סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
מוזיקה
לוח האירועים 2024 נובמבר 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
ריאיון
 
מאת: לילך גביש יסמין גודר עסוקה מתמיד
 

 
 
אני נוטה לאהוב תהליכים ארוכים, זה מאפשר למסע אמיתי לקרות ולא רק 'לרוץ אחרי' הזמן. זה מאפשר לי להאזין ולבנות עבודה שיכולה להפתיע גם אותי ולגלות דרכים חדשות לעבודה, נורא חשוב לי לא לייצר פורמטים של איך ליצור עבודות. זה סוג של פריבילגיה, אך זה גם תובעני. מצד שני, גם קומפוזיציות מהירות מאתגרות אותי - לעשות עכשיו, מהמקום הזה"
בין סיבובי הופעות של "אחושילינג" בארץ ובחו"ל יסמין גודר עובדת על יצירה חדשה שתעסוק בוואלסים


מה אני רוצה מהקהל?

הישג נאה נוסף מתווסף לרשימה של הרקדנית והכוריאוגרפית יסמין גודר. מופע המחול  שלה "אחושילינג Singular Sensation " ייפתח את הפסטיבל היוקרתי Politics of Ecstasy  בתיאטרון ה-HAU שבברלין. העבודה היא קופרודוקציה שהוזמנה על ידי פסטיבל מונפליה בצרפת והצטרפו אליה תיאטרון הבל בברלין ומרכז סוזן דלל.

"בעבודה הזו עניין אותי לבדוק את המרחב בין מקום פנימי ורצון לחוש ולהרגיש באופן בסיסי, לבין הציפייה להיות מישהו אחר, מחוץ לעצמי, וכל הזמן המתח הזה, הפער והמרחק בין הניסיון לבודד תחושה או להיאחז בה. זה כמו לנוע בין איזושהי פנטזיה עצמית חיצונית או פנטזיה פנימית, שהמרחק הזה יוצר את השפה של העבודה, התנועתית והתכנים. העבודה פועלת על המתח הזה, על החיבור לתחושה, לריח, לטעם ולחושיות, ומצד שני המעטפת שאנחנו מנסים לייצר מהגוף שלנו", מפרשת גודר את עבודתה הנוכחית.

תהליך העבודה ערך שמונה חודשים לדבריה. לעבודה נבחרו הרקדנים שולי אנוש, ענבל אלוני, צוף יצחקי, עילאיה שליט וערן שני. מכיוון שלא עבדה עם רובם בעבר, היה חשוב לה ליצור בתהליך ארוך. במהלך השבועות הראשונים העבירה להם סדנה שבה חשפה את דרכי העבודה בשיתוף עם איציק ג`ולי, בן זוגה ושותף ליצירה ולאחר מכן העבודה פותחה. "בעבודה בסטודיו יש התייחסות ופיתוח של מימד הרגש", היא מספרת על התהליך, שגם כאן, בדומה לעבודות קודמות שלה, "שתיים שעשוע ורוד" ו"אני רעה אני", עוסק ברפלקציה של היוצר בהופעתו מול קהל.
 
"במהלך העבודה עלו כל מיני שאלות, למה אני מופיע ומה דוחף אותי? לאו דווקא מנקודות מבט תיאטרלית, אלא גם שאלות שבאות מעולם הפרפורמנס, שמאוד הושפעתי ממנו כשלמדתי וחייתי בניו יורק, ואף קודם לכן. דברים שעם השנים הפכו להיות חלק מהשאלות שאני עובדת איתן – מה הקשר שלי עם הקהל ומה אני רוצה ממנו, שאלות שעולים לי גם כשאני יוצרת וגם כשאני על הבמה. ב-`אני רעה אני` הקהל הוא מין גוף שאנחנו משתמשים בו. אפשר לקרוא לזה אנרגיה, לא ממש דמות, כי זו קבוצת אנשים שיושבת שם, ונוצרת דינמיקה בין `אני הכנתי לכם`, לבין מה עובר עלי על הבמה, איך אני מתקשרת את זה ואיך אני חושבת שאתם רואים אותי. מצד אחד זה מערער ומצד שני זה מקור לאינפורמציה, עניין וחיות".
 
עין חיצונית
 
הסטודיו של גודר, פועל בסמוך לבית הספר `מנוע חיפוש`, אותו מנהל בן זוגה, ג`ולי. לדבריה, השניים פועלים להרחיב את שיתופי הפעולה עם יוצרים ממדיומים נוספים הפועלים במרכז מנדל, ממנו הם פועלים ומחוצה לו. במקום מתקיים גם פרויקט אופרת הפרינג`, עימו כבר שיתפו פעולה. "אני ויוצרים נוספים מעבירים לרקדנים שיעורים שמפתחים את הכישורים התנועתיים שלהם ונוגעים לחיבור עם הגוף. מה ומאיפה אני יכול להפיק מהגוף שלי, ועבודה על נוכחות, תהליך שנוכח על הבמה ביצירה", היא אומרת. לאחרונה קיימה סדנת קול, סדנת בודי מיינד סנטרינג (מיפוי של הגוף דרך תהליכים חווייתיים), וסדנת מיצג שהעבירה עדינה בראון. "הרעיון הוא לעבור לשלב הבא. להביא אנשים מבחוץ ולפתח דיאלוג".
 
שיתוף הפעולה עם בן זוגה, זכה לאהדה והוביל לזכייה בפרסים וביניהם פרס ה"בסי" בניו-יורק. השניים עובדים יחד מאז לימודיהם בניו יורק, היא מחול והוא תיאטרון. "כשהתחלתי ליצור, חשבנו שזה יהיה מעניין לקחת תרגילים של משחק ולנסות לבדוק אותם בסטודיו עם רקדנים ולאו דווקא עם טקסט מילולי. משם הקשר שלנו משתנה ומתפתח – כל פעם יש משהו שונה באיך שאנחנו עובדים ויש יותר צבעים – הן בדרמטורגיה והן בשאלות של היצירות – מה מניע אותן. לאיציק חלק חשוב ביצירה גם ברמה של הנוכחות והביצוע של הרקדנים וגם בפיתוח העבודה, וכשאני מופיעה, זו בהחלט עין חיצונית, להבין מה קורה שם".
 
"בניו יורק, למשל, יוצרים לא מעבירים שיעורים לרקדנים. זה לא חלק ממבנה העבודה המשותפת, גם כי יש מורים מדהימים, וגם כי שכירת הסטודיו נורא יקרה. אני דווקא נהנית מהמקום הזה שהגעתי אליו בארץ, טריינינג שמפתח גם אותי. זה עוד משהו לעסוק בו, שמאפשר את העשייה היצירתית. חלק מהתהליך הוא חשיפה לתרגילים מסוימים שלאו דווקא נכנסים ישירות לעבודה.
 
"אני נוטה לאהוב תהליכים ארוכים, זה מאפשר למסע אמיתי לקרות ולא רק לרוץ אחרי הזמן. זה מאפשר לי להאזין ולבנות עבודה שיכולה להפתיע גם אותי ולגלות דרכים חדשות לעבודה, נורא חשוב לי לא לייצר פורמטים של איך ליצור עבודות. זה סוג של פריבילגיה, אך זה גם תובעני. מצד שני, גם קומפוזיציות מהירות מאתגרות אותי - לעשות עכשיו, מהמקום הזה".
 
העבודה תעלה בארץ בחשיפה בינלאומית 2009 ובמקומות נוספים, ובין לבין תתקיימנה הופעות בפסטיבלים בחו"ל, אך גודר כבר שקועה ביצירה חדשה שאותה היא מעלה יחד עם הרקדן ערן שני. אף על פי שהעבודה עדיין נמצאת בתהליך, היא הוצגה זה מכבר בגרמניה ובצרפת ותעלה גם בתמונע במהלך פברואר. העבודה עוסקת בוואלסים קלאסיים, "זו הייתה מגבלה לא פשוטה עבורי ונוצר משהו חדש", משתפת גודר, "ההתמודדות היא עם שאלות על מטענים תרבותיים שאנחנו נושאים, סוג של אירופיזציה שנמצאת בתוכנו, בתת מודע".

המופע "אחושילינג singular sensation" יעלה ביום רביעי הקרוב , 21 בינואר ב-11:00 במרכז סוזן דלל בתל-אביב. מופעים נוספים: 29, 30 בינואר במרכז סוזן דלל.


למועדי מופעים >

15/01/2009   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע