המוזיקאים רן בגנו ושרלי סבח מספרים על הפרויקט "על האש - צ`יל אאוט ישראלי" שעולה בפסטיבל העוד ובו הם משתפים פעולה עם שם טוב לוי, מירה עוואד ודיקלה
עוד, גיטרות ואלקטרוני
לפחות עשרים שנה עברו מאז ישב אצלי בסלון הקלידן רן בגנו, ושנינו מנסים להיזכר באיזה הקשר זה היה, ולא ממש מצליחים לזכור. הוא זוכר שזה היה קשור למתופף דודי ניזרי, אני זוכרת שזה היה קשור לתקליט שהם הקליטו עם אלון אבוטבול, דמות שלא רבות הבחורות שישכחו את נוכחותו בסלון שלהן.
בעשרים השנה שחלפו מאז הספיק בגנו לעבוד עם המוזיקאי אורי וידיסלבסקי ולכתוב ביחד איתו מוזיקה לתיאטרון, לאחר שנפרדו דרכי השניים המשיך בגנו לכתוב לתיאטרון והוסיף לרזומה שלו גם כתיבת מוזיקה למחול, ללהקת המחול ורטיגו, בין היתר, לה כתב גם את החומרים של שני המופעים האחרונים והמוצלחים שלה, לתור באירופה עם די.ג`יי. שאנטל ("בתקופה האלקטרונית שלו, לא הצוענית. שם נחשפתי פעם ראשונה לדברים כמו `גוטאן פרוג`קט ופשוט נפתחו לי האוזניים") ולכתוב פסקולים לסרטים, ביניהם פסקול סרטו של דרור סבו "נו אקזיט", ופסקול הסרט "מרגל השמפניה", עליו זכה לאחרונה בפרס.
בשלוש השנים האחרונות משלב בגנו כוחות עם המוזיקאי שרלי סבח, והשניים עובדים על פרויקט מוזיקלי שאמור לצאת על גבי אלבום בשנה הקרובה. פסטיבל העוד הקרוב נתן את הדחיפה ותרם להעלאת הגרסה הבימתית של הפרויקט, במופע שיעלה ב-16 באוגוסט במסגרת הפסטיבל, ויארח על הבמה, מלבד בגנו וסבח, את האמנים דיקלה, מירה עוואד, שם טוב לוי והראפר סאז.
"מדובר על פרויקט ששרלי ואני נפגשים עליו כבר שלוש שנים, ומשלבים בו הרבה עבודה של עוד וגיטרות עם סביבה יותר אלקטרונית ומקצבים יותר אירופיים וגם מזרחיים", מספר בגנו (43). "פסטיבל העוד הציע להעלות את זה על במה, אז לקחנו ככוח חיזוק את הראפר סאז ואת דיקלה ומירה עוואד, והקלטנו עם כל אחד מהאנשים האלה טראקים לדיסק, שאנחנו מקווים לשחרר עוד השנה. במופע יצטרף גם שם טוב לוי לשני קטעים. זו הזדמנות טובה להחליף את נגינת הניי באלבום בחליל הצד של לוי, ולהרוויח את שם טוב במה שהוא עושה כל כך טוב. על הבמה יהיו שבעה נגנים, שמתוכם ארבעה הם יחידת קצב של כלי הקשה, בס ותופים, חוץ מהם יהיו גם שני עודיסטים שאחד מהם גם מנגן בסאז, או בגלמה לטורקים שבינינו, ואני אנגן בקלידים ואקורדיון."
על הקישור לשם טוב לוי אחראי סבח (41), שמנגן באנסמבל שלו בעוד. סבח, עודיסט, גיטריסט ונגן ניי, ניגן כעודיסט סולן עם התזמורת האנדלוסית בסדרת קונצרטים לפני כשנה, הופיע בפסטיבלים אירופיים עם הרכב של מוזיקה בוכרית, וחבר בהרכב "קדים", הרכב של מוזיקה ערבית עכשווית. גם סבח, כמו בגנו, כתב מוזיקה לתיאטרון, שם נפגשו השניים.
"נפגשתי עם רן במסדרונות התיאטרון במסגרת שיתוף הפעולה שלי עם הרבה מוזיקאים אחרים שרן היה ביניהם", מספר סבח, "ופשוט התחלנו להרים איזה פרויקט שישלב נגינת עוד וכלים אתניים אחרים, כולל גיטרות, וזה נמשך שלוש שנים על בסיס זמן פנוי של שנינו.
"הפרויקט מאופיין בכל מיני תחנות תרבות מוזיקליות שעברנו לאורך החיים. אנחנו כבר לא עוללים, שנינו, ואנחנו משתדלים לשלב שם קצת תיאטרון, אולי קצת קברט, בוסה נובה, וכל מיני דברים שגדלנו עליהם, אבל בעיקר מוזיקה ערבית שעוברת כחוט השני בתוך המוזיקה שאנחנו עושים".
פרויקט א-פוליטי וסופר אנושי
מאיפה הזיקה למוזיקה ערבית?
"מוזיקה ערבית מאוד קרובה ללבי בעשר השנים האחרונות, בזה אני מתעסק. גם כשהייתי סולן באנדלוסית, וגם כשניגנתי בהרכבים, צללתי קצת למוזיקה הזאת והחלטתי קצת לשלוף אותה מהקיבעון של הדרך שבה מנגנים אותה, ולנסות להרמן אותה ולצבוע אותה בצבעים אחרים, על מצע אלקטרוניקה באדיבותו של רן, ולנסות לשלב צבעים מעולמות אחרים שהכרתי במוזיקה".
"צ`רלי הפוך ממני לחלוטין", אומר בגנו. "הוא מנגן בעוד, בגיטרה ובניי, הוא גם שר, הוא אקוסטי, הכי לא מחשבים, וזה פשוט חיבור של עבודה, של שני אנשים בחדר, עם הרבה עבודת עריכה, עבודת נגינה, הכל ביחד, והדברים נבנים כמו שעובדים היום, בתוך חדר עם מחשב. כרגע זה כמעט מוצר מוגמר, כשבעצם נשאר לנו רק להכניס כמה טראקים ווקליים ולשחרר את זה. יש לנו הצעה לחוזה בגרמניה, נראה מה קורה עם זה, נגמור את ההקלטות, ואז, גם בארץ זה יהיה הרבה יותר פשוט".
המוזיקה במופע אינסטרומנטלית בעיקרה?
"חצייה אינסטרומנטלית וחצייה שירים כאלה ואחרים. החומר של המבצעים מתחלק ככה שחצי הם יצרו איתנו וחצי הביאו איתם, אם זה מדיסק שיצא להם או שהם עובדים עליו. דיקלה למשל תעשה שיר אחד שהיא הקליטה איתנו ושיר נוסף מאלבום שלה. מירה עוואד תשיר כמה שירי עם ערביים באינטרפרטציה קצת שונה ועם מסרים קצת שונים מההקשר שהשירים מוכרים בו. בין השירים של מירה יש שיר חתונה, ויש שיר אהבה מאוד יפה שמדבר על רוכב גמלים, שיר חילוני כמעט בתפיסה שלו, שזה כאילו הדבר הכי הפוך ממה שאנחנו חווים היום עם כל הדתיות לכאן ולכאן. אז פה יש שיר אהבה נטו שאומר `אפילו את האמונה תשים בצד בשביל האהבה`.
"הפרויקט עצמו בכלל מנסה להיות א-פוליטי לחלוטין, אבל מצד שני מנסה להיות סופר אנושי, מתוך שיתוף של כמה שיותר חומרים ערבים ויהודים, או לפחות של יוצרים ערבים ויהודים, והאמירה היא בהחלט לא פוליטית אלא אנושית לחלוטין".
המופע "על האש - צ`יל אאוט ישראלי" יתקיים ביום חמישי , 16 באוגוסט ב- 21:00 בצוותא תל-אביב, במסגרת פסטיבל העוד.