סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
מוזיקה
לוח האירועים 2024 נובמבר 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
ריאיון
 
מאת: יוסי שיפמן שיחה עם שלמה מינץ
 

 
 
שלמה מינץ יהיה האורח המרכזי בפסטיבל הבינלאומי למוזיקה קאמרית באילת, ביקור שהוא הזדמנות נדירה לשמוע אותו בארץ כמנצח, שלא במסגרת "קשת אילון". שיחה  עם מוזיקאי בינלאומי המרגיש מחויב לחינוכו של הדור הצעיר למוזיקה בארץ למרות שאינו חי כאן.


ילד הפלא הג`ינג`י
 
בסוף שנות השבעים ערכתי תכנית רדיו לסיכום אותו עשור ואחד הכוכבים באותה תכנית היה שלמה מינץ, כנר צעיר שכבש את העולם ואת ישראל לאחר שיצא מכאן, כתלמידה של אילונה פהר ומכאן יצא לניו יורק לעבוד בהדרכתם של אייזק שטרן ושלדורותי דיליי האגדית  בבית ספר ג`וליארד בניו יורק.
 
הוא נחשב לסיפר הצלחה סנסציוני מאז החליף, כשהיה רק בן אחת-עשרה,  את פרלמן שביטל ביקור בישראל. הילד הג`ינג`י היה לכוכב בין לילה. התנהלותו למסלול הכוכבות הבינלאומית לאחר שמלאו לו עשרים היה עניין מתבקש, בעקבות ההצלחות של שני כנרים מבוגרים ממנו  יצחק פרלמן ופנחס צוקרמן. בשנת 1982 ציינה התזמורת הפילהרמונית את יום הולדתו המאה של מייסדה, הכנר ברוניסלב הוברמן ואז כמובן שהיה לכינור מקום נכבד, אחת היצירות שנוגנה באותן חגיגות הייתה "ארבע העונות" של ויולדי כשכל עונה מנגן כנר סולן אחר אייזק שטרן, פרלמן, צוקרמן ומינץ. התקליט ואחריו התקליטור של היצירה כשעל המעטפת מופיע התצלום ההיסטורי של רביעיית הכנרים עם זובין מהטה, התמתג לזיכרון הקולקטיבי של אוהבי המוזיקה בעולם כולו.    
 
לפני עשר שנים, כשהתזמורת הפילהרמונית הישראלית ציינה את יום הולדתה השישים, שוב הוזמנה גלריית הכנרים הזו כשהפעם היא אפילו מועשרת בכנרת מן הדור של שטרן, אידה הנדל, ובעוד שני כנרים צעירים יותר -  גיל שחם ומקסים ונגרוב. מינץ ניגן אז את הקונצ`רטו של ברוך, והשתתף בנגינת קונצ`רטו של ויולדי. בינתיים הוא הספיק גם להיות היועץ המוזיקלי של התזמורת הקאמרית הישראלית (למעשה מנהלה המוזיקלי) ובמהלך אותן שנים הפיק יחד עם התזמורת עשרה תקליטורים ובהם הוא מנגן את כל הקונצ`רטות לכינור של ויולדי.
 
לפני חודשיים ציינה התזמורת את התבגרותה בעשור נוסף. מרביעיית השמות המיתולוגית שטרן, פרלמן, צוקרמן ומינץ הוזמנו לחגיגות רק פנחס צוקרמן ופרלמן. שטרן כמובן כבר איננו איתנו. פרלמן החליט שלא להשתתף ובכלל לצמצם את ביקוריו שהיו קבועים במסגרת של אחת לשנה לפחות. מינץ (וגם הנדל) לא הוזמנו, במחווה של אי-הכרת תודה של התזמורת. נניח לעניין הזה, שכיכב בתקשורת לפני חודשיים. נקווה שבימי ההולדת הבאים של התזמורת, נצא מהנחה שהתזמורת תציין בדרך זו או אחרת מלאת לה 75 וחמש שנים אחר-כך את הגיעה ל"גבורות" או בכלל ללא סיבה תזמין אמנים ראויים כשניים אלו.
 
היחיד מן הגוורדיה הוותיקה שממשיך להגיע ארצה
 
בינתיים נביט ברשימת הכנרים הישראלית הסוללים את דרכם  בעולם ובקשריהם עם המולדת. גיל שחם מגיע לביקור שנתי פחות או יותר. ונגרוב צץ כאן לעתים לבקר את ההורים ולעתים רחוקות יותר לנגן עם הפילהרמונית או אם מסיבה זו או אחרת הוא  מנסה את ידו בניצוח על אנסמבל מקומי.  מן הגוורדיה הוותיקה יותר פרלמן, אמרנו, כבר הפסיק להגיע, צוקרמן מדיר את רגליו ולמעשה היחיד שמגיע ובהחלטה "עושה למען" הוא שלמה מינץ. בכל קיץ הוא מפנה זמן מקריירה בינלאומית ענפה ובכללה גם ניהול פסטיבל מוזיקה ותיק בסִיוֹן שבמערב שוויץ ושוהה כאן במשך כחודש ימים ויותר ומנהל אקדמית את "קשת אילון" קורס הכנרים הבינלאומי היוקרתי הממוקם בפינת החמד שבגליל העליון.
 
בשנים האחרונות הוא מזוהה גם עם אזכורים מוזיקליים של הכנרים והכינורות של האמנים היהודים שנכחדו בשואה. הוא הופיע כאן בחנוכת מוזיאון "יד ושם" ובאירופה בנגנו על כלים ששרדו את השואה. די בשקט הוא עושה עבודה חינוכית חשובה מעין כמוה בשני אפיקים, הדרכת הדור הצעיר ושימור מורשת הדורות הקודמים. הפן היחיד החסר בעבודתו הוא ניצוח ונגינה על תזמורות בישראל. יהיה מי שיקפוץ "אבל בקונצרט הסיום של קשת אילון הוא כן מנצח על תזמורת ישראלית! זה נכון, אבל בקונצרט סיום שבו התזמורת משמשת מכשיר אימונים (חשוב ביותר) לכנרים צעירים ומצטיינים. קונצרט או לסדרת קונצרטים שבה שלמה מינץ יככב ויוביל עם תזמורת מקומית לא שמענו כבר זמן רב וחבל.
 
"נקודת המבט של המנצח רחבה מזו של הכנר"
 
פיצוי מה לחסך הזה מספק פסטיבל אילת הקרוב (שייפתח ביום רביעי השבוע) שאליו יגיע מינץ יחד עם התזמורת הקאמרית של הקונצרטחֶבַּאוּ מאמסטרדם. למינץ ניסיון הולנדי עשיר במשך שנים ניהל את התזמורת של מאסטריכט בהצלחה מרובה. על התזמורת ההולנדית הזו הוא ינצח וינגן איתה כסולן, ואליו יצטרף חגי שחם לנגינת הסימפוניה הקונצרטנטית של מוצרט לכינור ולוויולה, אחת הפנינים היפות בכתר הפנינים של המוזיקה הקלאסית בכלל.
 
על התזמורת מספר מינץ: "התזמורת היא בת חמישים. שמה הקודם היה התזמורת הקאמרית של אמסטרדם ובשנים האחרונות היא התזמורת הקאמרית הקונצרטחֶבַּאוּ. כי למעשה כל נגניה הם חברי תזמורת הקונצרטחֶבַּאוּ, הגדולה והנודעת. העובדה שכל הנגנים מנגנים גם מוזיקה סימפונית וגם מוזיקה קאמרית יוצרת לעתים חילוקי דעות בגישה לנגינה קאמרית, ועם מנצח אחר. אבל זה דווקא מאתגר אותי למצוא את הרמוניה בין הדעת השונות כדי להגיע לצליל המגובש."
 
 - התחלת לעסוק בניצוח עוד בימי ג`וליארד, אחר כך היית למנהל תזמורות בישראל ובאירופה. עד כמה הרוויח או הפסיד הכנר שלמה מינץ מן המנצח שלמה מינץ?
 
"אני יכול לדבר רק על רווח. ההסתכלות של הכנר, עשירה ככל שתהיה היא מוגבלת לכינור ולהשתלבותו בצליל השלם, אבל את הדאגה לצליל השלם הוא משאיר למנצח. ההתבוננות מנקודת המבט של המנצח מרחיבה את דרך הנגינה שלי ככנר והחשיבה על הנגינה היא שונה ולדידי כאמור, טובה יותר".
 
 - בהקלטות שלך יש סונטות עם הפסנתרנים יפים ברונפמן ואיתמר גולן, מה על עשיית מוזיקה קאמרית?
 
"אני מאד אוהב מוזיקה קאמרית אבל זה קורה היום לעתים רחוקות יותר".
 
 - יש תקופה שאתה חש בהן יותר בבית?
 
"למען האמת, אני אוהב את כל התקופות מן הקונצ`רטות המוקדמים של באך והיצירות לכינור יחיד של פגניני, הקונצ`רטות של מוצרט והקונצ`רטות הגדולים של הרומנטיקה".
 
המתבונן מן החוץ
 
 -  גדלת סביב הכינור מגיל צעיר ביותר, זה היה העולם, היום אתה אבא לשני בנים בני עשרים וקצת יותר. האם גם הם ממשיכים במסורת הנגינה, האם יש להם קשר לישראל, לעברית?
 
"לישראל ולעברית יש להם קשר רגשי קשר של הערכה, הם לא מדברים אבל די מבינים ובעניין המוזיקה שניהם עוסקים במוזיקה, מוזיקה אחרת. אני מעולם לא חשבתי לחייב אותם ללמוד כינור ולהמשיך. לעומת זאת הם כן יודעים להקשיב לנגינת הכינור ונראה לי שהצלחתי ללמד אותם לאהוב את צליל הכינור".
 
 - אתה שומר על קשר עם מוזיקה ועם אמנויות אחרות בישראל
 
"לצערי לא בצורה מספיקה אבל אני כן רואה סרטים שנעשים כאן ומשתדל לעקוב אחרי המוזיקה שנוצרת כאן. אבל זו תמיד ראייה של מתבונן מן החוץ".
 
 - השותף שלך בנגינת הסימפוניה קונצרטנטה הוא חגי שחם...
 
"חגי למד כמוני אצל אילונה פהר בחולון ולמעשה יש לנו הרבה מן המשותף בהתבוננות במוזיקה. הכרתי אותו גם כמורה בשנים שלימד ב`קשת אילון` והחשוב ביותר אני אוהב ונהנה לנגן איתו ביחד".
 
 - בעבודת ההוראה שלך, בעיקר ב"קשת אילון" אתה יכול להבחין בין מה שאתה מלמד מניסיונך ובין מה שקבלת מן המורים המפורסמים שלך?
 
"היום קשה להגיד במדויק מה הגיע מנין. אבל בסופו של דבר, יש בהוראה אישית ופרטנית כמו זו בדו-שיח שבין מורה לתלמיד הרבה מאד מהעברת מסורת. פהר שממש גידלה את התלמידים שלה, שטרן שהעתיר מניסיונו על הבמה ודיליי משנות עבודתה המרובות עם טובי הכנרים בעולם, הם שלושה מעיינות ידע ותובנה והוסף לכך את הניסיון הרב שלי היום. יש בזה גם משהו מאוד יהודי, העברה מדור לדור".
 
 - לוח ההופעות שלך חובק עולם -  אמריקה, אירופה, אוסטרליה ועוד. לאילת אתה מגיע כמקום חדש, קהל חדש. האם קהל עוד יכול להפתיע אותך?
 
"תמיד, חלק מן הגירוי המתמיד הוא הקהל, כל קהל הוא תמיד בלתי צפוי ותהליך גילוי הקהל הוא עניין מסקרן, מתמשך ומתמיד".


12/03/2007   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע