אנדי ווטס מדבר על סנסציית ה-R&B קסטרו קולמן ממיסיסיפי, איתו יופיע בזאפה זיכרון יעקב והרצליה
חורך במות ברחבי העולם
בסוף החודש מגיע לארץ וירטואוז הרית'ם אנד בלוז האמריקאי ממיסיסיפי Mr. Sipp– אגדה חיה ומעדן מוזיקלי אמיתי לחובבי הז'אנר. יחד איתו על הבמה יופיע גיטריסט הבלוז המוביל בישראל אנדי ווטס.
Mr. Sipp, או בשמו האמיתי קסטרו קולמן הוא לא רק מלחין יוצר, נגן ומפיק עטור פרסים יוקרתיים שלזכותו נזקפים 125 קרדיטים - הוא גם נושא את בשורת הרית'ם אנד בלוז ברחבי העולם, וחושף את קהל המקומי לסוגי הבלוז והגיטרות השונים.
קולמן נולד במיסיסיפי למשפחת מוזיקאים. מקור ההשראה הגדול שלו היה בי. בי. קינג, גיטריסט הבלוז הענק שביקר בישראל פעמים רבות. הוא החל את דרכו בהרכבים שונים שהקים ולבסוף זכה בחשיפה כלל ארצית בארה"ב, כשהופיע בטלוויזיה בתכנית הפופולרית "בובי ג'ונס גוספל".
בעשור האחרון Mr. Sipp הבטיח את מקומו בצמרת ה-B&R העולמי, כשהוא קוטף פרסים בתחרויות לאומיות חשובות ועם מכירות ענק של אלבומים. הוא גם חבר פעיל במועצת האמנויות של מיסיסיפי, ועומד בראש תכניות הוראה שבאמצעותן צעירים ומבוגרים לומדים להכיר את הבלוז. אלבומו Blues Child Mississippi ניצב בעשירייה הראשונה במצעד ה"ליווינג בלוז". בנוסף השתתף בסרט הביוגרפי על חייו של הזמר ג'יימס בראון "קומו על הרגליים" (Get on Up). לפני כארבע שנים פתח מועדון משלו במיסיסיפי שהיה מוקד עליה לרגל למעריצי המוזיקה אך נסגר לאחר כשנה, ומאז קולמן שוב בדרכים, חורך את הבמות ברחבי העולם.
https://www.youtube.com/watch?v=wEYY7BDqrzs
שיתופי פעולה עם אמנים מובילים
בסוף החודש יגיע Mr. Sipp לשתי הופעות יחידות בישראל, ב-27 באוקטובר בזאפה זיכרון יעקב וב-28 בזאפה הרצליה. לצידו, בנוסף לאנדי ווטס, יופיע גם הרכב הכולל את אייל קליין על הקלידים, אילן הילל בבס ושירה וגלעד אריאל בתופים. תפסתי את אנדי ווטס לשיחה על Mr. Sipp, על ההופעות ועל רית'ם אנד בלוז.
כמה גדול הקהל של ה-B&R בארץ?
"גדול מאוד. אחרי שהוצאתי את האלבום "סופרגרוב" אירחתי בישראל להקלטה שני אמני 'גראמי'. האלבום הגיע במדרג הבלוז למקום שישי בארה"ב, תשיעי בבריטניה, ולמקומות גבוהים באוסטרליה ובעוד מקומות בעולם."
ובישראל?
"זהו. הסיבה לאיזכור המקומות בחו"ל היא שכאשר אתה מצליח בחוץ זה מאוד עוזר לך לחשיפה בארץ. אני עדיין מחובר למצעדים של מֶדיָה פוֹרֶסט והאלבום עדיין משודר פעמיים ביום. בשבילR&B ובלוז רוק זה יותר מבסדר גמור".
אנחנו מדברים על ישראלים שהם אמנים בתחום או בעיקר על שיתופי פעולה?
"ב-15 השנים האחרונות אני מביא את האמנים הגדולים מחו"ל כדי לבנות את התשתית המקומית. לא כל אמן ברמה של זוכי גראמי היה מוכן בהתחלה לבוא לישראל בלי ההרכב שלו ולנגן עם ההרכב שלי. בדרך כלל הם מופיעים רק עם ההרכבים הקבועים שלהם. אבל עם הזמן בניתי שם ומוניטין והיום אמנים עומדים בתור כדי להופיע בארץ, ואני יכול לבחור את מי שמתאים מוזיקלית וקונספטואלית".
אם אתה אומר לאמנים בוא ל"הולי-לנד", לג'רוזלם, זה לא מספיק כדי להביא אותם?
"פגעת בול. זו הייתה גם אחת הסיבות ששכנעתי אמנים ברמה של לאקי פיטרסון וג'וני וינטר להגיע לכאן ולשתף פעולה בהופעות עם ההרכב שלי".
יש דיאלוג בין האמנים הישראלים לבין האורחים? כמו למשל מה שקורה בתחום הקלאסי, שאמנים גדולים מקיימים כיתות אמן?
"אני לא בעניין הזה. לי חשובות ההופעות. אני מופיע עם הרכב של תשעה מוזיקאים, אולם הבית שלי בתל אביב הוא 'שבלול' ושם תמיד סולדאאוט. אני סוגר אולמות כמו זאפה הרצליה וזאפה זיכרון, לשם אני מביא את האמנים הגדולים מחו"ל. לצד זה יש מופעיR&B בכל הארץ - במועדונים, בקיבוצים, במושבים. בעבר כשהיה פסטיבל ג'אז באילת עשינו לצד ההופעות גם סוג של מאסטר קלאס. היום זה לא קורה".
אנדי ווטס, עטיפת אלבום
"הבלוז הוא דרך חיים"
מתי התחלת עם הבלוז?
"המשפחה שלי מדנמרק, אני נולדתי בשוודיה, אבל אבא שלי היה כאן כבר בשנת 1947. אני מחובר לבלוז מגיל 12, שמעתי ברדיו וזה תפס אותי. ואז קבלתי גיטרה, למדתי כמה אקורדים אבל לא יותר מזה. אני לא שומר על החוקים במוזיקה, לא קורא תווים. אני מתאים את החוקים אליי".
איך אתה מתחיל שיר חדש או יצירה חדשה?
"אני לא זקוק לרעיונות חיצוניים כדי לחבר בלוז. אני מתחיל בריפים בגיטרה, אז אני בדרך כלל כותב את המוזיקה קודם ואחר כך מוסיף טקסט. בבלוז עובד פורמט אחר - יש טקסט וכל אחד שכותב על אותו טקסט מבין אותו אחרת ויוצר ממנו מוזיקה משלו. ככה זה עובד הכי טוב. זה די דומה לתערוכה. אתה מגיע לתערוכה ושואל את האמן איך נולד הרעיון, לפעמים הוא ידע לענות לך ולפעמים לא. כל אחד רואה את הדברים אחרת. יש מחברי בלוז שאצלם המילים באות קודם, אצלי זה המוזיקה. למרות השם 'בלוז', זה דווקא לא מחייב תחושה עצובה. לפעמים תחושת הבלוז שעליה אנחנו מדברים תגיע יומיים אחרי ההופעות".
אז מה זה בלוז בעצם?
"ההגדרה הנכונה היא שהבלוז הוא דרך חיים. זה סוג מאוד חופשי של אמנות, זה לא חייב להיות סטטי. בלוז היום הוא יותר חופשי ולא צריך להיות מבוסס על מבנה קבוע כמו רצף של אקורדים כמו למשל 'הבלוז של שיקגו'. היום אמנים, ביחוד Mr. Sipp שמגיע לכאן ממיסיסיפי, עושים קונספט. זו הסיבה שאני מביא אותו - כי יש לו רגל בעתיד ורגל בעבר. הוא מתקדם ובונה על המסורת המוכרת לו, ה-artform של הבלוז".
יצא לך לעשות בלוז עם תזמורת?
"אני מת לעשות את זה, בישראל אף אחד עוד לא עשה את זה עד היום. יש לי horn section מלא שכולל בריטון, חצוצרה וטרומבון, אני בגיטרה ויש תופים ואורגן 'המונד'. זה ההרכב שאיתו Mr. Sipp מופיע בדרך כלל".
איזה קהל יגיע?
"אני מחכה לקהל שוחר אמנות, בני 35 ויותר. אשמח לקהל צעיר יותר אבל הקהל של זאפה באלמא זיכרון בא לשתייה, אוכל והופעה טובה. הוא רוצה לקבל את הכל וזה מה שניתן לו".
חמישי, 27 באוקטובר 2022 בזאפה זיכרון יעקב אלמה The Cubeבשעה 20:30, שישי, 28 באוקטובר בזאפה הרצליה בשעה 20:30. מחיר: 180 ₪. להזמנת כרטיסים
https://www.youtube.com/watch?v=wEYY7BDqrzs
יום חמישי , 27 באוקטובר 2022 בזאפה זיכרון יעקב אלמה The Cubeבשעה 20:30, יום שישי, 28 באוקטובר בזאפה הרצליה בשעה 20:30. מחיר: 180 ₪. להזמנת כרטיסים