להקת פונץ` חונכת השבוע אלבום חדש, "פינוקיו", בפסטיבל בן שלושה ימים בתיאטרון תמונע. טל גורדון דיברה עם יוסי בבליקי על קונצפט האמת והשקר של האלבום על הקונצפט האלכוהולי של הפסטיבל.
"חייב אמת בחיים שלי"
"אני יצאתי מהארון/ בשביל להיכנס לארון אחר/ אני נשברתי על התפילה הבודדה/ והרחוקה ביותר/ המזכירה בכתבה בטלפון/ והשפופרת רעדה/ עוף על כנפי הדמיון/ עוף על כנפי הדמיון/ עוף על כנפי הדמיון/ לפני שאתה הולך לעבודה."("עוף על כנפי הדמיון", מילים: יוסי בבליקי, לחן: יוסי בבליקי, אלי שאולי)
כמו תפילה חלומית. מהרגע הראשון של האלבום מהדהד במאזין מין טוויסט קטן ומהפנט כזה, שלפעמים תופס את מרכז האוזן, ולפעמים נסוג בין השורות, אבל תמיד נמצא שם, באלבום הרביעי של פונץ’, "פינוקיו" שיוצא ממש תוך כדי כתיבת המילים הללו.
את השקת האלבום תחגוג הלהקה - שהוקמה על ידי יוסי בבליקי כבר ב-86` - בפסטיבל פונץ’: שלושה ערבים רצופים של הופעות, שלושה סטים שונים המציגים את פניה של הלהקה.
"פינוקיו הוא מצד אחד סמל לתמימות מאוד גבוהה", אומר בבליקי, "בבובה התמימה הזו יש משהו מלבלב וצעיר, והיא חיה כל הזמן באיזה מצב של אלימינציה מאוד מהירה של אמת ושקר. כל פעם הוא מנסה לשקר, שקרים תמימים לפעמים, שהוא אפילו לא תכנן, והאף שלו מתארך.
"זה מאוד התאים לאיך שאנחנו רואים את העולם סביבנו ואת עצמנו, גם במיקרו וגם במקרו. החל מהאנשים שכבר לא מסוגלים להחזיק את השקר ויוצאים מהארון מכל הבחינות של יציאה מהארון שקיימות, דרך ראשי ממשלות ומנהיגים ושועים שנחשפים אחד אחרי השני בערוותם, והיקום כולו, המצב האקולוגי המאוד מעורער, או ארצות הברית שלא חתמה על ה-ג`י 8 בשביל להרגיע את האוזון וחטפה צונאמי על הראש, ועד מצב שבו את ואני וכל בנאדם אחר שמרגיש את הלחץ הזה של `אני חייב איזשהי תחושה של אמת בחיים שלי כי אחרת אני מתפוצץ`."
"לעשות אמנות שיכולה לחיות עם הקהל שלה"
"קשת, שמים, מרחק אצבעות, אנחנו לא נעכב את העתיד/ מתכת על בד שחור/ קורבן רצה לעלות/ והתרסק על טקסס פלסטין./ "אני לא עשיתי שום דבר רע/ בסך הכל נמצא היגיון/ אני לא ניסיתי לתפוס כותרת/ או לסדר לי כפולה ב`ידיעות אחרונות`" ("פינוקיו בחלל", מילים יוסי בבליקי, לחן יוסי בבליקי, אלי שאולי)
- משתמע ממה שאתה אומר שמעבר למוזיקה, מה שמאגד את אנשי פונץ’ זה סוג של אג`נדה חברתית ברורה.
"העולם נחלק לאנשים שאומרים `יהיה` ואנשים שאומרים `לא יהיה`, ופונץ’ חזק מאוד בקטע של `שיהיה` ושל בוא ננסה ובוא נעשה. ובתוך כל התהום הנוראית הזו של מצד אחד אמנות גבוהה שהולכת ומתרחקת מהקהל שלה ומצד שני פופ שמבזה את הקהל שלו, אנחנו תמיד רצינו לעשות אמנות שיכולה לחיות עם הקהל שלה. אז זה נמצא באמנות אבל נמצא גם באופן כללי במבנה האישיות של האנשים שהיו ונמצאים ויהיו בקבוצה הזאת".
אלכוהול, הנג אובר, עד הלקוח האחרון
ולא סתם הוא מנסח כך את סוף המשפט. את הגלגול הראשון של פונץ’ הקים כאמור לפני 21 שנים תחת שם אחר. מההרכב המקורי שכלל את אלי שאולי, שלום גד ושלומי רוזנבלום, נשארו רק שאולי ובבליקי עצמו וההרכב הנוכחי כולל גם את בועז כהן, איש רדיו FM88 ועיתונאי מוזיקה, כקלידן הלהקה, שימי בן לולו על התופים, דנה בקר בשירה ואיר יונה על הבס ב-25,24,23 ייערך , כאמור, בתיאטרון תמונע, פסטיבל של שלוש הופעות שונות, תחת השמות "אלכוהול", "הנג אובר" ו"עד הלקוח האחרון".
"ההופעה הראשונה תהיה הופעת עמידה. אנחנו מוציאים את הכסאות ממתחם תמונע, וננגן את החלקים היותר מהירים של פונץ’. רמי פורטיס יתארח ואנחנו מתכננים לעשות איתו הומאז` קצר ל`פלונטר`, שאנחנו מאוד קשורים אליו בפונץ’. `פלונטר` זה השפעה מכרעת מבחינתי ומבחינת כולם, אני מניח.
"הערב שאחרי, `הנג אובר`, יהיה ממש הנגטיב של הערב הזה. זה ערב שבו גם אנחנו וגם הקהל בישיבה, והוא מתמקד בפונץ’ היותר מלנכולית. זה ערב של מילים, ושם, באופן יאה לעניין, יתארח מיכה שיטרית.
"ובערב האחרון, `עד הלקוח האחרון`, פתחנו תיבת דואר וגם אפשרות דרך האתר של תיאטרון תמונע וכל אחד מקוני הכרטיסים יכול לבקש שיר. פוצצנו בעשרות בקשות ככה שזה יהיה ערב ארוך במיוחד... תתארח בו הקצפת של משפחת פונץ’: שלום גד, דוד פרץ, נדב אזולאי, גיל פדידה, שלומי רוזנבלום, ויש לנו עוד הרבה הפתעות, נראה אם נספיק הכל".
כל הערבים יכללו בדרך זו או אחרת שירי עבר מוכרים של הלהקה כמו "עדינה", "אני מאוהב בבחורה מבת ים", ו"ונדמה שישוב", שיר שזכה עם השנים לביצועים שונים של נורית גלרון,של "איפה הילד" עם ירמי קפלן, ולביצוע האחרון, המפתיע משהו, של עידן יניב.
- מאוד מקורי הרעיון הזה של הפסטיבל והשירים כבקשתך.
"זה בא מזה שאנחנו יושבים בלילה אחרי החזרות ומעלים רעיונות. זה מה שאנחנו עושים כבר עשרים שנה, הרבה אלכוהול והרבה רעיונות".
פונץ’, "פינוקיו", התו השמיני.
עוד על פסטיבל פונץ` בתמונע
הגברת החדשה-ישנה של יוסי בבליקי
22/01/2007
:תאריך יצירה
|