החל מהערב ובסוף השבוע הקרוב תתקיים מחווה לארתור רובינשטיין במלונות ישרוטל אילת. עדית צבי, מנהלת עמותת ארתור רובינשטיין מספרת על האירועים הצפויים
הערב יפתחו באילת אירועי המחווה לארתור רובינשטיין, תשעה מופעים בהם קונצרטים תזמורתיים, קונצרטים קאמריים ורסיטלים ומופעים מוזיקליים משעשעים (פרטים בהמשך) שיתקיימו היום, מחר ומחרתיים. "הסיבה העיקרית לקיומם של האירועים האלה" אומרת בפתח השיחה הקצרה, המנהלת האמנותית, עדית צבי, "היא לשמר את ארתור רובינשטיין ואת פעולות העמותה שעל שמו. תחרות רובינשטיין לפסנתרנים מתקיימת אחת לשלוש שנים, אי אפשר לתת לפרק זמן כזה לחלוף מבלי לקיים עוד אירועים". למעשה מדובר בשכלול המיתוג של העמותה על שמו של הפסנתרן הנודע ודאגה שהמותג לא יאבד גובה.
"עניין אחר," מוסיפה עדית, הוא מתן הזדמנות נוספת למי שזכו בפרסים בתחרות האחרונה. בשנה שעברה ארחנו באילת את זוכי הפרסים הראשונים וכעת אנו מאחרים את הזוכות בפרס הרביעי הסינית ג`יי צ`ן, (שתופיע מייד אחרי אילת כסולנית עם התזמורת הסימפונית ראשון לציון), הרוסיה טטיאנה קולסובה והזוכה במקום החמישי הקוריאני מינסו סון".
השלושה ינגנו עם תזמורת הקאמרטה הישראלית?
"כן וזו תהיה הפעם הראשונה שהתזמורת הזאת משתתפת באירועי העמותה באילת (בעבר השתתפה הקאמרטה באירועים אחרים של עמותת רובינשטיין גם בחו"ל). זה המקום להגיד שאריה ורדי שהיה אמור לנצח על אחד הקונצרטים לא יוכל להגיע והקונצרט הזה שתוכנן כקונצרט עם שיחה מקדימה, היה קונצרט עם מוזיקה בלבד בניצוח אבנר בירון שבו תתווסף לתכנית סונטה לארבע ידיים, כיצירה פותחת".
ברשימת השמות יש גם פסנתרנים צעירים יותר מן הגיל שאנחנו רגילים לפגוש באירועים רובינשטיינים?
"נכון השלושה הם בני 13 מין סו הונג, מדרום קוריאה, וויי שין ז`ו, יליד שנחאי, ליאן הא, יליד סין
את שלושתם שמעתי בתחרות בארצות הברית שבה שפטתי והם יהיו תוספת מעניינת לתכנית שלנו.
הם ינגנו בוודאי יצירות שהם כבר הכינו למקומות אחרים?
"לא רק. משני הסינים בקשתי להכין את `פטרושקה` של סטרווינסקי, ידעתי שהם נפגשים בסין ויוכלו לעבוד על היצירה. החבר השלישי הדרום קוריאני מצטרף אליהם ביצירה של רחמנינוב רומנסה לשש ידיים על פסנתר אחד. את החזרות המשותפות, הם עושים בישראל. חשוב לי לומר שביקורם בישראל אינו נופל על חשבון העמותה. במימון הבאתם לכאן השתפה רינה מנשה".
איך אתם מאורגנים מבחינה תקציבית?
"האמנים מקבלים אירוח ללא תמורה, הם מגיעים לישראל על חשבונם וכאן כולנו, אורחי רשת ישרוטל".
את מביאה שישה פסנתרנים לסדרה של הופעות בעידן שהרסיטל הפסנתרני הוא מוצר שהולך שנצרך פחות ופחות..
"נכון שלרסיטלים אין הביקוש שהיה להם בעבר ולכן התכניות של הפסנתרים הם יצירה רסיטלית ליד יצירות עם הרכבים קאמריים. נראה לי שזו כיום מגמה עולמית, כי הפופולריות היורדות של הרסיטלים, אינה מוגבלת לישראל בלבד".
לבחירה באילת יש סיבות מיוחדות?
"בנוסף לעובדה שרשת ישרוטל מארחת אותנו מפרסמת את האירועים ומוכרת כרטיסים לקהל. גם אנחנו בעמותה מוכרים כרטיסים הרי שמאז ומתמיד חשבתי שפסטיבלי מוזיקה צריכים להתקיים במקומות שבהם הקהל נעשה הקהל של האירוע. בעבר כפר בלום ובעת באילת".
את יכולה להגדיר את הקהל שמגיע?
"זה אותו קהל שמגיע לכפר בלום, הקהל שמגיע לאילת וקהל שמגיע לקונצרטים הקאמריים בקונסרבטוריון שטריקר".
בנוסף לקונצרטים הרציניים או המקובלים , תהיינה תכניות של אחרי הקונצרטים בשעה 22:30, באחת מהן תציג עדית צבי בעזרת הדגמות את המופעים של ויקטור בורגה, הפסנתרן הדני שעשה צחוק מהמוזיקה ומהמוזיקאים באמצעות נגינה ושיחה. יש בעולם כבר דור או יותר שלא זוכר את ההתחכמויות המשעשעות שלו. ערב משעשע שני הוא "אופרה בטירוף" הערב שנולד בפסטיבל האביב הבינלאומי בשנה שעברה ובו מופיע הפסנתרן-זמר-מנצח דודי זבה, בלווי הפסנתרנית אירית רוב, ומגחך את אמנות האופרה ואת השיחות של לפני אופרות. המופע בן השנה, קנה לעצמו מעריצים רבים ובצדק.