|
|
"היצירה הזו היא דרמה. כאן לא עומדים ושרים. יש אריה, רצ'יטטיב ואריה עד לפרק התפילה, החלק הדרמטי שבו היא לוקחת את הנחש. אלה עשרים דקות שהן עולם ומלואו."
|
|
|
|
המנצח הבינלאומי חוזר לישראל אחרי 16 שנות היעדרות, לנצח על קונצרט שהוא "טור דה פורס ווקאלי" עם התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון ובת זוגו, הזמרת סטפני איראני. ריאיון
נחש אותה נחש
תכנית הקונצרט שעליה ינצח אשר פיש עם התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון בימים הקרובים כוללת את היצירה המסקרנת "מות קליאופטרה" של ברליוז. לפניה ינצח על הפתיחה ל"קרנבל רומאי", אף היא של ברליוז. עוד תנגן התזמורת תחת שרביטו של פיש את הסימפוניה השישית "הפתטית" של צ'ייקובסקי. מבין שלוש היצירות, המסקרנת והפחות מוכרת היא "מות קליאופטרה", קנטטה לזמרת ולתזמורת, שתשיר סטפני איראני, בת זוגו של פיש. ברליוז חיבר מוזיקה לטקסט פיוטי של פּייֶר-אַנז' ויִאֶיאַר, הכולל ארבעה שירים שמתארים את קליאופטרה, מלכת מצרים, ברגעיה האחרונים. לאחר שיחסיה עם קיסרי רומא לא הניבו את הפירות שלהם ציפתה היא החליטה לשים קץ לחייה והצמידה לחזה נחש אפעה שהכיש אותה למוות. "לברליוז יצירות רבות שאינן מנוגנות" "זו יצירה שכמעט ולא מבצעים בכלל", מטעים המנצח אשר פיש. "אם נסתכל על היצירות של ברליוז, 'הסימפוניה הפנטסטית' היא אחת המנוגנות והפופולריות ביותר בעולם, לבטח בין יצירותיו. "אחריה במדד הפופולריות מזדנבת 'הרולד באיטליה' - יצירה עם תפקיד מרשים לוויולה שתזמורות מבצעות בעיקר כשרוצים לפרגן לנגן ויולה הכלי הסולני ביצירה. עוד מנגנים יחסית רבות גם את מחזור השירים 'לילות קיץ'." ובין האופרות? "אזכיר את 'הטרויאנים', אחת היצירות המורכבות והקשות ברפרטואר האופראי שבגלל מורכבותה - מספר הכלים, המֶשֶך, ליהוק ענק - כמעט ואין מנגנים אותה. לברליוז יש יצירות רבות שאינן מנוגנות".
התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון, צילום: מירי שמיר
"זו יצירה שמקדימה את זמנה" אז מה משך אתכם לעשות את "מות קליאופטרה"? "מה שמשך אותנו היא המודרניות של היצירה. היא מודרנית לתקופתה בצורה מטורפת. המלחין ליסט טען שווגנר וברליוז הם הכישרונות הגדולים של דור המלחינים הצעיר בתקופתו ולמעשה תמך בשניהם. הוא אהב את החדשנות של ברליוז שקיימת גם ב'סימפוניה הפנטסטית', למשל, שבה סיום היצירה יכול להיחשב כמוזיקה שנכתבה במאה העשרים. "וכאן, במחזור השירים, אתה יכול לשמוע את פעימות הלב של קליאופטרה כשהנחש מכיש אותה. זה מודרני בטירוף - מרווחים יוצאי דופן, בסים שמנגנים את פעימות הלב בהתחלה מהר יותר ואז לאט עד שהיצירה מסתיימת בקול ענות חלושה. יש שם תפילה שהיא נושאת לפרעה ואז יש פיציקאטו במיתרים, והטרומבונים מגיבים. זו יצירה שמקדימה את זמנה בעשרות שנים, טור דה פורס ווקאלי. "זו גם יצירה למצו גבוה - מנעד גדול ששימש כמה זמרות כ'סוס מלחמה'. ג'סי נורמן, למשל, ביצעה את המחזור פעמים רבות. גם ויקטוריה אומנה מרבה לשיר את היצירה. זו דרמה. כאן לא עומדים ושרים. יש אריה, רצ'יטטיב ואריה עד לפרק התפילה, החלק הדרמטי שבו היא לוקחת את הנחש. אלה עשרים דקות שהן עולם ומלואו. אזכיר שבת זוגי, הזמרת סטפני איראני שתשיר כאן את יצירתו של ברליוז, תשיר אותה בהמשך השנה גם בפסטיבל ברליוז בצרפת". איך התזמורת קיבלה את התכנית? "למען האמת הם לא הכירו את היצירה אבל אחרי שראו את הפרטיטורה הייתה התלהבות. את הפתיחה ל'קרנבל רומאי' של ברליוז שפותחת את הקונצרט בחרתי משום שמשפט מתוך קליאופטרה מצוטט שם. היצירה השלישית שהתזמורת חשבה עליה הייתה הסימפוניה השישית והאחרונה של צ'ייקובסקי, שמת זמן קצר לאחר שסיים לחבר אותה ולנצח על ביצועי הבכורה שלה. הדיונים עם התזמורת על התכנית התקיימו לפני כשנה וחצי. עכשיו, עם המצב הקשה שבו נתונה המדינה, אווירת המוות שנמצאת באוויר נמצאת גם ביצירות".
אשר פיש, צילום: Nik Babic, שטפני איראני, צילום PB יחסי ציבור
ג'וב פנטסטי אשר פיש חוזר להופיע בישראל לאחר הפסקה של 16 שנים. מאז יצא מכאן בשנת 1992 כאשר זומן להיות מנצח משנה לצדו של דניאל ברנבוים בברלין, עשה פיש דרך ארוכה במהלכה ניהל את בית האופרה פוֺלקְס בווינה במשך שנים רבות, והתארח על במות בתי האופרה החשובים באמריקה, אירופה, אסיה ואוסטרליה. היום אתה עדיין במסגרת קבועה? "מזה עשר שנים שאני מנהל את התזמורת הסימפונית של מערב אוסטרליה ומן השנה הבאה אנהל יחד עם יונס קאופמן את פסטיבל אֶרל בטירול, אוסטריה. גיאוגרפית הוא מאוד קרוב אלי, צ'וּפָּר גדול, וזה ג'וב פנטסטי. במקום הזה, אֶרל, מתקיימים שלושה פסטיבלים בשנה: חורף, פסחא וקיץ, הרבה מוזיקה של וגנר מבוצעת שם אבל גם כל דבר אחר - אופרה, מוזיקה סימפונית ומוזיקה קאמרית. את הפסטיבל הזה ייסד בשעתו גוסטב קוהן, כשהיה שם אולם אחד ובינתיים נבנה אולם שני. "אם כבר הזכרנו את קוהן, הוא החל את הפסטיבל מזמן אבל אז בשנים 2018-2019 נעשה לאחד ה'קרבנות' הראשונים של המי-טו, ונזרק משם בבושת פנים. אחריו הפסטיבל סבל מניהול די כושל. מצד שני זה פסטיבל שנתמך על ידי המדינה, הרשות המקומית של חבל טירול וגם חברת הבניה הגדולה באוסטריה. אם נפתֵחַ אותו, מקורות המימון מובטחים, ואז אנחנו מדברים על פסטיבל בקנה מידה של פסטיבלי זלצבורג וביירויט, לא בגודל ובכמות אבל באיכות. יונס קאופמן כבר גייס את אמני הצמרת שאיתם הוא משתף פעולה בהופעותיו". "השבויות החטופות לא יוצאות לי מהראש" איך העולם האופראי נראה בכלל כמי שמנצח ביבשות שונות? "בגדול אני יכול לומר שהאופרה מושכת יותר קהל מן הקונצרטים הסימפוניים. שם אני חושב לצערי הרב שאנחנו בתהליך - איטי אמנם, אבל תהליך - של דעיכה. אפילו במטרופוליטן בניו יורק מכרו בשנה שעברה כל כך מעט כרטיסים, עד שהם פנו לעשות יותר אופרות בנות זמננו מתוך תקווה להגיע לקהל חדש. "מצד שני בווינה עושים את 'כרמן' והאולמות מפוצצים כל יום". (פיש ניצח על כרמן פעמיים לאחרונה ומשובץ לנצח פעמיים נוספות בקרוב). תכניות אחרות שלך בישראל? "אשהה כאן שישה שבועות לקראת 'הכרמליטיות' של פולנק באופרה הישראלית. זו תהיה הפעם הראשונה שעושים את האופרה הזו בארץ והיא יפהפייה. תוך כדי ההכנות, עם כל מה שקרה בשבעה באוקטובר, היצירה נעשתה לי רגשית מדי. היא יפה, אבל כשאני רואה באופרה בנות עולות לגרדום בימים האלה לא יוצאות לי מהראש השבויות החטופות, וקשה לי מאוד עם הדבר הזה". יום שלישי, 30 באפריל בשעה 20:00 בתל אביב, המשכן לאמנויות הבמה ע"ש שלמה להט, יום רביעי, 1 מאי בשעה 20:00 ברחובות, בית העם, חמישי, 2 במאי 2024 בשעה 20:00, מוצאי שבת, 4 במאי 2024 בשעה 21:00 בהיכל מאיר ניצן לתרבות, ראשון לציון . לינק לרכישת כרטיסים
28/04/2024
:תאריך יצירה
|