות מתפנים, כלומר בקיץ. והנה באילת דיברו על פסטיבל באמצע החורף, בעונת חופשת החגים בעולם המערבי. המרוויחים הנוספים מן ממועד הפסטיבל הם בתי המלון בעיר שמארחים את קהל הפסטיבל בעונה שבה התיירות הרגילה מצטמצמת.
ליאוניד רוזנברג, צילום: שרה דה ברנרדיניס
הכוחות המקומיים
חיזוק למגמה הזאת של שווה בין שווים, מקבל גם מיקומו של 'קונצרט המוסיקאים הנבחרים של הקונסרבטוריון המקומי' בתכנייה היוקרתית של הפסטיבל לצד אמנים עתירי מוניטין. השנה בין יצירות עתירות משתתפים כמו האורטוריה "הבריאה" של היידן עם מקהלה ותזמורת מלונדון ביום הרביעי, יצירות תזמורתיות של מנדלסון ופרוקופייב, למחרת, וקונצרט הסיום במצאי שבת עם 'אקדמיה ביזנטינה' בקטעים מרהיבים מן האופרות של ויוולדי, ג'ומֶלי ופּוֹרפּוֹרָה, נמצא קונצרט הצעירים שבו מככבים הפעם שלושה אחים בני משפחה אחת: הפסנתרנית הצעירה לילך פילרסדורף בת ה-9, יוחאי פילרסדורף בן ה-7 גם הוא מנגן בפסנתר וחנוך פילרסדורף בן ה-5 המנגן בכינור. אריאל עָנִין ואורי עטר פסנתרנים בני 11 משובצים גם הם להופעה בקונצרט הצעירים.
אורחי הפסטיבל שיבואו להקשיב לצעירים העושים צעדים ראשונים על הבמה היוקרתית, יכירו גם את אליזה לייקין בת ה- 16 טל בנימיני בן ה- 18 ואת דניאל עזרד, מבוגר בן 31 שהיה בעבר תלמיד הקונסרבטוריון, פנה לעיסוקים אחרים ובשנים האחרונות שב לנגן.
קונצרט הצעירים, מקור: אתר הפסטיבל
התכנית השנה נגישה ומגוונת מאוד
"ככלל," אומר ליאוניד רוזנברג, "התכנית השנה נגישה מאד ובה בעת מאד מגוונת. יש הרבה יותר מוסיקה רומנטית מאשר בפסטיבלים קודמים. כמובן שהבארוק והקלאסי נוכחים כאן בצורה מופלאה. וכן הקפדנו על האיזון בין תזמורות, הרכבים קאמריים ורסיטלים. במילה אחת פסטיבל מאד מגוון מאד מהנה. ברור לי לחלוטין שאנשים רוצים את הקונצרטים הגדולים, אבל צריך כבר לומר שהשנה יהיו בפסטיבל רסיטלים של אמנים שאפשר לפגוש בצורה זאת של אחד על אחד רק כאן, או במרכזי המוסיקה בלונדון, באמסטרדם או בניו יורק. הפסטיבל מספק הזדמנות נדירה לחובב מוסיקה בישראל. הביקור שלהם כאן הוא אירוע."
אווה גבורגיאן, צילום: Evgeny Evtyukhov
הקשבה אחרת
לכאורה תובעים מן הקהל סוג הקשבה אחר כשהוא בא לרסיטל, אנחנו בפסיכולוגיה של האזנה?
"אני לא מדבר על פסיכולוגיה, אני מדבר על אינטימיות עם או של נגן סולן. מפגש עם תזמורת הוא ראשית כל מפגש עם מנצח ולצדו עם הרבה 'פֶּרסוֹנוֹת' והוא מובן מאליו. אבל חוויית ההאזנה למה שיכול לעשות אמן המופיע לבד על הבמה מבחינת הפרשנות שלו, היא חוויה מאד ייחודית. בו נתייחס לשלושה הפסנתרנים שמנגנים רסיטלים. אווה גבוריאן שמתפתחת עם השנים בצורה פנטסטית - ברסיטל מובהק מיצירות סקריאבין בטהובן ושופן בסונטה הכוללת את 'מרש האבל' המפורסם שלו היא דוגמא. שני הפסנתרנים האחרים דניאל גורטלר ואלכסנדר מֶלניקוב מציעים לנו תכנית שכולה יצירות של מלחין אחד. זו סיבה נוספת לקיומו של פסטיבל למוסיקה קאמרית כאן דניאל גורטלֶר מציג באמצעות היצירות הקצרות של גריג, תמונות נוף ותמונות אווירה צליליות של צפון אירופה ואלכסנדר מֶלניקוב בתכנית שכולה הביטוי הציורי של קלוד דביסי, די לראות את שמות היצירות שלו כדי לחוש בהתרשמות הצפויה מן ה'אימפרסיוניסט' הצרפתי.."
דניאל גורטלר, צילום: Iosif Mostovoy
סולני מוצרט מנגנים מוצרט
תזמורת סולני מוצרט מלונדון היא אחד הגופים הגדולים ועתירי המוניטין הפוקדים את הפסטיבל השנה. כתזמורת בת שבעים וקצת, שמזוהה עם מוצרט צפוי שתכנית אחת תכלול כולה יצירות של אותו גאון מזלצבורג. זה יקרה ביום שישי בערב שתי סימפוניות מס' 34 ומס' 40 וביניהן הקונצ'רטו הראשון לחליל. אם בסימפוניה מס' 34 מוצרט לכאורה עוד התלבט באשר לתחושות שהמוסיקה מעבירה, הרי שהסימפוניה מס' 40, שסולמה המינורי, כזכור נדיר בשלל יצירותיו, זכתה לפופולריות לאורך השנים ברמה של אות של תכנית רדיו או טלוויזיה פופולרית.
London Mozart Players Soloists photo: kevin day
השמינייה של שוברט יצירה שאין להחמיץ
סולני מוצרט מלונדון, כאמור תזמורת בית של הפסטיבל השנה ינגנו בשבת לפני הצהריים תכנית שקבלה את הכותרת "אוקטט" שראוי לא להחמיץ. היצירה הפותחת היא חמישית קרן של מוצרט בעיבוד חדש, עיבודים חדשים לקלאסיקה תמיד מסקרנים. אני מבקש להפנות את תשומת הלב ליצירה המרכזית בתכנית והיא השמינייה של שוברט.
את היצירה הזמין משוברט בעל ממון שביקש ממנו ללכת בעקבות השביעייה של בטהובן. שוברט, מעריץ בטהובן מובהק שכמעט תמיד היה במצב כלכלי קשה נענה להזמנה. המזמין היה חובב מוסיקה שגם ניגן בקלרינט בביצוע הבכורה. שוברט התייחס ליצירה כאל תרגיל לקראת כתיבתה של סימפוניה גדולה. התוצאה רחוקה מלהיות תרגיל. זוהי שמיניה - לשני כינורות, ויולה, צ'לו, קונרבס, קלרינט, בסון וקרן יער - בעלת איכות של סימפוניה. פרקי השמיניה נעים בין העליז לחולמני במשרים אווירה של התכנסות חברים בווינה של ימי שוברט. על יצירותיו הקאמריות הגדולות של שוברט נאמר כי הן מוזיקה שנועדה להיות אהובה, יצירות שהן בגדר חברים קרובים שלא נרצה להיפרד מהם לאורך זמן. כזו היא השמינייה של שוברט.
כשליאוניד רוזנברג מדבר על הכיוון הפופולרי שמאפיין את הפסטיבל השנה הוא מן הסתם מכוון גם להופעות של שלישיית בוּש - ישראלים לכאורה החיים בלונדון - הזכורים מביקורים קודמים. אליהם מצטרף ויולן וביחד הם ינגנו בשני קונצרטים שלישיות פסנתר ורביעיות של בטהובן, ראוול, שוסטקוביץ' מנדלסון ודבוז'ק.
שלישיית בוש, צילום: מקסים ריידר
מלחין איטלקי שעדיין כותב
על אנטוניו ויוולדי, שחיבר מאות יצירות בעיקר בתחילת המאה השמונה-עשרה, נוהגים לומר ש'הוא עדיין כותב'. הפופולריות שלו נוכחת בכל מקום ברמה של מוסיקת מעליות או כאות תכנית 'האוניברסיטה המשודרת' של גלי צה"ל שלוותה רבים מאתנו לאורך שנים. ולאחר שמנינו את הסיבות שבגללן אולי למישהו די בויוולדי, הרי ברגע שאנסמבל נמרץ כמו 'אקדמיה ביזנטינה' שאתו מוביל אלסנדרו טַמפּיֶירי , נגן בוויולה ד'אמוֹרֶה, כלי ייחודי לתקופה – כדאי להציץ ב'ויקיפדיה' ולקבל מושג היסטורי על הכלי. בפסטיבל תהיה לו נוכחות מרשימה בקונצרט הצהריים של יום שישי שבו ינוגנו חברי התזמורת בהדרכתו של טמפיירי, שבעה קונצ'רטות של ויוולדי לא צריך המלצה נוספת.
אקדמיה ביזנטינה, מקור: אתר הפסטיבל
זמרת המצו-סופרן המרשימה דלפין גאלו
בקונצרט הסיום תצטרף לאקדמיה ביזנטינה ולמנצחה אלסנדרו טמפיירי זמרת המצו סופרן המרשימה דלפין גאלו. התכנית מבטיחה ומן הסתם גם תקיים. לצד ויוולדי המוכר שני מלחינים נפוליטניים שעכשו קריירה באותו זמן בערך ניקולו פורפורה שנע בין חצרות ונחת בסוף בוונציה וניקולו פורפורה שגם נע בין חצרות וערים והוא מוכר לא רק בזכות יצירותיו אלא גם כמי שהיה המורה של פארינלי ובעיקר של היידן שאמר בשלב מסוים שמפורפורה למדתי את "היסודות האמתיים של הקומפוזיציה". מה שהיה טוב להיידן מן הסתם יהיה גם טוב לנו.
דלפין גאלו, מקור: אתר הפסטיבל
פסטיבל אילת הבינלאומי ה 16 למוסיקה קאמרית יתקיים ב 9-12 בפברואר, 2022 במלון דן אילת