חטיה בוניאטישווילי מגיאורגיה, רומן רבינוביץ` מישראל וצ`ינג-יון הו מטייוואן עלו לגמר
יש מה לשמוע!
רציתי לבדוק את עצמי אמש, ולראות אם הפילהרמונית אכן נשמעה כל כך לא טוב בניצוחו של סגל, ובמהלך הנגינה של רומן רבינוביץ` המרתי את האולם באולפן הרדיו שבהיכל התרבות. האם אנשי הקול של "קול ישראל" המעבירים את הקונצרטים בשידורים חיים מצליחים לקבל צליל טוב יותר. החדשות הטובות הן שכן הם מצליחים. החדשות הרעות שרק קצת, אי אפשר לכסות על מגוון הבעיות שעלו בנגינת מוצרט.
לכן ומסיבות השמורות עימה, הטייוואנית צ`ינג יון הו שבחרה לשלב זה בתחרות לנגן את הקונצ`רטו מס` 1 של בטהובן, עשתה את הבחירה הנכונה ביותר. ברגע ש"סגל את פילהרמונית" התרחקו ממוקשי מוצרט שהונחו לפתחם למרבה הצער על -ידי חמשה מתוך שישה המתמודדים בחצי הגמר, התזמורת החלה להישמע אחרת. אולי כדאי לתחרות להמליץ למתחרים שלא יבחרו לנגן את מוצרט בשלב התזמורתי המוקדם.
ובכן הוֹ הטייוואנית חוללה את ה"הוּ-הָה", הרציני ביותר בנגינה מבריקה מאוד, מדויקת מאוד. כמו שכבר ציינתי – בחירה נכונה שהתגלתה כיותר מנכונה בתוקף הנסיבות. הו עמדה בציפיות אלה אלא שיש לה עוד מה ללמוד בתחום ההעמקה הבטהובנית. זה לא הפריע לקהל לקבל אותה כגיבורה במירוץ אולימפי. אתם מכירים את המנטרה "חזק יותר, מהר יותר".
לפניה ניגן הישראלי רומן רבינוביץ` את הקונצ`רטו בסי במול מג`ור, ק` 595 של מוצרט. "יש מה לשמוע" הייתה התחושה מן המגע הראשון שלו בצלילים. היה בנגינתו די מן המסקרן, המתון והמהורהר שהיטיב עם נגינת מוצרט. נגינתה של אינסה סינקביץ` מישראל שנגנה את הקונצ`רטו בדו מינור ק` 491 של מוצרט ניסתה להביא איפוק מרגש ומפתיע למי שכמוני שומע אותה לראשונה. ייתכן גם שמיקומה של שלישיית לליל אמש, שינה את דרך ההקשבה שלנו והתחושה הייתה שליל אמש היה טוב מקודמו. אבל זו תמיד תהיה דרכן של תחרויות.
בחירת השופטים כידוע מתבססת על שני מקצים בתחרות המקצה הקאמרית שנוגנה בסוף השבוע באילת, ומסיבה זו זכתה חטיה בוניאטישווילי הגיאורגית, בכרטיס לגמר. לאחר שפתחה את הקונצרט שלשום, נראה היה לי שהקהל יבחר בה כחביבתו וזה יהיה הפרס שהיא תקבל. אבל השופטים פסקו שהיא מגיעה לשלב הגמר ואולי היא תזכה בפרס של השופטים ובפרס הקהל.
בשלב הגמר מחר בערב ינגנו שני מתחרים רבינוביץ` והו את הקונצ`רטו השלישי של פרוקופייב ויזכירו לנו שמדובר בתחרות על כל היבטיה הספורטיביים. לעומת זאת בחירתה של בוניאטישווילי בקונצ`רטו השני של ברהמס, היא שונה לחלוטין. זו בחירה קשה, אולי אפילו יצירה שלא נועדה לתחרות. אבל עם האשראי הרב שניתן לה עד היום כאן בישראל, יהיה מה לשמוע!