שיחה עם הפסנתרן הבינלאומי אלון גולדשטיין שיבצע שני קונצ'רטי של מוצרט בערב אחד כאורח אנסמבל סולני תל אביב
הביקור הראשון בישראל מרגש אותי מאד
"כשאני מנגן לפני קהל באולם קונצרטים זה החופש שלי!" ספק אומר, ספק מצהיר הפסנתרן אלון גולדשטיין, במהלך שיחת הזום הטרנס-אטלנטית שניהלנו. אז מה אתה עושה כשאתה לא בחופש זו השאלה המתבקשת. התשובה נמשכה דקות ארוכות, אבל ראשון ראשון.
בסדרת הקונצרטים הקרובה של אנסמבל סולני תל אביב בניצוחו של ברק טל - באמצע מאי בחיפה, תל אביב ועכו - אלון גולדשטיין יתארח על הבמה ולצדו תֵיאוֹ ליבֶן, פסנתרן גרמני, בהופעה ראשונה בישראל, ל"הבמה" אומר ליבן "הביקור הראשון בישראל מרגש אותי מאד לא רק הנגינה אלא עצם הביקור שלי ואני מביא את המשפחה נטייל בארץ אחרי ההופעות. ליבן, מתברר הוא לא רק פסנתרן אלא פרופסור לשיווק באוניברסיטת סנט-גאלן בשוויץ, הקים קרן לתמיכה בפסנתרנים ומנהל פסטיבל יוקרתי למוסיקה בווינה. נחמד לשמוע שיש עוד אמנים שמתרגשים מעצם ההופעה כאן.
אנסמבל סולני תל אביב, צילום: יואל לוי
שני קונצ'רטות של מוצרט בערב אחד
על הקונצרט ינצח ברק טל והיא כוללת את "תפילה" של צבי אבני ושני קונצ'רטות של מוצרט, האחד לשני פסנתרים במי במול מז'ור, ק' 365 שבנגינתו משתתף ליבן. השני, קונצ'רטו לפסנתר מס' 19 בפה מז'ור ק' 459 "יצירה מקופחת יחסית לקונצ'רטות האחרים של מוצרט," אומר גולדשטיין ומייד מרחיב "אנחנו משוחחים בתקופה שבה אני מקליט עבור "נקסוס" את כל עשרים ושבעה הקונצ'רטות לפסנתר של מוצרט."
מִבצָעי הקלטות ברוח 'כל כתבי' מקובלים בעולם ההקלטות, מה שונה כאן?
"השוני הוא שהליווי אינו תזמורת אלא חמישיית כלי קשת. הנגנים הם חברי רביעיית Fine Arts המוכרת היטב לחובבי המוסיקה הקאמרית ואליהם נוסף נגן קונטרבס. את העיבודים להרכב הזה, רובם ככולם, חיבר המלחין המנצח איגנַץ לַכנֶר, עוד במאה התשע-עשרה שכבר אז זכה למחמאות על הצלחתו להעביר את תפקידי כלי הנשיפה ביצירה המקורית להרכב מצומצם של כלי קשת. "
ברק טל, צילום: רודריק קוצביק
כמה דיסקים כבר הוקלטו והודפסו?
"שלושה ויש גם מועמדויות ל'גראמי'. הדיסק הראשון היה Amazon Best Seller . בקיץ נמשיך להקליט."
נחזור לתכנית הקרובה- למה הקונצ'רטו התשעה-עשר מקבל יחס שונה באולמות הקונצרטים?
"זה לא היחס. הוא מנוגן פחות! למרות זאת, מדובר בקונצ'רטו מקסים, נהדר ומלא הפתעות."
למשל?
"לקונצ'רטו אין פרק איטי. ברוב הקונצ'רטות לפסנתר של מוצרט יש שלושה פרקים הערוכים במבנה קבוע: מהיר- איטי-מהיר (המהיר יכול להיות מהיר מאד או רק מהיר והאיטי כנ"ל). אבל בקונצ'רטו מס' 19 שלושת הפרקים מהירים. פרק ראשון מכיל המון הפתעות. עוד שוני, הפרק השני מזכיר את ההתחלה של הסימפוניה השביעית של בטהובן, בקיצור, למוצרט אין עוד פרק שני כזה."
כמו ג'ורג' קלוני ב'תלוי באוויר'
נחזור לעיסוקים
"אתה תופס אותי בסיומן של 24 עשרים וארבע שעות מפרכות. היה לי חודש עמוס. הופעתי בחמשה קונצרטים עם חמש יצירות שונות: ארבעה קונצ'רטות שונים של מוצרט ואחד של רחמנינוב במדינות וושינגטון, טנסי, ישראל (חיפה), מיניאפוליס ואורלנדו. בביקור הקרוב בישראל בנוסף לשלושת הקונצרטים עם סולני תל אביב, בחיפה, תל אביב ועכו תצטרף אלי תלמידה שלי קריסטל ג'יאנג וננגן ביחד בקונצרטים ברשפון ב-10 במאי ובבית הקשתות בעין השופט ב-14 במאי."
אתה עוד סופר קילומטרים של נסיעות?
"אני נהנה מכך שעשיתי מיליון וחצי מיילים כמו ג'ורג' קלוני ב'תלוי באוויר'."
אתה מחזיק בשתי אזרחויות ישראלית ואמריקנית, החברה האמריקנית מצפה מאמנים כמוך שיעשו משהו לטובת הסביבה, האנשים..
"רשמית אני לא צריך לעשות דבר. אני לא חייב. אבל דווקא זה משגע אותי ולכן אני עושה outreach לקהילה אז למשל יסדתי פסטיבל בפלורידה. כשמרכז הכובד של הפסטיבל הוא קונצרטים לבתי ספר בתי אבות ומוסדות שפעילים בהם אנשים עם אוטיזם ובעיות אחרות. כל שנה אנחנו ועושים פסטיבל כזה. השנה היו בפסטיבל הזה 51 קונצרטים."
כשאתה אומר אנחנו
"אני והתלמידים של מקנזס סיטי, שם אני מלמד. לדעתי, ההופעות לפני הקהל הזה הוא החלק הטוב ביותר בחינוך שאני נותן להם. אני מתקשר לאיגודי תחרויות פסנתרנים למיניהם ומציע לבוגרים ולזוכים בתחרויות להופיע במסגרת הזאת. "
אתה כל שבוע בקנזס סיטי?
"קנזס סיטי זו משרת חלום. אני מציית להוראת הדיקנית שלי היא אומרת אני רוצה שתביא לכאן תלמידים ותגרום להם להיות מאושרים. מעשית, לא חשוב לה אם אני נמצא בבית הספר פעם בחודש או פעם בשבוע. העיקר שאני מגיע, יוזם ומארגן להם פעילות. בשנה שעברה בזמן הקורונה ארגנתי 140 קונצרטים. 50 קונצרטים בפסטיבל בפלורידה. הקלטנו והופענו עם 32 סונטת הפסנתר של בטהובן.
הופענו בכל מקום. הזמנתי המון יצירות ממלחינים והאתגר היה לקחת את מוריס ראוול כמקור השראה ולכתוב יצירה על פיו. ההנחיה הייתה בתהליך של re-imagine . אילו ראוול היה חי היום איך הוא היה כותב את היצירה. בנוסף עשינו סרטי וידאו קצרים על יצירות כאשר מול העיניים היה סלוגן "אנחנו יודעים מה אי אפשר לעשות אנחנו לא יודעים מה אפשר לעשות." כל כמה ימים עשינו משהו. נוצרו סרטים קצרים על דביוסי, על כלי נגינה סיניים אני לא מאמין שאני בן חמישים השנה ואני עסוק יותר מאשר אי פעם בעבר."
אלון גולדשטיין (צילום: meagen cingoli)
בקורונה, לא הפסקתי לפעול
איך התמודדת עם הוראה בזמן הקורונה?
"היו דרכים שונות. אתגרתי את התלמידים אמרתי להם 'מי שמתחיל סדרת קונצרטים בזמן הקורונה יקבל אלף דולרים'. אמרתי לא איכפת לי שתשבו במרחק של עשרים מטרים אחד מן השני אבל תמשיכו לנגן, אל תתנו לקורונה להכניס אתכם לתרדמת חורף."
היו תוצאות?
"שני תלמידים הציעו לכנסיה שלהם לעשות קונצרטים אחרי התפילה. התלמידים ארגנו סדרות של 30 קונצרטים. אומר וחוזר לסלוגן שלו 'אנחנו יודעים מה אנחנו לא יכולים לעשות אנחנו לא יודעים מה אנחנו כן יכולים לעשות'."
ראיתי באינטרנט שגברת מסוימת התלוננה בפניך שאתה לא מספיק אמריקני כי לא ענדת סיכה של דגל ארה"ב על דש הבגד וטרחת להשיב לה מה אתה כן עושה למען אמריקה בפירוט רב .
"הבעיה הייתה שהיא כלל לא טרחה להקשיב לתשובה. אבל התשובה היא לא מילולית אלא במעשים. הזמינו אותי לנגן במישיגן בקונצרט חגיגי לפתיחת עונת 2023. ביקשו שאנגן את קונצ'רטו 'הקיסר' של בטהובן. אני בקשתי, אפילו התעקשתי שיתנו לי עוד יום אחד כדי להופיע באותה עיר בבית ספר או במקום שהמוסיקה יכולה להועיל. מקום שזקוק. זה מסוג ה outreaching , שקורה. מה שכן קורה בשנים האחרונות הן בקשות מתזמורות ומאולמות לשלש יותר יצירות של מלחינות. אז אני מחפש."
הזכרת את הקורונה מה היא עוללה לך?
"לא הפסקתי לפעול, כמובן שהיה בּרוֹך כלכלי אבל אנחנו אמנים אנחנו גם ככה מסתדרים עם כלום. זה היה זמן להעמיק וללמוד. הקלטתי דיסק עם יצירות של סקרלטי. למדתי באך עם אנדריאס שטאייר, שהוא אנציקלופדיה של באך.
חוץ מזה בניתי יחד עם תיאו ליבן, שמופיע אתי בישראל, את הפסטיבל שהוא מנהל בווינה. למעשה זה הפסטיבל שהתנהל בשעתו על חופי אגם קומו בצפון איטליה. הפסטיבל עבר לווינה במקום הכי.. ממש בצ'ופצ'יק של הקומקום. ליד בית האופרה. כיום אני המנהל האמנותי של הפסטיבל וגייסנו את חברות הפסנתרים 'סטיינווי' ו'בנזדורפר' ובאולמות שלהם נקיים קונצרטים. ה
שנה יגיעו לווינה אנדריאס שטאייר שהזכרתי, ליליה זילברשטיין, פול רוברטס, אלכסי וולודין, פרנץ ראדוש, המורה של אנדרס שיף, דווידה קבאסי, רונלד בראוטיגם ואריה ורדי.
חזית אחרת היא תחרות בלואיזיאנה שפעם השתתפתי בה. כיום אני מנהל אותה והחלטתי שבחבר השופטים לא ישבו פסנתרנים אלא מנצחים וסוכני אמנים. כך שהזוכים בתחרות יוזמנו להופעות על ידי מי ששפטו אותם. אני לומד יצירה חדשה שחיבר אבנר דורמן ואנגן אותה יחד עם הכנר איתמר זורמן במונטריאול בקנדה. וארגני פסטיבל באורגון שמתקיים במקומות בלתי שגרתיים, למשל הצ'לן עמית פלד ניגן בסטודיו של פסלת וכל יצירה נוגנה ליד פסל אחר. הגישה של שבירת מסורת הקונצרטים באולמות בלבד הניבה גם הצלחה בקופה. אמרה לי המנכ"לית שזו הפעם הראשונה שהפסטיבל באורגון רושם רווחים."
צבי אבני, צילום: דינה גונה
התכנית:
מוצרט – קונצ'רטו לשני פסנתרים
צבי אבני - "תפילה" לתזמורת כלי קשת
מוצרט – קונצ'רטו לפסנתר מס' 19 בפה מז'ור
הקונצרט יתקיים בחיפה, תל אביב ובעכו
חיפה אולם רפפורט, מוצ"ש 14.5.2022 בשעה 20:30
תל אביב ההיכל התרבות אולם צוקר, יום א' 15.5.2022 בשעה 20:30
עכו, הקונסרבטוריון העירוני, יום ג' 17.5.2022 בשעה 19:00