יציאתו לאור של האלבום המרובע, "הדואטים הגדולים של האופרה" (הוצאת הליקון, בשיתוף האופרה הישראלית), הביאה את יוסי שיפמן להרהר במושג הדואט
להיטים בטוחים
האוספים הגדולים, מרובי התקליטורים, הם ככל הנראה "העניין" בקרב ציבור רוכשי הדיסקים הקלאסיים. הנחה זו מלווה את מערך השיווק של המוצר המוזיקלי החי והמוקלט. פסטיבלי מוזיקה נותנים לכך ביטוי מדי פעם בהכללה של כל הסימפוניות של ברהמס בתוספת הקונצ`רטות שלו, או מכלולים של מחזורי יצירות גם אם הדבר מקשה על הגופים המבצעים או הארגונים. גם ימי הולדת של מלחינים או של גופי ביצוע מהווים סיבה טובה להפקת מארזי תקליטורים. בחודשים האחרונים חגגו על המדפים אלבומי הענק של יצירות בטהובן, אלבומי מוצרט למיניהם והאלבום ההיסטורי של התזמורת הפילהרמונית. בחודשים האחרונים עלה למדפים אלבום ברנבוים וכעת שוחרר מפס הייצור אלבום "הדואטים הגדולים של האופרה", ארבעה תקליטורים ועליהם 59 דואטים מתוך אופרות. דואט מזמן שני זמרים לשיר יחד. טבעי שנחשוב למשמע המילה על דואט בין גבר ואישה שביניהם מתנהל רומן בשלב זה או אחר, אבל המלחינים שחיברו את הדואטים חשבו לא פעם, ולמרבה המזל, על גווני הקולות המזומנים להם יחד וכך דואטים - בין שני גברים או שתי נשים המחלקים/ות ביניהם/ן חוויה, או מתחרים/ות זה בזה - יוצרים חוויה מוזיקלית מרתקת, שהיא מעבר למלים, כמו בקונצ`רטו כפול או בקטע לשני כלים בתוך יצירה קאמרית להרכבים שונים. כאמור, האלבום נעשה בשיתוף האופרה הישראלית, שיתוף פעולה שמתבטא בדברי ההסבר על הדואט כמושג ועל הדואטים השונים שנכתבו על ידי מיכאל אייזנשטדט, איש האופרה. האופרה הישראלית החדשה וגם הוותיקה, סיפקו את רוב הצילומים לחוברת המלווה את ארבעת התקליטורים וכך זוכים זמרי האופרה הישראלית שצילומיהם יופיעו על מוצר שיש לו סיכוי להיות נצרך יותר מפעם אחת. מבחר הדואטים כולל להיטים בטוחים ולכן גם מככבים בו ורדי, מוצרט ופוצ`יני אבל יש מקום לידם למלחינים רבים נוספים. הביצועים מגוונים ומתוך מאגר החברות המיוצגות בישראל על ידי הליקון, כך שאין בעיה להפגיש על אותו תקליטור את קולותיהם של מריה קאלאס, אמליטה גאלי-קורצ`י (ההקלטה העתיקה באלבום) עם ברין טרפל, יוּסי ביירלינג ואנה-סופי פון אוֹטֶר. אל דאגה מקומם של דומינגו ופברוטי אינו נפקד מן האוסף. הצימוקים שבעוגה בעידן של שליפה מתוך מאגרי הקלטות שקיימים במאגרים הפתוחים לכל, יכול כל חובב מוזיקה לארגן לעצמו אוסף של קטעים נבחרים. כבר נתקלתי באוספים פרטיים של פרקים מסוימים בקונצ`רטות, בסימפוניות וביצירות אחרות שמאוחסנים במחשב, או במכשירי MP לדורותיהם. אמנם זימונם יחד של דואטים ידבר כמובן לחובבי הז`אנר, אך השאלה על היתרון באוסף מחזירה אותי לעצם בירור השאלה "דואט מהו?", וההגדרה הטכנית שסופקה לפני כמה שורות היא היחידה הרלוונטית. אבל מרגע שברור לנו שלמלים המושרות תפקיד זהה בחשיבותו לתפקידה של המוזיקה, נעשית ההקשבה שלנו שונה והיכולת שלנו להעריך את כישרונו של המלחין לתת ביטוי למעמד הייחודי. דואט של פמינה ופפגנו ב"חליל הקסם" למשל המשבח את החיים בזוג, בשעה ששניהם חושבים כל אחד על בן זוג שאיננו, הוא דוגמה מובהקת לדואט מקורי. שתי נשים, גבירה ומשרתת ב"נישואי פיגארו" מתכננות כיצד להפיל גבר בפח ולפתע המוזיקה חושפת שמוצרט במוזיקה יוצר שוויון מעמדי ולעתים אף יוצר היפוך מחשבתי ומעניק ניקוד גבוה יותר למשרתת, מעמיד באור חדש את המוזיקה שלו. דואטים בין שתי נשים שאחת מגלמת דמות של גבר ודואטים שאינם אלא תחרות סמויה על עניין כזה או אחר, חושפים אף הם את יופייה ואת עושרה של סוגה אמנותית זו. אין ספק שהאוסף החדש יכבוש לעצמו מקום על מדפי חובבי הזמרה האופראית גם למי שבביתם כבר מצויות הקלטות של אופרות שלמות אבל הוא יכול לשמש מתנה אידיאלית גם למי שאוהב ללקט את הצימוקים מתוך עוגת המוזיקה. ארבעת התקליטורים החדשים הם צימוקים לכל דבר ועניין. הדואטים הגדולים של האופרה, מארז של ארבעה תקליטורים, הוצאת הליקון, בשיתוף האופרה הישראלית.
22/04/2007
:תאריך יצירה
|