מסע שבו משתתפים רקדנים ורקדניות לבושים ובעירום, סדרת דימויים שהמרכזי שבהם הוא שור אלו הם החומרים שמהם נוצר הקסם
הכוריאוגרף של האולימפיאדה באתונה
מודה שבאתי ללא צפיות, היינו קבוצה קטנה של עיתונאים שבאו לאנטוורפן לראות מופע מחול עם שם יוצא דופן transverse orientation. המופע הוצג בשמונים ערים וכעת יגיע לתל אביב.
שעורי בית לא עשיתי. דפי ההסבר, והתוכניה שהוכנו מבעוד יום לקהל המקומי היו בפלֶמית, מתוכו לא משהו שמתחברים אליו במהירות. אז מה שנותר היה לצפות למופע עצמו.
אולם מלא, הקהל מעורב, על פי חזותם בני שלושים עד שבעים בערך. זהו. חושך מוחלט המופע החל. נורת פלורסצנט מהבהבת מוציאה את הצופים למסע שבו משתתפים רקדנים ורקדניות לבושים ובעירום, סדרת דימויים שהמרכזי שבהם הוא שור, לוחות עץ, סולמות, חישוקים ובעיקר הרבה מים מוקרנים וגם אמיתיים ששוטפים את הבמה. עד מהרה מתברר שאלו הם החומרים שמהם יוצר קוסם הבמה דימיטריס פאפאיואנו את המופע שלו.
דימיטריס פאפיואנו, Transverse Orientation, צילום: Julian Mommert
החומרים שמהם נוצר הקסם
דימיטריס פאפיואנו נחשף לעולם לפני שמונה-עשרה שנים כאשר ביים את טקסי הפתיחה והסיום המרהיבים של האולימפיאדה באתונה. מאז ורחוק מן האצטדיון האולימפי, שמו הולך לפניו ככוריאוגרף הזוכה לקהל מעריצים בינלאומי. מופעים שהוא חתום עליהם ממלאים אולמות. באירופה.
ב Transverse Orientation ("כיוון רחבי") הוא מחולל נס תיאטרוני, כמעט שעתיים מרתקות ומפליאות. בראיון עם פאפאיואנו הוא מבקש לדחות את ההנחה שהצופה חייב לדלות מן הזיכרון הקולקטיבי. לא צריכים לבוא מוכנים למופע. ובכל זאת שלחה אותי אל שליפות מן הזיכרון הקולקטיבי של תרבות המערב, ולא מעט רמזים לתמונות המחול המרהיבות והזכורות היטב של להקתה של פינה באוש, שעם רקדניה יצר מופע מחול לאחר מותה. (איזה)
השם Transverse Orientation , נלקח מן האנתומולגיה, (חקר החרקים) - מושג המתאר את דרך התקדמות החרקים בקו ישר בחלל, כשהמצפן שלהם הוא אור הירח. כשהמסך נפתח ממלאת נורת פלורסנט מהבהבת את מקום הירח, והחרקים גדלו לממדים אנושיים וכמו החרקים גם הם מחפשים את האור.. אלא שמקור האור המלאכותי מעשה ידי אדם אינו מבשר טובות לחרקים ולבני מינם.
"שירה יכולה לצייר תמונה," כתב פעם נתן זך ואצל פאפיואנו התמונה היא השירה. בסדרה של תמונות במה מרהיבות וללא שימוש במילים, הוא שולח מסרים לסדרה של ארכיטיפים מעצבי מיתוסים. "ארכיטיפים יש לי בשפע בתרבות שלנו היוונית ," אומר פאפיואנו והוא נדרש אליהם לאורך המופע כולו.
הראשון והעוצמתי הוא השור , המוכר כאחד מסמליו של דיוניסוס. השור נוכח בתרבויות השונות החל מסיפור הפר ששלח פוסידון, אל הים למינוס מלך כרתים שיעלה אותו כקרבן. מינוס מסרב , פוסידון כועס ומעניש. אשתו של מינוס יולדת יצור שהוא חצי אדם חצי שור, המינוטאור, בסיפור המיתולוגי המוכר שעתיד לגבות מחיר יקר, צעירים המובאים אליו כקרבן. השור נוכח מאז בעשרות סמלים ובדגליהם של עשרות מדינות. שור זועם נמצא כפסל במקומות רבים ושונים בעולם.
השור של דימיטריס פאפאיואנו נוכח על הבמה במלוא עוצמתו. האדם שמולו מסיר את בגדיו ומתמודד מולו בכוחות שווים עירום מול עירום. קבוצת הרקדנים יכולים להיות הצעירים שמובאים כקרבן למינוטאור שמתגורר במבוך עד שתזאוס הורג אותו ויוצא מן המבוך בסיועה של פקעת החוטים שנתנה לו אריאדנה. "רצח המינוטאור," אומר פאפיואנו, " הוא מטאפורה לרצח הזקנים על ידי צעירים; לרגע שבו הבן תופס את מקום האב. אסוציאטיבית, חשבתי על יחס החרקים אל אור הירח. אני מרגיש שהרקדנים הצעירים מנווטים כשהאור הירח שלהם הוא המראה של האישה, הם מונעים על ידי הנוכחות הנשית הזאת."
דימיטריס פאפיואנו, Transverse Orientation, צילום: Julian Mommert
שעתיים מרתקות ומפליאות
האמנות של פאפאיואנו רחוקה מן השגרה ויפהפייה אבל הדברים שהוא אומר על הבמה אינם מבשרי טובות. הוא מניח על הבמה שולחנות קטנים ומעוותים סולמות שמתקפלים, כולם נראים כקורבנות של רעידת אדמה, או של חורבן מעשה ידי אדם. העירום שנוכח על הבמה הוא העירום המוכר לכולנו עירום רחצה, עירום של מעשה האהבה של ועירום של המתים. עירום הנוכח בעשרות ציורים ופסלים מאז ועד היום.
פאפאיואנו חושף בפנינו על הבמה את ניסיונות הסרק שלנו בני האדם לבנות ולבנות ולהמשיך ללא הרף עד שהעולם יקום על המבנים ויהרוס אותם. ובעיקר הוא טורח להזכיר לנו שהמים - שנוכחים מאד מאוד במופע שלו כמים אמיתיים וגם מוקרנים במסך הווידיאו - הם החיים. המים שאנחנו חייבים לשתות אבל הם גם המבול שגורף הכול
דימיטריס פאפיואנו, Transverse Orientation, צילום: Julian Mommert
עם המוסיקה של ויוולדי אפשר לרגש
בחירת המוסיקה של פאפאיואנו היא המוסיקה של ויוולדי. מסיבות כפי שמתברר, די טריוויאליות כפי שהוא מספר לעיתונאים למחרת המופע: "האמת היא שזה קרה לחלוטין במקרה. חברי במאי הקולנוע יורגוס לנתימוס הוא צרכן כבד של המוסיקה של ויוולדי. צפתי באחד מסרטיו "המועדפת" והתרגשת מן המוסיקה. יש בה משהו ראשוני נכון. אני, מן הסתם כמו רבים, זכרתי את 'ארבע העונות' ואולי עוד כמה יצירות שלו. יותר מכך הבנתי שאני מכיר את ויוולדי כי הוא היה מקור השפעה ולמעשה נוכח ביצירות של מאנוס חדג'ידקיס ונינו רוטא. המוסיקה של ויולדי היא מעין קונטרפונקט לדרמה שעל הבמה. היא משעשעת זה טוב לי כמי שאוהב הומור. עם המוסיקה של ויוולדי אפשר לרגש. וזה מה שאני רוצה לעשות. "
TRANSVERSE ORIENTATION 2021, Dimitris Papaioannou, LONDON_Dance Umbrella, Photo by: Julian Mommer
דימיטריס פאפיואנו, Transverse Orientation, צילום: Julian Mommert
***
המופע כולל עירום מלא
לרכישת כרטיסים
בבית האופרה ע"ש שלמה להט (צ'יץ')
יום ו׳, 29.04.2022 שעה 13:00,
שבת, 30.04.2022 שעה 20:00,
יום א׳, 01.05.2022 שעה 20:00 ,
יום ב׳, 02.05.2022 שעה 20:00.
מחירים: 395, 350, 310, 260, 195 ₪
לרכישת כרטיסים באתר המשכן